تداوم بدون تحول کلید خورد
آیا مردم ملکی پایتخت نشین که مسدود بودن سرک های اصلی منتهی به ارگ ریاست جمهوری، تدابیر شدید امنیتی، کنترل عبور و مرور و تعطیلی را بجان خریدند تا به یک سال سرگردانی و سردرگمی پایان دهند می توانند به تکرار این تحلیف در سال 1397 امیدوار باشند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80630 منبع: پرینت

روز گذشته در مراسم تحلیف رییس جمهور و رییس اجرایی که در جمع بیش از هزار تن از اراکین و صاحب منسبان دولتی داخلی و خارجی در ارگ ریاست جمهوری... تداوم بدون تحول کلید خورد.
امروز نیز معاونان رییس جمهور توسط معاونان قبلی معرفی و در دفاتر شان مشغول به کار شدند.

از قرائت متن سوگند به زبان پشتو با تلفظ اشتباه و جاماندن معاونان ازبک و فارسی زبان اشرف غنی و عبدالله در مراسم تحلیف که بگذریم، از صدای انفجار و آتش سوزی در نزدیکی میدان هوایی کابل حین انجام مراسم که بگذریم و از سخنان عبدالله و اشرف غنی در تایید دولت وحدت ملی که بگذریم... این مراسم تاریخی تکرارناشدنی در یادها باقی خواهد ماند.

پیرامون کم و کاستی ها و نقاط قوت و ضعف مراسم تحلیف ریاست جمهوری و تفویض رسمی اختیارات تام رییس جمهور پیشین به اشرف غنی از صبح تاکنون بسیار سخن ها رفته است اما یک سوال اساسی وجود دارد که چنین اتفاقی تکرار خواهد شد یا خیر؟

مراسم تحلیف رییس جمهور و اولین انتقال قدرت مسالمت آمیز از حکومتی به حکومتی دیگر در طول تاریخ افغانستان بی سابقه است و در ادوار گذشته، همواره فرار و کودتا و قتل رییس جمهور یا پادشاه موجب تغییر نظام حاکم در پایتخت می شده است.

بنابراین اتفاقی تا این اندازه خوشایند در شرایط کنونی افغانستان در قلب آسیا و ناآرامی های فزاینده منطقه جای بسی تحسین دارد اما آیا براستی این یک اتفاق تکرارناشدنی در تاریخ ملی خواهد بود یا اشرف غنی و عبدالله می توانند به چنین حماسه ای تا 4 سال بعد دامن بزنند؟

آیا مردم ملکی پایتخت نشین که مسدود بودن سرک های اصلی منتهی به ارگ ریاست جمهوری، تدابیر شدید امنیتی، کنترل عبور و مرور و تعطیلی را بجان خریدند تا به یک سال سرگردانی و سردرگمی پایان دهند می توانند به تکرار این تحلیف در سال 1397 امیدوار باشند؟

شاید کمترین و پیش پا افتاده ترین انتظار مردم ملکی نهادهای مدنی و تمام آنانیکه از سهم گیری در چوکی و دالر حکومت بازماندند این باشد که هرگونه حکومتی در این 4 سال رقم خواهد خورد حداقل انتقال قدرت بدون کشمکش، درگیری و تقلب های خانمان برانداز باشد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محترم خلیلی : امروز با سیزده‌سال پیش تفاوت دارد و من یقین دارم پنج‌سال پس نیز با امروز تفاوت خواهد داشت!

>>>   تحول بدون تداوم هیج معنی ندارد، تحول بدون تداوم یعنی وجود بدون روح.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   دوستم بچه اش حالا که معاون اول شدی یک پشنهاد می کنم بیا باز مثل همو دوران که ریس گلیم جم بودی و متری امنیت ایجاد می کردی حالاهم متری از اشرف صاحب غنی بگیر و گلیم طالبان و پاکستانی ها را از این کشور جم کن تا این قدر مردم پرونده گلیم جم کدن تان را به روی تان نیاورند. مه کی می فامم تو همین کاره استی
همدوره گلیم جمی تان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است