عمل‌گرایی غنی در تغییر نام رولا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80611 منبع: پرینت

تغییر نام رولاغنی به بی بی گل، شاید در گام نخست اتفاق چندان قابل اهمیت به نظر نرسد اما اگر اندکی دقت کنیم در حقیقت نشان‌دهنده ذهنیت رییس حکومت در برابر تفاوت‌های هویتی و فرهنگی است.

رولا سعاده غنی، نامی بود که بار هویتی لبنانی، مسیحی، عربی داشت.

رییس جمهوری با تغییر این نام به بی بی گل که نام شناخته‌شده و رایج در میان افغانستانی‌ها است و بار هویتی دینی دارد، نشان داد که او در برابر تفاوت‌های هویتی و فرهنگی حساس بوده و همان‌گونه‌ای که در رقابت های انتخاباتی خود گفته بود، واقعاً در پی یک‌سازی و ادغام هویت‌های قومی و فرهنگی در فرهنگ بزرگ‌تری به نام «افغان» است.

اشرف‌غنی احمدزی باری در هنگام رقابت های انتخاباتی‌اش گفته بود که باید از خرده‌ فرهنگ‌ها به سوی هویت کلان ملی گذار کنیم.

تغییر نام رولاغنی به بی بی گل توسط رییس حکومت، عمل‌گرایی او را نشان می‌دهد. او نه شبیه کرزی است که مصلحت‌گرا باشد و نه شبیه عبدالله است که در برابر تفاوت‌های فرهنگی بی‌تفاوت. بل او، اهداف بزرگی در سر دارد و قدرت و صلاحیت ریاست جمهوری را در اختیار.


ثاقب ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مربي داري مربا بخو
رولا در پشت پرده همايت امريكا اسرايل و انگليس را
براي پشتيباني از غني فراهم كرد و بزودي به كرسي
فرماندهي ارك تكيه خواهد زد و سناريوي حرم سلطان
شروع خواهد شد.

>>>   اگر توانست بی بی گل مسیحی را مسلمان نماید می فهمیم که اراده قوی دارد واگر نتوانست زنش را بدین اسلام مشرف نماید او چه وقت خواهد توانست یک مملکت را اداره نماید
هراتی

>>>   عجب مردمی هستیم با ایله گوئی از وزن خود می کاهیم
تغییر نام موضوع شخصی اشخاص است.
وقتی او با افغانی ازدواج کرد از همان اول حق کسب شهروندی
را داشت و دارد مسلمان میتواند با اهل کتاب ازدواج کــند و غیر
مسلمان می تواند مسلمان شود.
هزاران افغانستانی در کشور های دیگر شهر وندی حاصل کرده
و وظایف مهمی را حایز اند .از عضویت پارلمان گرفته تا دیگر وظایف
به کشور های حتی همسایه ببینید مسلمان ، عیسوی ، موسوی
هندو بودیزم ،جینیزم و ده ها ادیان و مذاهب مساویانه شهروند اند
و تنگنظری مثل ما افغان ها ندارند
م.ش. خاکسار

>>>   اقای اشرف غنی احمد ذی اگر واقعا در پی یک سازی و ادغام هویت های قومی و فرهنگی در فرهنگ بزرگتری به نام افغان است باید کارهای مهمتری انجام دهد.برای مثال از افرادی از دیگر اقوام کشور هم برای همکاری و اداره کشور دعوت کند و گرنه فقط تغییر نام همسرش مشکلی را در این مورد حل نمی کند.چه بهتر بود که این کار را اصلا نمی کرد و یا قبل از این که رئیس جمهور شود این تغییر را انجام می داد. پس باید صبر کنیم ببینیم چه می کتد و چقدر صداقت دارد.
ایرانی{خانم}از تهران

>>>   سخن گفتی و در سفتی.!
خوب، این کار رئیس جمهور نشان دهنده حس وطن دوستی ایشان است و چه عیبی دارد؟
ولي شما كار هاي بزرگتر را بچسبید به این چیز ها خودتان را آویزان نکنید.

>>>   امید واریم که بی بی گل،مثل شیرین گل پرسوز نباشد که شوهرش را وادار به خیانت به کشور و مردم افغانستان نکند.

