جریان دیدار رییس جمهور ترکیه با رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81746 منبع: پرینت

داکتر اشرف غنی احمدزی پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، در یک کنفرانس مشترک خبری در ارگ، گفت: اصلاحاتی که به ابتکار سیاست آقای رجب طیب اردوغان در ترکیه به وجود آمده است، از آن در افغانستان نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس جمهور کشور گفت: ما در مورد اوضاع جاری جهان اسلام و نقش ترکیه در تقویت دموکراسی و ایجاد اقتصاد قوی جهان اسلام، پروسه قلب آسیا، آغاز مجدد نشست سه جانبه استانبول و وصل نمودن افغانستان از طریق ترکمنستان با ترکیه، صحبت های همه جانبه کردیم.

وی افزود: ترکیه در چوکات سازمان ایکو در عرصه های احداث خط آهن و توسعه ترانسپورت هوایی با افغانستان همکاری خواهد کرد و همچنان می خواهد شفاخانه علی آباد را به یک مرکز مجهز طبی مبدل سازد و یک دانشگاه را در کابل بنام مولانا جلال الدین محمد بلخی اعمار نماید.

رییس جمهور کشور از نقش مهم ترکیه در ایجاد فضای صلح و ثبات در منطقه استقبال کرده گفت: روابط نیک و حسنه میان افغانستان و ترکیه از قرن ها بدینسو وجود داشته است و این روابط با آغاز قرن 21 با یک فصل جدید شروع گردید.

داکتر محمد اشرف غنی احمدزی، کمک های کشور ترکیه در عرصه های نظامی و اقتصادی را با افغانستان مورد ستایش قرار داد و گفت: امروز ما یک موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتژیک را به امضا رساندیم که بر اساس آن برای همکاری ها در عرصه های زراعت، استخراج معادن و ساختمانی، کمیسیون های به سطح وزرای دو کشور ایجاد خواهد شد و امور آن را به صورت بهتر تنظیم خواهد کرد و جلسه کاری آن سالانه یک مرتبه به ریاست سران دو کشور ادامه خواهد یافت.

در مقابل رجب طیب اردوغان در این کنفرانس مشترک خبری ضمن اینکه نقش افغانستان را در ایجاد ترکیه مهم خواند، گفت: افغانستان در گذشته با ترکیه روابط نیک داشته است و این ایجاب می کند که ترکیه در کنار افغانستان ایستاده شود و ما این را اطمینان می دهیم که ترکیه در کنار افغانستان خواهد ایستاد و به همکاری های خویش با مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

رییس جمهور ترکیه گفت: پروسه استانبول را که به ابتکار ما آغاز گردیده بود، ادامه خواهیم داد و پاکستان نقش حیاتی را در زمینه جلوگیری عبور تروریستان از مرز ایفا کرده می تواند.

وی همچنان گفت که برنامه اصلاحاتی که در ترکیه عملی شد و نتیجه خوبی را در قبال داشت، برای تطبیق آن در افغانستان همکاری خواهیم کرد تا در اینجا نیز نتایج خوبی داشته باشد.

آقای اردوغان از همکاری های اقتصادی، فرهنگی، تجارتی و نظامی کشورش با افغانستان اطمینان داد و گفت: کشورش به زودی یک منار یادگاری به اسم مولانا جلاالدین محمد بلخی را در افغانستان اعمار خواهد کرد.

رییس جمهور ترکیه گفت: من در این سفر، دوستی و همکاری میان افغانستان و ترکیه را به طور صریح اعلام می کنم و ما می خواهیم تا روابط میان دو کشور در عرصه های مختلف گسترش یابد و محصولات زراعتی افغانستان در بازار های ترکیه راه یابد.

گفتنی است که در جریان دیدار روسای جمهور دو کشور، داکتر اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان مدال عالی دولتی غازی امان الله خان را به آقای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تفویض کرد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستی افغان - ترک پایدار باد. نام مولانا جلاالدین محمد بلخی هم در هر دو کشور جاوید باد.

>>>   این مرد منافق است در گذشته با بشار اسد هم مهین گپ را میزد، به او اعتماد نیست چون فقط به منافع خود توجه دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است