از حضور افراد بی صلاحیت در حکومت جلوگیری شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۳/۷/۲۹ کد خبر: 81927 منبع: پرینت

چانه زنی بر سر انتخاب کابینه ی جدید میان دو شریک قدرت در حکومت جریان دارد اما هنوز روشن نیست چه زمانی کابینه ی جدید معرفی می شود. تشکیل کابینه ی جدید در واقع آزمون اصلی رییس جمهور و رییس اجرایی است که نشان دهند چه کسانی قرار است در سال های آینده چرخ حکومتداری را بگردانند. با درنظرداشت زدوبندهای سیاسی و یارگیری های انتخاباتی معلوم نیست چه کسانی به کرسی وزارت برسند. زمانگیر شدن معرفی کابینه از یکسو گمانه زنی ها را در مورد اختلاف دو شریک قدرت بر سر تشکیل کابینه بیشتر کرده و از سوی دیگر کار وزارتخانه ها را برای وزرایی با عنوان سرپرست کندتر نموده است.

محمدامین فرهنگ تحلیلگر مسایل سیاسی در «فراخبر» گفت: رییس جمهور احمدزی پیش از این که موضوع کابینه مورد بحث قرار گیرد اعلام کرده بود که تشکیل کابینه در حدود 40 تا 45 روز را در بر می گیرد. قبل از این بین تیم های انتخاباتی کشمکش و اختلاف نظر وجود داشت و بعد از این که مشکل حل شد و هر دو تیم در حکومت وحدت ملی سهیم شدند با درنظر داشت این که هر دو تیم نسبت به اشخاص حامی خود تعهداتی دارند از سوی دیگر هر دو تیم تاکید کرده اند که بر مبنای شایسته سالاری اعضا را انتخاب می کنند ممکن است بین این دو موضوع تضاد و اختلافی ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد تعیین افراد کابینه با توافق دو طرف رییس جمهور و رییس اجرایی باشد و خودسرانه و بر اساس تصمیم شخصی نباشد.

به باور فرهنگ، رییس جمهور و رییس اجرایی باید تعهدات خود را نسبت به افراد و گروه ها به حداقل برسانند و شایسته سالاری و صلاحیت افراد را در راس قرار دهند این گونه راه سومی بوجود می آید که می تواند موثر واقع شود. در غیر این صورت ممکن است افرادی بی صلاحیت و فقط بر اساس تعهد دو تیم در کابینه وارد شوند که کشور را متضرر خواهد ساخت و یا افرادی که از سوی یک تیم انتخاب شده اند موجب اصطکاک بین دو تیم حاضر در حکومت شوند.

محمد امین فرهنگ اظهار داشت: هر دو تیمی که در حال حاضر در حکومت وحدت ملی شامل شدند سال های متمادی در کابینه ی کرزی کار کرده اند. در دوره ی حکومت موقتی، افغانستانی ها چندان در آن نقشی نداشتند و حکومت بر مبنای نشست بُن شکل گرفت و اشرف غنی نیز یکی از مهندسین آن بود.
دوره ی انتقالی نیز به نحوی تداوم حکومت موقت بود البته با چند تغییر کوچک که یکی از آنها وارد شدن اشرف غنی در داخل حکومت بود. بعد از انتخابات اول ریاست جمهوری، حامد کرزی معیارهای دیگری را روی دست گرفت که بیانگر انحراف از شایسته سالاری بود. این موضوع ماهیت و کیفیت حکومت کرزی را کاهش داد. امروزه شاهد عواقب و پیامدهای این موضوع هستیم.

تحلیلگر مسایل سیاسی، سیاست حکومت کرزی را چنین توضیح داد: روابط کرزی با جامعه ی غرب ابتدا خوب بود و بعد فکر کرد می تواند با پاکستان کنار بیاید که عامل اصلی بحران در افغانستان به شمار می رفت، بنابراین نزدیکی به پاکستان را به نزدیکی به جامعه ی بین المللی ترجیح داد اما پاکستان با افغانستان بازی کرد و همواره کار خود را پیش می برد. در این راستا پاکستان مقام های افغانستانی را که مخالف منافع خود می دید از حکومت افغانستان برکنار نمود که یکی از این افراد امرالله صالح بود. پس از مدتی کرزی متوجه شد که سیاستی که در پیش گرفته اشتباه بوده است زیرا سیاست پاکستان انعطاف ناپذیر و تغییرنکردنی است.

