قانون انتخابات به اصلاح نیاز دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۸    ۱۳۹۳/۷/۲۲ کد خبر: 81473 منبع: پرینت

در حالی که بعضی از مردم، نمایندگان مجلس و نامزدان شورای ولایتی به محاکمه ی اعضای کمیسیون انتخابات اصرار دارند کمیسیون انتخابات می گوید که اعضای این کمیسیون تا هنگامی که قانون وظایف و صلاحیت های این نهاد تغییر نکند برکنار نخواهند شد. کمیسیون انتخابات با این که یکی از جنجالی ترین انتخابات جهان را برگزار کرد کار خود را در سطح منطقه موفقیت آمیز خواند در حالی که تا هنوز نتیجه ی انتخابات شورای ولایتی را مشخص نکرده است. حکومت وحدت ملی در قبال عملکرد کمیسیون انتخابات چه خواهد کرد؟

فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: یکی از مواد بسیار مهم در موافقتنامه ی بین دو نامزد رییس جمهوری ایجاد اصلاحات جدی در نظام انتخاباتی است. تا زمانی که قانون تغییر نکند تغییرات و تبدیلی در سطح کارمندان کمیسیون صورت نمی گیرد هر چند که تنها شورای ملی نمی تواند مرجع تعدیل قانون باشد. در دوران تعطیلی شورای ملی، رییس جمهور می تواند در هر قانونی که ارجحیت داشته باشد تغییراتی را اعمال نماید و طی فرمان تقنینی نافذ کند مخصوصاً به دلیل این که در آخرین سال کار شورای ملی قرار داریم بنابراین شورای ملی نمی تواند در قانون تغییر بیاورد.

وی افزود: در آخرین توافقنامه ای که بین دو نامزد انتخاباتی امضا شد ذکر شده که یکماه بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، کمیسیونی متشکل از نمایندگان هر دو تیم کار اصلاحات روی نظام انتخاباتی را آغاز می کنند. نه تنها قانون تشکیل صلاحیت انتخابات بلکه قانون انتخابات نیز نیاز به تعدیل دارد.

کوفی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخاباتی گفت: همچنان که در انتخابات سال 2009 نیز انتخابات جنجالی شد و رییس جمهور طی فرمان تقنینی اصلاحاتی را در قانون ایجاد کرد و قانون انتخابات را نافذ ساخت. گذشته از این که عملکرد اعضای کمیسیون به گونه ای بود که صدای اعتراض مردم را بلند ساخت، بعد از گذشت 7 ماه از انتخابات هنوز نتیجه ی آن معلوم نیست و هر کدام از کمیسیون ها توپ را به خانه ی دیگری می اندازد. این موضوع بیانگر عدم صلاحیت آنها در اداره ی پروسه ی بزرگ ملی می باشد.

به باور فوزیه کوفی، اصلاحات در نظام انتخاباتی شامل تغییر و تبدیل در اعضای کمیسیونی که است نتوانست این پروسه را به درستی مدیریت کند. احتمال دارد که حتی ساختار نظام انتخاباتی نیاز به تغییر داشته باشد زیرا به استثنای انتخابات 2004 هر انتخاباتی که برگزار شد همراه با سروصدای تقلب بود. این مساله نشان می دهد که سیستم رای غیرقابل انتقال نیاز به بازنگری دارد. توزیع تذکره ی الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برای هر فرد یک رای دارد. بر اساس قانون اساسی پارلمان در حال حاضر این صلاحیت را ندارد که روی تغییر و تبدیل قانون انتخابات بحث کند.

عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت: من امیدوارم که هم رییس جمهور و هم رییس اجرایی مطابق تعهد خود در توافقنامه به تشکیل کمیسیونی برای ایجاد اصلاحات در قانون انتخاباتی و در کمیسیون های انتخاباتی عمل کنند. یکی از مواردی که باید اصلاح شود قانون چگونگی انتخاب اعضای کمیسیون است که روندی بسیار طولانی دارد که در نهایت فقط رییس جمهور می تواند در این مهم تصمیم بگیرد. بنابراین برای ایجاد توازن در کمیسیون باید تجدیدنظر صورت گیرد تا کارمندها در برابر نهادهای منتخب مانند پارلمان احساس مسوولیت داشته باشند.

