رییس خدای داد کی بود؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81744 منبع: پرینت

رییس خدای داد از پیاده گشتی در کوچه های خیرخانه تا شهره شدن در جهان. رییس خدای داد حتی از زمان طالبان تحت تعقیب بود و یکی از سردسته های بزرگ باند مافیایی در افغانستان و منطقه بشمار می رفت.

رییس خدای داد از ولایت خوست است در زمان طالبان و شاید هم پیش از ظهور طالبان دست به دزدی خانه ها می زد. رییس خدای داد ادم خوش برخورد با اهالی منطقه بود گاهی هم نشده بود از دست او همسایه هایش اذیت شوند.

رییس خدای داد در درحالیکه تحت تعقیب شدید طالبان بود در شهر کابل آزادانه گشت و گذار می کرد. او مصروفیت خاص نداشت شبها به خانه های مردم می رفت و تنها پول نقد و زیورات را هدف قرار می داد گاه گاهی مردم هم از رییس خدای داد برای حل اختلافات خود استفاده می کردند.

رییس خدای داد در ساحه ناحیه یازدهم شهر کابل زندگی می کرد او سه برادر داشت. حمید، عبید، و نقیب، پدرش داکتر بود و مادرش شاغل نبود.

رییس خدای داد تحت تعقیب شدید طالبان قرار داشت رادیوی شریعت در آن زمان اعلان کرد که رییس خدای داد همراه با دوستانش از جمله نور سرخه، بچه آغالاله، شاه بچه، وحید دکو و یک بچه نازدانه بنام مشعل گشت و گذار می کرد جای بود باش آنان تعمیر مارکیت قلعه نجارها و حمام نمبر اول خیرخانه بود.

رییس خدای داد کار و بار نداشت صبح تا شام در هیمن دو نقطه سپری می کرد اما او برای مردم محل هیچ نوع درد سری نبود چون رییس خدای داد در ساحه که زندگی می کرد انجا دزدی نمی کرد می گفتند که رییس خدای داد شبانه به خانه های مردم می رود و دزدی می کند.

رییس خدای داد در زمان طالبان عروسی کرد.
پدر رییس خدای داد مرد خیلی ارام و داکتر طب بود مادرش همراه با دیگر اعضای فامیل او هم مانند مردم عادی گشت و گذار می کردند و ظاهرا مردمان خوبی در منطقه بودند.

پدرش هم همواره برای رییس خدای داد می گفت که دست از دزدی بردارد اما نزدیکان و رفیقان رییس خدای داد او را نمی گذاشتند که او دست از چنین کاری بردارد شاید هم به گمان زیاد او نخستین مردی بود که مشهور به رییس در شهر کابل زندگی می کرد.
درحالیکه رییس خدای داد تحت تعقیب شدید طالبان قرار داشت اما او آزادانه گشت گزار میکرد وبرای همسایه ها تا قومندانی امنیه وحوزه ها واسطه خوب بود. او مستقیم به حوزه و قومندانی می رفت و برای قومندان امنیه و امر حوزه اخطار می داد که کار فلان شخص را تمام کن و امر حوزه هم جرات این را نداشت که گپ های رییس را رد کند.

در زمان طالبان رییس خدای داد چندین بار زندانی شد اما از اینکه مامای وی در حکومت طالبان در وزارت داخله دارای صلاحیت زیاد بود او را رها می کرد هرچند که مامایش هم از این کار سخت آشفته بود و چندین بار برایش گفت که اگر این بار دستگیر شدی رهایت نمی کنم اما رییس خدای داد دوستان زیادی در نظام طالبان داشت.

رییس خدای داد با امدن حکومت جدید در کشور از منطقه قلعه نجار نا پدید شد مردم هم می گفتند که رییس خدای داد در منطقه حوزه پنجم شهر کابل زندگی می کند. رییس خداید که در زمان طالبان یک خانه عادی داشت با امدن حکومت جدید او در همین منطقه قلعه نجار ها صاحب خانه لکس شد و این یک گوشه از جایداد های رییس خدای داد بود.
حالا از خانواده او خبری در دست نیست که در داخل از کشور زندگی می کنند و یاهم در بیرون از کشور.

