مطالبات پاکستان و افغانستان از یکدیگر چیست؟
چرا هیچ کسی بصورت شفاف و صریح راز این دخالت و این جنگ را نمی گشایند تا گره این معما باز شود. تا زمانیکه به این پرسش، پاسخ روشن و عملی ارایه نشود، معمای دخالت و جنگ پاکستان در افغانستان حل نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۱    ۱۳۹۳/۷/۲۹ کد خبر: 81955 منبع: پرینت

حملات توپخانه و راکت نیروهای مرزی پاکستان به مناطق مرزی ولایت کنر برای سومین سال تکرار می شود. صدها گلوله ی توپ و موشک پاکستان در طول هفته اخیر بر ولسوالی های مختلف کنر فرود آمد.

در اواخر بهار و اوایل تابستان سال جاری نیز حملات مشابه از آنسوی مناطق مرزی به درون نقاط مسکونی کنر انجام یافت که به مرگ و جراحات ده ها نفر غیرنظامی به شمول کودکان انجامید.

هرچند مقامات امنیتی افغانستان چندین بار لب به گلایه از دولت پاکستان گشوده اند، اما سکوت دراز مدت مقامات دولت وحدت ملی به خصوص سکوت طولانی رییس جمهور احمدزی در گلوله باران پاکستانیها بر کنر در واقع بیانگر انکار و کتمان دولت افغانستان بود.

تکرار حملات موشکی و توپخانه ای پاکستان در نواحی مرزی ولایت کنر طی سه سال متوالی و مواضع متفاوت و حتی متناقض دولت و جامعه مدنی افغانستان در این رابطه حکایت از معمای پیچیده ای دارد. اما معمای بغرنج تر از آن وقوع این حملات در شرایط حضور نظامی ایالات متحده امریکا و ناتو در جهت حمایت از دولت افغانستان است.

این واقعاً معمای شگفت آوری است که پاکستان در حالی خاک افغانستان را گلوله باران می کند که ده ها هزار نیروی نظامی امریکا و اروپا در کشور ما وجود دارد. فضای افغانستان در نظارت و تسلط کامل آن نیروها است. هر گونه رفت و آمد گلوله و پرواز هواپیما از آسمان افغانستان تحت نظر و کنترل امریکایی ها و ناتو قرار دارد. حتی در مناطق معینی از ولایت کنر نیروهای امریکایی و ناتو مستقر هستند. اما چرا گلوله های موشک و توپ پاکستان از برابر چشمان امریکا و ناتو میگذرند و بر سر روستا ها، خانه ها و مردم کنر فرود می آیند؟

معمای پیچیده تر از آن سکوت دولت افغانستان بر سکوت و بی تفاوتی نیروهای ناتو و امریکا و اهداف پاکستان از این حملات است.

واقعییت این است که در این معما هیچ کسی و هیچ طرفی به هیچ طرف دیگر راست نمی گوید. در این معما همه طرف ها چشمان خود را به حقیقت می بندند و همه با هم دروغ میگویند. جامعه مدنی، نخبگان، روشنفکران ، تحلیلگران و سیاستمدارن افغاستان که حتی با دولت افغانستان سر رقابت و مخالفت دارند نیز گپ راست و حسابی در مورد این معما و حل آن ارایه نمی کنند.

در حالی که همه کس و همه طرف ها در افغانستان از دولت و نهادهای دولتی تا نهاد های مدنی و غیر دولتی و حتی امریکایی ها و ناتو هر از گاهی عملیات و جنگ مخالفان مسلح دولت افغانستان یا طالبان را ناشی از دخالت و حمایت پاکستان تلقی می کنند. اما هیچ کسی و هیچ طرفی به شمول پاکستان بصورت شفاف و صریح راز این دخالت و این جنگ را نمی گشایند تا گره این معما باز شود. تا زمانیکه به این پرسش پاسخ راست، روشن و عملی ارایه نشود، معمای دخالت و جنگ پاکستان در افغانستان حل نمی شود.

خواست و مطالبه ی پاکستان از افغانستان و بالعکس مطالبه ی افغانستان از پاکستان چیست؟ امیدواریم مقامات امنیتی دولت جدید به ویژه شخص جناب احمدزی به این موضوع رسیدگی جدی کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همان ... و همان درک شد !... از کرزی به احمدزی تبدیل شد حکومت اما بازهم همان درد و همان رنج جریان دارد.

>>>   امریکا سرمایه گذاری به افغانستان را از پاکستان آغاذ کرد طی این چند سال امریکا و پاکستان در هدف مشترک گام برداشتند . اما در سایه کمک ظاهرا بشر دوستانه اخیر پیمانهای متعدد از افغانستان مطلبه شده اکنون امریکا و ناتو به آرزوی خود رسیده است . بنارین در اهداف پاکستان و امریکا تفاوت پیداکرد . گویا امریکا حاکم برافغانستان شده پاکستان درسیایه اهداف باقی ماند . اکنون امریکا براساس پیمان استراتژیک و پیمان امنیتی حق دارد ذریعه طیارات بی پیلوط بمبارد کند و پاکستان هم جواب متقابل میدهد. ازینکه درین جنگ افغان هلاک میشود یا خانه ویران میشود بر اساس پیمان مرگ افغان و خانه ویرانی آن مجرا ندارد. شاید در آینده همچو حملات بالای ایران یا چین و سایر همسایگان در صورت لزوم آغاذ گردد از آنجا هم راکت به کله ما میخورد باز هم مجرا ندارد. اگر سابق پاکستان شراکت اشغال افغانستان را در سر داشته باشد اکنون خودش زیر سایه اشغال قرار گرفت گویا بالای قبر ما پاکستان اشغالی و همسایگان اشغالی اعمار خواهد شد.
افغانستانی

>>>   مشابهت هاي منافق ترين وكثيف ترين كشوردنيا يعني پاكستان با اسرائيل صيهونيزم!
1 - هردو مولود نا ميمون در سال 1947 تولد يافته اند
2 - هردو در زمان راي گيري در ملل متحد راي اكثريت را نگرفتند
3 - هردو سرزمين هاي همسايه خودرا اراختيار دارند
4 - هردو داراي سلاح اتمي هستند
5 - هردو كشورمنبع جنگ شرارت ونا امني براي همسايه هاي خود هستند
6 - هردو كشور مورد حمايت امريكا وانگليس قراردارند
7- در هردو كشورتند گرايان مذهبي و آدمكش موجود است
8 - در هردو كشور اكثريت امور مهم به مشوره امريكا وانگليس صورت ميگيرد
9- سازمان هاي استخباراتي هردو موساد وآي اس آي رابطه نزديك با سيا داغرند
10 - خداوند هردو را ناكام داشته باشد تا جهان از شرشان در امان آيد
راستگو

>>>   همیشه در معما ی سیاست بازیکنان کلیدی اهداف و مقاصد خویش را دنبال میکنتد ، روی این ملحوط ما افغانها باید به بازوی خود البته از طریق همکاریهای دوجانبه وچند جانبه مشکلات خویش را حل نمایم
م. راست نظز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است