وی در مورد اعلام کمیسیون مبنی بر موفقیت در پروسه ی انتخابات گفت: کمیسیونی که بعد از گذشت 6 ماه نتوانسته است نتیجه ی انتخابات شورای ولایتی را اعلام کند و هم انتخابات ریاست جمهوری را بدون نتیجه اعلام کرده است بنابراین نتیجه گیری را به عهده ی اعضای کمیسیونی می گذارم که عملکرد خود را موفق می دانند. سیستم انتخاباتی ما دچار مشکلات اساسی است.

کوفی در پایان خاطرنشان ساخت: بر اساس موافقتنامه، کمیسیونی برای اصلاح نظام انتخاباتی باید تشکیل شود. دوم، اولویت بندی برای ایجاد اصلاحات تا انتخابات پارلمانی صورت گیرد این که کدام موارد در طولانی مدت انجام گردد به طور مثال در طولانی مدت ما نیاز به تذکره ی الکترونیکی داریم. در کوتاه مدت نیز باید کارهایی از جمله تغییر و تبدیل در اعضای کمیسیون انتخابات انجام شود. فرهنگ مجازات و مکافات در افغانستان متاسفانه کمتر وجود داشته بنابراین توقع نداریم که اعضای کمیسیون ها مجازات و محاکمه شوند بلکه حداقل دیگر فرصتی برای آنها در این نهادهای حساس داده نشود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کوفی صاحب چطو ر هستی همرای قا چا ق ها ی مو اد مخدره ایا در این وقت ها کارت جور است یا نه

>>>   برادران بعضي از وكيله ها در بدخشان بالاي مردم ظلم ميكنند به اصلاح ضرورت دارند !

>>>   افتخار سرزمین بدخشان نه افتخار زون شمال نه افتخار افغانستان نه بلکه افتخار نوع انسانیت در چارچوب خدمت به مردم و میهنت هستی!
بحرالدین حلیمی دانشپژوه دوره دکتری در رشته (اندیشه های معاصر مسلمین) از ایران

>>>   به جواب نویسنده اول .
والله..... اگر در قوانین مبارزه با مواد مخدره هم کمی سهولت بیاید به نفع ما خواهد بود زیرا اشرف غنی شرایط درامد های ما را کم کم ذیق میسازد.

>>>   این خانم ابتدا به زلمی رسول پیوست، بعدا به عبدالله عبدالله پیوست، بعدا معلوم شد، یک چوکی پرست آزمند است. حقوق زن را برای رسیدن به منصب و مقام، بهانه و وسیله کرده است!سایت خانوادگی« کوفی» را هم که پس از ناکامی در سیاست و کیاست، تعطیل کرد!این خانم ، پس ازین گوشی برای سمع سخنش، کمتر پیدا میکند!
مهر افروز بدخشی

>>>   بلی شما دقیق گفتین باید هم قانون انتخابات اصلاح شود بخاطر که شما و امثالهم باید به پارلمان درآینده راه پیدا نکنند و کسی وکیل مردم باشه که از جیب خود کرده زیاتر به فکر همان مردم باشه که برایش رای داده و جناب شما را به این چوکی رسانیده اند من منحیث یک شهروند فیض اباد به شما رای دادم و همرای شما کدام عقده شخصی هم ندارم ولی افسوس میکنم که به شما رای دادم تو و مریم دراین پنج سال به مردم تخار وبدخشان چی خدمت کردید صرف جایداد ها و خانه های لکس درکابل صاحب شودید مریم کوفی پیش از وکیل بودن در یک خانه کرایی در مکروریان کهنه زنده گی میکرد وحال در کلوله پشته هفت لک دالر خانه خرید آیا این هست وکیل بودن .....
احمد از بدخشان

