اشرف غنی
در قبال پاکستان، امر به سکوت شده ام!
چندی قبل گروهکی تروریستی از خاک پاکستان به خاک ایران تجاوز کرد. نیروهای امنیتی ایران وارد خاک پاکستان شده و با انجام چندین عملیات، مانع از فعالیت مجدد تروریستها از خاک پاکستان علیه کشور خود شدند ولی نمی دانیم چرا وقتی پاکستان در قبال موشک پراکنی های کنر سکوت کرده، دولت افغانستان هم از این حق خود استفاده نمی کند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۹    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81801 منبع: پرینت

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان امروز وارد کابل شد تا با دو رییس دولت وحدت ملی کابل، یعنی داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله دیدار و درباره مسایل دوجانبه و منطقه ای گفتگو کند.

هدف از این سفر این مقام پاکستانی به کابل که نخستین سفر دیپلماتیک بین دو کشور پس از تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان به شمار می رود، با هدف دعون از محترم اشرف غنی برای سفر به اسلام آباد است.

این سفر به کابل و این دعوت به اسلام آباد، در حالی صورت می گیرد که روز به روز بر تعداد حملات راکتی از خاک پاکستان به ولایات شرقی کشور ما افزوده می شود و هنوز معلوم نیست که علت سکوت اشرف غنی صاحب در قبال این حملات راکتی چیست که آیا می خواهد به این مشکلات پایان دهد یا که می خواهد این موضوع مانند استخوانی در لابلای زخم باقی بماند؟

پاکستان می گوید این حملات از سوی نظامیان ما نیست و جزو مناطق دیورند می باشد که تحت اختیار ارتش پاکستان نیست. اما مقامات امنیتی کشور ما بارها اعلام کردند که نظامیان پاکستانی در این مناطق مستقر هستند.

و متاسفانه کسی نیست از این همسایه ی مهربان و دلسوز بپرسد که اگر این مناطق که از آنها موشک به خاک کنر شلیک می شود، جزو مناطق پاکستان نیست پس چرا خندق حفر کردید. آیا با حفر خندقی به عمق دو متر می توان از ورود تروریستها جلوگیری کرد؟

قطعا طرح چنین ادعایی هم مضحک و خنده آور است زیرا همه می دانند که ماجرای حفر خندق صرفا برای تثبیت الحاق اراضی دیورند به خاک پاکستان بوده است و بس. در این میان بسیاری از مقامات افغانستان هم ضمن یک معامله بزرگ، سکوت کردند تا این خندق حفر شد.

نکته قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد این است که : چندی قبل گروهکی تروریستی از خاک پاکستان به خاک ایران تجاوز کرد. نیروهای امنیتی ایران وارد خاک پاکستان شده و با انجام چندین عملیات، مانع از فعالیت مجدد تروریستها از خاک پاکستان علیه کشور خود شدند. براساس توافقات بین المللی هر کشور حق دارد که اگر همسایه اش به وظایف امنیتی خود عمل نکرد، نیروهای امنیتی اش بروند و تروریست ها را از بین ببرند .

ولی نمی دانیم چرا وقتی پاکستان چنین ادعایی دارد و هیچ اقدامی در این رابطه انجام نمی دهد، دولت افغانستان از این حق خود استفاده نمی کند.؟؟؟!!

چرا اشرف غنی تصمیم نمی گیرد؟ علتش واضح است. در اولین دیدار خارجه ی رییس جمهور احمدزی با رییس جمهور پاکستان این موضوع روشن گردید که اشرف غنی هم مثل کرزی دو طرفه بازی می کند. جمله ی تعارفی اشرف غنی به رییس جمهور پاکستان در مراسم تحلیفش بر خلاف همه موازین بین المللی و مناسبات دو کشور بود که گفت: "به کشور خود خوش آمدید"

او می خواست صداقتش را ابراز کند ولی این موضوع به لحاظ دیپلماتیک و در عرف سیاسی مشکل دارد. هرچند که شاید رشوت های دلنشین پاکستان و البته زور زیاد حامیان پاکستان هم جزو مواردی است که باعث شده تا جناب رییس جمهور افغانستان امر به سکوت شده باشد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا شیطان در هرکشوریکه مداخله نموده پست ترین اشخاص را در آن به قدرت رسانده است تا سالهای سال غلام و نوکر آنها باشد چنانچه اشرف غنی را در افغانستان و نوری المالکی را در اعراق به قدرت رساند . اشرف غنی هم قدرت را بین اوغانها خود تقسیم کرده میرود تا باشد اقوام بزرگ کشور علیه این رژیم فاشیست دست به اقدامات بزنند تا باشد از افغانستان عراق دیگر جور شده و داعش دیگری به بدبختی افغانستان افزود گردد.

