داکتر غنی در منگنه لوژستیک سالاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۳/۷/۲۷ کد خبر: 81738 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی احمدزی با به کار بردن اصطلاح شروفساد، بسیاری ها را مشوش ساخت.

داکتر غنی، راه سختی در جلو دارد. در چهارراه دشوار های اقتصادی، مدیریتی، امنیتی و فساد، عفریت های بزرگی قابو می دهند. خطر شکست جنبش اصلاح طلبی بیشتر از شانس های پیروزی آن است. بحث سیاست خارجی، بسیار نازک و حساسیت زاست. پل های عقب در این عرصه، قبلاً از سوی تیم کرزی شکسته شده و محتاج پل های مستحکم برای عبور عاجل از دشواری ها می باشد.

از همین رو، وی با ملاحظه درست، در سخنرانی اش، نام پاکستان را بر زبان نیاورد. در عوض، نام عربستان، قطر و کویت را بر زبان آورد که در واقع پیام دپلوماتیک نظام جدید به همسایه های مخالف «پیمان امنیتی» بود.

در کمال بی میلی و مایوسی، دو فرمان انتصابی را در روز اول امضاء کرد. فرمانی که سلف تاریخی ندارد و تاریخ انقضایش را نیز، حوادث پیش رو نوشته خواهد کرد.

عطا محمد نور و صلاح الدین ربانی ظاهراً در جمع حضار نبودند. گویند عطا محمد نور، ممثل یا خاکه همان «حکومت موازی» تواند بود که رییس جمهور درسخنرانی اش، باز هم از یکسره کردن کار آن خبر داد اما چون نیک بنگریم، چندین حکومت موازی در حکومت وحدت ملی مدغم گشته است. اگر عطا نور در دولت اشتراک نداشته باشد، تمثالی از حکومت موازی نه بل، تجسمی از یک جریان جدید اپوزیسیون سیاسی خواهد بود.

چندین حکومت موازی با سایز های متفاوت، در همین حکومتی است که امروز تحت نام «حکومت وحدت ملی» اعلام شد و لژیون های مختلف موازی را از دوران حامد کرزی به ارث برده است. یکی ازین حکومت ها، حکومت موازی تیم کابل بانک است که دولت داکترغنی را به مبارزه می طلبد.

در مجلس تحویل دهی قدرت در ارگ، نکته غیرضروری هم از زبان کرزی شنیده شد که دودی بود برخاسته از آتشی نهفته در پس چهره. تلاشی بود ناکام برای توجیه از برای هیچ.

حامد کرزی گفت: اگر از اول تجربه امروز را می داشتم ، شاید در بسیاری موارد تصامیم دیگر می گرفتم.

آقای کرزی مبهم گویی خود را مکرر کرد. مگر حافظه مردم حساس است و می دانند که حدود 150 تن وزیر و مشاور که در اطراف رییس جمهور سابق، با حقوق و امتیازات غیرقانونی و عبث، ( کاملاً ظالمانه درحق مردم) در رفت و آمد بودند و فقط لوژستیک و پول خرج می کردند. پس وظیفه آنها در هنگام گرفتن تصامیم مهم از سوی رییس جمهور، چه بود که حالا کرزی از کمبود تجربه در باره تصامیم مهم صحبت می کند؟ اگر کرزی به طورانفرادی حکومت می کرد، این حرفش را می شد یک اندازه باور کرد.

کرزی بهتر است زین پس از خیرِ باز تکرارِ رجز خوانی های فرسایشی بگذرد. نه خودش را خسته کند نه بر زخم دیگران نمک بریزد. وقت آن است که تماشاگرِ سیلاب فساد و بافتار انارشیزمی در سطح سیاست داخلی و خارجی باشد که از وی به میراث مانده و نگاه کند که داکترغنی و داکترعبدالله را چگونه و چه زمانی از پا درخواهد انداخت.

از حالت جذباتی آقای کرزی استنباط می شد که از ناکامی های خویش، سخت خشمگین و معذب است و پیوستاری منطقی در سخنانش وجود نداشت.

داکتر اشرف غنی، مراکز فسیلی فسادِ میراثی را در قوه‌های اجرایی، قضا و دادستانی هدف گرفت و فساد درین نهادها را عاملی برای استمرار جنگ در کشور خواند. تردیدی نیست که سخنرانی داکترغنی، بسیاری از دسته جات غنیمت باور، فاسد و قانون شکن را به تشویش انداخت و لرزش درجماعت اصحاب قانون گریز البته سبب افراز پاسگاه های سبوتاژ علیه دولت جدید خواهد شد. درجریان سخنرانی، به کاربردن کلمات شروفساد از سوی رییس جمهور جدید، هرچند بدون کدام نیت عمدی و به طور طبیعی به کار گرفته شد، بسیاری از دانه درشت های تیم اصلاحات را مشوش کرد و سایه ای از بدگمانی از ارواح شان عبور کرد.


رزاق مامون


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قوماندان عطامحمد چور رهبرمافیای موادمخدر ومافیای زمین ازبلخ گم شود خوب است. انتخابات تیرشد روسیاهی به عطامحمدچورماند.
شهروندان مزارشریف

>>>   مامردم ولایت بلخ از حکومت جدید افغانستان به خصوص از داکتراشرف غنی احمدزی رییس جمهور کشور میخواهیم تا قومندان عطا رااز ولایت بلخ تبدیل کرده وسرمایه که ایشان ازطریق نامشروع وحرام بدست اورده به بیت المال مصادره نماید
صلاح الدین ازشهرمولاعلی به نمایندګی مردم شریف ولایت بلخ

>>>   غنی باید اصلاحات خوبی را درین دولت بمیان آورد.گرچه بعضی وزارت ها باهم ادغام میشوند بزودی اخباران را خواهید شنید
شهروند

>>>   عطا محمدنور يكي از فرماندهاي جهادي عليه شوروي سابق ميباشد و تلاش هاي زيادي در راه دين و وطن انجام داده است ما مردم افغنستان به اين انسان بزرگوار بايد احترام خاصي داشته باشيم چون مثلي بعضي ها دزد نيست
سعيد حبيبي از فراشغان

>>>   استاد عطا شرکای جرمی میلیادرش هریک علم خان آزادی، غاصب زمینهای دولتی درشهرک آزادی که میلیونها دالر آنجا متبادله میشود.اسحاق رهگذر غاصب زمین های شخصی پارکها بازور،.خود استادعطا غاصب زمین دولتی در سیلو به نام شهرک خالد نور که قیمت هر نمره زمین در نقاط کلیدی 3یا4 لک دالر میباشد،مالک مارکت تجاری نور،تلویزیون میترا،تانک تیل طارق نوروغیره وغیره هرچه عاجل باید محاکمه شود،
حضرتی ازتهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است