ادغام وزارت ها و نهادها راه حل یا مشکل؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۳/۷/۲۵ کد خبر: 81637 منبع: پرینت

شماری از تحلیلگران سیاسی می گویند که تصمیم گیری های چندروزه ی رییس جمهور یکجانبه بوده است به این علت که نزدیک به دو هفته از آغاز کار حکومت وحدت ملی می گذرد ولی حکومت وحدت ملی کار خود را آغاز نکرده است و تصمیم های اخیر از جانب اشرف غنی احمدزی به تنهایی گرفته شده است. هر چند که در این میان کار و وظایف رییس اجرایی مشخص نیست و این می تواند از جمله عوامل این تاخیر بوده باشد.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سایسی و دیپلومات سابق در پاکستان در برنامه «نگرش» گفت: کارهایی که تابه حال از سوی رییس جمهور انجام شده، از جمله توقعاتی بوده که مردم از وی انتظار داشتند. قانون اساسی به رییس جمهوری 22 صلاحیت داده است که از آن جمله می تواند در موقع لازم فرمان هایی را صادر کند مشروط به این که خلاف قانون نباشد. تا به اکنون نیز فرمان های رییس جمهور در مخالفت با قانون اساسی نبوده است. منصوب کردن افراد در جایگاه ها و حتی بررسی پرونده ی کابل بانک مطابق صلاحیت های قانونی وی بوده است.

به باور وی حکومتی که از عمر آن روزهای انگشت شماری می گذرد نباید مردم توقع داشته باشند که یکشبه تمام کارها انجام شود و مشکلات حل گردد. آن چه که معلوم است مردم نسبت به حکومت گذشته از این حکومت توقع بیشتری دارند. اشرف غنی احمدزی نباید در روزهای آغازین حکومت توقع مردم را چنان بالا ببرد که بعدها نتواند به آنها پاسخ دهد اما تا اندازه ای وی توقع مردم را بالا برده است.

سعیدی اظهار داشت: در حال حاضر کشور به چند مورد اساسی نیاز شدیدی دارد. اول از همه امنیت. دوم مبارزه با مواد مخدری که تعداد زیادی از جوانان ما را گرفتار خود کرده است. سوم، مبارزه با فساد، که منحصر به قضیه ی کابل بانک نمی شود بلکه غاصبین زمین و مافیای اقتصادی و کسانی که پولشویی کردند نیز شامل آن می شود. چهارم، توجه به تعلیم و تربیت. پنجم، اعمال سیاست خارجی درست و منطقی با کشورهای همسایه و منطقه. ششم، ایجاد اعتماد ملی. تا زمانی که امنیت در کشور بوجود نیاید و کشورهای همسایه همچنان در امور کشور مداخله کنند حتی اگر حکومت کارهایی را پیش ببرد در نیمه ی راه باقی خواهد ماند.

احمد سعیدی در مورد مشکل حکومت وحدت ملی گفت: جایگاه و دفتر و کار رییس جمهور و معاونین وی مشخص است اما دفتر کار و نوع کار رییس اجرایی به علت سابقه نداشتن این جایگاه در تاریخ سیاسی کشور تا به حال مشخص نیست. از سوی دیگر خزانه ی کشور آنچنان غارت شده که اداره ی امور حتی در این روزها برای نان خوردن خود پولی ندارد و رییس اجرایی و معاونین آنها مجبورند که ظرف و فرش دفتر خود را از پول شخصی تهیه کنند.

دیپلومات سابق در پاکستان خاطرنشان ساخت: رییس جمهور برنامه دارد که 28 یا 29 وزارت موجود و بیش از 80 اداره ی معادل وزارت یا پایین تر از آن را با یکدیگر ادغام کند. به این معنا که کابینه را کوچک می سازد. به طور مثال ارگان های محل ممکن است با اصلاحات اداری که در حال انجام است تبدیل به یک اداره شود. با تجربه ای که دارم اگر ادغام اداره ها انجام گردد تعداد زیادی از مردم بیکار می شوند. این در حالی است که مردم از بیکاری رنج می برند و دولت باید برای کم کردن تعداد بیکاران راهکار موثری را روی دست بگیرد. ادغام این وزارتخانه ها و نهادها تا یکماه دیگر حداقل زمان نیاز دارد به این ترتیب دولت نمی تواند تا آن زمان کابینه ی خود را مشخص سازد.

وی در مورد تبدیل وزرا به جایگاه سرپرستی گفت: من با این موضوع مخالف هستم به این علت که در افغانستان معمول است که هر کس عنوان سرپرستی را گرفت دیگر از وی اطاعت نمی شود. به این لحاظ نظم اداری از بین می رود.

سعیدی از تعیین جایگاه هایی که تا کنون صورت گرفته استقبال کرد و گفت: انتخاب جناب اتمر که شخصی باتجربه و آگاه در امور است بسیار سنجیده می باشد. وی رییس حزب حق و عدالت بوده و در تیم تبلیغاتی اشرف غنی نیز نقش فعالی داشته است بنابراین انتخاب وی لازم بوده است. تا کنون از تیم تبلیغاتی مقابل، شخص خاصی برای سمت و جایگاه مشخص نشده است تا بسنجیم که افراد شایسته ای هستند یا خیر.

