از ارزش ها حراست و با فساد مبارزه می کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80618 منبع: پرینت

مراسم تحلیف ریاست جمهوری و ریاست اجرایی کشور با حضور صدها تن از مقام های بلند پایه دولتی، رهبران جهادی، علمای دینی، فعالان سیاسی و سفرا و مهمانان خارجی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

داکتر اشرف غنی احمدزی به عنوان رییس جمهور و محترم داکتر عبدالله به عنوان رییس اجرایی همراه با معاونان شان، سوگند وفاداری یاد نمودند. محترم داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان پس از انجام مراسم تحلیف ایراد نمود که تفصیل سخنان ایشان را ذیلا تقدیم حضورتان می نماییم.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، رییس جمهور کنونی کشور جلالتمئاب داکتر اشرف غنی احمدزی، جلالتمئاب ممنون حسین رییس جمهور پاکستان، والاحضرت شهزاده کریم آغا خان، معاونین روسای جمهور کنونی و پیشین کشور، معاونین محترم ریاست اجراییه افغانستان، معاون ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران، جلالتماب محمد شریعتمداری، جلالتماب حامدانصاری معاون رییس جمهور هندوستان، محترم قاضی القضات و اعضای دادگاه عالی افغانستان، نمایندگان عالی رتبه کشورهای دوست از جمهوری ترکیه،جمهوری مردم چین، جمهوری تاجیکستان، کشورکانادا، جمهوری ترکمنستان، کشور قزاقستان، آمریکا، فدراسیون روسیه، کشور پادشاهی عربستان سعودی، کشور قطر، امارات متحده عربی،کشور سریلانکا، نمایندگان کوردیپلوماتیک مقیم کابل، رهبران معزز جهاد و مقاومت، اعضای محترم کابینه،روسای محترم هر دو مجلس شورای ملی افغانستان، روسای ولسی جرگه و مشرانو جرگه افغانستان، نمایندگان محترم ملت.

خواهران و برادران گرامی!
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اجازه بدهید که قبل از هر چیز از مردم شریف افغانستان از صمیم قلبم تشکری کنم، که در انتخابات گذشته، با وجود خطرات جدی ،به صورت گسترده اشتراک نمودند. خوشحال هستم که امروز در مراسم انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی اشتراک نموده و شاهد یک دور جدید در افغانستان هستیم. امروز ما به حیث یک تیم واحد، در حالی که انتخابات افغانستان را پُشت سر گذاشتیم و در راس تیم اصلاحات و همگرایی با افتخار وارد مبارزات انتخاباتی شدیم اما در این مرحله حساس تاریخ کشور به حیث یک تیم واحد با تشکیل حکومت وحدت ملی، مبتنی بر چارچوب توافق سیاسی متعهد هستیم تا در راستای پاسداری از ارزش های والای اسلامی، اصلاحات بنیادی و ایجاد تحول در همه سطوح و ساختار های اداری و سیاسی کشور بر اساس همکاری و اعتماد متقابل، صداقت و همدیگر پذیری، گام های اساسی برداریم.

افغانستانِ امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت ، همدلی ، صلح و ا منیت ضرورت مبرم دارد. بر مبنای موافقتنامۀ سیاسی، ما ملزم به تحکیم صلح و ثبات، انکشاف اقتصادی، رشد و تکامل فرهنگ سیاسی و نهادینه ساختن ارزش های مردم سالاری در کشور، آنگونه که شایستۀ مردم رشید افغانستان است، هستیم.

ایجاد حکومتداری سالم، مبارزه جدی با فساد، تحکیم حاکمیت قانون، رشد آزادی بیان،حمایت از حقوق دسترسی به معلومات، حفظ و گسترش ارزش های حقوق بشری، توجه جدی به حقوق زنان و مخصوصا اصلاح نظام انتخاباتی کشور،فراهم سازی تمهیدات لازم برای تعدیل قانون اساسی و انعطاف پذیر تر ساختن قدرت، از دیگر تعهدات من و جناب داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان می باشد.
ما برای احیای جایگاه شایسته و با اعتبار افغانستان در سطح منطقه و جهان و تامین مناسبات نیک در چارچوب منافع متقابل و همزیستی مسالمت آمیز، مساعی جدی به خرچ خواهیم داد.

