مقام های کمیسیون انتخابات باید مجازات شوند
اولین کاری که باید رییس جمهور پس از ادای سوگند انجام دهد این است که روسای کمیسیون های انتخاباتی را به محاکمه بکشاند. با این کار مردم به پروسه ی انتخابات اعتماد می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80632 منبع: پرینت

یکی از برنامه های اشرف غنی احمدزی آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی است. چگونه می توان این اصلاحات را در فرایند انتخاباتی و کمیسیون های مربوطه ایجاد کرد؟ ما در آینده ای نزدیک انتخابات پارلمانی را شاهد خواهیم بود و سرشماری نفوس، مشخص ساختن تعداد واجدین شرایط رای دهی و توزیع تذکره های الکترونیکی می تواند در سلامت انتخابات بسیار موثر باشد آیا این برنامه ها توسط حکومت احمدزی عملی خواهد شد؟

بسم الله شیر نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 خورشیدی در برنامه ای رسانه ای گفت: من رییس حزب وفاق ملی اسلامی افغانستان هستم و از هم اکنون خود را به عنوان اپوزیسیون معرفی می کنم برای این که تا کنون اپوزیسیونی در کشور شکل نگرفته که به خیر مردم تمام شود.

به باور وی اولین کاری که باید رییس جمهور پس از ادای سوگند انجام دهد این است که روسای کمیسیون های انتخاباتی را به محاکمه بکشاند. با این کار مردم به پروسه ی انتخابات اعتماد می کنند و حاضر می شوند تا به پای صندوق های رای بروند. مردم با وجود قربانی های زیاد و بریدن کلک های خود شجاعانه رای دادند اما متاسفانه امروز از این رای ها عدول می شود. چگونه می توان به این شعارها باور کرد که اصلاحات را می آورد.

شیر افزود: انسان ها همواره خودخواهانه رفتار می کنند و فکر می کنند که بهترین کار را انجام می دهند اما اپوزیسیون در کشور به مانندعقل چهل وزیر همه چیز را به خوبی زیر نظر دارد و نمی گذارد تا قانون اساسی از سوی حکومت زیر پای شود و نظم کشور از بین برود.

بسم الله شیر شعارهای انتخاباتی اشرف غنی را در تضاد با عملکرد فعلی وی می داند و می گوید: وی تقسیم قدرت را تقسیم وظایف و خود را رییس جمهور منتخب می خواند در حالی که رییس جمهوری برآمده از تفاهم سیاسی است. اگر دو شخصیت سیاسی روی توافق سیاسی متعهد باشند و برای مردم مصدر خدمت شوند ما هم خوشحال خواهیم شد و امیدواریم که چنین شود.

نامزد دور اول ریاست جمهوری سال 93 تصریح کرد: رییس کمیسیون انتخابات، بعضی افراد را مسوول تقلب می داند در حالی که وی مسوولیت ویژه داشت تا در قبال افراد و هم گروه ها و نهادها از تقلب جلوگیری کند. اگر وی نمی توانست انتخابات را در مسیر درست آن مدیریت کند چرا از اول ریاست آن را به عهده گرفت؟

وی خاطرنشان ساخت: در افغانستان اگر کسی جزو مافیای اقتصادی و سیاسی باشد یا غارت کند و یا جاسوس باشد هم به مقام می رسد و هم سرمایه دار می شود. در هر دو تیم کسانی هستند که در مشکلات سرتاسری کشور دخیل می باشند. احمدزی متوجه باشد من به عنوان اپوزیسیون از کار آنها نظارت می کنم و در این راه تمام تلاش خود را خواهم کرد.

شیر اظهار داشت: اگر در هر کاری صداقت وجود داشته باشد انجام می شود. طرح تذکره های الکترونیکی از مدت ها قبل آماده بود و باید در سرتاسر کشور توزیع می شد اما چون حکومت اراده و صداقت نداشت بیش از یک سال می گذرد و انجام نشده است.

بسم الله شیر با تاکید بر محاکمه ی افراد و مقام های مسوول در روند انتخابات یادآوری کرد: در صورتی که هر دو مقام مسوول کمیسیون های انتخاباتی مجازات شوند دیگر کسی با رای و آبروی مردم بازی نخواهد کرد. این افراد مسوولیت داشتند تا از تقلب جلوگیری کنند ولی با ضعف عملکرد نتوانستند مسوولیت خود را به خوبی انجام دهند. همچنین شدیدترین مجازات برای کسانی که تقلب را سازماندهی کردند اعمال شود. تا زمانی که در کشور فرهنگ مجازات برای افراد قانون شکن تطبیق نشود ما به فردای روشن امیدواری نخواهیم داشت.