>>>   برادرنهایت عزیزواقعا درست فرمودید چرا رهبران ومسولین ماچرا وتا چه وقت مارا در تاریکی نگاه خواهند کردند.این عمل ناجایزسباسی گرای پاکستان راطفل هفت ساله ما واضح درک کرده.ولی چه وقت باشد که مادران ما وزیراکبرخان.یاامنالله خان.یا سردارداودخان.یاداکترنجیبالله.یااحمدشاه مسعودرابزاید تا این انگلیسهای پاکستانی را جواب بالمثل بدهند.مگرافسوس که رهبران ماقهرمانان گذشته شده نتوانستند.وماملت یا رعیت مثل پدران خود شده نتوانستیم.افغانستان برعلاوه که زایده قهرمانان بودهمین قسم ضعیف النفس بی اراده ناتوان ترسوامیران وشاهان را زایده که بالای ملت قدرت وخلاقیت ملت مجاهد بی باور بوده به این کشور وان کشوردست خیرات دراز کرده خوده زبون وکوچک حلوه داده حاکمیت خوده پیش بردند.مثل شاشجاع یعقوب خان دوست م.خان عبدالرحمن نادرشاه دو برادرش وبابای ملت ظاهرشاه.گرچه این امیران بزدل وناکارامد جفاکار وطالم را از روی کتابهامطالعه کردیم ولی گدایی ظاهربابادر سرگذشت هایما است وخواهدبود که تعدادی رانمیتوان تحریر ویاداورشد مثلابعضی رهبران بعد از انقلاب7ثورو8ثوروغلامان پاکستانی یعنی طالبان وکرزی و رهبران دو تیم اصلاحات وتحول که یک حکومت مشترک را جاگزین.....کردند.امدیم به این که نیست فعلارهبری که همه ملت مظلوم ولی قهرمان مجاهدرا صادقانه رهبری کندفعلاما هم کمتر ترسو شدیم چراکه پدران ما دست خالی به انگلیس روس و....جنگیدن وامریکای لعنتی بعدازبسیار تحقیقات نقطه ضعف مارا دریافت کرده واین است که نی رهبران ما ونی ما چیزی کرده نمیتوانیم.امدیم به موضوع ایران اوخو برعلاوه که بالایش تحریمهاوضع شده سالانه مبلغ 80ملیارددالر درامد خالص داردوکافی خوداکتفااست.مارا بگوکه ملیاردها دالرگنج ودارایی عامه ما توسط خودافغانهایما به نفع همان دشمن یغماوتاراج میشود.واین یک اصل جور شده که هر فرد این وطن از کراچیوان جوالی ووالی ووزیربارمسولیت از سر شانه های خود پس کرده وجهر میزند که به مه چه این کار خو مسولیت من نیست.دیگ ما بی سر پوش شده وخمیرماترش تاکه دیگ ماسرپوش پیداکند قربانی کارداردوخودخودهیچ امکان پت شدن دیگ مانیست. وسلام
ازطرف احمد غمگین برادرحسن غمکش.

>>>   به کشور خود خوش آمدید معنی بسیار باارزش وبسیار سابقه تاربخی دارد این به معنی است که هنوز افغانستان پاکستان را جز خاک خود دانسته و از ان احاظ برایش چنین خطاژ کرد نه این که افغانستان جز پاکستان باشد. باید قدری درمسایل دیپلوماسی عمیق تر فکر کرد وحریف را چنین ضربه زد که تا درک نماید موضوع اصلی وسابقه کشور پاکستان برای کشور افغانستان یک بحران درونی افغانی بوده ومربوط به بیگانه گان نمیشود.

>>>   خدا شر پاکستان از ایران و افغانستان کم کند

>>>   چرا چتلستان بار هم کشور دارد که حود را دوست مردم ما جلو بدهد تاربخ کشور ما شابد مداخلات بی شرمانه همسایه خود است ای کاش افغانستان همسایه اسراییل می بود ونه همسایه باکستان این ها ار اسرایل بد تر هستن خداوند ل... کن فاعده ااعظم این ها را خود ان هویت مشکوک داشته این ها چوچه های نا مشزوع انگلیس است

>>>   خدمت نویسنده محترم باید عرض شود که افغانستان یک رئیس دولت دارد.بنظر من حکومت افغانستان اولاً باید در مذاکرات خود با چتلستان بسیار واضح صحبت نماید. ما میدانیم که هدف چتلستان اینست که حکومت افغانستان باید خط دیورند را به رسمیت بشناسد که این ممکن نیست. پس باید یک راه حل سیاسی جستجو شود. مسئله واضح است که نظامیان چتلستان از آنسوی مرز ما را هدف قرار میدهند اما اقرار نیمکنند و میگویند که این کار مردم قبایل است ویا کار طالبان است. درینصورت باید برایشان واضح گفته شود در صورتیکه حکومت شان بالای قبایل حاکمیت ندارد و مخالفین دولت افغانستان از آنجا بالای مردم ما راکت فیر میکنند ما ناگزیر هستیم که آنها را مورد هدف قرار بدهیم حتی اگر آنها در هر نقطه قبایل باشند. درینصورت یا اینکه چتلستان خودش اجرات میکند ویا اینکه مجبور میشود که افغانها را اجازه بدهد. اما قناعت دادن چتلستان به شخصی ضرورت دارد که تحت حمایه دولت قرار داشته باشد و مهارت های بسیار خوب مذاکرات را داشته باشد.
احمد

>>>   خدا شر پاکستان از ایران و افغانستان کم کند

>>>   یکی جواب بده : چتلستان یعنی چی؟به چه زبونیه؟

>>>   چتل یعنی کثیف....متضاد پاک بکار بردن...

>>>   خوب سیاست مدار های افغان خود تان ه به اب و اتش نزنید که چرا فلانی اینطور نمی کند انطور نمی کند ؛ نمی تواند زیرا همه مزدور هستند ، مزدور که در مقابل ارباب چیز گفته و کرده نمی تواند !!!!
حمزه از دانشگاه کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است