آهسته آهسته شنیدم که تعدادی زیادی از بچه های محل با او رفته اند. بچه های که تازه جوان بودند و از سردی و گرمی زندگی چیزی نمی دانستند.
بچه های که در محل بودند از شاگردی در نانوایی و بایسکل دزدی در زمان طالبان خسته شده بودند و از برکت حکومت مافیایی کرزی و با پیوستن به رییس خدای داد در میان چند ماه صاحب لکها دالر شدند از جمله شمس الدین مشهور به شمو، زلگی مشهور به زلگی کپ، رستم مشهور به حاجی رستم، اجمل، مشهور به بچه زمری، ورا، برادر ورا مشهور به ملا، ضیا پنجشیری، وحید دکو، شخصی دیگری بنام لینن و دیگران... در زمان حکومت کرزی این افراد ناگهان از منطقه دور شدند و کم کم آوازه شد که این افراد با رییس خدای داد هستند. بعدها حاجی رستم در منطقه ناحیه چهارم کشته شد ملا هم توسط کارمندان امنیت ملی کشته شد ورا هم دستگیر شد از دیگرانش احوالی نیست. برادران رییس خدای داد هم در اوایل به کار های رییس خدای داد مداخله نداشتند و نه هم شریک بودند اما با رشد چهره های مافیایی در کشور بردران او هم از این قاعده مستثنا نماند برادر رییس خدای که که چهره اش شباهت زیاد به رییس خدای داشت در چند ماه فعالیت های مافیایی اش از جمله قاچاق مواد مخدر شهرت زیاد در کار بار مواد مخدر بدست آورد اما در سالهای شاید که 2007 تا 2009 دستگیر شد برادر کوچک او بنام نقیب که در مسابقه موتر رانی در سرک های شهر کابل اول نمره بود در قاچاق مواد مخدر دستگیر شد.

برادر بزرگ رییس خدای داد بنام حمید کله کته بود او بوکس می کرد و یک کلپ بوکس در قلعه نجار های شهر کابل داشت او در کارهای برادران خود ظاهرا دست نداشت و یک شخص ورزش کار بود پولیس وامنیت ملی هم با او کاری نداشتند.

رییس خدای داد به اصطلاح عام شخص کاکه و خرابات بود همه دوستان و نزدیکان او از پول های رییس خدای داد در زمان طالبان نفع می بردند افراد نزدیک به رییس خدای داد بایسکل دزدی در زمان طالبان را هم خوب بلد بودند.

رییس خدای داد همواره لباس های سفید می پوشید. او قد بلند وچشمان سرخ دارد در نخستین دیدار ها حتی دشمنان خود را خیلی تحویل می گرفت او با چشمان سرخ اما با لبخند و نگاه های عمیق بطرف مخاطب خود می کرد.

در زمان طالبان از همه یاران او تنها وحید دکو یک موترسایکل داشت بقیه همه پیاده بودند حتی در همان وقت ها هم یکی از دختران بنام "وحیده" مشهور به وحیده برچه، با کلاه پکول و جمپر پلنگی در گروه رییس خدای داد شامل بود با جدی شدن دولت کرزی برای دستگیری باند های مافیایی در کشور رییس خدای داد هم قوت گرفت و این سازمان کوچک خود را حتی در کشورهای منطقه رشد داد.

رییس خدای زیر دستانی هم داشت که در بانک های افغانستان کار می کردند و همینکه شخصی پول زیاد از حساب خود خارج می کرد به رییس خدای داد احوال داد می شد بعد رییس خدای داد دست بکار می شد.

در زمانیکه علی شاه پکتیاوال رییس جرم های جنایی کابل بود چندین بار کوشش به دام انداختن رییس خدای داد را کرد اما او موفق نشد.
جنرال ظاهر ظاهر هم نهایت تلاش کرد اما او را دستگیر کرده نتوانست.

