تشکیل هیات حقیقت یاب، بی معنا است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۸    ۱۳۹۳/۷/۱۳ کد خبر: 80921 منبع: پرینت

چندی پیش شورای وزیران دولت قبلی دستور داده بود تا نهادهای دولتی در مورد مرز افغانستان و پاکستان عبارت «خط دیورند» را به کار ببرند و از واژه ی «سر حد» استفاده نکنند. همچنین رییس جمهور قبلی کرزی سال گذشته تاکید کرد که هیچگاه خط دیورند را به رسمیت نخواهد شناخت. این در حالی است که پاکستان در مرز با افغانستان شروع به حفر خندق کرده است. این کشور با چنین اقدامی به دنبال چیست؟

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه فراخبر گفت: ارتباط گذشته ی مقام های سیاسی افغانستان با پاکستان و به اصطلاح دهن پرآبی آنان می تواند یکی ازدلایل سکوت و خاموشی حکومت افغانستان در قبال دخالت ها و تجاوز پاکستان باشد. حفر این خندق سه ماه پیش شروع شد و بیش از 230 کیلومتر آن تکمیل شده است ولی دولت افغانستان اعلام کرده است که به تازگی از این موضوع خبردار شده است.

به باور وی ایجاد این هیات بی معنا است در حالی که این خندق کنده شده، رسانه ها از آن اطلاع دارند و نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان در آن جا حضور دارند. مرجعی که این مشکل را با پاکستان حل کند این هیات نیست.

سعیدی، گفته های اکرم خپلواک وزیر قبایل افغانستان که حفر خندق را مشکل قبایل سرحدی دو کشور دانسته که اقوام باید آن را حل کنند، باعث شرم و خجالت نامید و گفت: متاسفانه این وزیر هنوز فهم درستی از مسایل سیاسی و میثاق های بین المللی ندارد. تعیین سرحد یا مرز کشور به عهده ی حکومت ها است. اگر بین دو حکومت و دو دولت این معضل حل نشود فیصله ی آن به عهده ی شورای امنیت ملل متحد است. رسیدگی به این موضوع کار وزیر خارجه است نه وزیر قبایل جناب اخپلواک و یا یک تاریخ دان.

احمد سعیدی تصریح کرد: دولت افغانستان در موضوع مشکل مرزی، صادق نیست. اگر صادقانه برخورد می کرد دیگر نیاز به تشکیل هیات نبود بلکه طی نامه ای به شورای امنیت ملل متحد با استناد به مدارک و شواهد این دعوا را طرح می کرد سپس شورای امنیت وظیفه داشت تا این مشکل را حل نماید. خاک حکم ناموس یک کشور را دارد و کشور دیگری حق ندارد آن حریم را نادیده بگیرد و به آن تجاوز کند. اگر کشورهای ابرقدرتی مانند آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی خط دیورند را به رسمیت بشناسند رییس جمهور کرزی مجبور به پذیرفتن آن است.

آگاه مسایل سیاسی اظهار داشت: افغانستان 28 سال زودتر از پاکستان استقلال داشت بنابراین می توانست زودتر از این مشکل مرزی خود را پاکستان را به شورای امنیت مطرح کند. دوم، ما حدود 59 سال در پیشاور، کنسولگری داریم و در صورتی که ما ادعای این مناطق را داریم پس چه نیازی به کنسولگری در خاک خود است؟ سوم، مقام های حکومتی افغانستان هرگاه به پیشاور رفتند ویزه گرفتند این در حالی است که اگر تا اتک جزو خاک افغانستان محسوب می شود مطابق میثاق های بین المللی چه نیازی به گرفتن ویزا است؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت افغانستان از مطرح کردن این مشکل به شورای امنیت خودداری می کند گفت: اگر این معضل به شورای امنیت مطرح شود، رفراندوم برگزار می شود و مردم آن سوی خط دیورند با یقین که پاکستان را که دارای کابینه و دولت مستقل است و امکانات و خدمات خوبی برای مردم خود ارایه می دهد را به کشور ضعیفی مانند افغانستان ترجیح می دهند. از سوی دیگر در صورت رفراندوم احتمال دارد کنر و جلال آباد نیز از کشور جدا شوند بنابراین دولت افغانستان در طرح این دعوا امکان موفقیت ندارد.

