بررسی مفاد ننگین پیمان امنیتی کابل-واشنگتن(4)
هر شهروند متخلف افغانستانی و غیرافغانستانی می تواند تنها با اتصال به قوای امریکایی مرتکب هر گونه خلافی شده و سپس با استفاده از امکانات سرزمینی امریکا در خاک افغانستان، تحت حمایت قوای مذکور، از کشور متواری شود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۸    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80651 منبع: پرینت

از آنجایی که سیاستمداران کارکشته امریکایی در سهولت ورود و خروج سربازان و تمامی نیروهای نظامی و اداری خود در راستای مصونیت قضایی و عدم پیگرد کیفری تمامی جوانب را درنظر می گیرند و همچنین در تنظیم این مفاد و بندها با زیرکی تمام ابهام و آشفتگی را در جای خود و شفافیت و پیوستگی را نیز در جای خود رعایت نموده اند، در ادامه بندهای صفحه 18 خود به امنیت کارمندان در صفحه 19 می رسیم.

صفحه 19- بند 1 از ماده هفدهم (دخول و خروج):

( اعضای نیروها و کارمندان بخش ملکی شان چه به شکل گروهی و چه به شکل انفرادی، بر اساس کارت هویتی که از جانب ایالات متحده برای شان صادر گردیده است، در ساحات و تأسیسات مندرج در ضمیه (الف) داخل گردیده و خارج شده می‌توانند و یا در نقاط رسمی، سوارشدن و پیاده شدن بر اساس ضمیمه (ب) و یا در سایر ساحاتی که مورد توافق طرفین قرار گرفته است، نیاز به پاسپورت و ویزه نخواهند داشت. پرسونل مذکور از قوانین و مقررات افغانستان که برای ثبت و کنترول خارجیان نافذ است، معاف می باشند. )

1ـ براساس این بند، عملاً دولت افغانستان حق حاکمیت خود در سرزمین خود را منکر گردیده و هر شخصی که طرف امریکایی صلاح بداند می تواند بدون هر گونه نگرانی از بابت برخورد مقامات افغانستان، به این کشور تردد آزادانه ؛ حتی فراتر از حقوق شهروندان افغانستان؛ داشته باشد.

2ـ هر شهروند متخلف افغانستانی و غیرافغانستانی می تواند تنها با اتصال به قوای امریکایی مرتکب هر گونه خلافی شده و سپس با استفاده از امکانات سرزمینی امریکا در خاک افغانستان، تحت حمایت قوای مذکور، از کشور متواری شود بدون آنکه هیچ یک از مقامات و ارگان های افغانستان از واقعه باخبر گردند و حتی در صورت اطلاع نیز بر اساس این بند نمی توانند پیگیر بازگشت این متخلف شوند.

3- هنوزهم داغ مردم ولایت میدان وردک از کشتار بی رحمانه و قتل عام غیرنظامیانی که توسط ذکریا قندهاری افغانی الاصل در اختیار ناتو، تازه است. درحالی که یک سرباز عادی تحت القائات و اهداف امریکا دست به چنین جنایتی علیه هموطنان خود می زند و براحتی می گریزد نمی توان از پرسنل امریکایی با امنیت و مصونیت، انتظار احترام به حقوق بشر داشت.

4- مگر نه اینکه مبارزه با تروریسم، هراس افکنی، موادمخدر و حمایت از حقوق زنان تحت پرچم حقوق بشر دستاویزهای رنگارنگ نیروهای ایتلاف بین المللی برای حضور 12 ساله در افغانستان بود بنابراین چرا سربازان نجات ناتو که فرشتگان معصوم مردم ملکی برای رهایی از جنگ و ناامنی تلقی می شدند دست به کشتار غیرنظامیان، حملات شبانه، تجاوزهای گروهی در قریه ها و قاچاق موادمخدر زدند؟

5- ورود و خروج آزادانه کارمندان افغانستانی وابسته به پایگاه ها و تاسیسات امریکایی بدون کنترل و بدون بازخواست حکومت نه تنها زیر سوال برنده حاکمیت ملی و استقلال افغانستان می باشد که به شکاف میان ملت و دولت و جذب هراس افکنان به این شرکت ها دامن میزند یعنی هرج و مرج کشور!

6- موقعیت جغرافیایی و سیاسی افغانستان در منطقه که نیازمند ارتباط متعادل، متوازن و مطابق قوانین ملی و بین المللی است با کمرنگ شدن نظارت بر پرسنل و نیروهای افغانستانی در خدمت امریکا در کنار مصونیت قضایی سربازان این کشور موجب تداوم مداخلات و جاسوسی های غرب و شرق و خروج کالاها و منابع افغانستان از مرزهای باز و گمرک متزلزل کشور ما خواهد شد یعنی فاجعه قرن!

