اولین نشست شورای وزیران در کاخ مرمرین
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۳/۷/۲۳ کد خبر: 81526 منبع: پرینت

پیش از اینکه به صحبت ها و برنامه های امروز شورای وزیران که از سوی داکترصاحب عبدالله عبدالله رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان و معاونان شان در حضور رسانه ها ایراد شد، اشاره نمایم، اجازه دهید سخن اول را با سخنان وزیر دفاع آلمان شروع نماییم. موضوع صحبت ایشان، سطح توقعات و انتظارات جامعه جهانی از حضور درافغانستان بود و این توقعات به یک نحوی ارتباط به حکومت تازه افغانستان هم می گیرد به این معنا که مردم و جامعه جهانی نیز از حکومت جدید افغانستان انتظاراتی را دارند. پس حرف را از اینجا شروع می کنیم.

امروز وزیر دفاع آلمان در آستانه خروج نیروهای شان از افغانستان گفت: ما توقعات و انتظارات زیادی داشتیم. منظور شان از این حرف این است که هنگام حضور ما در افغانستان فکرمی کردیم که دراین کشور می توانیم کارهای زیادی انجام می دهیم و اضاع را بگونه ای که مدل آن را درفکر خود داشتیم را ، به پیش می بریم . وی تاکید می کند که واقعیات غیرازآن چیزی بود که ما تصور می کردیم. نیروهای آلمان همزمان با سایرنیروهای ناتو، تا چندین هفته دیگر آغاز می شود و تعداد بین بین ده تا دوازده هزار نیرو در چهار چوب ماموریتهای مشخصی به کار شان ادامه می دهند. این مساله در قالب امضای موافقتنامه امنیتی حل شده است. وزیردفاع آلمان می گوید: علیرغم توقعات بیش ازحد ما که عملی نشده است ولی بازهم پیشرفتهای زیادی درافغانستان صورت گرفته است.

این حرف در ذات خود درست است. تفاوت های بسیار زیادی بین واقعیات و تصورات و جود دارد و این موضوع انکار ناپذیرمی باشد. با استفاده از این قاعده می توان در مورد توقعات و انتظارات مردم از حکومت وحدت ملی صحبت کرد. همان گونه که می دانیم حکومت وحدت ملی با مشارکت دو تیم تشکیل شده است هنوز، وزراء سابق بعنوان سرپرست انجام وظیفه می کنند. این مساله مطابق فرمان رییس جمهور تا تعیین وزرای جدید، ادامه دارد. مطابق قوانین کشور پس از تعیین رییس جمهور با فاصله 45 روز، وزراء تازه به پارلمان کشور معرفی و باید رای اعتماد بگیرند. امروز بیش از دو هفته است که حکومت تازه کارشان را شروع کرده و چندین فرمان از سوی رییس جمهور در مورد اجرائات حکومتی صادر و تعیینات و تقرریهای هم صورت گرفته است.
توقعات بیش از حد نباید داشت.

مطابق اصول توافقات و ساختارحکومت وحدت ملی، اولین نشست شورای وزیران در کاخ مرمرین دایر شد. داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی و معاونان شان در حضور رسانه ها و درجمع وزیران سرپرست صحبت کردند. داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی در آغاز نشست شورای وزیران به نکات مرتبط به بحث شورای وزیران صحبت کرد. ایشان ابتدا در جمع وزیران سرپرست به این نکته اشاره داشت که حکومت وحدت ملی براساس توافقتنامه ایجاد شده است. در توافقنامه گفته شده است که نشست شورای وزیران هر هفته برگزار می شود و مباحث مربوط به شورای وزیران را نیزتشریح کرد ایشان گفت که شورای وزیران هرهفته تشکیل جلسه می دهد و برنامه های فیصله های حکومت را پی گیری می کند و شورای وزیران موظف به تطبیق اجرای برنامه های حکومتی می باشد.

داکتر عبدالله در مورد کابینه نیز اشاراتی داشت وی گفت: در کابینه که زیرنظر رییس جمهور محترم تشکیل می شود، موضوعات مهم و استراتژیک، پالیسی و تخصیص منابع و.. مورد بحث قرار می گیرد و فیصله کابینه را شورای وزیران عملیاتی و اجرایی می کند. در این نشست معاونان رییس اجرایی نیز به مسایل مرتبط به حکومت و شورای وزیران اشاراتی داشت. محمد خان معاون اول رییس شورای اجرایی تاکید کرد که تبرکات درصورتی برای ما لازم است که مستحق آن شویم و ما باید برای مردم کار نماییم و وعده های که به مردم داده ایم، عملی نماییم آن وقت است که مستحق تبریک می شویم.

استاد محقق معاون رییس اجرایی نیز ضمن تشکر و قدردانی از ایجاد حکومت وحدت ملی به موضوعات چون برنامه های حکومتی برای مردم اشاره داشت. وی گفت فصل زمستان فرا می رسد وزراء مربوطه ازهمین حالاباید تدابیری درنظر بگیرد و همین گونه وزرای سرپرست درمورد کمبود مواد ارتزاقی درفصل سرما و زمستان اجرائات داشته باشند. داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی در جمع خبرنگاران موضوعات مهم بودجه ، کنفرانس لندن، و گزارش کارهای وزراء سرپرست را بعنوان اجندای بحث شورای وزیران طرح کرد. نشست امروز برای حکومت وحدت ملی گامی بسوی موفقیت در حکومت داری است. البته همان گونه که بارها تاکید کرده ایم حکومت تازه، آغاز خوبی داشته است ادامه کارآن بستگی به همدلی و تطبیق موافقتنامه حکومت وحدت ملی دارد.

