اشرف غنی مراقب سیاست دوگانه ترکیه باشد!
درباره اینکه متن این پیمان امنیتی چیست و ترکیه از دولت وحدت ملی افغانستان چه درخواستهایی دارد یا اگر بهتر بگوییم جنرال دوستم چه وعده هایی به ترک ها داده است، هنوز خبری منتشر نشده ولی بر دولتمردان جدید کابل لازم است تا با آگاهی کامل از سیاستهای دوگانه ی ترکیه با این کشور اسلامی - آمریکایی مواجه شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۷    ۱۳۹۳/۷/۲۶ کد خبر: 81714 منبع: پرینت

ساعاتی پیش رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای دیدار و گفتگو با محترم شرف غنی احمدزی و دیگر مقامات دولت وحدت ملی افغانستان، وارد کابل شد.

اردوغان که به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه است که در 56 سال گذشته به کشور ما سفر می کند، هدفش امضا کردن پیمان استراتژیک میان ترکیه و افغانستان می باشد. به علاوه اینکه قرار است امروز با حضور وی یکی از جاده های کابل که با کمک مالی کشور ترکیه ساخته شده است، افتتاح گردد.

درباره اینکه متن این پیمان چیست و ترکیه از دولت وحدت ملی افغانستان چه درخواستهایی دارد یا اگر بهتر بگوییم جنرال دوستم چه وعده هایی به ترک ها داده است، هنوز خبری منتشر نشده ولی بر دولتمردان جدید کابل لازم است تا با آگاهی کامل از سیاستهای دوگانه ی ترکیه با این کشور اسلامی - آمریکایی مواجه شوند.

برای توضیح بیشتر لازم به ذکر است که تركيه از سال 2007 میلادی تلاشهای فراوانی برای حل و فصل اختلافات میان افغانستان و پاکستان نموده و تاکنون چندین بار میزبان نشست میان روسای جمهور افغانستان و پاکستان با حضور مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی، به منظور همکاری دو کشور علیه شبه نظامیان بوده است.

با اینکه هنوز سیاست و هدف خاصی از این کمکهای خیرخواهانه ترکیه در مورد افغانستان افشا نگردیده، ولی آنچه ظاهرا به نظر می رسد این است که طی چند سال اخیر ترکیه تلاش کرده است تا نقش میانجی بین کشورهای منطقه را داشته باشد، تا بتواند برخی از اختلافات را بر طرف نماید.

برخی از آگاهان مسایل سیاسی معتقدند که در این زمان که افغانستان بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت همه جانبه کشورهای دوست و خصوصا کشورهای همسایه و منطقه دارد، ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان و دارای ارتباط ویژه با کشورهای منطقه می تواند در خروج موفقانه افغانستان از بحران نقش موثر و مهمی را بازی کند.

اما از سوی دیگر باید گفته شود که ترکيه از کشورهايي است که در افغانستان با آمريکا بهترين همکاريهاي را دارد و در گذشته مقامات کاخ سفید در خواستهای را مبنی بر افزایش نیروهای نظامی ترکیه به افغانستان بیان نموده بودند. اما ترکیه تا کنون به انتقال تجربیات خود در زمینه مبارزه با تروریزم به نیروهای پولیس افغانستان و پاکستان بسنده نمود و تا به حال هیچ یک از نیروهای نظامی ترکیه در هیچ یک از درگیری های کشور ما شرکت نکردند.

در ضمن دور از ذهن هم نیست که ترکیه بسیاری از سیاستهای خارجی خود را با مقاصد واشنگتن یک سو نماید، زیرا هرچه که باشد هنوز آمریکا بر بسیاری از کشورهای منقطه تاثیرگذاری خاص خود را دارا است.

از آنجا که مسوولان حکومتی کشور ما نسبت به فعالیت گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی با پاکستان و نقش احتمالی برخی محافل پاکستانی در ادامه ناامنی در افغانستان نگران هستند، این ترکیه است که قادر خواهد بود نقش مهمی در تامین امنیت و ثبات در کشور را بازی کنند.

زیرا از آنجا که ترکیه روابط بسیار نزدیکی با پاکستان دارد مي تواند نقش کليدي در قانع کردن طالبان به پيوستن به روند سياسي در افغانستان ايفا کند و این مساله است که احتمالا دور از چشم رییس جمهور جدید نمانده و شاید در این دیدار امروز آن را مطرح کند.

خلاصه مطلب اینکه باور عمده سیاستمداران منطقه این است که اگر کشور ترکیه نتواند از طریق ایجاد فشارهای سیاسی بر حکومت ملکی پاکستان در راستای قطع حمایت های ارتش و استخبارات پاکستان از طالبان کار موثری انجام دهد، گفتگوهای محض میان مقام های ارشد سیاسی دو کشور افغانستان و پاکستان نمی تواند به ایجاد اعتماد میان دو دولت منجر شود و باعث کاهش مداخلات و قطع حمایت های آی اس آی و ارتش پاکستان از طالبان گردد.