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امضای پیمان به نفع افغانستان است

>>>   نه اعوذبالله هرسربازو متعلقین امریکا و همتایانش بجای خدای مردم افغانستان است .مجاهدین سابق منجمله مفتی های آیساف و شیوخ ناتوبسیارآرزوداشتند که ... کشورسرمایه دارشده به ریس جمهورامریکااقتداکنند موفق شدند .این... ایمان فروش ، دین فروش ، وجدان فروش ، وطن فروش ، جنت فروش فتوا به دالر میفروشند . میگفتند مکتبی کافرومکتب کفراست حال به مکتب بچه امریکا وجهان کفرسجده کردند .اگرچه داکترنجیب کمونیست ، شوروی کافر را اخراج کرده وطن را خالی ازخارجی به ... به ظاهرمسلمان ... سپرد. اکنون... زمین و هوای افغانستان را باحیات مردم افغانستان یکدست فروخته درامامت کفردرچاه حب حب دوزخ باملیارددالرخودجای خریدند... باتذکره تابع کفرخودرا ازصف اسلام کشیده... .اکنون مردم مظلوم افغانستان برای دفاع ازخودحکومت ندارد چون این ... ها و اردوی مولی شان مزدورگوش بفرمان امریکاست بجای توجه به مردم خودمخالف امریکا را قتل میکند. پایگاه امریکابخاطربودنه بازی و سگ جنگی ایجادنشده .... ازین پایگاه سلاح هستوی خودرا بالای کشورهای همسایه فیر میکند و همسایه نیز به دفاع ازخودبالای مافیرخواهد کرد . این... تذکره امریکارا دارد به امریکا فرار میکند مگراین مردم مظلوم هم از بی ایمانی و بی دانشی درزیربمب اتوم دوزخی میشود . ازکافرنان مفت آرزوکردیم حال نان آخرت نوش جان مامیکند .وطن راازشوروی گرفته به امریکابده وازامریکاگرفته به کدام کشوردیگری بدهی مانندملا های آخرزمان محروم هردودنیا میشویم . اگرچندیسال هم جنگ کنی حکم اعدام تورا بدست دارد بالایت بمب میاندازد تا بمیری و زمین به کافر بماند. اگر به ... اعتماد کنی هر دو دنیا را فروخته باز هم میفروشد. یگانه راه حل اینست که فرزند وطندوست خود را پیداکرده به قیام عمومی تیار میشوی تادوملیون دیگرشهیدداده بیک کشورمستقل بیطرف تبدیل شویم
وطندوست

>>>   ...این پیمان سال گذشته در لویه جرگه بررسی شد. متن آن در همه سایت ها منتشر شد. بزرگان قومی رای مثبت دادند...

>>>   زنده باد اشرفغنی. و زنده باد دوستی افغانستان - آمریکا.

>>>   زیاد نگران نباش بد تر از این حالت که هست نمیشود، مبارک است انشآلله

>>>   خداوند مردم افغانستان را از چنگ بی عدالتی نجات بدهد
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   افغانستان را فروختند خداکند که ارزان نفروخته باشنددادن مصونیت قضایی به اتباع بیگانه یعنی اشغال یعنی استعمار کشورو.... حداقل تظمین های را دررابطه به امنیت افغانستان گرفته باشند نه به امریکا اعتماد میتوان کرد ونه به پاکستان . دیده شود با امضائی موافقت نامه بازهم راکت پراکنی ازخاک پاکستان ادامه پیدا می کند یاخیر آیا بازهم شاهد انتحاروانفجار های دیگری درافغانستان خوهیم بود یاخیر؟ گذرزمان قضیه را روشن می کند.
مهاجر خسته

>>>   ارتش و دولت ایالات متحده همواره متعهد به ارزشهای اخلاقی میباشند افغانستان با همراهی آمریکا رشد قابل توجهی کرده و سرعت بیشتر آن نیز متصور میباشد تردید ندارم همرکاب شدن با آمریکا هیچگاه ما را به دهه هفتاد بر نمیگرداند در آن دهه ما هیچ چیزی نداشتیم امید به زندگی صفر بود و مردم ما تمامی اموال خود را رها کرده و به خارج میرفتند و یکعده مزدور همسایگان بر مقدرات مملکت تسلط جابرانه داشتند تفاهم امنیتی ما را از شرایط دهه هفتاد بیرون آورده و راه آبادی کشور را هموار میکند،
مهندس موسوی -

>>>   جالب است نویسنده چرا این تبصره را چند روز قبل نشر نکرد .
اگر حکومت افغانستان این توافق نامه را امضا نمی کرد از نظر نویسنده کدام بدیل ویا چاره یا راه حل وجود داشت؟ اگر داشت چرا منحیث یک منتقد دلسوز از
اول صدای خود را بلند نکردید؟
مردم افغانستان میدانند اوضاع سیاسی- مخربین داخلی- نوکران خارجی- تجزیه طلبان داخلی وخارجی تیکه دار های چوکی -حلقه مافیایی شرایط مملکت را طوری عیار ساختند که حکمت مجبور شود این توافق نامه را امضا کند.

