انتظارات خود را از کابینه جدید بنویسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۶    ۱۳۹۳/۷/۲۰ کد خبر: 81307 منبع: پرینت

دولت جدید در حالت رایزنی برای انتخاب افراد در پست های مهم دولتی و وزارتخانه ها قرار دارد.
بر اساس توافق قبلی اعضای کابینه بصورت مناصفه میان داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله تقسیم خواهد شد که اگر چنین شود نیمی از کابینه را جناب اشرف غنی و نیمی دیگر را جناب عبدالله به مجلس معرفی خواهند کرد.

آیا نمایندگان مجلس یکبار دیگر به زد و بندهای معامله گری در تایید و یا رد وزرا و افراد معرفی شده خواهند پرداخت و یا حد اقل برای یکبار هم که شده صادقانه و از روی خلوص و ارادت به اعتقادات و ملت، افراد شایسته را بر کرسی های وزارتخانه ها و پست های مهم دولتی برمی گزینند؟

در هر حال اینبار باید کابینه ای نخبه گرا و متخصص، بدور از مصلحت های سیاسی که بتواند قناعت مردم را حاصل کند، انتخاب شود. کابینه که در مجموع بتواند اراده جمعی و سیاسی عام را با خود همراه سازد و به مردم این اطمینان را بدهد که در راستای اراده و وجدان جمعی حرکت می کند.

این نکته مهم است که باید این دولت از اصل و بنا محکم و درست باشد، زیرا اگر با فرمان های متعدد رییس جمهور افراد فاسد و قومگرا در راس امور قرار بگیرند کابینه نیز کاری از پیش نخواهد برد و در رده های پایین همین وضعیت ادامه خواهد یافت.

در این راستا اگر در طینت جناب رییس جمهور اراده جدی برای بازسازی کشور و آوردن امنیت وجود داشته باشد بطور یقین افکار عمومی و وجدان جمعی از آن حمایت می کند. این وجدان جمعی بیدار است چنانچه در قضیه جنایت پغمان گوشه ای از آن بنمایش گذاشته شد.

لازم است به رییس جمهور محترم توصیه شود که از دستورات الهی و خواست مردمی دور نشود و بشدت از مصلحت گرایی بپرهیزد.

و من الله التوفیق

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگراداره به اتکاه قانون وحفظ منافع ملی به وجود اید واراده برای تطبیق قانون موجود باشند وکا بینه نیز متخصص باشد هیچگاه سخنان که نویسنده گفته جای نخواهند داشت .

>>>   انتظار ما از دولت وحدت ملی این است، که اختلافات گذشته را کنار گذاشته وبرای یکبار هم که شده صادقانه ومخلصانه به این ملت ستمدیده که سال ها نقش چوب سوخت را داشته خدمت کنند واین کار در پوتوشایسته سالاری"کار به اهل کار سپردن" قابل تحقیق است.
نصرالله شفایی

>>>   مه انتظارات زيادي از کابنه دارم و اميدوارم که رئيس محترم جمهور، رئيس محترم اجرائي، جلالت مأبان معاونين، وزراي کاردان و متخصص! مشاوران مديران و ماموران بلند پايه زياد بخورند. به فکر مردم نباشند، گور پدر مردم. سنگ‌ها و معادن باارزش افغانستان را حراج کنند. دشمني بين اقوام را انکشاف دهند، به فکر هزاره‌جات نباشند. همه بودجه گدايي شده با صرف برادران ناراضي «زي»ها کنند. مواد مخدر زياد پخش کنند. به نظافت شهر و انکشاف متوازن اهميت ندهند که حرف مفت است. تقلب را قانوني کنند. براي بهتر شدن وضعيت زندگي مامورين دولتي ميزان رشوه را بالا ببرند. سارنوالي‌ها، پليس‌ها با دزدها همکاري شان را گسترش دهند. بهتر است براي جلوگيري از اسراف ديگه سرک نسازند و براي جلوگيري از دود و خاک موترها را نابود کنند و درشکه وارد کنند. به خرها بيشتر ميدان داده شود. و هزاران آرزوي ديگر.

