پست جدید جنرال دوستم ترکیه را تشویق می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۰    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81766 منبع: پرینت

رسیدن جنرال دوستم به سمت معاون اولی رییس جمهور احمدزی می تواند باعث دلگرمی و تشویق بیشتر ترکیه به ایجاد روابط باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نقیب الله فایق عضو مجلس نمایندگان گفت: هر چند که رسیدن جنرال دوستم به معاون اولی رییس جمهور احمدزی می تواند باعث دلگرمی و تشویق بیشتر ترکیه به ایجاد روابط گرم باشد اما قبل از این که اردوغان به مسایل کوچک تباری فکر کند بیشتر فکر کلان رهبری دنیای اسلام را در سر دارد.

وی افزود: تلاش بیشتر وی در سیاست خارجی با کشورهای اسلامی روی این مساله است. همچنان که در سخنرانی خود اعلام کرد که پاکستان، ترکیه و افغانستان سه کشور مسلمان هستند و ما از این طریق کوشش می کنیم به یک صلح و همکاری پایدار برسیم.

این در حالی است که اولین سفر رییس جمهور ترکیه به افغانستان پس از مدت ها نویدبخش تداوم همکاری ها و همچنین افزایش روابط دوستانه میان دو کشور، استفاده مثبت در جهت تقویت نیروهای امنیتی، تعلیم و تربیت و افزایش کمک های بشردوستانه این کشور به افغانستان است.


کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بدون شک حزب جنرال دوستم طی 13 سال اخیرباوجودهمه تلاشهایش کنارگذاشته شده ازجمله افرادیست که درزمان کرزی متهم به دزدی و فسادنیست. اگراین افرادازسرنوشت بدنامی... پندگرفته دست پاک کارکنندکارآمدترین نیروی کاری و ضربتی داکتراشرف غنی خواهدبود. اگرترکیه دروجودجنرال دوستم اعتبارکندتاحدی درمقایسه نیروهای دیگربجا و معقول به نظرمیآید. ترکیه که درتاریخ همگاری افغانستان سابقه درخشان داردشایدبه نفع عموم مردم افغانستان بیانجامد.
قره

>>>   ترکیه هیچگاهی در فکر اسلام سالاری و یا ترک سالاری در جهان نیست. آن چه برای ترکیه مهم است عبارت از منافع اقتصادی است.
امروز در دنیا تمام کشور ها فقط روی منافع اقتصادی خویش فکر میکنند و در روابط با کشور های دیگر نیز چنین است. ترکیه منحیث پل ارتباطی بین آسیا و اروپا ،ازین موقعیت خویش حد اکثر منافع خویش را جستجو میکند، هم از نظر تجارت آزاد بین آسیا و اروپا و هم ازنظر تجارت پنهان که شامل قاچاق مواد مخدره و نفت و گاز و طلا و دیگر کالا های ممنوعه میشود، حد اکثر استفاده را مینماید. افغانستان منحیث بزرگترین تولید کننده مواد مخدره در منطقه ، میتواند به ترکیه در ترانزیت و انتقال آن به بازار های جهانی، ملیارد ها دالر نصیبش کند. همچنان افغانستان که یک کشور کاملاُ مصرف کننده است و یک کشور تولیدی نیست، میتواند بازار خوبی برای تولیدات تر کیه باشد. بناُ ترکیه با مصرف چند میلیون دالر و ساختن یک پوهنتون و یا چند مکتب وسرک، میتواند دل دولت افغانستان را به دست بیاورد و تجارت رسمی و غیر رسمی خویش را نماید. چنانچه ... پاکستان، چین و دیگران نیز دست به چنین اقداماتی میزنند.
چنانچه اگر شما یک مرتبه سری به بیلانس تجارتی افغانستان با صادرات چهارصد میلیون دالر و واردات ده ملیارد دالر نظر بیافگنید، متوجه این حقیقت میشوید.
در جهان امروزی پیروزی افراد یک مملکت درین نیست که چقدر مصرف میکنند، بلکه درین است که چقدر صادر میکنند و چگونه بقای اقتصادی نسل های بعدی شان را تضمین میکنند.

