گامی به سوی بهبود در دسترخوان مردم!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۳/۷/۲۸ کد خبر: 81828 منبع: پرینت

سرانجام بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، نخستین نشست شورای وزیران به ریاست جلالتماب محترم داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، دایر شد. رییس اجرایی حکومت، برنامه مشخص را در این نشست مطرح کرد و خواهان گزارش کتبی در مورد خالی بودن خزانه دولت از وزارت مالیه شد. کارشناسان و نخبگان سیاسی، این نشست را یک گام مثبت دانسته و امیدوارند که براساس یک برنامه تغییر و اصلاح و همگرایی و تحول، بستری را برای پویایی و تحرک این کشور فراهم کنند.

داکترنجیب یوسفی عضو شورای رهبری ایتلاف ملی افغانستان و معاون شورای اجرایی ایتلاف ملی، نخستین جلسه شورای وزیران را به ریاست رییس شورای اجرایی حکومت و طرح برنامه مشخص و شفاف را در این نشست یک گام مثبت دانست و گفت: توافقنامه ای که میان تیم اصلاحات و همگرایی و تیم تحول و تداوم امضا شده، برنامه و اساس برای پنج سال آینده است. هرآنچه که درطول هفته گذشته اتفاق افتاد، جناب رییس جمهور بعضی حرکات وفعالیت هایی را که به راه انداخته است، در ذهن مردم پرسش ایجاد شده بود که بخش اجرایی دولت چرا فعال نیست اما داکترعبدالله رییس اجرایی حکومت، بایک برنامه قوی و برنامه مشخص جلسه شورای وزیران را دایر کرد.

آقای یوسفی، شروع این جلسه را که با توضیح و تفکیک جلسه کابینه و جلسه شورای وزیران از جانب رییس اجرایی آغاز شد، عالی خواند و افزود: جلسه شورای وزیران که تحت ریاست جناب داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت دایرشد، یک گام مثبت است و پیام های خوبی برای مردم داشت، مخصوصا در رابطه به این که مبارزه بافساد یک موضوع حتمی و جدی است.

داکتر یوسفی افزود: شروع این نشست عالی بود که جناب رییس اجرایی حکومت، جلسات کابینه و جلسات شورای وزیران را برای مردم واضح ساخت و گفت: جلسه کابینه به ریاست رییس جمهور، در ارتباط به پالیسی، موضوعات مالی، امنیتی و نظامی تشکیل می شود وقت معین ندارد اما جلسه شورای وزیران به ریاست رییس شورای اجرایی حکومت، هفته یک بار، منظم و به صورت متداوم خواهد بود که دراین جا فیصله های عملی و اجرایی مورد بحث قرار می گیرد.

آقای یوسفی، حرکت های رییس جمهور و رییس اجرایی را یک سعی تازه و یک شوک اداری و اجتماعی خواند و علاوه کرد: موضوعاتی را که جناب رییس جمهور، تابه حال درمورد مبارزه بافساد، قضیه کابل بانک و غاصبان زمین مطرح کردند، یک شوک اجتماعی، اداری و فرهنگی است، برای مردمی که تسلیم فساد شده بودند. هرآنچه که تازه خلق می شود عمل نیک است، چنانچه داکتر عبدالله گفتند که مبارزه بافساد یکی از اولویت های حکومت وحدت ملی می باشد.

این عضو شورای رهبری ایتلاف ملی افغانستان، روی شایسته سالاری و وفادار ماندن هردو تیم، به تعهدات شان تاکید کرد و گفت: امیدوارم حکومت وحدت ملی از کسانی تشکیل شوند که با تجربه، تحصیل کرده و پاک باشند. اگر تداوم را به این مفهوم بدانیم، کسانی که در قدرت هستند آنها همچنان بمانند، چنانچه در تیم رییس جمهور، بعضی چهره ها دیده می شود. آنچه که وظیفه و تعهد داکترعبدالله در برابر مردم است، این است که حکومت پاک، شفاف، متعهد و شایسته را به میان می آورند.

نجیب یوسفی علاوه کرد: رییس اجرایی حکومت، اشاره کرد که با برنامه منظم تغییری را در زندگی و دسترخوان مردم رونما خواهند کرد. این در صورتی امکان دارد که جناب داکتر عبدالله و آقای اشرف غنی احمدزی، به تعهدات خود وفادار مانده و انتخاب را که انجام می دهند از شخصیت های نخبه، تحصیل کرده و کسانی باشند که واقعا خدمت گذاران ملت باشند.

داکتر یوسفی، در آخر روی روابط باجامعه جهانی، کشورهای دوست و همسایه، اشاراتی داشت و گفت: فراموش نکنیم که افغانستان هنوز به خودکفایی نرسیده و تعهدات ما در برابر جامعه جهانی یکی از مسایل مهم است. بنابراین سعی کنیم از طریق نماینده های متعهد بیرونی خویش بایک دیپلوماسی فعال با کشورهای دوست و همسایه ها روابط داشته باشیم و پاکستان را متقاعد بسازیم، سیاست هایی را که از سال های گذشته تا به حال درپیش گرفته است به نفع پاکستان، افغانستان و منطقه نیست و زمان آن رسیده است که از حمایت طالبان دست بردارند.

همچنان بشیر احمد فاتحی نویسنده و تحلیل گرمسایل سیاسی، نخستین نشست شورای وزیران به رهبری رییس اجرایی حکومت وحدت ملی را قابل تقدیر خواند و گفت: نخستین جلسه شورای وزیران به ریاست رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، یک گام مثبت و قابل تقدیر تلقی می شود. به دلیل این که رییس اجرایی باید در چهارچوب صلاحیت های خود که در موافقتنامه سیاسی تسجیل یافته است، عملاً گام های عملی را بردارد تا مفادات آن موافقنامه از کاغذ به عمل پیاده شود.