>>>   هیچ انتظار نداریم فقط یک انتظار ویک خواهش که کارمندان کمیسیون انتخابات را مانند مجرمین پغمان به دار بکشند وبس

>>>   ....شرط تشکیل یک کابینه ی کارآمد و نخبه که بتواند دردهای بی پایان جامعه ی افغانی را علاج نماید؛ دوری از سازشگری و مصلحت اندیشی است،
شرطی که انتظار تحقق آن در دولت به اصطلاح وحدت ملی تقریبا محال است! دلیل این ادعایم را هم بعنوان یک معلم علوم سیاسی اینگونه بیان میدارم:
اولا تقسیم سیاسی پوستهای کابینه نمیتواند به رسیدن کاردانان به چوکیها منتهی شود.
ثانیا تعداد نخبه ی علمی هر دو تیم شریک در دولت وحدت ملی، تنها بخش بسیار بسیار اندکی از جوانان تحصیل کرده و نخبه ی کارآی افغانستان را در بر می گیرد.
ثالثا منطق پشت تشکیل دولت به اصطلاح وحدت ملی جلوگیری از عراقی شدن افغانستان بوسیله ی جان کری و دولت آمریکا بود نه آغاز راه توسعه و پیشرفت افغانستان.واین را هم نباید فراموش نمود که دولت به اصطلاح وحدت ملی عملا یک دولت گذار است که بزرگترین هدف خود را آنچه تعدیل و صدارتی کردن قانون اساسی می نامد، عنوان داشته است پس انتظارات یک دولت با یک رهبر و یک پالیسی و یک اقتدار داشتن از آن بیهوده خواهد بود.
سردارمحمد رحیمی

>>>   یاهو!
..... آب حیات از دم افعی مجو
نیازی

>>>   وزراء ، والیان ، روساء زمانی کرزی صاحب طی سیزده سال ثروت ودارای های زیادی را جمع نموده اند که چند نسل بعدی آن ها میتوانند بخوبی زنده گی نمایند.
پیشنهاد من خدمت احمدزی وعبداله این است که درکابینه جدید ، والیان که جدید تعین میشوند افراد متخصص ، صادق را تعین نمایند . درقسمت وزراء قبلی ، والیان قبلی پیشنهاد من این است که آن هارا به سفارت خانه ها تعین نموده بخارج افغانستان زنده گی راحت را دنبال نمایند زیرا وزراء ووالیان قبلی دیگر به جمع نمودن پول ضرورت ندارند .
مولاداد ازبغلان

>>>   آرزو داریم یک گابینه از وزرای مسلکی وطن پرست به میان بیاید نه به اساس قوم زبان ملیت تنظیم وغیره.
زلمی

>>>   عروسی ارزان شود

>>>   ...عبدالله جان..استادمحقق باسواد..لطف کنید فقط با مردم و رای دهندگانتان کمی صداقت داشته باشید.
مهتاب عالمی

>>>   عزل تمام مفسدین مربوط تنظیمها وسایر مفسدین که دردولت کرزی جا گرفته بودند وبرطرف ساختن تمام برو کراتهای که بعد از چارم عید به وظایف شان نیامده بودند وبجای شان تقرر اشخاص پاک ونخبه که فعلاٌ بیکار هستند.

>>>   در سیزده سال گذشته پایه های اساسی دولت قبلی برمافیا استوار بوده ودردولت فعلی هم قیادت مافیا به قوت خود باقی است. لهذا انتظارات هم بی فایده است آرش

>>>   طوریکه همه میدانیم حکومت وحدت ملی از دامن مادر تقلب زائیده شد و این نتایج انتخابات نبود که ساختار دولت وحدت ملی را رقم زد بل مفاهمۀ هردو تیم و اعتراف بر تقلب گسترده بود که با بنیانگذاری دولت وحدت ملی از بحران حتمی جلو گیری شد.
برجاست که رئیس جمهور مردانه فرمان دهد که مسئولین تقلب انتخابات دورۀ اول و دورۀ دوم سال 1393 به حارنوالی و قضا معرفی شوند تا پند عبرتی باشد به آیندۀ این ملت. اگر میخواهید سیاه را از سفید جدا سازید با غور ببینید تعدادی سیاه چهره ها با شما هم است و آنها را باید جهت بررسی معرفی نمائید.
یما از کابل جان

