تحرک در دولت وحدت ملی چرا انفرادی است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۳/۷/۲۲ کد خبر: 81423 منبع: پرینت

دو هفته از آغاز به کار حکومت وحدت ملی گذشته است و احمدزی رییس جمهور جدید کشور تا به اکنون اقدام هایی را برای عملی ساختن تعدادی از وعده های خود در زمان رقابت های انتخاباتی، انجام داده است. هر چند که آگاهان سیاسی از میزان تحرک و فعالیت شخص رییس جمهور در پیشبردن و انجام کارهای دولت ابراز رضایت دارند اما از عدم تحرک دیگر مقام های حکومتی همچون معاونین و تیم رییس اجرایی انتقاد کرده اند.

شاه حسین مرتضوی روزنامه نگار در برنامه «یکصد روز نخست» گفت: روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان امیدواری های زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است و مردم افغانستان با امیدواری رویدادهای سیاسی کشور را پیگیری می کنند. امور اداری و اقتصادی در کشور نیز با تحرک و پویایی انجام می شود.

وی افزود: یکی از کارهای اساسی که رییس جمهور انجام داده است رفتن به زندان پلچرخی بود. این که رییس جمهور جرات کرده از ارگ بیرون شد یک اقدام بی سابقه است چون در گذشته حتی وزرا به این زندان نمی رفتند. خوب است که رییس جمهور به بروکراسی پیچیده ای که متاسفانه در نهادهای عدلی و قضایی وجود دارد توجه کند و پرونده هایی که به علت بی توجهی دولت، بروکراسی و سهل انگاری همچنان بی سرنوشت است را مورد رسیدگی قرار دهد. در این راستا شکایت هایی از مردم داریم مبنی بر این که بعضی پرونده ها 13 سال در محاکم سرگردان است و هیچ فیصله ای تا کنون روی آن انجام نشده است. از سوی دیگر دو طرف دعوا از نظر اقتصادی بسیار متضرر شده اند.

به باور مرتضوی، فعالیت شبانه روزی حکومت در این روزها قابل تقدیر است به طور مثال رییس جمهور در ساعت نه شب به زندان پلچرخی رفته و مستقیماً به مشکلات آنان گوش فرا داده است و یا افزایش ارتباط های اینترنتی ارگ ریاست جمهوری از 2 به 10 ایمیل در روز و یا انجام کارها حتی در روزهای جمعه نشان دهنده ی تحرک وتلاش زیاد در سطح مدیریت کشور است اما سوال اساسی این است که چرا یک شخص کار می کند و از ارکان حکومت وحدت ملی دیگر مانند معاونان ریاست جمهوری و یا رییس اجرایی کشور خبری نیست. این تحرک باید به صورت تیمی و جمعی انجام شود.

شاه حسین مرتضوی خاطرنشان ساخت: هفته ی دوم نسبت به هفته ی اول آغاز به کار حکومت وحدت ملی، هفته ی پرکاری بود. در هفته ی دوم شاهد ده ها ملاقات حزبی و گروه ها و شخصیت ها بودیم اما این کار انفرادی بوده است. گرفتن یادداشت ها توسط احمدزی بسیار خوب است ولی به طور قانونی کسان دیگری در کنار رییس جمهور باید حضور داشته باشند و این یادداشت ها را جمع کنند. از همه مهمتر مشاورین مجربی باید حضور داشته باشند که در مورد هر بخش از کارها و یادداشت ها نظر بدهند.

روزنامه نگار با انتقاد از عدم تحرک دیگر مقام های حکومت وحدت ملی گفت: حکومت وحدت ملی، پدیده ای نو است و در قانون اساسی نیز جایگاه و تعریفی از آن صورت نگرفته است بنابراین برای رییس اجرایی و معاونین وی باید لایحه ی وظایف ایجاد شود. تا جایی که اطلاع دارم این تیم تا هنوز در حال دریافت تبریک های مردم و اشخاص هستند در حالی که 12 روز از مراسم تحلیف و همچنین از روزهای عید گذشته است. رییس اجرایی وتیم وی در حالی که وزرا به عنوان سرپرست بخش ها معرفی شده اند باید بدانند که کار جدی در حکومت دارند و روی برنامه های خود تمرکز کنند.

وی موضوع تمامیت خواهی را در علت کارهای انفرادی رییس جمهور رد کرد و گفت: حکومت وحدت ملی به تازگی در کشور شکل گرفته است و هنوز لایحه ی وظایف مقام های این حکومت مشخص نشده است. تا به حال نیز از صد وعده ای که رییس جمهور داده در مدت ده روز سه وعده را عملی کرده است، اگر روال همچنان ادامه یابد به طور میانگین در یک ماه نه وعده و در یکسال 98 وعده عملی خواهد شد.

مرتضوی اظهار داشت: در بحث امنیتی تعلل کرزی بی مورد بود. جامعه ی افغانستان نیاز به امضای این پیمان امنیتی داشت. موضوع کابل بانک هم یک آزمون بزرگ برای احمدزی است تا ببینیم چطور به سرانجام می رسد. در حالی که ساختار حکومت به کلی نو شده، یک مشاور در بخش حکومتداری در کنار رییس جمهور قرار گرفته است و بخشی از اداره ها در حال ادغام است باید منتظر بمانیم که بدنه ی اصلی رییس جمهور مشخص شود و تا آن زمان کارها به روال معمول باید انجام شود.
تا به حال یک خبر از شرکت مقام های حکومت وحدت ملی دریافت کردیم که آن هم با ریاست احمدزی بوده است تا کنون رییس اجرایی کدام نشستی با وزرا برگزار نکرده است و معاونین رییس جمهور هم اگر مانند معاونین گذشته عمل کنند باید کمیته های فرهنگی و اقتصادی را اداره نمایند. به طور قطعی وقتی تشکیلات حکومت و جایگاه مقام ها تعیین می شود برای استراحت آنان در نظر گرفته نشده اما تا کنون هیچ کاری که بیانگر انجام وظایف حکومتداری باشد انجام نداده اند.

شاه حسین مرتضوی در پایان گفت: احمدزی با تجربه ی کاری که در نهادهای بین المللی داشته و با طرح و برنامه است کاری نکند که مانند زمان کرزی که فقط یک اعلامیه در 24 ساعت از ارگ صادر می شد و آن هم در محکوم ساختن یک حمله ی انتحاری بود و هیچ کاری از آدرس ارگ گزارش نمی شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا کنون ریس جمهور جز کار های تبلیغی ونمایشی کدام کار عملی ثمر بخش انجام نداده است با یکه تازی حکومتداری مشکل است باید تقسیم کار طبق لایحه وظایف پیشبرده شود معاونین ریاست جمهوری وریس اجرایی ومعاونین ان هرکدام از خود وظایف وصلاحیت های کاری دارند ودر قبال ان مسولیت ها هم متوجه شان میباشد از دیدوادید ها اشخاص وافراد که با تعملق وچاپلوسی نفع برداری شخص کنند کاسته شود هستند کسانی که بنام کلان قوم ویا ریس فلان حزب وتنظیم ویا شیوخ وملا با صفات بی شمار ریس جمهور مداحی کرده درنزد پیروان اش خود را شخص کلان ونزدیک به ریس جمهور جلو داده از یکطرف رسوخیت خود را نزد پیروانش بلند میبرد واز جانب دیگر خواهشات نا مشروع خود را به ریس جمهور پیشکش میگنند واز سوی دیگر باعث ضیاع وقت پر بهای کار ریس جمهور میگردند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است