آیا ترکیه پاکستان دیگری برای افغانستان خواهد بود؟
رییس جمهور ترکیه پس از 65 سال آزگار که قصه های پر غصه ای بر خاک افغانستان رفت و این سرزمین فراز و فرودها به خود دید؛ در حالی پای بر خاک کابل گذاشت که همچنان سیاست دوگانه ای را درخصوص کشورهای مسلمان و بویژه افغانستان اعمال می نماید 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۸    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81806 منبع: پرینت

در اینکه ترکیه با مرکزیت آنکارا، مادر تروریسم و پرورش دهنده اصلی داعش و یکی از حامیان طالبان و القاعده بوده است جای هیچ شک و شبهه و تردیدی وجود ندارد. کمتر کسی در نقطه ای از منطقه هست که از زاییده شدن داعش در راستای منافع و اهداف آنکارا بی خبر باشد.

رییس جمهور ترکیه پس از 65 سال آزگار که قصه های پر غصه ای بر خاک افغانستان رفت و این سرزمین فراز و فرودها به خود دید؛ در حالی پای بر خاک کابل گذاشت که همچنان سیاست دوگانه ای را درخصوص کشورهای مسلمان و بویژه افغانستان اعمال می نماید.

عضویت در ناتو و رژه سربازان ترک تبار بر خاک افغانستان با ماه ها سرپرستی آنکارا بر نیروهای ایتلاف بین المللی ناتو از یک سو و همزمان با آن تمویل و تجهیز و صادرات گروهک های تروریستی از سوی دیگر همواره دو چهره از ترکیه در جهان نمایانده است با این حال...

با این حال آنچه که از این آشتی و تعامل دیپلماتیک پس از 65 سال با عنوان تهدید یا فرصت استنباط می شود سیاست دوگانه ترکیه در قبال امنیت و سیاست داخلی افغانستان بوده است که گاه بر طبل نفاق کوبیده است و گاه اهداف خود را در قالب صلح کابل دنبال نموده است.

رجب طیب اردوغان در دیدار و گفتگو با اشرف غنی احمدزی با متن سخنانی که هرگز رسانه ای نشد و بطن توافقنامه امنیتی که هرگز فاش نگردید؛ اولین مهمان بلندپایه منطقه ای رییس جمهور دولت وحدت ملی بود که در هاله ای از ابهام آمد و امضا گرفت و رفت.

افغانستان که همواره قربان گاه و جولانگاه تروریسم و بنیادگرایی افراطی بوده است میزبان رییس جمهور ترکیه ای بود که همواره منافع داخلی و خارجی و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت خود را در هیبت گروهک های تروریستی از طالبان و القاعده تا داعش تامین نموده است.

البته که با جولان عبدالرشید دوستم و حمایات آنکارا از معاون اول تیم تحول و تداوم، انتظار قریب الوقوع ارتباط تنگاتنگ کابل آنکارا می رفت اما امضای توافقنامه استراتژیک نظامی، امنیتی و اقتصادی دوجانبه و مبهم مردم ملکی را در بهت و حیرت فرو برد.

باید خاطر نشان کرد که در یک راستا بودن و پیوسته بودن منافع داخلی و منافع خارجی ما هنوز برای مسوولان و سردمداران حکومت هضم نشده است بنابراین روابط غیرمنطقی، فرا واقعی و عجولانه با برخی کشورهای همسایه می تواند افغانستان را بسوی شرایط بدتر تنزل دهد به گونه ای که سوال "آیا ترکیه پاکستان دیگری برای افغانستان خواهد بود؟" را شکل دهد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدا اردغان را ل... کند

>>>   همین پس مانده بود که حالا پشت سر ترکیه هم شروع کنیم و تحمت بزنیم. سیاست دوگانه؟؟؟همه کشور ها در قدم اول دنبال منافع ملی خود شان میباشد و این حق شان هم است و از زرنگی و هوشیاری شان میباشد. ما مردم از مردم چهان توقعات بی جا داریم. و میخواهیم همه سران کشورها دنبال سیاست ناکام و سیاست طفلانه ما باشد.

>>>   نویسنده گرامی
کی دوست افغان هاست همین همسایه های که از خون افغان ها آسیاب منافع خود را در حرکت آورده بودند.
هرکس که با افغان ها دست همکاری میدهد باز این همه دغدغه درست میکنید.

>>>   سرتاج عزیز خصوصاً پاکستان دربرابر افغان ها صادق نیست وباید بدرقه میشد با بوت وکفش در رویش زده میشد چونکه همین پاکستان به افغانستان تروریست ها راتولید میکند بخاطر برهم زدن آرامش افغان ها وترور شخصیت های افغانی به افغانستان روان میکند.درسطل اشقالی انداخته شود وخوب مالش داده بعداً به پاکستان به چتلستان روان کرده شود.
شهروندان

>>>   مواظب نیرنگهای اردوغان باشیم. ادم دو روی است. یک بار به خاطر فلسطینیها از حرف زدن با شیمون پرز برحذر می کند از یک طرف با حمایتهای خود از داعش مردم مسلمان کرد کوبانی را به کشتن میدهد. اردوغان در کله خود ارزو امپراطوری عثمانی را دارد. فقط مواظب باشیم

>>>   ريشه سياست تركيه و پاكستان برگرفته از سياست آمريكا و انگليس است پس هروقت سياست امريكا و انگلس در قبال افغانستان تعغير كرد سياست تركيه و پاكستان هم تعغير ميكند
سعيد حبيبي از فراشغان

>>>   نرکیه حق کمک به داعش برای سرکوب کرد ها را ندارد

>>>   (کی دوست افغان هاست همین همسایه های که از خون افغان ها آسیاب منافع خود را در حرکت آورده بودند.)
این همسایه ها اسم ندارند؟ مگر ما از کسی می ترسیم؟ اولی پاکستان است که تا هنوز بالای شهرها و قصبات راکت فیر می کند و (انتحاری با واسکت انفجاری!) میفرستد. خوب همسایه دیگری که "با خون افغان ها آسیاب ها را به حرکت درآورده" کدام است؟ چی کرده" تاجکستان است؟ ایران است؟ یا ازبیکستان؟ یا چین؟ منظور از این کلمه "همسایه ها" که همیش امریکا و انگلیس استعمال می کنند کدام کشورهاست؟ لطفا" وضاحت بدهید.

>>>   طرفدارن ترکیه رفتار پولیس ای کشور با مهاجران افغان را ببیننند تا بفهمند با کدام ملک پیمان دوستی بسته اند.اگر دوست و دشمن میشناختیم این وضع افغان نبود.

>>>   فراموش نکنید جنرال دوستم هم از همفکران و رفقای قریب به اردوغوان است اصلا او به تبریک گفتن جناب دوستم آمده بود و بزودی گروه داعشی افغانستان را از ارگ اداره خواهد کرد.
جمال ناصر سرخرودی

>>>   اردوغان بسباریک فرد... وخبیث است ببینیددرسوریه وعراق چگونه باابزارک وحشی خودیعنی داعش پلیدمردم راهرروزبه خاک وخون میکشد خداانتقام خون پاک مظلومانراازاین مردک بی عقل خواهد گرفت انشاالله

>>>   خداشاهده لحظه شمارنابودی اردوغان پلیدهستم همیشه هم دعامیکنم که خدابه ابروی شهدای مظلوم عراق وسوریه اردوغانراازبیخ وبن ریشه کن کنه وچنین خواهدشد انشاالله.
محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است