>>>   فوزیه کوفی بیجشم ترین موجود بدخشی پنداشته میشود؛زیرا اګر واقعا وی در مسایل حساس و ظریف باشد خود را به جنین افشا ګری ها مواجه نمیکند.
شکیلا
از بدخشان

>>>   بلی خانم کوفی باید قانون انتخابات اصلاح شود ولی برادران وخود شما نیز به اصلاحات ضرورت دارید وظلم را بالای مردم مظلوم بدخشان بس کنید این مردم بیچاره به ترحم جناب شما ضرورت دارند

>>>   يكي از خصوصيات مردم بدبخت ولايات عقب مانده همين است كه همه كوشش شان تخريب وتوهين ودرپي محو شخصيت يكديگر هستند در همين سايت ببينيد همه نظرات منفي از بدخشاني هاست نه تنها در مورد كوفي بلكه در مورد هربدخشي كه فرصت يابند بجز حرف بد چيزي ديگري نمي نويسند مثلا اگر در مورد پدرام باشد يا كوفي يا هربدخشي ديگر! به نظر اين مردم وكلاي ديگر ولايت ها تماما فرشته هستند تنها از بدخشان نواقص دارد همينگونه مردم غور در هيچ موردي نظر نميدهند بجز اينكه ببينند هم ولايتي شان است تا بتوانند كلمات منفي استعمال ميكنند در تمام چوكات حكومت مركزي حتي يك رئيس هم از غور نيست چون به نظر خود مردم غور مردم سايرولايات همه نابغه اند اما مردم غور همه كمي دارند بنا تماما مصروف تخريب و توهين يك ديگر هستند
راستگو

>>>   مردم بدخشان بیدار اند و دیګر سکوت و زبا بستګی از این دیار رخت بر بسته است؛ بنابران نمایندګانی چون فوزیه و پدرام دیګر جایی در تعین سرنوشت مردم بدخشان ندارند.
حمیدالله از بدخشان

>>>   خانم فوزیه کوفی یکی از خانمهای بیدار وبادانش وحقیقت گو ودلسوز مردم خود است ولی دشمنان پیشرفت وترقی واجیران اجنبی چنین وکلای حقیقی ووطندوست دشمن کش را با اکاذیب وتوطعه های گونا کون می خواهند شخصیت کشی کنند اما بدانند واگاه باشند که چنین شخصیت ها چون فوزیه کوفی را نمیتوانند از دل ودماغ مردم بیرون کنند بلکه بهر نیرنک وتوطعه شان شخصیت اشخاص مذگ.ر را مانند فوزیه کوفی با طرفداران بیشتر رونق وجلایش بیشتر کسب میکند به مخربین جز خجالت وسرافگندگی چیز بدست شان نمی اید .
عماد مبشر

>>>   عماد مبشر بهترین... بلی ګوی هر کسی است که وی را ګول بزند ؛ بنابران حرف و حدیث های این جوان فقط جیزیست که خود وی میداند.
حمیده بدخشی
کابل

>>>   فوزیه قرار معلوم در غم واندوه سخت تر شدن بازار ګرم قاچاق مواد مخدر خویش است. وی فعلا در حال شکل ګیری شبکه سه ضلعی ترافک مواد مخدر است که شامل بدخشان ـکابل- جلال آباد است.
فریده ناهید
کابل

>>>   ما بدخشانی ه همیشه تیشه بر ریشه خود میزنیم. دوستان اول اینکه کوفی با کسی معامله سیاسی نکرده است دوم اگر کوفی از هر که حمایت کرده دلیلی برایش داشته است. سوم قاچاقبر با کوفی چه ربطی داشته ؟ جرم یک عملی شخصی اشت چهارم شما چه درد دارید؟
غیاثی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است