حضار محترم! حال زمان آن فرا رسیده که همه ما مردم افغانستان، قشر سیاسی و نخبگان کشور و جامعه جهانی، آگاهانه و با مسوولیت بیشتر، در کنار حکومت وحدت ملی بیاستیم و آرمان های ملت بزرگ افغانستان را هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک بسازیم.

در پایان می خواهم مراتب قدردانی و سپاس خود را از جلالتمئاب حامدکرزی رییس جمهور سابق افغانستان که در زمینه سازی برای انتقال قدرت سیاسی، اقدامات مساعد انجام دادند، ابراز بدارم. و برای شان سلامتی و طول عمر از درگاه خداوند پاک مسألت نمایم.

سیزده سال قبل اولین انتقال مسالمت آمیز از استاد شهید پروفیسور برهان الدین ربانی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان به جلالتمئاب حامدکرزی صورت گرفت. در سیزده سال گذشته جناب حامدکرزی زمام امور کشور را بر عهده داشتند و حق دارند بالای ما و بالای مردم افغانستان که ممنون خدمات شان باشیم.

از جامعه جهانی و از کشورهای دوست افغانستان به خاطر حمایت شان از مردم افغانستان و مساعدت های فراوان شان به کشور ما ابراز قدردانی می نمایم. همچنان میخواهم از نیروهای امنیتی افغانستان به خاطر قربانی های بی دریغ شان در راه دفاع از حاکمیت ملی و تامین امنیت مردم افغانستان تشکری نمایم.

جا دارد که به روح همه شهدای افغانستان اتحاف دعا کنیم. در اخیر آرزومندی خود را در رابطه با موفقیت حکومت وحدت ملی تحت ریاست جلالمتئاب داکتر اشرف غنی احمدزی ابراز می دارم.ژوندی دی وی افغانستان.
همچنان در این نشست حامدکرزی رییس جمهوری پیشین کشور به ایراد سخن پرداخته و از انچه انتقال مسالمت امیز قدرت به رییس جمهور جدید عنوان نمود، ابراز رضایت نمود.

او تاکید کرد که حاضر است از حکومت وحدت ملی به رهبری محترم داکترعبدالله عبدالله رییس اجراییه و داکتر اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری کشور، حمایت و پشتیبانی نماید.

او بحران نا امنی را یکی از کارهای ناتمام حکومتش در سیزده سال گذشته دانست و ابراز امیدواری کرد که حکومت وحدت ملی بتواند این معضله را حل نموده و زمینه صلح و ثبات دایمی در افغانستان را مساعد نماید.

داکتر اشرف غنی احمد زی رییس جمهوری جدید کشور، در سخنانی حمایت خود از حکومت وحدت ملی را اعلام و تاکید کرد که در این راستا تلاش جدی و ممتد خواهد نمود.

او همچنان از مبارزه قاطع و همه جانبه با فساد اداری و قاچاق مواد مخدر یاد نموده و افزود که، امنیت را تامین و زمینه کار و اشتغال را برای مردم افغانستان مساعد خواهد ساخت تا دیگر هیچ افغانستانی مجبور به ترک کشور نشود و نهادهای دولتی را از فساد عاری خواهد ساخت.

وی همچنان تاکید کرد که زمینه را به گونه ای مساعد خواهد ساخت تا وکلای مردم در شورای ملی نیازی به دیدارهای شخصی و خصوصی با وزرا نداشته و با آرامش بیشتر مسوولیت نمایندگی از مردم را انجام دهند.



محمد منصوریان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است