نگاه اشرف غنی به نمایندگان غیرمنطقی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۳/۷/۹ کد خبر: 80709 منبع: پرینت

داکتر اشرف غنی احمدزی پس از ادای سوگند به عنوان رییس جمهور شروع به کار کرد. اولین کار رییس جمهور، صدور فرمانی بود که بر بنیاد آن داکتر عبدالله را به عنوان رییس اجرایی و دو معاون وی را به عنوان دو معاون رییس اجرایی منصوب و همچنین ضیاء مسعود را به عنوان نماینده ی ویژه ی رییس جمهوری برای اصلاحات در امور حکومتداری خوب معرفی کرد. اشرف غنی در سخنرانی یک ساعته ی خود برنامه های خود را توضیح داد. وی نمایندگان شورای ملی را خطاب داده و گفت که در کار استخدام مقام ها مداخله نکنند و با وزرا ملاقات های شخصی نداشته باشند.

داکتر عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان در برنامه 100 روز نخست گفت: رییس جمهور برنامه های دوران تبلیغات خود را یکبار دیگر در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بیان کرد. برنامه هایی را برای حکومتداری، بازنگری در سیاست داخلی و خارجی، تعامل با پارلمان و قوای سه گانه و به طور کل اولویت های کاری خود را همچون عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد اداری و ایجاد حکومتداری خوب و مهمتر از همه ایجاد افغانستان به عنوان بستر مشترک برای همه ی شهروندان که از حقوق مساوی برخوردار باشند نام برد. حکومت موازی یکی از مشکلات گذشته به علت نبود حاکمیت مقتدر فراگیر ملی در کابل بوده که همسویی با حکومت مرکزی نداشته است.

به باور وی، حکومت وحدت ملی یک فرصت طلایی و ارزشمند را در اختیار مردم افغانستان قرار می دهد که بتوانند بخش عمده ای از برنامه های وعده داده شده را که مشترک با تیم رقیب است جامه ی عمل بپوشاند. نوع نگاه احمدزی بیشتر داخلی بود تا خارجی. در این سخنرانی به علت موضوع اعطای صلاحیت ها به ولایات، بیشتر به قدرت مرکزی تاکید شد چون در گذشته برخی از گروه های خارجی اقداماتی در پروژه های انکشافی، تخصیص منابع مالی و یا دیدگاه های سیاسی داشتند که بدون توجه به نظر حکومت افغانستان آن را تطبیق می کردند.
در داخل کشور هم در ارتباط با جمع آوری عواید، نوع تعامل با عزل و نصب ها و برخی تصمیم گیری ها شاهد مسایلی بودیم که در فضای سیاسی حکومتداری از آن به عنوان حکومت «زورمندان» نام برده می شد. به اصطلاح کرزی در حکومت گذشته زورمندان به کسانی اطلاق می شد که هیچ گونه پیروی و اطاعت از حکومت مرکزی نداشتند و پاسخگو نیز نبودند. رییس جمهور جدید ناچار است به حکومت این گونه افراد پایان ببخشد.

سجادی در مورد خواست دولت جدید از طالبان برای مذاکره و رسیدن به صلح گفت: صلح عادلانه به معنای این است که طرف مقابل از موضع باج گیرانه پایین بیاید. با نگاه باج گیرانه امکان برقراری صلح وجود ندارد. اصل اول در استقرار صلح می تواند پذیرش قانون اساسی و احترام به دیدگاه های ملت افغانستان باشد. با احساسات نمی توان به صلح رسید بلکه باید حقوق سیاسی طرفین تعریف شود وبا مذاکره ی سالم و سازنده بر بنیاد منافع ملی افغانستان و بادرنظر داشت حقوق شهروندی، اختلاف ها به نقطه ی پایان برسد.

عبدالقیوم سجادی یکی از راه ها برای بهبودی وضعیت ادارات، تنظیم رابطه ی منطقی و مناسب قوه ی مجریه و مقننه دانست و افزود: امضای قرارداد بین سه قوه، برای من قابل فهم نیست. بر اساس قانون، صلاحیت پارلمان روشن است. بعد عمده ی پارلمان بعد نظارتی و دیگری بعد نمایندگی از مردم بوده است. بدون امضای موافقتنامه بر اساس قانون یک وکیل اجازه ندارد درعزل و نصب افراد مداخله کند، اما از طرف دیگر این حق وکیل است که به نمایندگی از مردم در ارتباط با برنامه های انکشافی و تامین خواست های مردم از حکومت پاسخ بخواهد و نظارت کند.

