برنامه ریزی های اشرف غنی اصولی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۸    ۱۳۹۳/۷/۲۰ کد خبر: 81361 منبع: پرینت

یک هفته از آغاز به کار رییس جمهور جدید کشور می گذرد. فرمان های متعددی را در راستای مبارزه با فساد و عملی ساختن تعهدات خود صادر کرده است. هرچند که نسبت به موفقیت این برنامه ها هنوز شک و تردیدهایی وجود دارد و برخی نسبت به آن با بدبینی نگاه می کنند. گفته می شود دولت در صدد تبادل دو تن از سران طالبان افغانستانی و پاکستانی با کشور پاکستان است.

محمدعلی رضوانی روزنامه نگار و آگاه مسایل سیاسی در برنامه ای رسانه ای گفت: نباید در این مدت کوتاه از آغاز به کار حکومت وحدت ملی تغییر محسوسی را انتظار داشت. اشرف غنی بر اساس آنچه که در مراسم تحلیف، از پنج محور سیاست خارجی خود نام برد تماس های گسترده ای را در سطح منطقه و با کشورهای همسایه در این مدت کوتاه داشته است.

وی افزود: افغانستان با آمریکا پیمان استراتژیک و همچنین پیمان امنیتی و دفاعی را امضا کرده است که سوال های زیادی را در کشورهای منطقه ای ایجاد کرده است. به طور مثال آمریکا قرار است بر مبنای این قرارداد 9 پایگاه نظامی در کشور ما داشته باشد و اهداف ایجاد این پایگاه ها برای کشورهای همسایه روشن نیست. هر چند که اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف تصریح کرد که اجازه نمی دهد از خاک افغانستان به کشورهای دیگر اقدام نظامی و حمله ای انجام شود اما این ادعا از جانب کشورهای همسایه مورد توجه قرار نگرفت به این علت که افغانستان در جایگاهی قرار ندارد که بتواند تضمینی به کشورهای همسایه بدهد.

رضوانی اظهار داشت: این کشورها می خواهند بدانند افغانستان چه تضمین عملی برای این پالسی می تواند به آنها بدهد طوری که اعتماد آنان را جلب کند. مشکل این جا است که افغانستان تا کنون نتوانسته است منافع خود را در منطقه به گونه ای تعریف کند که کشورهای همسایه نیز منافع خودرا در آن ببینند. اگر پیمان امنیتی به نفع افغانستان است باید مشخص باشد که نفع پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و چین از آن چیست و اگر نفعی ندارد حداقل ضرری به این کشورها از جانب پیمان نباشد.

روزنامه نگار در مورد تاثیر موافقتنامه ی امنیتی بر راکت پراکنی پاکستان به افغانستان گفت: در پیمان امنیتی تصریح نشده که اگر کشوری به افغانستان حمله کرد آمریکایی ها به عنوان همپیمان افغانستان به آن کشور حمله می کند. در این موافقتنامه آمده که آمریکا برای حمایت بیشتر از افغانستان بررسی های مختلف را انجام می دهد و جوانب مختلف را می بیند. چیزی که در پیمان امنیتی با آمریکا بسیار اهمیت دارد و آن را به دست آوردیم توان دیپلوماتیک افغانستان در سطح جهان است. به این معنا که با پیمانی که با ناتو و آمریکا امضا کردیم بهتر می توانیم در سازمان های جهانی حمله ی پاکستان به افغانستان را مطرح و حمایت آنها را جلب نماییم.

به باور وی اگر آمریکا و انگلستان بخواهد که پاکستانی ها در امور افغانستان دخالت نکنند قطعاً پاکستان دخالت نخواهد کرد. امیدوارم این پیمان افغانستان را در موقفی قرار دهد که بتواند این تقاضا را با صراحت از حامیان جهانی خود داشته و موثر باشد.

رضوانی نگرانی های پاکستان نسبت به روابط افغانستان و هند را طبیعی دانست و گفت: پاکستان و هر کشور دیگر از افغانستان خواست هایی دارد که برخی از آنها قابل بحث است. نوع مناسباتی که بین هند و پاکستان وجود دارد به هند و پاکستان اجازه می دهد که از نوع مناسبات افغانستان با پاکستان و هم مناسبات افغانستان با هند پرسش هایی را داشته باشد زیرا گاهی از افغانستان به عنوان وسیله ای بر ضد پاکستان و هند استفاده شده است. افغانستان باید تضمین عملی داده شود که نوع روابطش با کشورهای دیگر به ضرر کشور مقابل منتهی نخواهد شد.

محمدعلی رضوانی به بعضی از شتابزدگی ها در عملکرد احمدزی اشاره می کند و می گوید: اشرف غنی در مراسم تحلیف قوه ی قضاییه و مقننه را متهم به فساد می کند اما دو روز بعد پرونده ی کابل بانک را در اختیار همین قوه ی فاسد قرار می دهد. این نشان می دهد که برنامه ریزی اصولی در برنامه های رییس جمهوری صورت نگرفته است.

