کاتب، به مثابه شهروند درجه دو
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۳/۷/۲۸ کد خبر: 81851 منبع: پرینت

جاده‌ای را که شورای وزیران به نام جاده فیض محمد کاتب نام‌گذاری کرده بود، دیروز افتتاح شد اما به نام سرک پل سوخته - دارالامان.

از آن‌جایی که کاتب یکی از تاریخ‌نویسان مطرح و فرهنگیان مشهور این سرزمین است، برخی‌ها پنداشته‌اند که این اقدام حکومت نشان‌دهنده بی‌مهری مسوولان دولتی به اصحاب فرهنگ و اهالی قلم می‌باشد اما من این موضوع را به شدت رد می‌کنم. دولت افغانستان، دولت بی‌نهایت فرهنگ دوست است. من به چشم سر دیده‌ام که وزارت اطلاعات و فرهنگ برای آنکه از جایگاه والای فرهنگیان و شاعران به گونه برجسته بزرگداشت کرده باشد، جلسه بزرگداشت از یک شاعر را برگزار نموده و اما رسانه‌ها را به بهانه مشوره روی مسایل مرتبط به کار رسانه‌ ای در تالار آن وزارت فراخوانده است تا محفل بزرگداشت از فلان شاعر خوب‌تر پوشش رسانه‌یی بیابد.

یادم می‌آید همین چندی پیش، از نشانی وزارت اطلاعات و فرهنگ مکتوبی به رسانه‌ها مواصلت ورزیده بود مبنی براین‌که یکشنبه مورخ 30/6/93 مسوولان این وزارت به خاطر مسایل مرتبط با کار رسانه‌ای نشستی با مسوولان رسانه‌ها دارد.

ساعت 2 روز موعود خود را به جلسه رساندم اما متاسفانه نشستی که برگزار شده بود نه به خاطر مشوره روی مسایل مرتبط با کار رسانه‌ ای، بل به خاطر بزرگداشت از یک شاعر افغانستانی بود. بی‌مهری‌ها در باره کاتب ریشه در مسایل دیگری دارد. کاتب، یک هزاره است و پسوند نام او حاکی از «افغان» نبودنش می‌باشد و چهره‌اش نماد «دگربود» در سرزمین «حکومت وحدت ملی» و قلم‌اش راوی تاریخ ستم در کشور.

بنابراین، او، به جرم هویت خود، در محکمه قبیله محکوم به نوشیدن جام تلخ بی‌مهری و تبعیض است. جای اعتراض ندارد، همه چیز از پیش اتمام حجت شده است. مگر نشنیده‌اید که رییس جمهور گفته هر افغانستانی با افغانستانی دیگری برابر است ولی هیچ‌گاهی نگفته هر هزاره با هر افغانستانی برابر است؟


ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند خیر این حکومت فاشیستی و اوغان بازی را پیش کند چون مناطق که حکومت بالایشان قانون را تطبیق کرده میتواند و میتوان از مناطق آباد افغانستان نام برد مناطق غیر پشتون نشین است اگر این مردم این مناطق علیه حکومت فاشیستی اشرف غنی بر خیزند جای دیگر برای حکومت کردن اشرف غنی به صفت یک دست نشانده امریکا باقی نخواهد ماند.

>>>   بی حد قوم گرابودی آقای ثاقب همین که گفته میشود هرافغان ازدیگرافغان کم نیست تمام هزاره های عزیزما افغان هستن وازافغانستان هستند اینکه کسی خود رابیگانه احساس میکند گناه خودشان است شما ببینیدکه درکابینه افغانستان چند وزیراست معاونین رئیس جمهورقبلی وفعلی نیزهزاربود واست بخیالم که ...که خود را افغان نمیدانی خداوند انسان های راکه تفرقه ایجادمیکنند هدایت نیکی نصیب شان گرداند.
وطن دوست.

>>>   با احترام که به دانش مرحوم کاتب هزاره یکی از فرهنگیان خوب کشورم دارم حال به کسانیکه سنگ هزاره بودن را بر سینه خود میزنند. کاتب اگر جای دارد چرا در بامیان برش جاده درست نمیکنید که آمدین جاده را که مردم چهاردهی بارها تظاهرات نمودند و بار ها به هر در خود را زندند تا این جاده را قیر نمایند. صد ها خانه مردم شریف چهاردهی در این جاده از بین رفت حال شما آمدین بنام کاتب خان نام گذاری میکنید. این جاده از چهارقله چهادهی است مربوط مردم اصیل این سرزمین یعنی مردم چهاردهی است. زمان که جاده دشت برچی جور میشد چرا نگفتین که بجای جاده مزاری جاده کاتب نام گذاری شود.

