افغانستان لقمه ای چرب برای ترکیه و پاکستان
سیاست‌های پاکستان و ترکیه برای تامین منافع‌ چندان تفاوتی با هم ندارد، زیرا حمایت ترکیه از گروه داعش در عراق، مانند سیاست‌های پاکستان در قبال طالبان است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۹    ۱۳۹۳/۷/۲۸ کد خبر: 81882 منبع: مهر پرینت

یک روزنامه آلمانی در یادداشت شماره امروز خود با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان نوشت که شواهد نشان می دهد ترکیه و پاکستان درصدد تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر بر کشور ما هستند.

روزنامه تاگس اشپیگل در شماره امروز خود آورده است : سیاست‌های پاکستان و ترکیه برای تامین منافع‌ چندان تفاوتی با هم ندارد، زیرا حمایت ترکیه از گروه داعش در عراق، مانند سیاست‌های پاکستان در قبال طالبان است.

شماری از آگاهان نظامی سیاسی با تاکید براین مطلب خاطر نشان می کنند که ترکیه یک کشور پیشرفته اسلامی و عضو ناتو می‌خواهد در مسایل کلان منطقه مشارکت داشته باشد، در حالی‌ که پاکستان در سطح منطقه به خاطر تامین منافع خود برنامه‌های خاصی در خصوص افغانستان دارد.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه شنبه هفته جاری و سرتاج عزیز مشاور امنیت‌ملی نخست وزیر پاکستان روز گذشته با سفر به کابل با اشرف غنی احمدزی و عبدالله دیدار کرده و هدف از این سفر را ادامه همکاری میان این کشور‌ها و کمک برای از سرگیری مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان عنوان کردند.

به نوشته این روزنامه آلمانی آگاهان سیاسی هدف از دیدار این دومقام بلندپایه از افغانستان را نگرانی این کشورها درباره تامین منافعشان در دولت جدید افغانستان عنوان می‌کنند.

آنها معتقدند این دو کشور در زمان مبارزات انتخاباتی افغانستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی کردند؛ بنابراین اکنون نگران هدر رفتن سرمایه‌هایشان بوده و به همین دلیل به افغانستان آمدند تا مطمئن شوند که دولت جدید حامی منافعشان است.

"عزیز رفیعی" رییس ‌مجتمع جامعه مدنی در این باره می‌گوید: کشورهایی که در زمان برگزاری انتخابات افغانستان بسیار فعال بودند و سرمایه‌گذاری کردند، با در نظر داشتن وضعیت فعلی درباره سرمایه‌گذاری‌های‌ خود احساس خطر می‌کنند.

وی همچنین گفت: به همین علت دیدار با رییس‌جمهور و سایر مقامات بسیار جدی بوده، ولی ما امیدواریم که این جدی بودن مشکلاتی را به میان نیاورد.

از نقطه نظر استراتژیک سفر "سرتاج عزیز" با اهمیت‌تر است، زیرا پاکستان کشوری است که به صورت بسیار گسترده در سیاست‌های افغانستان دخیل بوده و برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان اگر بخواهد، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که حمایت ترکیه از گروه داعش در عراق مانند سیاست‌گذاری پاکستان در افغانستان است؛ بنابراین سیاست‌گذاری هردو کشور هم پاکستان وهم ترکیه، برای تامین منافعشان در افغانستان تفاوت چندانی ندارد.

فقط با این تفاوت که ترکیه یک کشور پیشرفته اسلامی و عضو ناتو است و می‌خواهد در مسایل کلان منطقه شریک باشد و رهبری آینده جهان اسلام را در دست بگیرد.

با آمدن جنرال دوستم در هرم قدرت، ترکیه تلاش‌های مجددی را آغاز کرد تا جای پایی در افغانستان پیدا کند و برای تامین نفوذ خود به کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان وارد میدان شود.

افغانستان درحال حاضر سخت نیازمند کمک‌های کشورهای خارجی است و چون ترکیه علاقه مند سرمایه‌گذاری در افغانستان است و از نظر بازار هم بیشترین شرکت‌های ترکیه در افغانستان فعالیت دارد؛ بنابراین ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری می‌تواند برای افغانستان مفید واقع شود.

عبدالهادی خالد یکی از آگاهان مسایل نظامی می‌گوید:" سرتاج عزیز" از ارتش پاکستان نمایندگی می‌کند؛ بنابراین اگر دولت افغانستان پاسخ‌های قناعت‌بخش به او داده بتواند، شاید او راضی شود که طالبان را وارد میز مذاکره کند.

