شهرک معلمین به چه کسانی داده شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۷    ۱۳۹۳/۷/۲۶ کد خبر: 81719 منبع: پرینت

طبق عرف مانند روزهای دیگر، روزی به نام روز معلم در تقویم گنجانیده شده است. هر سال به شکل نمادین و دلخوش کننده برای یکروز در سال از معلمین تقدیر به عمل می آید. معمولاً متعلمین، معلمین، مسوولان وزارت معارف و وزیر و رییس جمهور یکجای گردهم می آیند و حرف های خوبی نثار معلمین می کنند ولی متاسفانه هیچگاه به مشکلات این قشر از جامعه توجه و رسیدگی نشده است. در اولین سال حکومت وحدت ملی حرف های تازه ای در مورد معلمین زده شد که امیدوار کننده بود. باید منتظر بود و دید که آیا این وعده ها به سرانجام خواهد رسید یا خیر؟

عبدالجبار پیکان رییس اتحادیه ی سرتاسری معلمان افغانستان در برنامه «نگرش» گفت: امیدوارم با مصادف شدن روز معلم با روز عید، این روز عید معلمین باشد. معلمین در شرایط ناگواری چون بی خانگی، مشکلات عدیده ای از نظر خدمات صحی و دیگر موارد قرار دارند با وجود این با استقامت و شهامت برای تعلیم شاگردان وطن فداکاری و تلاش کردند.

پیکان به بی عدالتی و سوءاستفاده ی مقام های حکومتی از امتیازات معلمین اشاره کرد و گفت: در دیگر سال ها نیز از سوی حکومت برای بهبود وضعیت معلمان فرمان هایی صادر شد اما متاسفانه تطبیق نشده است. به طور مثال شهرک معلمین به جای این که به معلمان اختصاص داده شود به اقارب و خانواده ی رییس، وزرا و مقام های حکومتی و ولایتی داده شده است.

به باور وی تمام پیشرفت های جهان محصول عرق جبین معلم است. آموزگار گرچه که خداوندگار نیست/ بعد از خدای، بهتر از آموزگار نیست. با این وجود اما این قشر از جامعه در شرایط نامناسبی زندگی می کنند به طور مثال آموزگاران با معاش های متفاوت 4 یا 5 هزار افغانی تا 8 هزار افغانی بدون داشتن سرپناه مجبور هستند در خانه ای زندگی کنند که چندین خانواده ی بیگانه هم در آنجا هستند و وی باید یک یا دو هزار افغانی کرایه بدهد. در این 13 سالی که به صورت مکمل زمین بین معلمین توزیع شده و یا آپارتمان عرب ها که توزیع شده باید بررسی شود که به چه کسانی داده شده است.

عبدالجبار پیکان تصریح کرد: معلمین در شرایطی زندگی می کنند که حتی فرزندان آنها نمی توانند تا صنف 12 را به طور کامل بخوانند چرا که از عهده ی مخارج مکتب و دانشگاه برنمی آیند. در اصلاحات اداری آمده است که استادی میسر نمی شود مگر این که شخص مورد نظر دو سال خدمت به وطن و فرزندان وطن کند از سوی دیگر تحصیلات ماستری برای فرزند معلم میسر نمی شود بلکه به فرزندان پیسه دار و فرمانده های نظامی و زورمندان و به کسانی که از هوا برای آنها سرمایه می رسد میسر می شود.

رییس اتحادیه ی سرتاسری معلمان خاطرنشان ساخت: هر وزیری که در وزارت معارف آمده است بر اساس روابط، تیم خود را آورده و از همه امتیازات برخوردار شده است. صدای ما تا به حال به گوش هیچ کس نرسیده است اما با تشکیل حکومت وحدت ملی و با وجود اشرف غنی احمدزی که داکتر، طراح بین المللی، دومین متفکر جهان و اقتصاد دان است امیدوارم مشکلات معلم حل شود. انتظار معلمین این است که افراد بی صلاحیتی که تا کنون از امتیازات معلمین برخوردار بوده اند بازپرسی و مجازات شوند و نمره های زمین به طور عادلانه بین معلمان توزیع شود.

وی در پایان از انتظارات معلمین گفت: معلمین مسلکی تا به حالا با وجود مشکلات زیادی که داشتند به همین معاش کنونی قناعت کردند. افغانستان نیز مانند دیگر کشورهای دنیا از تحولات و پیشرفت ها متاثر شده است. در عصر گذشته کامپیوتر و اینترنتی و آزمایشگاهی نبود که شاگردان نحوه ی پدید آمدن مواد و یا تجزیه ی مواد را مشاهده کنند. تقاضای معلمین در عصر حاضر این است که چیزی که در کشورهای جهان در مکاتب معمول است در کل افغانستان تطبیق شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حقیقت را گفتید در همه استقامت های کاری همین بیعدالتی جریان دارد وهمه امکانات به سرمایه داران وزور مندان وقانون شکنان است.
بااحترام عبید.