>>>   من فکرمیکنم شرایط حال ازگذشته خیلی ها متفاوت است:
1-انتخابات نوبتی پارلمان درپیشروست هرگاه جناب وکیل امیدی ازرای مردم داشته باشند بخاطرکمپاین هم شده تاحدی افرادشایسته رادرنظرخواهندگرفت چون انتخاب ناشایست به گردن وکیل میشود .
2-مقامات دولت درحال سرپرست قرار دارند گویا هرکس لیاقت بیشترنشان داده بتواند پست خوبتر یا حداقل مقام فعلی محفوظ است درصورت غفلت بی سرنوشتی نیزدورازتصورنیست عجله دارند .
3-اکنون نظامیان امریکادرحال برگشت بوده ارکان دولت درآزمون سخت قرار دارد . ادامه حیات میخواهند یا یک چندروزادامه دزدی و لامکانی درتمام دنیا یا فدرودحیات ؟
4-ادامه انحصارات مفافیایی حیات دولت را تهدید دارد آیا مفادبی قید و شرط خوبست یا مرگ حتمی درمقابله مردم ؟
5-فرزندان تازه تحصیل و فقرزمان مردم را تجدیدتربیت کرده تعویض و ازدست دادن مقام را قبول دارند یا اصلاح وبهبوداموردولتداری ؟
به همین ترتیب تغیرات فراوان شرایط عقل جدید شرایط راایجاب میکند . به فکرم غیرازتحول مثبت چاره دیگری وجودندارد .
وطندوست

>>>   فقط یک انتظار ویک خواهش که کارمندان بیشرم٬ بی حیای و خاینین ملی کمیسیون انتخابات را مانند مجرمین پغمان به دار بکشند وبس در آینده هیچ یک٬ اینوع خیانت و بدنامی را به ملت شهید پرور مان را٬ دیگر در نزد ملل جهان رسوا نخواهد کرد٬ مانند کارمندان کمیسیون انتخابات امروزی همه متقلب و خاینین ملی.

>>>   همه میدانیم که کابینه همان سارقین حکومت کرزی است آرزمندم که در طی سیزده سال گذشته جوال شان پرشده باشد ودیگر حق این مردم مظلوم را نخورند هر چند بسیار بعید به نظر میرسد.
ع.ب - فیروز کوه

>>>   کابینه دولت جدید باید به اساس شایسته سالاری باید انتخاب شود نه به اساس قوم مزهب زبان اعضای کابینه جدید باید جوانان متخصصان دانشمندان استادان و اهل خرد باید باشد کسی باشد که از درد و رنج ملت بیچاره آگاه باشد و احساس و عاطفه انسان دوستی در اجودش باشد نه کسانانی که لحظه در این خاک زندهگی کرده نباشد و باز بیاید عضو کابینه شود بازهم در حق این ملت درد و رنج دیده جفا کند باید این کار صورت نگیرد

>>>   طوریکه از شعار و فرامین ریئس جمهور نظر اندازیم یگانه شعارش مبارزه علیه فساد اداری بوده اگر واقعاً میخواهد فساد اداری را نابود کند بنده چنین انتظار دارم.
همانند قضیه کابل بانک به صدها قضایای دیگر نیز وجود دارند.تقاضا دارم صرف حال و هوای شهرکابل را یکبار تحت شعاع قرار دهید این همه بلندمنزل ها را کی ساخته وپولش را از کدام مدرک پیدا نموده ،به هزاران جریب زمین های دولتی غصب شده کی غصب نموده .بنده سی سال عمر دارم 13 سال قبل اشخاض را می شناختم که وضعیت اقتصادی اش زیر خط فقر بود کثریت این اشخاص در مشاغل بودند که صرف نفقه فامیل را به سختی تهیه میکردند ولی فعلاً این افراد به حد انکشاف نموده که سرمایه اش تمام شهر را به حیرت آورده اگر این موضوع عادلانه و قانونی است همان رویش را برای مایان نیز بیاموزند تا همه ملت افغانستان از فقر برون شود اگر باز پرسی صورت نگیرد ظلم بزرگ بر حق ملت افغانستان است در واقعیت به چشم مردم خاک زدن است ما از ریئس صاحب جمهور انتظار داریم تا آنچه که توان دارد غفلت نکنند حد اقل گام های را بردارند که بنیاد برچیدن فساد را در جامعه رواج و تحکیم نمایند تا در دوره های بعدی افغانستان را خالی از همچو امراض مشاهده نمایم.از خداوند متعال به شما ریئس صاحب جمهور موفقیت آرزو دارم ناگفته نماند در انتخاب افراد کابینه دقیق باشند تنها اشخاص تحصیل کرده مهم نیست آنچه مهم است صادق بوده افراد است امیدوارم در قدم اول صداقت فرد تحت غور قرار گیرد بعداً تحصیل و مهارت های دیگر شان. چون استادم گفته بود (ضرور نیست همه افراد جامعه عالم باشند ولی حتمی و ضروری است که همه افراد جامعه صادق باشند) موفق باشی آقای احمد زی
فروتن از کابل