عضو مجلس نمایندگان نوع دیدگاه احمدزی در مورد نمایندگان را غیرمنطقی خواندو گفت: نمایندگان مجلس هر چند ماه یکبار وزرا را دعوت می کنند که به مجلس بیاید. اگر این دیدارها روی مساله ی شخصی باشد غیرواقع بینانه خواهد بود و اگر برای تعقیب و تامین خواست های مردم باشد کاملاً اصولی و منطقی است. بهتر است بازنگری در مورد رابطه ی قوه ی مقننه با مجریه صورت گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: در سیاست خارجی هم دو بعد را مورد توجه باید قرار داد. سیاست خارجی کشور متاثر از نوع رابطه ی حکومت با مردم است. ما در درون نیاز داریم که وفاق سیاسی و اعتماد مردمی و در بیرون اعتبار بین المللی ایجاد کنیم. هر گاه کشورهای بین المللی به این نتیجه برسند که دولت افغانستان توانمندی این را دارد که فارغ از جناح بازی داخلی یک نگاه ملی فراگیر داشته باشد، اعتبار بین المللی ایجاد می شود.

به گفته ی سجادی پنج حلقه ای که رییس جمهور احمدزی آن را نام برد راهکار نبودبلکه قلمرو حوزه های کاری سیاست خارجی بود. اولین کار دولت جدید، تدوین استراتژی سیاست خارجی افغانستان است. استراتژی که در آن دوست افغانستان و دشمن استراتژیک کشور تعریف شود و برآورد دقیق از امکانات و ظرفیت های ملی کشور صورت گیرد. همچنین تعریف دقیق از تهدیدها و معذوریت های کشور انجام شود. این همان خطوط سیاستی است از سوی پارلمان تقاضا شد ولی متاسفانه حکومت کرزی یا نخواست و یا نتوانست آن را ایجاد کند.

عبدالقیوم سجادی در پایان نسبت به عملکرد دولت جدید اظهار امیدواری کرد و گفت: اشرف غنی احمدزی همراه با تیم همکار خوددر حکومت وحدت ملی گزینه ای جز این ندارد که گام هایی را برای جلب نظر مردم و جلب اعتبار بین المللی در خارج از افغانستان بردارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای کاش چند نفر مثل اقای سجادی درپارلما میبود

>>>   بد کردی سخنان داکتر صاحب واقیعت دارد تمام شما انسانهای ... در شورای ملی جمع شده اید همه مردم افغانستان شما را می شناسد که در تمام دوایر وزارت های کاغذبدست امر مقرری ویا نبدیلی فامیل اقارت و دوستان قومی تانرا بالای مامورین مقرر می کنید تمام شما در قاچاق غصب زمینها دست دارید افتاب به دو انگشت پت می شود خودم چندین بار در دفتر های وزارت اب برق شما را دیده ام همرای نماینده نواحی کابل دیده ام امر وزیر را باز بالای نماینده نواحی می فروشید ایا در وزارت ها همه مقرری توسط شما صورت نمی گیرد شرم کنید حیا کنید باز خودرا موسیچه بی ازار نشان می دهید

>>>   جناب ریس جمهور حقیقت را بیان نموده است . وگرنه بروید از مردم نظر سنجی کنید ببینید چند درصد مردم از وکیل های پارلمان رضایت دارند. به نظر بنده 10 درصد مردم از وکیل های پارلمان رضایت ندارند.اکثریت شان انسان های مفت خور وبیکاره هستند. انسان های معامله گر ، دزد ، غاصب زمین های مردم، مافیای مواد مخدر، و خود فروخته های استخبارات بیگانه هستند.اصلآ در افغانستان پارلمان کارایی ندارد بجز ضایع کردن پول های هنگفت به بهانه معاش و خرج دسترخوان.
من از جناب ریس جمهور تقاضا دارم تا پارلمان کشور یا...که بنام پارلمان وجود دارد منحل سازد. تا از پول های که در حال ضایع شدن است جلوگیری کرده باشد.
هراتی

>>>   آفرین کاکا هراتی گل گفتی. مه مگم چشم های را صدقه . اکثریت شان انسان های بی کفایت ، خواب برده و اجنت های استخبارات کشور های بیگانه هستند.
صادقی بامیانی

>>>   لالاهراتی تمام گپ های را که گفته ی واقعت دارد بطور مثال ظاهر قدیر 256000000 دالر و یکصد موتر زرهی را از کجا کرده به همین ترتیب حمید لالی ویا شکریه بارکزی که بنام شوهرش دارایی ثبت است وغیره وغیره وکلا سرمایه های هنگفت را از کجا بدست اوردند زاخیل وال گرچه خودش هم یک دزدرشوتخور است در تالار ولسی جرگه با حضور خودشان از چند وکیل قاچاقبر نام برد به استثنای چندتن محدود وکلای که به فساد مالی وسوی استفاده از صلاحیت وکالت خود دست بکار های نا مشروع نزده اند دیگران شان مردمان بدرد بخور ملت ودولت نیستند ملت کاملاًاز انها ناراضی اند باید جلو وکلای مفسد ومفتخور را حکومت جدید بگیرد ملت ازین کار خیلی خوشحال میشوند .