>>>   شهر ك با يد به كسي داده شو د كه مد ت 20 ويا بلا تر ازان خدمت
نمو ده با شد بي سر پنا با شد نه اينكه به عو ض يك خا نه چندين
خا نه داشته با شد

>>>   بر اي كسا ني زمين داده شو د كه فورمه هايشان در وزارت معا رف در طي چندين سا ل است كه افتا ده است و كسي روي انرا هم بالا نمي كند
در حا ليكه از تمام نا حيه ها تصد يق گرديده است كه معلم مذكو ر تا حا ل هچ سر پنا ه ندارد

>>>   اگرواقعاً شما منحیث یک رسانه میخواهید که ازحقوق معلم دفاع نمائید وبه مقام والای معلم منحیث معمار بنیادی جامعه ارج می گذارید پس باید ازطرق وشیوه های مختلف تبلیغاتی مقامالت را به این وادارابسازید که درامتحانات کانکور مقام اول را برای مؤسسات ومراکزتربیۀ معلم بدهند درحالیکه متأسفانه امروز ودر سال های پار دولتمردان ما به این امرمهم متوجه نبوده پائینترین نمره را مانند هشت جبری به دارالمعلمین ها اختصاص داده اند که بدین ترتیب متأسفانه افراد تنبل وبیکاره درین مؤسسات رفته وبعدازدوسال تحصیل؟ به نام معلم مسلکی فارغ میگردند پس سرنوشت اولاد این وطن با همچو معلمین به کجا خواهد رسید؟

>>>   عنوانی وزیرصاحب محترم معارف ج ا ا
لطف نموده درقسمت توزیع نمرات رهایشی ویا شهرک های معلمین سهولت ادرای را ایجاد نماید که تمام مراحل ان باید در داخل مکتب تکمیل شود تا از سرگردانی معلمین محترم و ایجاد سکتگی دروس متعلمین جلوگیری شود بااحترام
ابراهیم خیل

>>>   غافل بودن و درک نداشتن هم از خود اندازه دارد. مطابق قانون شاروالی و نوعیت سرمایه داری آن دولت از سال 1381 بدینسو برای افراد انفرادی زمینی برای سرپناه توزیع نمی نماید اولویت اول تهیه زمین برای شهرک ها است و ساحات بلند منزل هر کی چی معلم چی مامور یا افراد عادی مستقیماً صاحب زمین شده نمی توانند و باید از طریق شهرک ها زمین دریافت نمایند البته که باید زمین بخرند البته فراموش نشود که زمین قابل توزیع نیز موجود نیست که برای سرمایه داران توزیع شود چه برسد برای معلم بیچاره در حکومت های رژیم سوسیالیسی که زمین و یا آپارتمان میدادند آن وقت ها را دیگر گاو سیاه خورده این ها که میگویند برای معلم ومامور زمین میدهیم فقط هدفشان فریب دادن است وبس و یا از قانون استملاک شاروالی خبر ندارند
حداد یوسفی از کابل

>>>   اګر جناب پاروک وردک بود به تمام معلمین وردک زمین میرسه مثل کوه که در ساحه کمپنی است همه را به کارمندان واقوام خود توزیع کرد

>>>   از یکطرف معلمین بودجهء اعمار خانه را ندارند و از جانب دیگر افغانستان انقدر زمین هموار ندارد که هم از ان بحیث زمین زراعتی استفاده شود و هم برای اسکان استفاده شود .
بهتر انست تا دولت برای نجات اراضی زراعتی پلان بلند منزل ها را رویدست بگیرد و برای معلمین از بلاک های بلند منزل اپارتمان ها توزیع گردد و پول قیمت ان به اقساط از معلمین تحصیل گردد.
دولت باید پلان دراز مدت اسکان و توسعهء ساحات زراعتی را
جهت رشد اقتصادی و خود کفائی هرچه زودتر رویدست بگیرد چه در غیر ان در اینده بحران خطر ناک دامنگیر دولت ها خواهد شد و این نقیصه به دوران زمام داری اقای اشرف غنی برخواهد گشت و مورد نفرین ایندگان قرار خواهد گرفت.
امو تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است