>>>   بنظر بنده همین کابینه سابق خیلی خوب است بخا طریکه اینها خوب سیر کردن هرچه بخورند بس شان است امکان ریشه کن نمودن فساد وجوددارد با وزیرهای جدید کابینه جدید فقد بخاطر پرنمودن جیب خود میایند تااینکه اینها سیر شوندپنج سال حکومت احمد زی صاحب تیر میشودبس باید کابینه سابق دست نخورد وگرنه این کم تم سرمایه ملی که باقی مانده با کابینه جدید برباد میشود
موسوی

>>>   ارزوی من این است که در کابینه جدیداز شاه دزدان خارج نشین که ملیارد دلاری دزدی می کنند وبه خارج میبرند استفاده نکنندچراکه آنان هیچ دلبستگی به وطن ندارند و فقط برای چپاول پول ملت مظلوم افغانستان می ایند نه برای خدمت به ملت رنج دیده وطن با تشکر
مسعود

>>>   به نظر من از هر قوم ومليت ومذاهب و زبان ها باشد باشد فقط وفقط كمونيست ها ي وطن فروش نباشد اهل هنود افغانستان باشد ولي وطن فروشان كمونيست جنايات كار نباشد هم وطنان عزيز تمام اين بد بختي ها در اين مدت چهار دهه از دست اين جنايات كاران وطن فروش خلقي وپرچمي هاست ايا جنايات اين...ها را فراموش كرديد افغانستان و مردم مظلوم افغانستان در سال هاي ١٣٥٧ ارام مشغول زنده گي شان بودند چرا اين وطن فروشان يك بار ظلم تجاوز وطن وملت بنام مسلمان بودن جوقه جوقه راهي زندان وپلگون كردن چرا وطن فروشان قرن بيست ضد اسلام دين وحتي به ناموس هموطنان اش رحم نكردن اين اگر به قدرت برسند اين جاني ها جنايت كار كه بيشتر از دو مليون مردم افغان را نا بود كردن والسلام
شير از كابل

>>>   میگویند که مشت گندم نمونه خروار است تقرر زاخیلوال - اتمر - ضیا مسعود و رخیمی بیانگر گزینش اعضای کابینه والیان و روسای عمومی دولت وحدت ملی مبیاشد
دوراندیش

>>>   اولا کسانیکه به کابینه معرفی میشوند باید متعهد به دین اسلام باشند خدمتگذار ،صادق ومخلص وکارفهم ، باتجربه باشند تا ازعهده مسولیت های شان برآمده بتوانند روحیه همکاری داشته باشند ازسمت بازی وملیت پرستی جدا بپرهیزند وکوشش زیاد نمایند تا به ولایات سفر نمایند مسولین ولایات را ازکارکردهای شان بررسی ازکارهای نیک شان تقدیر واشتباهات شان را متوجه ساخته وبرای بهترشدن روند کاری ازشیوه مجازات ومکافات استفاده کنند تامسولین ولایات هم احساس کنند که کسی هست که ازما پرسان میکند وباید کار خودرا به وجه احسن انجام داد. هردو تیم با هم یکجا مثل یک فامیل برای خانواده افعان خدمتگذار باشند.
با تقدیم احترام تمیم حفیظی