رییس خدای داد از سالها به این طرف در ساحه حوزه پنج زندگی می کرد اما دست داشتن برخی از مقامات دولتی در قضیه رییس خدای داد باعث شده است که او را دستگیر نتوانند حالا هم رییس خدای داد در ریاست امنیت ملی زندانی است اما اگر رییس خدای داد در محکمه دهان باز کند اینکه چی کسانی در دام می افتند و اینکه چی کسانی شریک کار بار رییس خدای داد بوده اند معلوم خواهد شد اما مهم تر از همه اینکه محکمه رییس خدای داد از دست دولت مردان کنونی ممکن است یانه سوالی است که پاسخ ندارد اما چند سوال.

اول اینکه چرا در ده سال گذشته رییس خدای داد دستگیر نشد؟
دوم اینکه هم دستان رییس خدای داد مقامات دولتی است چرا دستگیر نمی شوند؟
سوم اینکه آیا تنها رییس خدای داد بود که باعث بی بند باری در شهر شد یانه هزارن رییس نام گم دیگر هم است؟
و مهمتراز همه آیا رییس خدای داد هم مانند حبیب استالف پنهان دستگیر محکمه و اعدام خواهد شد؟

نویسنده شادب امین بیگزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای امین بیگزاد شخص رییس خداداد راخوب معرفی نمودید ولی چندسوال باقیست
اول : اینکه اوچطور صاحب خانه لوکس ودارایی شد ؟
دو :دردولت کی ها بودند که همدست ریسس خداداد بودند؟
سوم : سوالی که خودتان مطرح نمودید چرادرده سال دستگیر نشد ؟
جوابات را ازدم قیضه میکنیم یعنی معکوس:
جواب سوال سوم :ریس درده سال سه مراتبه دستگیر شد که یک بار آن توسط جنرال پکتیاوال بود . هرسه مرتبه توسط تیلفون مارشال فهیم رها شد. وحتی دفعه سوم به گرفتار کننده اخطار هم داده شد.
جواب سوال اول :
اودرسرقتهای پول بانکها بالاتر ازیک لک دالر کار داشت وخس دزد نبود صاحب آن دالر ها را طوری اخنطاف مینمود که بعد از رهایی به پولیس هیچ گفته نمیتوانست. اوبرای اختطاف کننده میگفت که از امان الله گذر گرفته الی مارشال- فلانی وفلانی واسطه ی اوست اگر اورا افشاء کند سربه نیست خواهد شد.
ریس خداداد بجز از اختطاف وسرقتها بزرگ دیگر کاری نداشت خلص اگر بگوییم که درین کار استاد حبیب استالف بود.
از طرف ژورنالیست ایکه قضیه اورا کار میکرد تاهنوز هم از افشای نام خود میترسم مبادا کدام طرفدار مارشال رها اش کند

>>>   وقعا نبشته عالیست و به خواندن میارزد.

>>>   اقاي نظر دهنده
اولا بايد گفت كه تو منطق نگاشته را نداري انسان تهمت چي هسي كه خداوند دروغ شما را بدون جزا نخواهد ماند مارشال يك قهرمان كشور بود كه فقدان او شش ماه تنها انتخابات را طويل ساخت و مليارد ها دالر مردم خسارمند گرديد و...دسانتكي أمروز سرنوشتت را تعين ميزند ، زماني إرزش ان مرحوم و همقطارانشان را مي فهمي كه اندكي احساس وطپرستي وواقعيا ها حقيقي كشوري را بداني . من ارزوي آموزه مردانگي و دانست را از خداوند بزرگ ارزو مي نمايم
فايق كابلي