همه می دانیم که چالشهای بسیار زیادی پیش رو است و مردم هم انتظارات زیادی ازحکومت دارد.حرف اساسی دراین است که توقعات بیش از حد ازنوع که وزیردفاع آلمان به آن اشاره کرده است ، نباشد اما خواسته های منطقی باید عملی شود.

حکومت تازه باید به خواسته های معقول مردم توجه نماید. این حرف که حکومت وحدت ملی چه کاری می تواند انجام دهد، شامل حرف و حدیث های زیادی می شود. هرکس ازیک زاویه مسایل را مهم دیده و خواهان رسیدگی حکومت به آن موضوعات می باشد. البته هرمساله ، اولویت خاصی خود را دارد و درجای خود بی نهایت مهم است. مساله امنیت و حضور گروهای دهشت افکن در افغانستان در منطقه و جهان تاثیرات گسترده روی افغانستان دارد. افغانستان ازاین جهت آسیب پذیری های زیادی دارد. گروهای افراطی و دهشت افگن حتی پرچم داعش را برداشته اند و به تبعیت از تبهکاران شام و عراق سرهای مردم را می برند و خواهان تشکیل خلافت داعشی در همه جای دنیا شده است.

گروهای درافغانستان و پاکستان رسما به داعش بیعت کرده اند و گفته اند که خلیفه آنها ابوبکر البغدادی است. این مساله درهمه جای که آشوب و فتنه باشد، دیده شده است. درالجزایر یک توریست فرانسوی را گروهی بنام " سربازان خلیفه " سربریدن و با افتخار هنگام ذبح وی الله اکبرگویان حمایت شان را از خلافت داعشی اعلام داشت. یک مقام سیاسی در یگ صحبت دوستانه می گفت : من به شدت نگران ظهور و گسترش گروه های ازنوع داعش درافغانستان هستم. این گروها به مراتب ازالقاعده بدترعمل خواهند کرد. این واقعیت دارد اگر داعش درعراق و شام مسلط شود ، شک نداشته باشیم که اولین سربازانشان را درافغانستان بسیج خواهند کرد. امنیت واقعا مساله جدی برای حکومت وحدت ملی است مردم توقعات شان این است که مساله امنیت در صدر برنامه های حکومت قراربگیرد.

از سوی هم گفته شده است که خزانه دولت خالی است. امروز داکترصاحب عبدالله این موضوع را با رسانه ها درهنگام آغاز جلسه شورای وزیران طرح کرد و مساله مالی را موضوع اصلی اجندای بحث شان قرارداد. شکی وجود ندارد که مساله خزانه و بودجه اهمیت بسزای دارد. افغانستان درحدی بسیار دردناکی به خارج وابسته است. درطی سیزده سال گذشته کار اساسی برای خود کفایی صورت نگرفته است اردو و پولیس و نیروهای امنیتی و حتا بودجه عادی ما بی نیازازکمکهای خارجی نیست. رد امضای موافقتنامه درطی چندین ماه اثرات بدی روی زندگی مردم گذاشت برخی تزلزل مالی بیکاری و مشکلات زندگی را برمی گرداند به دشواریهای انتخاباتی البته که درست است ولی عامل اصلی برمی گردد به رد موافقتنامه، دلیل آن هم واضح است . افغانستان بیش ازحد تصور وابسته به خارج می باشد اینکه یک عده این همه علیه خارجی و حتا قطع مناسبات و رد موافقتنامه ها با متحدین غربی افغانستان تاکید دارند، آنها یا نادان هستند و یا هم مغرض و دسیسه گر. فکر می کنم دراین دور زمانه نادانی به کسی نمانده پس توطیه می کنند.

همان گونه که در اظهارات امروز داکترصاحب عبدالله و معاونان شان، نشان داده شد، کارهای زیادی است که باید انجام شود. رییس جمهور تا بحال اقداماتی را روی دست گرفته است و کارها را شروع کرده است.مبارزه با فساد هم یکی از جدی ترین اولویت های حکومت وحدت ملی می تواند باشد فساد درحدی اهمیت دارد که تبدیل به ظرف میکروبی شده و کسی حاضر نیست درآن غذا و مایه زندگی شان را بریزد.

غرب پول های باد آورده ندارد و هرگز نمی خواهد که پولهای به دلیل فساد حیف و میل شود در کنفرانس توکیو بخش بزرگی از تعهدات دو جانبه افغانستان و جامعه جهانی روی حکومت داری خوب و مبارزه به فساد اختصاص داده شده است. بنابراین درکنار مساله، امنیت، بودجه، مبارزه با فساد نیز از عمده ترین اولویتهای حکومت وحدت ملی است.

خدمات ملکی و اجتماعی، نان روی سفره مردم قراردادن، چالشهای ازنوع مواد مخدر، صحت و ایجاد اشتغال، مبارزه با حوادث و گرسنگی درفصل سرما و زمستان. اینها موضوعاتی است که درفهرست برنامه های اجرایی و عملیاتی حکومت تازه قراردارد. مردم توقعات شان برحق است و حکومت با حل مشکلات ساختاری شان، باید به توقعات منطقی و مردم پاسخ دهد و وعده های زمان انتخابات شان را فراموش نکنند.



محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یاد محمود جان منجم زاده واحساسات شان در حمایت از عبدالله بخیر!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است