آقای فاتحی مواردی را که در جلسه شورای وزیران مطرح شد، نیازمند، توجه جدی حکومت دانست وافزود: موضوعاتی که در این نشست مطرح شد مواردی بود که نیاز به توجه جدید حکومت دارد و باید گام های اولیه در راستایی راهگشایی آن برداشته شود، مخصوصا موضوع خالی بودن خزانه نقدینه دولت، چیزی که قبل از توافق سیاسی، مقامات ارشد وزرات مالیه به خوراک مردم قرار داده بود و از سوی، لادرک بودن 270 میلیون دالر که بخش عمده معاشات ماموران نظامی و ملکلی را در بر می گرفت مواردی بود که رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست یاد آوری کرد و خواهان گزارش کتبی از مقام وزارت مالیه شد.

آقای فاتحی دانستن علت خالی بودن خزانه نقدینه دولت را حق مردم خواند و افزود: ملت باید بداند که اصل داستان چیست؟ آیا واقعا خزانه نقدینه دولت خالی است یا 270 میلیون دالر لادرک است یا دسیسه در کار بود و سوی استفاده در راستای مغشوش ساختن ذهنیت مردم در دوران کمپاین انتخاباتی بود؟ آیا چنین عملکرد هایی عمداً صورت گرفته است یا موارد دیگری است؟ به این پرسش ها زمانی می توان پاسخ یافت که گزارش وزارت مالیه به رییس اجرایی و به دسترس رسانه های همگانی قرار گیرد.

چمن شاه اعتمادی عضومجلس نمایندگان، نشست شورای وزیران را به ریاست ریس اجرایی حکومت زمانی موثر می داند که خالی از تشریفات اداری بوده وتمرکز روی حل مسایل صورت گیرد وی گفت: مردم منتظر وعده های روزهای داغ كمپاين اند و عملکردهای دولتمردان را زير ذره بين گرفته اند. قطعا آنچه که درنشست شورای وزیران به ریاست رییس اجرایی حکومت مطرح گردید، يكی از مطالبات برحق مردم، تمهيدات لازمه فصل زمستان است.

آقای اعتمادی تاکید کرد: وقتی تابستان قيمت گاز به خاطر سوء مديريت به 150 افغانی می رسد، هيچ دليلی وجود ندارد كه در زمستان به دو صد افغانی نرسد. اگرنشست ها عاری ازتشریفات اداری و دیوان سالاری بوده وتمرکز جدی برحل مسايل نمايند بدون شک که زندگی برای مردم آسان خواهند شد.
آقای اعتمادی علاوه کرد: تحولاتی كه در انتخابات به وجود آمده، لازمه اش دگرگون سازی اداری است. حداقل به صورت شكلی، ناگفته پيداست تغير رهبری و راس هرم قاعده ها راهم خواهد لرزاند اميد است كه درپس اين لرزش، لغزش های فرومانده و رسوب شده برانداخته گردد. اقدام جديد رياست شورای اجرایی را به فال نيک می گیريم تا اداره های ما مسوول و پاسخگو باشند.



رضا پژوهش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای نجیب یوسفی باوجود اینکه به اساس کهولت سن شاید در روزهای بسیار نزدیک میزبان حضرت عززاییل علیه السلام باشد ولی بازهم تشنه تشنه قدرت وچوکی است که ادم حیران میماند به نظر بنده درین مقطع زمانی برای اقای یوسفی میزیبد که درکنج مسجد به ذکر وفکر مصروف باشد وازکارکردهای قبلی خود نادم باشد وبه خداوند متعال رجوع بکند ولی بدبختانه این اقا درین پیری خود انقدر درعشق پیری غرق است که اخرت را بالکل فراموش کرده
دلبرجان از تکزاس

>>>   اقای دلبرجان نظرتان صد فیصد حقیقت دارد شاید حرکات جدید رییس اجرایی حکومت که تافعلآ کارشان به زره بین هم معلوم نمیشود گامی به سوی بهبود در دسترخوان چاپلوسان مانند اقای یوسفی باشد امابه یقین کامل ګفته میتوانم که دسترخوان مردم افغانستان هرګز بهبود پیدا نخواهد کرد
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   شاید حرکات سبز ونارنجی رییس اجراییه برای بهبود دسترخوان اقای یوسفی کمک بکند ولی به کارکردهای رییس اجراییه به هیچصورت دربهبود دسترخوان مردم افغانستان کمک نمیکند
نجیب استالفی از دنمارک

>>>   اقای یوسفی حتمآ سریال عشق پیری رامشاهده کرده بعداز ان خواسته تادرین پیری خود زندګی سراز نو رااغاز کند پیری شان به هرصورت ولی چاپلوسی برای شان نمیزیبد ان هم برای شخصی که هیچ صلاحیت اجراییوی ندارد
فریدون هراتی

>>>   امیدوارم اقای یوسفی نظریات فوق هموطنان مارا درباره شخصیت خود مطالعه کند وبعدازان درمورد کارکردهای خود تجدید نظرنماید واګرعقل سلیم دربدن نیم جان شان باشد باید هرچه زودتر خودرا از چاپلوسی بیجا رهاداده وبه خداوند متعال رجوع نماید وازکارکردهای قبلی خود ندامت نشان دهد
مصطفی کمالپوری ازهالند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است