>>>   پشنهاد من به ریس جمهور وریس اجرایوی این است که ازوزرا و والیان قبلی استفاده کنند وانهارا دوباره به پستهای مربوطه شان بگمارن چون جیب انها پور وشکم انهاسیر است به جمع کردن جدید نیاز ندارند وافراد جدید که تعین شود تا جیب وشکم پرمیشود افغانستان بر باد میشود وسلام
نام گوم ازبدخشان

>>>   کشور و مردم ما از همه چیز بیشتر نیازمند امنیت هستند. خداوند این حکومت جدید را توانایی آوردن امنیت سرتاسری در کشور مان را بدهد.

>>>   بجای اینکه کسانیکه کمپاین نموده افراد و اشخاص تحصیل یافته را مقرر نمایند از هر قومی که باشد فرق نمی کند هر وزارت را به شخص مسلکی و نظر به رشته و تحصیلات اش تعین گردد تا این کشور را بسوی ترقی و پیشرفت سوق دهد .
فیروز از کابل

>>>   قبل از دوره تسلیمی وزرا قبلی باید است یک هیت عالی رتبه در قبال برسی از شفافیت و چگونکی طبیق پروزه ها آماده شود تا جواب قناعت بخش به تکمیل و حساب دهی به ملت و مردم باشد چراکه اختلاس بیش از حد کابینه قبلی روشن شود .
فیروز از کابل

>>>   اشخاص متخصص مجرب دلسوز وطن دوست با وجدان پاگ قلب بزرگ وگرم مغز کلان وسرد دست پاک وافغان اصل میتوانند خادم ملت مظلوم واقع شوند.
م.ا.کابل

>>>   ذاخیلوال، دزد و اختلاس گر مشهور و معلوم الحال که ملیونها دالر بیت المال را در کمپاین های انتخاباتی اش مصرف کرد قبلاً مشاور ارشد اقتصادی اش تعیین گردیده۰ سال که نیکو است از بهارش پیداست۰

>>>   پرداخت معاشات غیر قانونی دروزارت خانه ها جدآ بربسی گردد 3000دالر و5000دالر معاش به یک کارمند افغانی جفا به ملت فقیر افغانستان است

>>>   دولتـی عاری از فساد،شایسته سالار، پرکار، روابط وسیع بین المللی، مصونیت وظیفوی، تمرکز خواص بالای سواد آموزی را خواهانیم.
سید روح الله از بامیان

>>>   قوماندان عطامحمد نور وبسم الله محمدی هردو پنجرمین ها وسقاو های متعصب همه مردم هردو را خوش ندارد از دولت دور رانده شود خوب است.
نظامیان

>>>   تا زمانیکه وزیر برق و انرژی انجینر نباشد و وزیر صحت داکتر و به همان ترتیب دیگر وزیران متخصص رشته مربوطه نباشند ان کابینه ناقص و امیدی برای پشرفت نخواهیم داشت ودولت جدید ؛ دولت معامله گر و مصلحتی خواهد بود.

>>>   وزرا باید دست شان به خون الوده نباشد دوسیه دزدی و لت وکوب و از جایدات خود حساب ده باشند متخصص و کفتار خود را با دسپلین به کرسی بنشاند و به فکر خدمت به ملت باشد
بصیر نظری

>>>   انتظار ما از دولت وحدت ملی این است که بدور از مسأله قوم و حزب، باید با دور اندیشی و کلان نگری، افراد شایسته، دلسوز، توانمند، مسلکی و صادق وطن را در بخشهای مختلف اعم از وزارت و غیره، در جایگاه مناسب خودش قرار دهد و برگزیند.
برهانی آهنگرانی

>>>   هیچ انتظاری از کابینه جدید که معلوم نیست چه وقت به وجود خواهد آمد نداریم؛ زیرا کابینه آینده هم مثل کابینه گذشته کاری برای مردم انجام نخواهد داد تا ازاو انتظاری داشته باشیم. مردم از دولت وکابینه نا امید است و هیچ انتظاری از آنان ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است