>>>   درافغانستان ضرب المثل است روي گشنه مبين ولي پشت سيرراببين. اگر امريكا علاقه به كمك داردكشورهاي منطقه ديگرنمي تواند توسط شبكه هاي جاسوسي خودزندگي مردم پيچاره مابه خون بشاند...

>>>   من واقعا خوشحال شدم که این موافقتنامه امضا شد و شما نویسنده عزیز مطمئن باشید که اکثریت مطلق مردم افغانستان از امضای این پیمان امنیتی راضی هستند ...

>>>   من یک افغانی هستم
از افغانی ها کسی که واقعا دلسوز خاک افغانستان و مردم افغانستان باشد خبر ندارم.
همه به فکر رفتن از افغانستان به خارج است.
دلیلش هم روشن است جناب کرزی رئیس جمهور قبلی تحصیل کرده خارج آمدر رئیس شد.
جناب اشرف غنی تحصیل کرده خارج رئیس شد.
این خود تبلیغ است که هرکه آدم درست شود باید خارج رود.
نظام آموزشی افغانستان از هم پاشیده
نظام سیاسی ندارد.
کی بیاید این همه را درست کند!
خاک ما بد نیست مردم ما همه متحیر و حیران است شبها می خوابد خواب خارج را می بیند.
بزرکان ما چه کارکرده و این مملکت را به چه خاک مذلت کشانده که طفل شیرخواره همیشه اروپا آمریکا و استرالیا خواب می بینند.
خدایا تو مشکل ما را بادست قدرتت یا حل کن یا همه ما را نابود کن کمتر رنج آوارگی در خارج و گشنگی در داخل بکشیم.
فرهنگ ما پایین. اقتصاد نداریم. سیاست نداریم. طالب داریم, رشوت خور داریم . بی بندبار داریم . دوزد داریم. دین ما با خرافت قاطی شده. ایمان ما تعصبی است.اعتقاد ما نادرست.
خدایا چه کنیم. تو خودت حلَ کن.

>>>   ما ملتی هستیم گدازاده و تنبل و مفت خور و عاجز و بی غیرت.
1- ما حاضر نیستیم از زور دست و بازوی خود نان بخوریم.ما دالر مفت می خواهیم.
2- ما 10 هزار جوان وطندار نداریم تا از افغانستان در برابر پاکستان چتلستان و او طالبان بدبخت کشال تنبان دفاع کند. اگر ما هم جوانان با غیرتی مثل جوانان غزه داشتیم که پیش اردوی ذروی اسرائیل از مردم خود حمایه کرد دیگر به امریکا ضرورت نبود.
حالا که کاسه گدایی بدست داریم و غیرت و مردانگی نداریم کدام چاره ای نیست جز وطنفروشی. در ای شرایط مه هم با امضای ای پیمان خائنانه موافق هستوم.

>>>   (ارتش و دولت ایالات متحده همواره متعهد به ارزشهای اخلاقی میباشند)
در غزه تعهد امریکا به ارزشهای اخلاقی را دیدیم!!!! افغان ها ای قسم مزدور امریکا نیستند. افغان ها قدری شرف دارند. یقین داروم که این مزدورهای خائن از کشور همسایه نوشته می کنند.

>>>   انشاالله که خیر است بامختلت شدن نسل پشتون وآمریکا شاید پشتون ها متمدن تر شود ودیگر بدنبال ترور نباشد این توافق نامه بردگی به خاطر لج بازی های پشتونها صورت گرفته است حالا هم باید منتظیر پیامدهای آن باشد.

>>>   تاریخ امضاکنندگان این پیمان ننگین را نخواهد بخشید.
مهتاب عالمی

>>>   کاش حداقل به اندازه مردم غزه یا عراق یا ویتنام خود را باور داشتید کاش همگی غیرت تان را در کیسه نمیکردید و از مصنویت دادن به ....آمریکایی دفاع نمیکردید

>>>   امضای پیمان صد فیصد به نفع افغانستان است.
شاید علاقمند به برگشت روسیه به افغانستان هستید یا مایل هستید
با خروج ارتش امریکا از افغانستان، طالبان جانی دوباره بگیرد و جنایات و کشتارهایش را از سر بگیرد؟
چرا بجای کمر بستن به سازندگی، فقط و فقط انتقاد میکنید؟
خواسته شما که مخالفِ نابودی طالبان هستید چیست؟ نابودی ملکی؟
به امید افغانستانی آزاد و آباد
آفتاب

>>>   جناب آفتاب شما حتما از مزدوران آمریکایی هستی که از این وطن فروشی به وجد آمده ای


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است