اگر ترکیه واقعا می خواهد تا به روند تامین صلح و ثبات در افغانستان کمکی بکند، باید از طریق فشار بر جامعه جهانی و قناعت دادن آن ها کاری بکند تا دیگر کشورها مشترکا پاکستان را وادار به قطع حمایتش از طالبان نماید. اگر حمایت سیاسی از پاکستان در سطح بین المللی مشروط به قطع رابطه استخبارات و ارتش آن کشور از طالبان و دیگر گروه های تروریستی شود، در آن صورت احتمالا چشم انداز تامین صلح در افغانستان تا حدی واقعی به نظر خواهد رسید.

در غیر آن پاکستان با بازی تکراری و همیشگی اش از یک طرف در ظاهر از برنامه های بین المللی برای مبارزه با تروریزم حمایت نشان خواهد داد و از طرف دیگر به تجهیز، تمویل، آموزش و پناه دادن به تروریستان ادامه خواهد داد تا هم حمایت جهانی را داشته باشد و هم زیر نام خطر سقوط پاکستان همه ساله میلیارد ها دالر کمک جهانی را به جیب بزند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگرچه نویسنده محترم سفرجناب رجب طیب اردوغان را درموجودیت جنرال دوستم پیوندداده اند . مگرازتاریخ همکاری مردم ترکیه آشکاراست که حداقل ازدوران شاه امان الله خان درایجاد اردوی منظم افغانستان نخستین گامهارابرداشته درحالیکه شاه امان الله خان یا ازجمله مقامات وقت منوط به کدام ملت خاص نبودبلکه منظور استواری مردم افغانستان بوده که اثرات تعلیمات نظامی استادان ترک تا ایجادفاکولته طب درافغانستان به استادی تبعه ترکی و همکاریهادر زمان جناب کرزی تا کنون منوط بکدام ملت نبوده اندیشه همکاری و تحکیم بنیاد دوستی هر دو کشور بوده است . چون تاکنون ازهمکاری ترکیه کدام خساره ملی متحمل نشده ایم . بنابرین فعلا همکاری مردم ترکیه را درسرنوشت ومردم کشورخودفال نیک میگیریم . اگرچه درهمسایگی خودهمزبان تاجیک وپشتون تااوزبیک و ترکمن را داریم مگرصدهاسال است که ملت های باهم برادرپشتون -تاجیک - اوزبیک ترکمن وسایر اقوام افغانستان سرنوشت مشترک داشته درروزخوب و بد باهم بودند آینده نیزدرپیوندمشترکات سرنوشت همپیوندهمدیگراند . روابط ایران را خطربرپیوندتاجیک خود یا روابط پشتونستان و پاکستان را خطر روابط پشتون خود تا روابط اوزبیک و ترک را خطر پیوند اوزبیک - ترکمن خود نمیدانیم بلکه افزایش دوستان بین المللی مردمان افغانستان میدانیم .اینکه کشور ترکیه همین اکنون هزاران جوان افغانستان شامل همه ملتها در فاکولته های خود بمصرف دولت ترکیه زیر تعلیم دارد این همکاری ترکیه آینده درخشان مردمان افغانستان را درآینده نوید میدهد کاش دوستان بین المللی مخلص و بیغرض ما درجهان هرچه بیشترشود .زنده باد روابط بی شایبه افغان-ترک !
قاپلان

>>>   به قاپلان
افغانها با هزینه دولت ترکیه درس می خوانند!!!!!! این را از کجایت در اوردی از رفتار ترکیه با مهاجرین افغان چرا چیزی نگفتی که تاب تحمل هزار افغان را ندارد
قابل توجه شما بیستر تحصیلکردهای افغانستان از ایرانندتمام مهاجرینی که در ایران بودهاند وتحصیلکرده اند افراد سرشناسب هستند.باید بگویم بهترین دوست برای افغانستان ایران است که همیشه یاریگر افغانستان بوده ومیلیونها مهاجر افغان در انجا زندگی می کنند ورفتارش با مهاجرین بهتر از سایر کشورهاست دولت افغانستان باید به سمت ایران برود
مهاجر سابق

>>>   جای بسیار تاسف است که دریک زمان (خلافت عثمانی) ترکیه محل بود که درآنجا سپر مسلمانان به غرب استعمارگر اخطار میداد، مگر متاسفانه امروز سرزمین ترکیه باخیانت های خبیث اتاترک محل برای تصمیم گیری کفار ملحد جهت کشتار مسلمانان استفاده ازمنابع متفاوت آن ساخته شده است، فعلا اردغان هم برای تحقق اهداف باداران غربی خویش وارد افغانستان شده تابتواند زمینه را برای استعمارگران به یک شیوه جدید مهیا بسازد، به امید روزی که خلافت دوباره احیاء شود وامت دوباره صاحب ابرو وعزت شود ،غلامهای امریکایی واروپای راکه شب وروز درخدمت باداران خویش هستند محاکمه نموده وبه جزای اعمال شان برسانند.
احمد بهزاد