آگاه مسایل سیاسی در مورد تبادل فقیرمحمد و ملابرادر با پاکستان گفت: اگر این تبادل برای بوجود آوردن زبان مشترک بین افغانستان و پاکستان می شود گام خوبی است ولی اگر فکر کنیم تبادل این دو تن می توانند در پروسه ی صلح کمک کند اشتباه است زیرا نه «غنی برادر» دیگر در میان طالبان آن جایگاه و تاثیر را برای ایجاد صلح دارد و نه طالبان این اجازه را به وی خواهند داد که چنین کاری انجام دهد. تا کنون دولت پاکستان نسبت به ایجاد حکومت وحدت ملی و اقدام های رییس جمهور احمدزی نگاه مثبتی داشته است و من امیدوارم این نگاه مثبت همچنان وجودداشته باشد تا اقدام های مثبتی نیز انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید با پاکستان در مورد مسایل و مشکلات بغرنجی که داریم صحبت و گفتگو کنیم. پاکستانی ها به هیچ عنوان حاضر نیستند عوامل فشار بر افغانستان را رها کند. آنها از طالبان و حمله به مناطق مرزی و هم مهاجرین به عنوان عامل فشار استفاده می کنند. افغانستان در زمان کرزی می رفت تا تمام اهرم های فشار را از دست بدهد. با توجه به این که افغانستان توان نظامی مقابله با پاکستان را ندارد. بازار افغانستان وابسته به تولیدات و محصولات زراعتی و صنعتی پاکستان است اما افغانستان در حال حاضر ظرفیت بالای دیپلوماتیک دارد تا به حدی که در سطح جهان می تواند تقاضای خودرا مطرح کرده واین تقاضا شنیده شود. این عامل می تواند بر پاکستان فشار آورد تا به میز مذاکره حاضر شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نمیدانم مردم چرا نمی فهمند که اشرف غنی ی که بخاطر امضای پیمان بکرسی نشانده شد این انتصابی امریکا دروغ میګوید.
اشرف غنی ی که بمقصد امضای این پیمان بکرسی نشانده شد از کجا این صلاحیت را دارد که در صورت تهاجم بهمسایه ها جلو تحرکات امریکا را بګیرد.
امریکا بنام پایګاها تخت سلطنت خود را در کشور ها جابجا میکند. نه حامد کسی بود ونه اشرف غنی کسی است و آینده ګان علی هذاالقیاس.

>>>   شف شف نی شفتالو!!!
بلی این پایگاه ها برای استفاده امریکا است .
کسی که مقابل این خواست استاده شده ومیشوند کی ها استند؟تا وقتی که عمل کرد امریکا در کشور به نفع یک مشت جیره خوار بود صدای بالا نمی شد اگر امریکا کشت بمبارد کرد تلاشی کرد بندی کرد کسی نگفت که چرا وحتی داد فغان از هر طرف بالا شد که توافق نامه باید امضا شود حالا که امضا شد موضوع نگرانی های همسایه ها بالا شده

>>>   افغانستان راسا اقدامات لازم را برای احیای بالانس قوت در منطقه طراحی و اجرا میکند امضای پیمان امنیتی شروع کار بود،ما در مرکز یک منطقه هسته ای قرار داریم هیچ کدام از همسایگان،تضمین عدم استعمال راکتهای اتمی علیه افغانستان را نداده اند همچنین فعالیتهای مشکوک هسته ای در منطقه مخاطرات جدی زیست محیطی را دامن زده است، در پیرامون ما مراکز تولید تروریسم سازمان یافته قایم است، شبکه های اهریمنی منطقه در پوشش موسسات مختلف بی وقفه ضربات هماهنگی را بر کالبد منافع ملی افغانستان وارد میکنند، در مجاورت ما مجموعه های مدیریتی غیر دموکراتیک موج میزند با توجه به معضلات جاری منطقه ما نیازمند حضور اداره ای به سامان، منضبط و دموکراتیک بوده تا مشقی باشد برای انکشاف شعاع مردم سالاری در این منطقه راهبردی، همچنین این منطقه میبایست شاهد یک نیروی نظامی مسلط و مسوول برای مهار بحران هسته ای و دهشت افکنی باشد، با عنایت به تشکیل دولت وحدت ملی انتظار بر آنست این مجموعه بتواند به این نیازهای اساسی پاسخ مناسبی فراهم کند
-غلام نبی موسوی -

>>>   هههههههه بیسیار خنده آور است شما بروید و مشاورش شوید
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   زمان میگذرد ولی ارمان های مردم افغانستان غوره خواهد ماند یگانه امیدواری ملت افغان در امضأ توافقنامه امنیتی با امریکاه تامین امنیت بوده مردم افغانستان از ریئس جمهور احمدزی انتظار دارند تا تامین امنیت خصوصاً جلو گیری حملات اشکار نظامیان پاکستان را در صدر برنامه هایش قرار دهد .از زمان تحلیف تا بحال فعالیت های ریئس جمهور احمدزی اذهان عامه را بخود جذب نموده امیدوارم ثمر این فعالیت ها نیز جذب کننده باشند طوریکه به نظر میرسد آقای احمدزی در عرصه های مختلف برنامه های خوبی دارند ولی آنچه که مهم است رده بندی برنامه ها است اگر امنیت در کشور تامین نشود همه فعالیت های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی... بنیادی نخواهد بود
فروتن از کابل

>>>   اقای محمدعلی رضوانی!!!
پنج سال بعد انتخابات به راه میافتد خود را انتخاب کنید اگر موفق شدید برنامه های تان را که فکر میکنید اصولی است تطبیق کنید تا مردم از شما به خوبی یاد کند نظر دادن و انتقاد شما فعلا نه نام به شما کمایی میکند ونه نشان. وفعلا مشاور هم ضرورت نیست زیرا اشرف غنی هوشدار داده که مرا از چاپلوسان ارگ نگاه کنید.

>>>   به این اقا کدام گوشه گیلم نرسیده ویا از فساد خود ترس دارد
غم مکن پشت کدام ... را بگیر حتمئ گوشئ گیلم را صاحب میشوی.
شاه میرزا از استالف

>>>   محمدعلی رضوانی شما هم در سیاست بلد هستید-- و انتقاد بر برنامه های اشرف غنی دارید-- من فکر میکنم که شما یک شخص متعصب و نمی خواهید که وطن ترقی کند-- بناء سخن های تان بی منطق است-- مردم سرتان تمسخر میکند- شما و سیاست
محب کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است