وی همچنین تاکید کرد: ترکیه یک کشور صاحب نفوذ در منطقه و عضو ناتو است؛ بنابراین روابط با ترکیه هم می‌تواند موثر واقع شود؛ مگر مشروط بر اینکه توانایی استفاده از این رابطه وجود داشته باشد.

به باور این آگاه نظامی، پاکستان همسایه افغانستان است و به طور قطع اگر روابط حسنه و صادقانه وجود داشته باشد، بهتر از ترکیه است، اما چون صداقت وجود ندارد؛ بنابراین شاد ترکیه برای حل معضلات افغانستان بتواند موثرتر باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من تعجب می کنم که چرا اين قدر پاکستان را متهم به دشمنی با افغانستان می کنيد.
نيمی از جمعيت کشورهای عربی کارگران مرد پاکستانی هستند که به طور دوره ای عوض می شوند.
پاکستان حتی روی کشور خودش هم کنترلی ندارد و عملاً يک کشور تجزيه شده هست.
ولی سياست خبيثانه ای ندارد و مانند ترکيه چکش دست آمريکا و اسرائيل نشده.
من مطمئن هستم سرنوشت افغانستان و به ويژه مردم جنوب آن بيش از هر کشوری برای پاکستانی ها مهم هست.
پاکستان يک کشور دوست و برادر هست و اين سياست تفرقه بينداز و حکومت کن انگليسی هست که افغانستان و پاکستان با هم دشمن باشند.

>>>   آقاي محترم شما درست ميگويند كه نيمي از كاگرهاي كشورهاي عربي پاكستاني هستند اگر مردم افغانستان پاكستاني هارا بد مگويند منظورشان دولت پاكستان است نه ملتش
سعيد حبيبي

>>>   امراللله صالح درست گفته بود ماضعف سياسي داريم اگر ضعف سياسي نداشتيم وضيعت افغانستان بهتر از اين بود

>>>   ترکبه یکۍ از بایګاه هاۍ عمده غرب بوده - و ایلات متحذه امریکا بر ضد شوروې سابق و روسیه کنونې ان را کشور مدل دلخواه خود مورد استفاده قرار داده است .
وصل کردن سیاست خارجه افغانستان با ترکیه ضعف امریکا و سیاست خروج از افغانستان را بر ملا میکند.

>>>   ترکیه درانتشار ٬ تمویل و تجهیز طالبان والقاعده از مجرای پاکستان به افغانستان نقش به سزائی داشت و این بار با آمدن اردوغان در انتشار داعش ازمسیر پاکستان به این کشور نقش بازی میکند که شعار های زنده باد داعش در دانشگاه کابل ودیگر قسمت های شهر بیان این حقیقت ودست آورد بزرگ سفرآقای اردوغان به افغانستان میباشد۰
خلیل وردک

>>>   ای اس ای کثیف ترین سازمان دنیا است که رهبری پاکستان بدستش است

>>>   ملت پاکستان باافغانها مشکل ندارد بلکه مشکل ازطرف آی اس آی است که تحت قومانده انگلیس فعالیت داشته و خصومت دیرینه خود را که موجب شکست امپراتوری شده است بگیرد ازطرف دیگر حکومت پاکستان تلاش دارد تا بافشاراوردن بالای حکومت افغانستان موضوع خط دیورند را حل نماید

>>>   به جواب شخص بی نام که به نوشتهٔ بنده انتقاد کردند:
باتأئید حرفهای آقای خلیل وردک ، ترکیه ازطریق مکاتب پاک ـ ترک (پاکستان ـ ترکیه) که بعداً شاخهٔ آن بنام افغان ـ ترک وارد کشور ما افغانستان گردید ؛ مرکز تمویل وتجهیز طالبان و گروه القاعده وزمینه ساز انتقال این گروه های آدمکش ، خائین ، بیفرهنگ و ...گردید که پروژهٔ جدید ارسال گروه... وبی فرهنگ دیگر بنام داعش باآمدن آقای اردوغان به کابل است ۰
عبدالله راستگو

>>>   گرچه بنده کارشناس سیاسی نیستم ولی ذهنیت ما چنین می پذیرد کشور ترکیه از جمله نقاط استراتیژیکی برای منافع ایالات متحده امریکا استفاده امریکاه در مرور زمان بر ضد رویسه افغانستان همچنان یک نقطه مهم استراتیژیکی است ایالات متحده امریکاه در پیش بینی های آینده خود از جمهوری چین احساس خطر میکنند و همچنان در صورت ضرورت بر ضد ایران استفاده نظامی نمایند اگر پایگاه های امریکا ویا روابط شان به همچو کشورها نداشته باشند شاید ضرر جبران ناپذر متقبل شود .
ف ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است