>>>   به زودی خاد معلوم شد

>>>   به توجه آقای مهاجرسابق! اینکه ازتحصیلات فرزندان افغان درترکیه خبرنداریدمشکل خودشماست. اینکه ایران اولادافغان رابیشترتعلیم داده جای شکران مگربازارفروش ایران افغانستان است منافع متقابل داریم. اینکه شماازمهاجرپذیری ترکیه شکایت داریدمتعجبم! بفکرم آدم بی غیرت مهاجرغیرقانونی میشود. چراشمادرروزمشکل ازوطن فرارکنید؟ چراشمامانندسایرافغانان غیوردرراه دفاع وطن واحیای اقتصادسهیم نمیشوید؟ اگرترکیه مهاجرغیرقانونی رالگدمیزند خوب کارمیکند. اگرکسی بی پرسان داخل دروازه خانه شما شود بنام تجاوز به حریم منزل از ناموس دفاع میکنید یا خانه تان را تحویل مهمان ناخوانده میکنید؟ کشورهای خارج هم خانه ملت است از خود ننگ دارد پاسبان دارد مال مردم داردجای برای مفتخور بی ننگ ندارد. اگرمن در کشورم قدرت داشته باشم این مهاجرین وطن گریز بی ننگ را ازتابعیت افغانستان اخراج میکنم. چنانچه ایران تاحال چندین مهاجرقاچاقچی ونابکاررامحکوم به اعدام کرد. اگرمردهستیددوباره بجای فرارازوطن مانندمردمان باغیرت سایرکشورها وطن تانراآبادکنیدتامحتاج دیگران نشویدیعنی کارعمرانی کشورخارج دروطن تان انجام دهیدهم خرماهم ثواب.
قره

>>>   معلومدار است که مردم اوزبیک و ترکمان به علت پیوند های فرهنگی و زبانی با مردم ترکیه و ازبکستان و قزاقستان و قرغیزستان و ترکمنستان احساس قرابت و خویشاوندی میکنند همان طور که مردم پارسی زبان تاجیک و هزاره با ایران و تاجیکستان به سبب پیوند های عمیق تاریخی فرهنگی زبانی دینی احساس قرابت و نزدیکی میکنند و پشتون ها نیز از یکسو با پشتونستان و بلوچستان پاکستان احساس علاقه میکنند و از سوی دیگر با ایران به سبب این که از اقوام ایرانی هستند همان طور که ملت های عربی خود را برادر و هم خانواده یکدیگر میدانند
ولی به نظر بنده شاهان عربی و دولت ترکیه همیشه همسو با سیاست های آمریکایی حرکت میکنند و نقش بزرگی در حمایت از تروریست و افراط گرایی در منطقه داشته اند در صورتی که در بسیاری از بلاد خودشان به اسلام عمل نمیکنند و شهرهایشان پر از فساد و فحشا و هوسرانی است مانند آنتالیا و استانبول و جده و دوبی و شارجه و ابوظبی و..

>>>   ترکیه اسراییل رو به رسمیت شناخته سفارت اسراییل در ترکیه هست و چند میلیارد دلار روابط اقتصادی با اسراییل داره ترکیه پشت پرده شعارهای اسلام گرایانه اون یک استراتژی کاملا پان تورکیسم بر اساس ملی گرایی ترکی رو دنبال می کنه و مثل عربستان دنبال نسل کشی کردها و شیعیان مخالف این ایدئولوژی در منطقه هست فقط کافیه کتاب عمق استراتژیک داود اغلو رو بخونید که چطوری از بازگشت امپراطوری عثمانی به منطقه و اتحاد کشورهای ترک زبان با هم حرف زده
این ها خواب های زیادی برای منطقه دیدن که روی دریایی از خون باید برآوده بشه!....

>>>   به فره
من با مهاجر سابق موافقم ترکیه هیچ سودی برای افغانستان ندارد
در ضمن برادر تو می گویی ترکیه خوب کاری با مهاجرین غیر قانونی میکند ایا همین حرف را در قبال ایران هم میزنی به ایران که میرسد باید با همه رفتار اسلامی داشته باشدواسلام مرز نداردو....ترکیه هم یک کشور اسلامی است چطور اینقدر از ترکها دفاع میکنی برای لت وکوب هموطنانت ولی ایران که پنج تا قاچاقجی را بیرون می اندازد پرچمش را اتش میزنید و توهین می کنید...از ترکیه به افغانها هیچ منفعتی نمیرسد
دانشجو از هرات

>>>   من هم با دانشجوی هراتی موافقم واقعا مایه تاسف و تاثر و ناراحتی و شگفتی است که چند سال پیش یک عده جاهل و نادان متعصب افراطی در سرزمینی که خود سالیان دراز خراسان نام داشت و قلب ایران زمین بود پرچم ایران را آتش زدند و مرگ بر ای ران گفتند و در واقع تیشه به هویت و تاریخ خود زدند!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است