هدف سفر اردوغان به افغانستان؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81764 منبع: پرینت

هدف از سفر آقای اردوغان، امضای یک معاهده استراتژیک امنیتی با افغانستان است اما هیچ کسی نمی داند که چه مواردی در این معاهده مطرح شده است. معلوم نیست که ترکیه در عرصه امنیتی، افغانستان را چی همکاری های خواهد کرد.

در این معاهده ما نمی دانیم که موضع ترکیه در قبال پاکستان چیست؟ چون همه می دانند که دیپلماسی پاکستان در برابر افغانستان تروریسم است. پس ترکیه با انعقاد معاهده استراتژیک امنیتی با افغانستان چی موضعی مشخصی در قبال حامیان تروریسم خواهد گرفت؟ ترکیه با آمدن اردوغان در قدرت، بیشتر در کنار ازبکستان قرار گرفته است تا غرب.

اتخاذ سیاست های سوال برانگیز ترکیه در قبال داعش، مخالفت هایش علیه کردهای کوبانی و مخالفت اش با استفاده از پایگاه آمریکا در ترکیه علیه گروه داعش، و مواردی ازین دست، همه نشان می دهد آقای اردوغان، دارد یک مسیر غیرمتعارفی را در سیاست خارجی ترکیه دنبال می کند و با این کارهایش در مدمت کمتر از یک سال، ترکیه را به لحاظ بین المللی آسیب زد که شکست آشکار ترکیه در برابر اسپانیا برای عضویت غیردایمی شورای امنیت، یکی از این آسیب ها بود. پس پرسش های که در بالا مطرح شد، چندان امیدی نیست که پاسخ های مثبت و قابل قبولی از سوی اردوغان برای افغانستان داشته باشد.

فکر نمی کنم مشکل جنگ و قطع خونریزی در افغانستان با امضای موافقتنامه ها حل شود. چون خیلی موافقتنامه، معاهده تابحال امضا کرده ایم اما واقعیت امر این است که افغانستان یکی از ناامن ترین کشورهای دنیاست. هیچ موافقتنامه ای با اهمیت تر و با اعتبارتر از موافقتنامه امنیتی افغانستان با آمریکا نیست که ما چند روز قبل آن را امضا کردیم اما واقعیت امر این است که چشم انداز صلح در افغانستان میان انبوهی از ابهام ها و پرسش های بدون پاسخ گُم است.

معاهده امنیتی استراتژیک که قرار است میان اردوغان و احمدزی امضا شود، در مقایسه با BSA از اهمیتی بسیار ناچیزی برخوردار خواهد بود و کدام نتیجه ای خاصی برای بهتر شدن اوضاع در افغانستان نخواهد داشت.


ذبیح فرهنگ


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ترکیه = یک مستعمره بدبخت دیگر امریکا با 400 میلیارد دالر بدهی ولی با زن های بزک کرده و فشن !
اردوغان = امریکا غلامانی چون او بسیار دارد.

>>>   فراموش کردید موقف ترکیه را در قبال ملت فلسطین, فراموش کردید, کمک ترکیه را در تامین امنیت افغانستان, فراموش کردید دوستی تاریخی دو ملت را . به یقین که نمیتوان موافقتنامه های استراتیژیک امضا شده میان افغانستان, امریکا و ترکیه را با هم مقایسه کرد, ولی امضای یک موافقتنامه ارزش سیاسی هم دارد که به یک ملت و دولت قوت می بخشد...

>>>   نظر دهنده دوم
ترکیه متحد اصلی اسرائیل است بعد کمک به فلسطین کرده؟؟؟در جنگ غزه کدام پیسه یا اسلحه را به فلسطینی ها داد؟؟؟نکند همان اشک تمساح چند سال پیش اردوغان را فقط دیدی که از کمک به فلسطین گپ میزنی.در مورد افغانستان هم کدام کمک کرده؟؟؟نوکری امریکا میکند و مثل ان با عساکرش به افغانستان امده.بعد از 13 سال کدام پیشرفت کرده اید که ترکیه یک طرف ان باشد.حداقل بعد از سرکوب وحشیانه وطنداران افغان توسط همین ترکها کسی از دوستی با ترکیه گپ بزند یا نادان است یا خود را به نادانی زده.ترکیه در کنار عربستان و قطر بعنوان نوکران منطقه ای امریکا و اسرائیل مهمترین ایجاد کنندگان تروریستهای تکفیری هستند و سوریه و عراق را به گند کشیدن و کردهای بی دفاع را قتل عام کردن حالا می خواهند کار افغانستان یکسره کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است