>>>   دقیقا ، این یک تضاد عمیق میان پشتون ها و دیگر اقوام کشور است

>>>   اگر انحصار طلبی اوغان ها را در اینجا متوقف نکنیم، اگر این فاشیست ها امروز با تمام بی احترامی نام کاتب را حذف کرد ، به یقین که فردا نوبت این است که دیگر هیچ غیر پشتون در افغانستان حرمت و جایگاه نخواهد داشت!دوستان بیایید نام کاتب را دوباره احیا کنیم، کاتب تنها متعلق به هزاره نیست ،کاتب میراث فرهنگیی تمام اقوام افغانستان است.
شهاب

>>>   کاتب حقی بزرگی بر گردن این خاک و ملت دارد کاتب متعلق به هزاره نیست کاتب متعلق به کل افغانستان است دوستان نگوین این حرف را که چرا جاده شهید مزاری را بنام کاتب نامگذاری نکردند چون سوال دیگر به وجود می آید چرا دانشگاهی را بنام ربانی و دانشگاهی را بنام فهیم کردند؟ باید از خشونت پرهیز کنید ضمن اینکه کاتب خونریز نبود بلکه روایتگر خونریزیهای انسانی کثیف( عبدالرحمان)بود وقتی برخی نامگذاریها ی مکانهای علمی و فرهنگی بنام برخی خونریزان می شود چرا نباید سرکی بنام پرچمدار فرهنگ نشود؟

>>>   اشرف غنی اجنت اسرائیل است و با لجبازی دروغین میخواهد تصاحب قدرت و دیکتاتوری کند و ریشه ی سایر اقوام را به کمک امریکا و اسرائیل از بیخ بکند بزودی داعش در افغانستان رسمی خواهد شد و جنگ خانه به خانه علیه شیعیان شروع خواهد شد و این اصلاحات و کارکردها جز دستوری نیست برای پاکسازی سایر اقوام از قدرت چون غنی پشتون ها را قوم برتر میداند و صد چال و نیرنگ را بخاطر فریب سایر اقوام در زیر تربیه سی آی اه یاد گرفته تا باشد ملت ما را مزدور امریکا نگهدارد .
ابوعلی سینا از جاغوری

>>>   تو گوئی که همه اقوام افغانستان در رفاع و خوشبختی زندگی میکنند، جزء قوم هزاره. شما را به خدا ازینهمه مظلوم نمائی دست بردارید، ورنه در آینده کسی به شکایت های تان اهمیت قایل نمیشوند. سرنوشت تان مانند همان پسربچه چوپان خواهد شد که همواره به مزاق داد میزد، آی مردم به کمکم برسید که گرگ رمه هایم رادرید. زمانیکه گرگ واقعاّ رمه هایش را درید، مردم به دادش نرسیدند، زیرا فکر میکردند، که این بار هم مزاق میکند.

>>>   برادر که گفته که چرا دانشگاه را بنام ربانی یا فهیم کرده اند و نباید گفت چرا جاده ی بنام مزاری شده. جواب من این است که نباید بنام ربانی و فهیم هم میشد اگر ربانی یا فهیم زیاد علاقمند دارند علاقمندان شان از پول شخصی خود شان برند زمین بخرند و هر چیز خواستند بنام شان جور کنند همطینطور علاقمندان مزاری

>>>   بلی فرودگاه کابل باید به نام کرزی نام گذاری شود که جز خیانت برای کشور کاری دیگری انجام نداده است اما فیض کاتب که یکی از فرهیختگان کشور آن هم در زمان عبدالرحمن خان غدار بوده است که پشتونها اصلا سواد خواندن و نوشتن نداشته است به جرم هزاره بودن باید مورد اهانت قرار گیرد. خیابانی را در کابل به نام یک پاکستانی خان غفار خان که چون پشتون است نام گذاری می کنند اما از نویسنگان و دانشمندان غیر پشتون جز تنفر و بدبینی چیزی دیگری در این دولت فاشیستی دیده نمی شود. از احمد شاه ابدالی که کارش کشتن و چپاول کردن چیزی دیگری نبود در شهر هرات که هیچ ربط با او ندارد با برپایی همایش تقدیر میشود اما از سلطان محمود غزنوی که موجب رونق دادن علم و دانش و فرهنگ و ادب دری بود به دلیل اینکه پشتون نیست هیچ یادی نمی شود. میرویس هوتک که یک بزرگ پشتون در قندهار بود و یک حکومت محلی را در این شهر تشکیل داد به حدی تقدیر می شود که عکسهای بزرگ او بر دیوارها و ستدیوم و سالن های اجتماعات نصب می گردد اما ابن سینا و مولانا و سنایی و خواجه عبدالله انصاری و امثال این شخصیت های علمی و فرهنگی کشور به علت اینکه پشتون نبوده اند اسامی آنان باید از اذهان مردم کشور ما پاک شوند. در همین عمر کوتاهی که من دارم کرزی در بین پادشاهان و رئیس جمهورهای افغانستان نژاد پرست ترین آدم است. او چیزهای را در تقویت پشتون و زبان پشتو در کشور نهادینه کرد که اسلافش تصور آن را هم نداشتند. و حالا که اشرف غنی هم پا جای پای او گذاشته و فاشیسم در کشور نهادینه تر خواهد کرد.

>>>   باید بانام کاتب مسمی شود.درغیران مردم دهن ودندان شاروال راخواهد شکستاند

>>>   کاتب یک افغانی ویک شخص کم نظیر افغانی است.
باید در اذهان زنده بماند.
افغانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است