>>>   درست است رفتاراشرفغنی باید زیر زره بین باشد.بااحترام

>>>   محترم سجادی صاحب! در درون غنی صاحب قدری شخصی عادی نفوذ ندارد ؛ مګر اینکه لاوره بوش با لاوره غنی موضوعات را آنچنانکه غرب مایل است، بسر برسانند. درد سر دیګر مردم فعلا آن است که در ریاست جمهوری سابق خوب بود عزت و اسرار حکومت در داخل افغانستان میماند ولی حالا جلو لاوره غنی را که ګرفته میتواند تا اسرار دولتی را افشا ننماید؛ فعلا افغانستان عملا از نظر حفظ اسرار حکومت به چالش شرعی عظیمی مواجه است.

>>>   سجادی درست می گوید اگر نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند یعنی اینکه نمایندگان بر کار وزرا و دولتی ها نباید نظارت کنند و آن ها را به حال خود بگذارند که هرطور خواستند عمل کنند. در آن صورت اگر دولتی ها به راه ناصواب رفت یا رشوه گرفت یا اینکه منابع و بودجه را تنها برای یک قوم(مثلا کوچی) مصرف کرد نمایندگان حق ندارند به آن ها چیزی بگویند اشرف غنی از مجلس این را می خواهد اشرف غنی می خواهد علاوه بر وزرا , نمایندگان هم از او فرمان ببرند این یعنی دیکتاتوری
دیکتاتوری در قالب دموکراسی
کوسه ریش پهن

>>>   آقای سجادی نظریات شما همواره با منطق سیاسی و به خصوص در مسایل سیاست خارجی با معیار های کتابی است ولی هیچگاه تلاش برای دفاع از وکلای پارلمان نکنید. مردم قضاوت آنرا دارند که تعدادی انگشت شماری افراد دانسته و دلسوز به مفهوم واقعی نماینده مردم وجود دارد. ولی مردم افغانستان از اکثریت آنها خاطر نهایت خراب دارند و با تاسف پارلمان نزد مردم به بازار معامله و یا سرای صرافی شهزاده می ماند. اکثریت مردم از گفته های دوکتور احمدزی در مورد قوه قضائیه و پارلمان پشتیبانی می کنند. با پشتیبانی از پارلمان شما هم اهمیت خود را در نزد مردم از دست می دهید. طرف دولت را بگیرید.

>>>   بلی این بود یک واقعیت که زمانیکه وکلا در وزارت خانه میرفت صد تا در خواست شخصی داشت یک خواست مردم را با وزیر در میان نمیگذاشت

>>>   جای تأسف است که شخصیت علمی چون جناب سجادی چنین حرفی را بیان داشته است، همه می داند که بجز تعداد انگشت شمار از نمایندگان چون خود سجادی انسان های شریف دلسوز و خدمتگذار به مردم، بقیه نمایندگان یا متمولینی هستند که با قدرت پول نامشروع و باندبازی به مجلس راه یافته اند، عده ای دیگر آدم جاهل و بی سوادی اند که هیچی نمی فهمند، مثلاً عباس دالر از قانون و حکومت داری چه میداند، در کدام مکتب درس خوانده اما پولدار و قارون صفتند، که از طریق پول های نامشروع و قدرت محقق به پارلمان راه یافته در قرن بیست و یکم باعث نگ و شرمساری است که این افراد نماینده کشور ما باشند،
یکی از کارهای خوبی که باید در این کشور در شرایط فعلی انجام شود نحوه گزیش کسانی که برای پارلمان خودشان را کاندیدا می کند، باشد هرکس از هر جا رسیده نباید حق کاندیدا را داشته باشد، تا کی بودیجه مردم فقیر افغانستان صرف جهال گردد، حیف نیست در شرایط که جهان به سوی پیشرفت و ترقی ثانیه هایشان ارزشمند است ، ما سال هاوقت خود را صرف کارهای بیهوده نمایم، بنابر این آقای سجادی نباید از یک عده سودجو، جاهل، قدرت، بی سواد... و... این گونه دفاع کند ، همه مردم افغانستان می داند که حرف رئیس جمهور در باره وکیلا فعلی به جز چند نفر بسیار منطقی است، حرف جناب سجادی در دفاع از این وحوش عیر منطقی است.

>>>   سجادی صاحب من همیشه مباحثات شمارا در میدیا میشنوم ازشما خواهش میکنم از این پارلمان خاین پشتیبانی نکنید فکر کنم در طول تاریخ کشور چنین پارلمان ... وجود نداشته است اگر پشتیبانی میکنید بالای شما هم دیگر حساب نخواهیم کرد

>>>   سجادی صاحب خود شما خوب می دانید که سیاست مداران نان به نرخ روزمی خورند، اگر تقوای الهی نباشد به حرف هیچ کس نمی شود اعتماد کرد، شما نیزازکسانی هستید که دربرنامه انتخاباتی خود به مردم وعده ها داده اید، تا به حال به کدام یک ازآنها عمل کرده اید؟ علم وانش وسیله است، والا با عث سقوط انسان خواهد شد. ببخشید حرف حق تلخ است، مردم ازدوگانگی درعمل شما ساست مداران، خسته وملول گشته اند.

>>>   سلام اقای سجادی شما چن سال در وطن شاهد هستیت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است