>>>   در حکومت های قومگرا وفاشیست بخاطر اغوا وفریب مردم بعضی جنایتکار فاشیست مشهور گاه وناگاه گرفتار میشود ولی تحقیق ومحاکمه نمیشود که مثال خوب ان ریس خداداد خوستی است ساخت وساز این قصر های شدادی را شما فکر میکنید که از پول هلال است وخرید این موتر های مودل جدید قیمت گزاف اشخاص وافراد از پول ابله کف دست وعرق جبین انها است وصد ها مثال دیگر وجود دارد اگر پول های کمکی خارجی که در کشور ما سرازیر شد خیانت ودزدی در ان صورت نمیگرفت ایا اکثریت مردم ما زیر فقر قرار میداشت وبه این تعداد گدایان در شهر کابل وجود میداشت ایا مامور ومعلم ومتقاعدین کشور نسبت اجرای معاش ناچیز بخور نمیر قرار میداشت وغیره وغیره هنوز که هنوز است دامن دزدی وغارت پول مردم برپیده نشده ظلم وبی عدالتی در همه عرصه های زندگی وجود دارد نصب افراد واشخاص باساس وابستگی ها تیمی وگروپی وزبانی وسمتی صورت میگیرد حرف تا عمل زیاد فاصله دارد .

>>>   آقای فایق کابلی!
طول کشیدن 6ماه انتخابات نه از فقدان مارشال بلکه از اثر بی کفایتی وی در تعین اعضای کمیسیون انتخابات وکمیسیون سمع شکایات انتخاباتی بوده است که در تعین آنها تن به معامله داد وبالاخره نتیجه اش همان شد که همه شاهد بودیم.در مورد رئیس خدایداد باید یک نکته را اضافه نمایم که درزمان طالبان وی در توقیف ولایت کابل زندانی بود.بالاثر تصمیم مشترک باباشی اتاق های کوته قلفی(کوته قفلی)که اوهم در قضیه دزدی زندانی بود از طریق کلکین های همان اتاقها فرار نمودند. البته برخوردش بازندانیان بهمان شیوه بوده است که با همسایه گانش تو صیف شده است.کسانیراکه در برابر شکنجه های غیر انسانی طالبان مقاومت مینمودند مورد ستایش قرارداده مانند خود یک مرد بحساب می آورد.
کوهی

>>>   مارشال صاحب نیست که ریس خدایداد را دستگیر کردید و حبیب استالف را اعدام کردید اگر مارشال فهیم صاحب زنده میبود ایتو جوانهای کاکه را کی گرفته می توانستید وکی اعدام کرده می توانستید.

>>>   شک ندارم که از طرف مارشال فهیم حمایت میشد،،،مارشال فهیم، استاد عطا محمد نور صلاح الدین ربانی و داکتر...همدست بودند و در اکثر... مثل قاچاق مواد مخدر، اخطتاف ها،غصب زمین های دولتی دست دارند.که غصب زمینهای دولتی را به صورت آشکار انجام داده اند؟؟
حضرتی

>>>   نمونه مارشال فهیم اولاد های بی جانشین و لوچکش هستند که همگی از انها نفرت دارند بس است دیگر تعریف افراد مارشال را نکنید چون همه میشناسند و دروغ تان بر ملا میشود آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود.
آرزو

>>>   ای کاش چنین شود که لب به سخن باز کند و معلوم شود که کی ها پشت این قضیه قرار داردند تا مردم هم بدانند؟؟؟؟؟
نورزاد از پنجشیر

>>>   نظر اقای فایق کابلی درست اګر مارشال زنده میبود حبیب استالف هرګز به دار اویخته نمیشد اګر مارشال زنده میبود هرګز قدرت سیاسی به شکل مسالمت امیز انتقال نمیکرد اګرمارشال زنده میبود رییس خدایداد هرګز درعقب میله های زندان به سرنمیبرد بلکه ازادانه ګشت وګزار میکرد اګرمارشال زنده میبود اختطاف دزدی هرګز درشهر کابل کاهش پیدانمیکرد اګر مارشال زنده میبود موسس حرکات سبز ونارنجی قطغن زمین هرګز به جای خود ارام نمی نشست وبالاخره اګر مارشال زنده میبود ګلمرجان هرګز به چوکی ریاست اجراییه قناعت نمیکرد
افسوس افسوس که مارشال رفت وماراتنها ګذاشت
حبیب الله یوسفزی