احمد سعیدی باتاکید بر این موضوع که نباید انتظار معجزه از حکومت وحدت ملی داشت گفت: اکثر کسانی که در دوره ی تبلیغات اشرف غنی و داکتر عبدالله نقش فعالی داشتند و از آنها حمایت مالی کرده اند، صرف نظر از این که صلاحیت و شایستگی دارند یا ندارند چشم طمع به وزارت و مقام بالایی دوخته اند. اگر این افراد در حکومت مقرر نشوند برای رییس جمهور و رییس اجرایی دردسرساز خواهند شد و اگر انتخاب شوند معلوم نیست که چه خواهد شد. من انتظار ندارم که حکومت از آغاز بسیار اصولی، متخصصین بیطرف را در حکومت انتخاب نمایند، اگر رییس جمهور و رییس اجرایی از داخل تیم های خود افراد متخصص را در جایگاه ها مقرر کنند جای بسیار خوشحالی است. از افغانستانی که در چنین شرایطی قرار دارد نباید انتظار معجزه داشت.

دیپلومات سابق در پاکستان رواج بعضی رسوم را به ضرر دولت و ملت دانست و افزود: دو هفته از تشکیل حکومت وحدت ملی گذشته است ولی پیام ها و هدیه های تبریکی مردم وقتی برای آغاز به کار تیم رییس اجرایی نگذاشته است. مردم باید به این افراد فرصت دهند تا کار خود را شروع کنند و زمانی به آنها تبریک بگویند که کار مردم را پیش برده اند و باری از دوش مردم کم کرده اند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای سعیدی خوب شد که سر عقل امدی وز کارکرد های احمد زی را تحسین میکنی حال معلوم شد که راه که در پیش گرفته بودی برایت غلط ثابت شد امید است در اینده متوحه باشی

>>>   سعیدی صایب ادغام وزارت خانه های ایلایی که توسط کرزی صایب به خاطر زاضی نکهداشتن بعضی ها تأ سیس شده بود کار بدی نیست. مثلا وزارت مواد مخدر
وزارت سز حدات
وزارت وزار ت حج
وزارت شهر سازی
وزارت انکشاف دهات
وزارت کار
و ده ها وزارت ارگان مستقل و نا مستقل دیگه که تعدادی از خویشاوندان اقوام وطنداران و هم تنظیمی های وزیر و رئیس و وکیل و غیره کار مفیدی انجام نمیتن سرمایه ملی را چور و خزانه ملی خالی میکنن و به گفته " از مو مردم آزره غیر ازی که دم نان و تنخواه ره بور کنن کاری دیگه از رویشان نمیه" صد ها نه بلکه هزاران موتر لوکسه سوار شده به نام وزیر رئیس و مدیر عمومی وغیره تا و بالا تیم بتن، چه سودی به حال کشور داره، او اقارب نازنین وزیرا و رئیسا و وکیلا هم برن ده قریه خود چند تا گو و گوسپند و بز و مرغ و غیره تربیه کنن به حال کشور مفید تر خواهد بود تا از خزانه دولت نان و تنخواه بخورن.
کشور روسیه که صد ها برابر اوغانستان کلانه کمتر از بیست وزارت خانه داره و کمتر از ده ریاست مستقل، کتی هموقدر تشکیلات ملکه خوده اداره مکنه
ما به جای اینکه کار کنیم سر زیاد کدن وزارت و لایت و ولسوالی زور میاریم، و ازو هم که نشد وزیر مشاور و مشاور وزیر زیاد میکنیم. ایقه تنخواه و نان و موتر و خانه و دفتر و فر نیچر لوکس از کجا میشه که ده اینا بتیم، در حالیکه بودجه کشور ما از گدایی به دست میایه.
کتی پولی که سر اینا مصرف میکنن، صد ها تا گاو داری میشه هم لبنیات تولید میشه هم گوشت، و هم هزاران نفر فقیر و بیچاره صاحب کار و روز گار میشه.
باور کنین سعیدی صایب به نام کمک به دهقان و مالدار صد ها لندغر ده گردن هایشان گردن بند بسته موهایشانه ژل زده جم میشن، به نام سیمینار و ورکشاپ و کنفرانس ده ظرف چند روز نان هزاران دهقان و چوپانه زهر مار میکنن، وبعد میرن در آخر هیچ سودی هم به حال دهقان و چوپان نمیرسانن.
از نظر مه بانین که همی آدم که حالی شروع کده همی کارا ره ده سر برسانه ازش حمایت کنیم بهتره تا انتقاد کنیم.
امید وارم وطندارای ای طرف و او طرف سرم قار نشون فقط نظر خوده گفتم ده داکتر صایب اول هم رای ندادیم که از ش تاریف کنم، رای خوده ده داکتر صایب دوم دادیم.
باچه آزره

>>>   بــــه بـــاچـــة آزره !
در بين تمــــــام وزارت خانه ها موفق تـــرين وزارت انكشاف دهـــآت است كه مردم از كار وبرنامه هايش راضي هستند تواين وزارت را اضافي حساب موني ؟؟
ده ها پرو‍‍ ‍‍ز ه را در هزاره جات تطبيق كرده در سيغان لعل باميو جاغوري بهسود وسرتاسر افغانستان !

>>>   من تاحال نه فهمیدم که سعیدی صاحب کی است اگر لطف نموده در برنامه های بعدی اولا بیوگرافی خویش را بیان وتحریر نموده تا بشت وروی آن رونما ومعلوم کردد.
عمرفاروقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است