سعیدی سیاست فعلی حکومت را سیاست خاک بر چشم مردم زدن دانست و گفت: حکومت مردم را فریب می دهد. دولت فعلی دروغ می گویند. اگر آن ها صداقت داشتند در چنین شرایطی که ما دو مجلس نمایندگان و سنا را داریم، 45 کشور بر شانه های ما حضور دارند و در 57 کشور نمایندگی سیاسی داریم باید چنین مشکلی را مطرح و حل می کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای سعیدی افسوس صد افسوس که یکطرفه قضاوت میکردی

>>>   اقای سعیدی کاملا راست میگوید .باید این مرز مشخص گردد مردم افغانستان قربانی یک عده خاینین شده که نه باور به این طرف سرحد دارد ونه به انطرف وبا استفاده از ان مردم افغانستان را بد بخت کرده .راست میگوید اگر پشاور از ماست پس چرا کونسل میفرستند باید رد کنند .خلاصه به حرمت وبزرگی خداوند که این خاینین را که از دو سو سرحد استفاده نموده و مردم دیگر را در طول این تاریخ بدبخت ساخته شرمنده رو سیا و شکست دهد که از شرشان رهایی یابیم

>>>   زنده باد سعیدی بزرگوار

>>>   پس به این معنی است وقتی در پاکستان کار میکردی دهن پر اب بودی.

>>>   اقای سعیدی از منفی گرایی پرهیز نمیکند عساکر پاکستان فعلا هم درخاک افغانستان پاپگاه ها دارد یعنی خط دیورند نزد ما رسمیت ندارد اگر ما بگویم که درینجا خندق نکنید ویک دوکیلومتر عقب بروید درحقیت سرحد رسمی میگردد چون سرحد بین افغانستان وپا کستان رسمیات ندارد به همین جهت موقتا ازطریق اقوام وهیئات حقیقت یاب معلومات جمع اوری وبعدآ چنین اقدام میگردد که به رسمی بودن سرحد دلالت نداشنه باشد .

>>>   سلام آقای سعیدی ! قضاوت شما راجع به مخابرات غیر علمی بود و درونش ماره کشته و بیرونش شما یان را . امید وار هستم که قضاوت های نادرست نکنید ... رستم

>>>   این سعیدی چه کاره در هر کار نیک به بادران خود اطلاع میدهد که چه باید بکنم خدا این تلویزیون ها را از مملکت ما کم کند در «صورت همه کار ها به خوبی پیش می رود

>>>   آدمکی که میگویی سرحد بین افغانستان وپاکستان رسمی نیست ، این معلومات را ازکجا آوردی؟ به کدام دلایل سرحد بین افغانستان وپاکستان رسمیت ندارد؟ معلوم میشود که این معلومات شما خیلی ابتدایی وگمراه کننده اند. امان الله که اورا غازی خطاب میکنید ، مناطق آنطرف خط دیورند را به هند برتانوی بخشید و زمانی که متارکه جنگ با دولت انگلیس امضا شد امان الله خان تمام نیروهای نظامی خویش را ازمناطق آنسوی دیورند بیرون کشید که درحقیقت پا گذاشتن درجای پای سلف وپدربزرگ خویش بود وبه یک معنی قبول نمودن معاهده دیورند بود. دیگراینکه مردم آنطرف سرحد خود حق تعیین سرنوشت خویش را دارند. اگرآنها آرزوی آزادی اززیریوغ استعمار انگلیس وبعداً پنجابی ها را میداشتند ، درمقابل شان کسی نمیتوانست بایستد. اما بدانید که آنها علاقه مند آزادی نیستند.
پشتون های افغانستان سال هاست که دهل را سرچپه میکوبند ، نفوس شان درافغانستان به هشت ملیون نمیرسد اما میایند برای 27 ملیون پشتون پاکستانی تعیین تکلیف میکنند واین مضحک وخنده داراست.

>>>   در افغانستان دول دیورند و پختونستان را کسانی سر میدهند- که سر شان در آخور همان آی اس آی است.
وقتی اوغان پاکستانی تروریست را بنام طالب پاکستانی یاد میکنند- پس اوغانا بالای کدام خاک دعوا دارند؟؟؟؟؟؟

>>>   رکس که به هر دلیل خط دیورند را رسمی بشمارند اویک خائن ملی است زیرا تا هنوز هیچ حاکم حتی دست شانده این جرئت را نکرده که خط دیورند را سرحد رسمی تعریف کنند یک تعداد جاسوسان خارجی این تبلیغات راسرمیدهند

>>>   سعیدی شرم است برایت بخدا شرم است، من ترا هر روز بلا ناغه در پیشروی خانه عبدالله دیدیم که میروی و نزدش دید وا دید انجام میدهی و باز در میز تلویزیون نشسته میگویی که یک نظر دهنده مستقل هستم، شرم است با این شکم کلانت دروغ میگویی به تو میزبید که واقعاً بیطرفانه قضاوت میکردی و لی روز قبل دیدمت که نزد در وردودی عبدالله که رسیدی گوشی به گوشت در تماس بودی تا ترا اجازه دهند ببینیم اینقدر چاپلوسی و تملک داشتن تو سبب خواهد شد تا یک ... برایت برسد یا خیر اینرا وقت نشان خواهد داد.
دیدار از کارته پروان

>>>   هیچ کس حق ندارد که خط دیورند را به رسمییت بشناسد، این وطن از خود مردم دارد که همیشه سرنوشت خود را خود تعیین میکند به بی نام و نشان کسی حق نمیدهد که درین مورد تصمیم بیگیرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است