>>>   ترکیه از طریق ایجاد مکاتب ومدارس افغان ترک ، سبب ایجاد ؛ رشد ؛ تمویل ؛ تجهیز و نفوذ طالبان... در کابل وتمام افغانستان شد که این عمل ترکیه غیرقابل بخشش وعمل جنایتکارانه تلقی میشود
عبدالله راستگو

>>>   به توجه صاحب نظردومی ! ظاهرا نویسنده محترم درین مطلب ترکیه را مورد خطاب قرار داده نتیجه گیری دارند که توافق با ترکیه به نفع مانیست بلکه به نفع ترکیه است . درقدم اول باید ... بدنام کشوررا نفرین بگوییم که 49 کشوررا آورده برای خودودیگران میدان چوروچپاول ساخت تاخودهم ملیونرشد و49 کشورهم ازفروش موادمخدر تا هست و بود کشور درمقابل یک دالر خود شاید هزاران دالر کمایی را درنظرداشتند که حاصل برداری دارند .اگرچه ترکیه گپ تازه نیست درجمع مهمانان اصلی حضورداشت باپیمان استراتژیک خوددرتعادل با دیگران قرار گرفت .حال چه میخواهیم بگوییم آیا ترکیه نباشد مسله حل است ؟ آیا امریکا افغان است ؟بدون شک افغانستان میدان بزکشی همه قرار گرفته این دوره باید طی شود. در زمان حکومت وندگیری مجاهدین درمزارشریف بودم یک قوماندان جنبشی را بسته یک گروپ هزارگی قوماندان مختارکوچه ماشد شروع به دزدی و زورگیری کرد . یک پیر بابا گفت مه دیدیم دریک گنداب کرمهای زیادی شروع به فعالیت کرد اول مواد غذایی خندق را خوردند بعدیکدیگررا خوردنددرآخردوکرم ماند آنهم یکدیگررا خوردماند فقط یک کرم آنهم ازگرسنگی خودبخودهلاک شد درنتیجه ازشر کرم خدایی نجات یافتیم .حال قصه بابه فعلا درافغانستان تطبیق است . اگربمقصد قاچاق تریاک شتاب دارند کسانیکه ازتریاک متضررمیشودبرضدشان درافغانستان سرمایه گذاری میکند . اگردربازار ماچیزی میخواهند بفروشند وقتی پول نداریم خریدار کجاست ؟ وقتی خریدارنیافت حتما کدام چیز مارا گرفته مال خودرا سودا خواهند کرد یا مجبورشوند مواد خام مارا برده چیز ناچیز بما پول خواهند داد تا ازیک راه نشد ازراه دیگری مفاد بدست آورند . اگرمعدن مارا میخواهند چورکنند یکی بخیل دیگریست بی جنجال برده نمیشود . اگر ولایت به ولایت قریه به قریه تجزیه و معدن منطقه را تحت حمایت ... وندگیر انتقال دهند ازکدام راه ؟معلومدار ازبین انبوه حریفان مال انتقال داده نمیشود . باید است زورکمزور را تاحدی بخورد که یک زورباقی بماند آنهم درکشورمحاط به خشکه . بنابرین مفاد کشورماشکم این غارتگررا سیر نمیکند بلکه اینها منطقه را زیر نظر دارد یعنی مجاهد فی سبیل الله افغانستان را زیر حاکمیت کشورهامشرف به دین اسلام ساخت وظیفه دارد تا همسایگان را هم به امرامریکا مسلمان بسازد. آنگا هم راه انتقال معدن میسر است هم امکان استخراج میسر است هم وندگیردرخلال جنگها ازبین میرود معدن خیراتی و خدایی بدست خودشان می ماند و ملت های افغانستان هم تاآنوقت شاید چند صدهزار زنده بماند موجودیت شان درجذب کارگرارزان به نفع شان میشود گویا هرچه کردند دل شان . یا برعکس کرم ها یکدیگررا میخورد کرم آخری را مردم افغانستان خورده گل و گلزار میشود . هنوزبشارت دشواراست درهر حال این دوره به گردن ما تپ است .این نقطه نظررا بخاطری نوشتم تا بدانم دیگران چگونه فکرمیکنند ؟
وطندوست

>>>   عبد الله راستگو . مگر تركيه در مكاتب افغان ترك چه اموزش مي دهد چه ربط به طالبان دارد كه در رشد طالبان كمك كرده باشد .
من به عقيده ونظر عبدالله راستگو تعجب مي كنم .. اميد است عبد الله راستگو در نظرات خود تجديد نظر كنيد ..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است