>>>   مارشال مدافع همه قاتلین و دزدان و غاصبین و چکه جوران بود جیحون کسی که در پوهنتون کابل یک جوان محصل غوربندی را با چاقو در پیش چشمان محصلین کشت توسط آمر حوزه به منزل مارشال آورده شد و مدتی در خانه او و بعد به خارج فرستاده شد و هزاران ...دیگر از مارشال...سر زده است که این نمونه هایش بود....
علیشاه از قطغن

>>>   بلی همه دزدان وچپاوولگران درین سرزمین قهرمان است بشمول مارشال بیسواد وریس خدایداد خوستی وباقی دزدان ورهزنان.مارشالان... مردم این سرزمین بودند وحالا نوبت دزد زاده های شان هست ... .برادر مارشال وبرادر کرزی اینها همه فهرمان هست بخاطری که ملیونها دالر کابل بانک را دزدیدند...

>>>   رئیس خدا داد نفر اقای کرزی بود وقتی خودش از حکومت کنار رفت امر کرد که او را اعدام کنند چون شاهدی از ترور های زنجیری وی که در این اواخر برای بقای خود و برادران طالبش انجام داده بود موجود نباشد. حال هر کی بود خدا داد مرد و رفت پشت کلاهش ولی کلید مسله دست کرزی بود این را باید بدانید که هر حکومتی برای بقای خود باید در خفا ادم کش ها را داشته باشد تا رقیبان را از صحنه بردارد و خودش تک قدرت باشد.

>>>   بنام دادستانی در افغانستان کدام مرجعی وجود ندارد. آن څارنوالی است و بس.مارشال ... یکی از عوامل بزرگ فساد و دزدی ذز افغانستان بود.
صمد از چاریکار

>>>   سلام.این مارشال تقلبی بااین همه فساد و... همکاسگی با دزدان ومفسدان جنائی ومالی ودولتی وقتی مرد و... چرااین همه ادم ومردم دنبال موتر جنازه ومحل قبر ودفنش راه افتادند وکاروروزگار خود را ترک کردند.چرا ان همه مقامات تا کرزی به خانه یا صحیصتر قصر دلکشایش رفتند وبابازماندگان که تا هزاران سال بخورند وبخوابند وعیاشی کنند مارشال برایشان ثروت وسرمایه وخانه وموترو...در افغانستان در ولایتهای مختلف ودر خارج برایشان میراث گذاشته -غم دردی وتسلیت ومراتب اندوه وتاثر نثار کردند؟علاوه ازین جمعی ازکسانیکه بعد از تشریف اوری امریکا وناتو ودموکراسی وازادی ورسانه ومیدیا وتلویزیون شخصی وفردی وروزنامه ومجله بحیث کارشناس سیاسی وتحلیل گر توسط این رسانه ها به مردم معرفی ومطرح شدند که بسیاری دارای موضع تند وضد دولتی بودند بعد از مرگ فهیم در تحلیل های سیاسی وسخنان ومیزگردهای کارشناسی همه ازین جرثومه عیان واشکار فساد ورذلت با چنان الفاظ وکلمات وصفات وسجایا یاد کردند که هرکس میکند افغانستان چه شخصیتی را ازدست داد.من وقتی متعجب شدم که سعیدی گفت من سه شب قبل در خانه اش بودم ومرا به ضد پاکستانی بودن ستودون دیگری گفت که در عید به دیدنش رفتم وچه وچنان گفت ودیگری هم همینطور از روابط تنگاتنگ وحسنه ورفت وامد وحضوربرسفره شاهانه مارشال یاد وحکایه نموده و از فقدان صاحب ان خوان چرب و شرین و لذیذ ابراز حسرت ومسافت وزوال نمودند.این وضع کارشناسان سیاسی وتحلیل گران نظامی واقتصادی ومدنی و...مابود.النیه چاپلوسیها و دروغپردازیهای رهبران باصطلاح ... وتاسف خوری وغم وغصه فرماندهان جهادی وهمینطور مقامات دولتی وملکی ولشکری در جایش که از محاسبه وحساب وکتاب بدور است وکسی را یارای انجام ان نیست.حتی کسی بیاد نیاورد که همین چند ماه پیش وقتی ایشان به پارلمان قدم رنجه فرمودند قبلا پارلمان کشور محل استراحت وسخن پراگنی رسمی نمایندگان ملت وخود نمایندگان فرد فرد با سگهای امریکائی بررسی وبوکشی شدند وبعد باحصول اطمینان این ادم در پارلمان حاضرشد که این کار یک بحران شدید رادرجامعه ودررسانه ها وشکایات نمایندگان ملت از معاون اول ریاست جمهوری منتخب را باعث شد.بهرحال اینست وضعیت کسانیکه درکشورما در منصه قدرت قراردارند وداشتند.حالاوتا سالها بعد باید هردولت وحکومتی که بیاید وبرود با هزاران زحمت فقط خواهد توانست تا اثار شوم ونتایج مرگبارفساد وتباهی این مفسدان تاریخی وزیر خاک رفته را پاک کنند وبزدایند.نوبت ومجال به کارها واقدامات مفید وساختن اینده کشور با عبور ازین خرابی ها وناهمواریها وگودال های عمیق امکان پذیر خواهد بود.حالا چقدر وقت وانرژی وسرمایه لازم است ...خداوند میداند.
کریم ظریف

