نگاه ویژه ی دولت وحدت ملی به زنان پولیس
در حال حاضر بعضی از پولیس های زن در نهادهای پولیس به علت نبود محل های جداگانه در هنگام خواب و تعویض لباس های نظامی شان با آزار و اذیت همکاران شان روبرو می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۰    ۱۳۹۳/۷/۲۸ کد خبر: 81879 منبع: پرینت

محترمه مژگان مصطفوی معاون وزارت امور زنان امروز (دوشنبه 28 میزان) در مراسم ایجاد شورای هماهنگی پولیس زن افغانستان گفت: آمار زنان در بین نیروهای پولیس افزایش یافته و تلاش می شود زنان آموزش دیده در سطح فرماندهی قرار گیرند.

محترمه مصطفوی با تاکید بر اینکه وجود زنان در بین پولیس ملی یک گام مثبت بوده، تصریح کرد: هم‎اکنون از مراکز آموزشی پولیس، زنان زیادی فارغ‌التحصیل شده‎اند و آنان باید در سطح فرماندهی مراکز و پایگاه‎های پولیس قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه وزارت زنان آماده همکاری با وزارت داخله می باشد، گفت: امیدواریم 5 هزار پستی که در این وزارت برای زنان ایجاد شده، تکمیل شود زیرا کشور ما نیازمند پولیس زن بیشتری است هرچند که باید زمینه آزار و اذیت پولیس‌های زن حذف شود.

بنا بر گفته های معاون وزیر زنان، این وزارتخانه قصد دارد تا چندین نمایندگی ‎در مناطق مختلف کشور ایجاد کند تا بدین طریق به مشکلات زنان در مناطق دور دست نیز خیلی زود رسیدگی شود.

پیش از این وزارت داخله مدعی شده بود که تا پایان سال جاری میلادی آمار زنان در نیروهای پولیس را به 10 هزار نفر می رساند.

نبود امکانات ایمنی برای پولیس زن در نهادهای پولیس می تواند زمینه استفاده های سوء را به میان آورد. لذا حکومت باید بی درنگ زمینه دسترسی افسران پولیس زن را به امکانات جداگانه زندگی در محل کار فراهم سازد.

دسترسی به امکانات جداگانه در نهادهای پولیس برای افسران زن یکی از نیازهای جدی پنداشته می شود. زیرا اگر این امکانات در اختیار آنان قرار نگیرد زمینه استفاده های سوء فراهم خواهد شد.

در حال حاضر بعضی از پولیس های زن در نهادهای پولیس به علت نبود محل های جداگانه در هنگام خواب و تعویض لباس های نظامی شان با آزار و اذیت همکاران شان روبرو می شوند. هر چند وزارت امور داخله این گفته ها را تایید یا رد نمی کند اما می گوید: این نهاد تلاش دارد تا امکانات لازم را برای افسران زن فراهم سازد. هر چند انتقادهایی در کار استخدام پولیس زن وجود دارد و نیز گفته می شود که تاکنون برنامه های کار از سوی حکومت برای تشویق زنان به پیوستن به نیروهای امنیتی وجود نداشته است اما شماری از زنانی که هم اکنون در آکادمی پولیس آموزش می بینند می گویند: روزانه ده ها زن برای پیوستن به نیروهای پولیس ملی به این جا می آیند.

لازم به ذکر است که اولین زن پولیس افغانستان در سال ۱۹۶۷ میلادی آغاز به کار کرد و سه سال بعد زنان توانستند که حق رای دهی به دست آوردند. در سال ۱۹۹۶ میلادی در زمان حکومت طالبان پولیس زن از خدمت در صفوف این نیروها منع شدند.

در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۸۰ زن جذب پولیس شدند، در حالی که شمار نیروهای پولیس در همان سال به ۳۵ هزار نفر می‌رسید. در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد نیروهای پولیس زن در افغانستان به ۱۵۰۰ نفر رسید، ولی قطعا این تعداد پولیس در کشوری‌ که خشونت های خانگی، ازدواج اجباری، سوء استفاده جنسی و قتل‌های ناموسی به صورت شوک آوری معمول شده، کافی نیست.

براساس آماری که در سال ۲۰۰۸ میلادی منتشر شد، نشان می دهد که در حدود ۸۷ درصد از زنان از خشونت های فیزیکی، تجاوز جنسی و ناهنجاری‌های روانی رنج می برند.

لذا زنان افغانستان به ویژه بانوانی که در بخش پولیس ملی خدمتگذار این مرز و بوم هستند، نگاه ویژه دولت جدید را تقاضا دارند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است