کشت یک دالر آمریکا، صد دالر ثمر داده است
آمریکا درصدد است با سودی که از مواد مخدر بدست می آید گروه های شبه نظامی تغذیه شوند و جنگ و ناامنی همچنان ادامه پیدا کند و بهانه ماندن آمریکا و غرب همچنان پایدار بماند. از طرفی غربی ها نیز می توانند به طور گسترده از این تجارت سود ببرند و در قاچاق مواد مخدر سهیم باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 81973 منبع: پرینت

جان سوپکو، بازرس ویژه بازسازی افغانستان با انتشار گزارشی درباره قاچاق مواد مخدر هشدار داد که این موضوع بخش های مالی افغانستان را آلوده کرده و مشروعیت دولت را با دامن زدن به فساد کاهش داده است.

بنا به این گزارش به رغم هفت میلیارد و 600 میلیون دالری که آمریکا برای انهدام مزارع خشخاش اختصاص داده است تولید این گیاه در سال 2013 رکورد زده و کشاورزان در سال 2013 مساحت بی سابقه 209 هزار هکتار را به کشت خشخاش اختصاص دادند که بسیار بیشتر از رکورد قبلی در سال 2007 با 193 هزار هکتار است.

قطعا این رقم در سال 2014 با در نظر گرفتن وخامت وضع امنیتی در بسیاری از مناطق و انهدام تعداد کمی مزرعه خشخاش افزایش خواهد یافت مخصوصا اینکه در ولایاتی که خشخاش کاشته نمی شد، کشت آن از سر گرفته شده است که علت آن قیمت بالای تریاک و فقر شدید در کشور بیان شده است.

اما ناامنی موجود در افغانستان (عامل تولید مواد مخدر) از کجا ناشی می شود؟

آمریکا و همپیمانانش پس از حادثه 11سپتامبر به بهانه مبارزه با طالبان به عنوان صاحبان مزارع کشت خشخاش و به بهانه نابود کردن مزارع کشت مواد مخدر به افغانستان حمله کردند. در ابتدا موضوع مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از اهداف اصلی حمله آمریکا به افغانستان تعیین شده بود که البته بعدها موضوع دخالت پنهان قوای انگلستان و آمریکا در توسعه کشت مزارع خشخاش و گسترش این تجارت از سوی پاره ای از گزارش های رسانه ای مطرح شد.

یعنی روند رو به افزایش تولید مواد مخدر یک پدیده اتفاقی نبوده و همواره همراهی و حمایت آمریکا و غرب را داشته است؛ چرا که سود و منافع سرشار از مواد مخدر برای مقامات آمریکا و انگلیس در خور توجه بوده است و با توجه به اینکه ولایت هلمند بیشترین میزان تولید تریاک را در سایر ولایات افغانستان دارد؛ لذا تلاش انگلیس از ابتدای حضور نظامی خود در افغانستان برای استقرار بیشترین نیروی خود در این ولایت تصادفی نبوده است .

بنابراین غرب و اروپا به نام مبارزه با مواد مخدر وارد افغانستان شدند و در عمل از این منبع هنگفت سود می برند. افغانستان به عنوان اصلی ترین منبع تولید تریاک جهان این فرصت را به آمریکا می دهد که بازار مواد مخدر را در دست بگیرد و از سود ناشی از آن سهم ببرد. اگر چه کشاورزان تولید کننده مواد مخدر سودی عایدشان نمی شود؛ اما بیشترین سود را مافیای مواد مخدر به جیب می زنند و سود حاصل از فروش مواد مخدر منابع مالی گروه های شورشی و طالبان را همچنان تامین می کند.

درباره استراتژی آمریکا در مبارزه با مواد مخدر نیز باید گفت: استراتژی غرب و آمریکا در مساله مبارزه با مواد مخدر این گونه تعریف می شود که در صورت مساله، این مبارزه تداوم یابد و همچنان ادامه داشته باشد و به شکست مواد مخدر و تولید کنندگان آن نینجامد. چرا که وجود بهانه ای برای تحقق اهداف استراتژی آنها لازم است که از جمله آنها تروریزم و مواد مخدر می باشد.

آمریکا درصدد است که با سودی که از مواد مخدر بدست می آید گروههای شبه نظامی تغذیه شوند و جنگ و ناامنی همچنان در افغانستان رواج پیدا کند و "بهانه ماندن آمریکا و غرب همچنان پایدار بماند" و از طرفی غربی ها نیز می توانند به طور گسترده از این تجارت سود ببرند و در قاچاق مواد مخدر سهیم باشند و بی شک آمریکا و کشورهای اروپایی از طریق قاچاق مواد مخدر منافع زیادی بدست می آوردند.

از سوی دیگر تجارت مواد مخدر می تواند به ناامنی مرزها و اخلال در امور کشورهای همسایه دامن زند، که غرب از این مساله نیز نفع می برد. بنابراین اگر چه مساله مواد مخدر اصلی ترین دلیل حضور آمریکا در منطقه نمی باشد اما نمی توان اهمیت این موضوع را برای آمریکا نادیده گرفت .

مطمئنا غربیها هیچ گاه نمی خواهند این همه فواید این محصول را از دست بدهند و هنوز هم معلوم نیست که دولت جدید به ریاست محترم اشرف غنی و داکتر عبدالله در قبال این مساله چه اقدامی انجام خواهد داد. اما آنچه مسلم است اینکه آمریکا یک دالر کاشته است و صد دالر برداشت کرده است. یعنی اگر هفت میلیارد دالر در این راه هزینه کرده قطعا هفتصد میلیارد دالر از کشت مواد مخدر نصیبش شده است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غربيهاي لعين يك كيلو ترياك افغانستان را 89 تا120هزار دالر ميفروشند
به خبري از منابع خبري:غرب از مواد مخدر افغانستان سالانه 85 مليارد دالر عايدات دارن
وفقط يك مليارد ان را به دهاقين كشور ميدهند

>>>   این یک واقعیت غیر قابل انکار است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است