>>>   حبیب استالف مارسال زی اعدام شد .
ریس خدایداد گذر زی هم ...می شود

>>>   اقای حبیب الله یوسفزی بعد ازیک فاصله زمانی طویل به فامیل مطبوعات خوش امدید ولی خوشبختانه که نظراول تان بسیار معقول به نظر میرسد باوجودکه بنده خود از پنجشیر هستم ولی باان هم از کارکردهای مارشال فهیم هرګز حمایت نکرده ونمیکنم بلکه انرامایه شرم برای خود ومردم خود میدانم
اجمل (پنجشیری)

>>>   با احترام به تمام مردم افغانستان بعد بگویم که به مرده لگد ذدن عیب است اگر شما واقعا مسلمان هستید دیگر پس گپ های پور پاگند نگردید بد بختانه که مردم ما یک عادت احمقانه دارند پشت مردها گپ میزنند چرا شما در زنده گی شان نگفتید که حال بیان میکند ایا شما میتسیدت اگر میترسیدیت شما منافق هستید و سخن چین هستید من بارها مطالعه داشتم که پس مردها گپ میزنند رسول ص میفرمایند که کسی که پس مرده گپ میزند مانند که گوشت برادر خود را بخورد پس از این حدیث شریف معلوم میشود که مردم ما بعضی ها از قیبل هستند
تشکر محمد نایب

>>>   نام وحیده برچه را شنیده بودم ولله نمیدانستم او هم عضو باند رئیس خدایداد است.
ذکی شاکری

>>>   عموما چنین گروها از جانب دولت انگلیس در کشور های تحت استعار بخاطر تهدید و مهار نمودن قدرت های محلی بوجود آورده می شد. مانند داکوهای هندستان و همین گروها نیز دست حمایت سرویس ها اطلاعاتی را با خود دارند

>>>   شایعات وجود دارد که رئیس خداداد ادم غریب پرور بود، به هر صورت اعمال ضد قانونی اورا تقبیح میکنیم و میخواهیم بگویم که تعداد کثیری اراکین بلند پایه از مارشال فهیم گرفته تا امرین شهر و حوزهای شهر با باند رئیس خدا داد دست داشتند. اگر خواهان تامین عدالت اجتماعی هستند بایست هرچه زودتر و با جرت این افراد را به پنچه قانون بسپاریم
عدالت گستر

>>>   دوستان مارشال فهیم امروز دربین ما نیست خوب نخواهند بو پشت مرده ها سخن گفت زیرا انها جواب گو اعمال خود نزد خداوند ج میباشد بهتر است برایش دعاکنیم
با احترام دعاگوی

>>>   در وطن ما مرده بد و زنده خوب وجود ندارد!.......

>>>   با نظر دهنده اول صد در صد موافقم کاملا همین طور است برادر محترم.
امین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است