اصلاح شهر، کاری بسیار سخت
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۳    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81807 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی از وضعیت شهر کابل انتقاد کرد و خواستار بهبود وضعیت پایتخت کشور گردید. آلودگی هوا، پهن بودن کثافات در سطح شهر، همکاری نکردن مردم در پاک نگاه داشتن شهر از جدی ترین مشکلاتی است که پایتخت را می آزارد و زندگی را در این شهر دشوار ساخته است. در این شهر هزاران جریب زمین غصب شده توسط زورمندان وجود دارد که باید فکری جدی برای آن کرد. حکومت وحدت ملی چگونه می تواند کابل در حال انفجار را بامعیارهای یک پایتخت برابر سازد؟ چرا در این 13 سال با سرازیر شدن میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی به افغانستان پایتخت کشور دارای معیارهای درست شهر و زندگی نیست؟

طاهر هاشمی استاد دانشگاه در برنامه «یکصد روز نخست» گفت: کابل شهری تاریخی است و فرهنگ خاص خود را دارا است. این شهر با داشتن تاریخی 3 هزار ساله به علت تجاوزهای پی در پی سیاسی و قطع شدن فرهنگ بومی، نتوانسته است فرهنگ شهرنشینی با چنین سابقه ای داشته باشد.

وی اصلاح شهر و شهرنشینی را بسیار سخت دانست و افزود: تغییر رژیم در افغانستان این کشور را از بسیاری چیزها بی نصیب ساخت خصوصاً از نظر تطبیق و حاکمیت قانون صدمه ی زیادی دید. در این 13 سال، حکومتی داشتیم که قانون را تطبیق نمی کرد. در جامعه ای که قانون تطبیق نشود تمام ساختارهای فرهنگی و اجتماعی از هم پاشیده می شود. در چنین وضعیتی اصلاح فرهنگ شهرنشینی و شهر و پاک کردن آن از مشکلات گوناگون بسیار سخت است چرا که در حال حاضر مردم از نظر فرهنگی ضعیف هستند و حاکمیت قانون را نمی پذیرند.

به باور هاشمی، همه ی نهادها و ساختارها یک کلیت وابسته به هم است و نمی توان جزئی از این کل را بدون درنظرداشت نهادهای دیگر اصلاح کرد. ما باید اصلاحات همه جانبه ای را بیندیشیم که تمام بخش های حیاتی از جمله پاکی و نظافت شهر را زیر چتر خود قرار دهد تا به طور موازی اصلاح انجام شود.همچنین اشخاصی توانمند باید باشند که این برنامه ی همه جانبه را به خوبی تطبیق کنند.

طاهر هاشمی خاطرنشان ساخت: در برنامه های کوتاه مدت می توان در نهادهایی مانند قضا، دادستانی و شهرداری اصلاحاتی را انجام داد اما در برنامه های طولانی مدت، حکومت با قاطعیت، جدیت و افراد پاک نفس می تواند آن را به طور همه جانبه تطبیق کند. دولت فعلی نمی تواند با تکیه به اشخاصی که در این 13 سال بر مسند بوده اند و هزاران جریب زمین را غیرقانونی به فروش رساندند در اصلاحات مورد نظر خود موفق گردد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   لطف نموده اول امنیت شهر را تامین کنید بعد الوده گی هوارا وکثافات را در روز روشن خانه مردم دزدی میشود قتل صورت میگرد بی ناموسی میشود جلو این کار را بگیرد لطف نموده صدای مارا به گوش مسولین برسانید خواهش داریم

>>>   لطف نموده در يك شهر بسيار كوچك چطور ميتوان 5 ميلون
انسان را جاي داد در حاليكه نه كدام كانلزسيون و ديگر ضرورات
نباشد لطف نموده اول كاري بلند منزلها را توقف نمايد
تا مردم غريب نفس ارام بكشد
هر بلند منزل را عام را قطع نموده و پارك براي موترها ساخته
در حا ليكه ناحيه ها ي مر بو طه از هر بلند منزل پو ل اخذ مي نما يد
در قا نو ن شا رو الي بر اي پا رك وسا يط زير زميني با يد در نظر
گرفته شو د
مگر شما خو د در شهر گردش نمايد باز براي شما معلوم مي شو د


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است