وی اعمال فشار کشورهای همسایه و جهان را بر حکومت طبیعی دانست و افزود: طبیعی است کشورهای همسایه و ابرقدرت در تعیین مقام های حکومت کشور بحران زده خصوصاً بحرانی که به دیگر کشورهای جهان ارتباط پیدا می کند، اعمال فشار نمایند تا کسانی انتخاب شوند که همسو با منافع آنها نیز باشد، اما من فکر نمی کنم در حکومت وحدت ملی مقام ها و وزیران کاملاً زیر تسلط کشورهای منطقه و خارجی ها تعیین شوند.

فرهنگ تصریح کرد: افرادی در دو تیم حکومت وحدت ملی حضور دارند که اعتبار خود را در نزد مردم از دست داده اند بنابراین رییس جمهور و رییس اجرایی کشور باید در برابر تعهدی که به این افراد داده اند مقاومت کرده و آنان را در حکومت شامل نسازند.

محمد امین فرهنگ در پایان خاطرنشان ساخت: کسی که به مردم وعده ی اصلاح کشور را می دهد باید این جرات و شهامت را داشته باشد که این اصلاح را اول از همه از خود و اطراف خود شروع کند. حضور کسانی که شایستگی دارند و هم رهبری تیم ها به آنها تعهد سپرده اند در حکومت مشکلی ندارد اما تعدادی هستند که نسبت به آنها تعهد صورت گرفته ولی صلاحیت لازم را ندارند بنابراین باید از حضور این افراد در حکومت جلوگیری شود. به این علت که حکومت و مردم می خواهند تغییر بنیادی در کشور ایجاد شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا حال چند مقرری های که ریس صاحب جمهور احمد زی انجام داده همه شان اعضای تیم تحول وتداوم است ودرجمله انها کسانی هستند که ارتباط با طالبان دارند وبه اصطلاح در امارت اسلامی طالبان در پست های اساس شامل کار بودند یکعده دیگر شان درحکومت جناب کرزی در چوکی های بلند قرار داشتند واغشته به فساد بودند اشخاص صادق وطن دوست ملت پرور ازادومستقل کمتر به نظر میرسد مردم چیزی را که از حکومت جدید شاهد اند تبلیغات وتاکیدات وعده های دوران کمپاین انتخاباتی است نه عمل به وعده های شان دیده شود که سر انجام بکجا خواهیم رسید .

>>>   خيلي درست گفتي مثال زنده اش خــــــودت! كه در زمان وزارت تجارت با تجار بي انصاف سازش كردي وصد ها هزارها فاميل را متضرر ساختي يك اقدام ديگر هم حكومت بايد بكند اينكه مانند همين صاحب نظر بايد از بي كفايتي دوران وزارت شان پرسان شود
راسيتگو

>>>   در مورد استخدام مشاورین رړیس دولت نباید قضاوت عجولانه شود. رییس دولت مشاورین خود را به فکر خود انتخاب می کند و رییس اجرایی مشاورین خودش را به ذوق خودشږ. ریس قوه قضاییه نیز مشاورینی داشته است که به صلاحیت خود تعین کرده و وزرا هم چنین کرده اند. بحث دیګر تفکیک بین صلاحیت های رییس دولت و ړوسای هر قوه است. رییس دولت آمر عمومی هر سه قوه است و تغیرات در قوه قضایه جزو صلاحیت های وی می باشد. صلاحیت های رییس اجرایی باید تنها در چوکات قوه اجرایی به بحث ګرفته شوند. همانست که تیم مشترک رئیس دولت و رئیس اجرایی روی آن به مشوره نشسته اند.
فاضل

>>>   اﻗﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺸﺖ ﻛﭗ ﻧﮕﺮﺩ ﻏﻢ ﺩﻭﺳﻴﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺨﻮﺭ و ﻳﺎ ﻓﺮاﺭ ﻛﻦ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ اﻥ ﺯﻧﺪاﻧﻲ ﻣﻴﺸﻲ و ﺑﺎ اﻳﻦ. ﺭﻳﺶ ﺳﻔﻴﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺪ اﺳﺖ
ﺑﺎﺩﻏﺴﻲ ﻭﻃﻦ ﺩﻭﺳﺖ

>>>   مقصد تو چي است ؟ مي خواهي بازهم وزير تجارت شوي وبا مافيا شريك شوي مانند دور ه قبل ؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است