رییس حزب وفاق ملی اسلامی افغانستان در پایان افزود: رییس جمهور دست روی قرآن کتاب مقدس مسلمانان می گذارد و سوگند می خورد ولی دیدیم که کرزی با وجود این قسم بارها قانون اساسی کشور را نقض کرد. متاسفانه سیاستمداران امروز از خدا و از قرآن و از آه مردمی که نان خوردن ندارند نمی ترسند، در این صورت راه برون رفتی از وضعیت بد موجود نیست. من همواره به عنوان اپوزیسیون از حق دفاع می کنم و در راه حق باقی خواهم ماند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همه کسانیکه در تقلب دست داشت باید مجازات شوند
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   آقاى بسم الله شير كار انتقاد را بسم الله كردي اميد خاموش نشي ومبارزه ايت دوام دهي هم به خير ملت است وهم نام ونشان ات زياد ميشود ،مثال بى مانند آن اقاي غني است كه دفعتاً ريكارد انتخاباتى اش صعود كرد وازبركت ديگران فيض رياست جمهوري به فرقش اصابت كرد؟
عبدالله ريحان

>>>   ,ونيز كسانيكه صدهزار كارت تقلبي را براي كانديد شدن جمع كرده بودند اما در انتخابات پنحجاه هزار راي نگرفتند بايد محاكمه شوند

>>>   ... این بیچاره درتمام کشور ۵ نفر ندارد خودرا به پست ریاست جمهوری کاندید کرده بود اګر مطلب شان شهرت باشد باید به مسجد میرفت ودر محراب مسجد .......میکرد تااز شهرت زیاد دربین مردم برخوردار میشد
نقوی

>>>   از جناب آقای بسم الله شیر می خوهیم که امانند اپوزیسیون گذشته نباشد. اگر ثابت شود فرد خوب و مناسب است برای سمت ذکرشده امیدوارم که اکثریت مردم ایشان را حمایت خواهد نمود باسپاس
محمد سعید

>>>   تمام ملت خواهان محاکمه کمیسیون انتخابات هستند
نورستانی بارها اعتراف کرده که متقلبینی را می شناخته
پس چرا اقدام قانونی نه کرد و جرم را کتمان کرد تا اینکه
بازی به بازار کشید. اگر صلاحیت نه داشت و کرزئ او را
نه می گذاشت چرا استعفا نه کرد
کرامت موی سفیدی اش دامنگیر اوست.وجدانآ خود را به
محاکمه باید بسپارد
م.ش. زمین بوس

>>>   متقلبان باید درکمیسیون وابسته انتخابات محاکمه شوندعلاوه برآن نمک گنده دادگاه عالی وننمایندگان مجلس که سکوت کردندواهمال ازوظیفه نظارت برپروسه نمودندباید ازنظر مردم مطرود ودیگرانتخاب نشوند.
شیواکاندیدحذف شده ولایتی بلخ

>>>   این توقع از اشرف غنی بیجاست زیرا محاکمه کردن کمیسیون مساوی با محاکمه کردن خود اشرف غنی است.

>>>   باید همه بدانند که تقلب از طرف عبدالله و اشرف غنی شده است . روسای کمیسیون کوشش کردند که مانع جنګ داخلی توسط تیم افراطی عبدالله با امدن حکومت موازی و کودتا شوند چرا فرهنګ مجازات بالای کسانی ک قتل و دزدی شان ثابت است نشود مانند اقای کرزی و سیاف و محمود کرزی و علومی و غیره وغیره در مباحثه سیاسی در تلوزیون طلوع نماینده اشرف غنی با حضور نماینده عبدالله ګفت که در بلخ ۷۰ فیصد ارا تقلب و بعدا ابطال شده و هم نوار صوتی معاون ریس جمهور از طرف سه کمیته بین المللی جعلی شناخته شد اما تیم عبدالله سکوت اختیار کرد و وقتی که امرخیل را می ګویند که تقلب کرد چرا تیم عبدالله او رابه محکمه معرفی نکرد بناهن کور خود بینای مردم نباشید و کور کورانه طرفداری نکنید
بصیر نظری

>>>   ملت خواهان محاکمه کمیسیون انتخابات هستند

>>>   اقای شیر !!!!
خلاص شد رفت تو حالا از خواب بیدار شدی. این بعد...چار زانو زدن است.

>>>   شیر بچیش ... شما امتحان تان را دادید.

>>>   شیر بچیش برو پشت امی گپ ها نگرد اگر محاکمه بازی شد والله اگه یکی روی خوبی را ببیند حتی قبر های مرده های ما هم مانند ستالین محاکمه خواهد شد.

>>>   خیر است اگر دولت محاکمه نکرد ملت هرگز این هارا نخواهند بخشید ویکروزی محاکمه خواهند کرد

>>>   کمسیون یک بار خیانت کرد (آنهم شاید) اما یکتعداد رهبران تنظیم ها و یکتعداد از رهبران احزاب بار های خیانت کردند که حتی خاین ملی شناخته شدند اما کسی صدای خود را نکشید که باید محاکمه شود.
عمر مختار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است