>>>   مه صد فیصد با نظر دهنده اول موافق هستم کاملا درست گفتی خدایت خیر دهد

>>>   دوستان من میخواهم برایتان یک ماجرای تاریخی را بازگو کنم تا از آن درس گیرید یهودیان هرساله عیدی دارند که در آن روز مشروبات الکلی زیاد مصرف میکنند و خود را به فحشا مصروف میدارند ،میدانید دلیل گرامی داشتن این عید توسط یهودیان چیست؟ دلیلش راه یابی دختر فاجره یهودی به نام استر به دربار خشایارشاه پادشاه ایران باستان و پذیرفته شدن وی به عنوان همسر شاه و توطئه قتل نیمی از جمعیت ایران باستان در آن زمان است که تاریخ نویس غربی هرودوت به آن اشاره کرده است هم اکنون قبر استر در همدان قرار دارد و همه ساله در این روز مورد زیارت یهودیان قرار می گیرد ماجرا به این قرار است که خشایار شاه با توطئه مردخای رهبر یهودیان که به دربار شاه را پیدا کرده بود از ملکه ایران که وشتی نام داشت خواسته بود که در سالروز تاجگذاری خود میان مردم بدون حجاب و نیمه عریان ظاهر شود وی به دلیل پاکدامنی از این دستور پادشاه سرپیچی کرد و پادشاه به جلاد دستور قتل وی را داد سر انجام یهودیان دختری یهودی هرزه به نام استر را به جای وی در مجلس نیمه برهنه حاضر کردند و او را به همسری شاه در آوردند با ورود "استر" دخترک جوان زیباروی یهودی به دربار، مردخای به راحتی نقشه های شوم خود را بوسیله استر و اغوای شاه ایران اجرا می کند. هامان نیز شاه را از توطئه مردخای آگاه می سازد و پادشاه دستور بر دار کردن مردخای را صادر می کند. اما استر که به شدت بر روی شاه سست عنصر تسلط یافته بود، با خائن جلوه دادن هامان و اینکه وی توطئه کشتن شاه را در سر دارد، هامان را بر دار می کنند.توطئه استر و مردخای با کشتن هامان پایان نمی پذیرد و آنها حکم قتل هر 10 پسر هامان را نیز از پادشاه ایران می گیرند و در قدم بعدی 10 پسر هامان نیز کشته می شوند.
اوج دشمنی یهودیان با ایرانیان پس از کشتن هامان و 10 پسرش آنجا بیشتر آشکار می شود که استر و مردخای با کشته شدن پسران هامان نیز راضی نشده و اجساد آن ها را در شهر بر دار می کنند تا میان ایرانیان رعب و وحشت ایجاد کرده و ناگفته سرنوشت دشمنان و مخالفان یهودیان را به نمایش بگذارند.
پس از کشتن هامان، یهودیان مهاجر ساکن در ایران باستان که اینک در دربار نیز راه یافته بودند، به هجوم به شهرهای ایران باستان، دست به قتل عام گسترده ایرانیان می زنند. در 127 استان ایران آن زمان، طی دو روز بیش از 77 هزار ایرانی - و به روایتی دیگر 500 هزار نفر - کشته می شوند.
در کتب مربوط به یهودیان از جمله کتاب استر، یهودیان به کشتار 80 هزار ایرانی اعتراف می کنند اما محققان مستقل این رقم را تا 500 هزار نفر ذکر کرده اند.
در آن زمان ایران باستان نزدیک به 800 هزار نفر جمعیت داشته و با احتساب 500 هزار نفر، بیش از نیمی از جمعیت آن روز ایران زمین به دست یهودیان قتل عام می شوند.
همه سال یهودیان به دلیل ورود استر به دربار خشایارشاه این روز را گرامی می دارند مشروبات الکلی زیاد مصرف میکنند و به عیاشی مصروف میشوند مقبره استر امروز در همدان قرار دارد که هر ساله در این روز مورد تجلیل یهودیان قرار میگیرد
جالب این است که آن روز مطابق با سیزدهم ماه حمل یا فروردین بوده و ایرانیان باستان چون خاطره بسیار تلخی از آن روز داشتند آن روز را نحس و شوم می پنداشتند و هرساله از خانه خود خارج میشدند تا از شومی فرار کنند.

>>>   در جواب خانمی که خود را ایرانی از تهران خوانده!
اولا اشرف غنی هیچ گاه نتواند هویت های قومی و فرهنگی را در فرهنگ افغانی!
ادغام و ذوب کند چرا که فرهنگ تاجیکان و هزارگان که همان فرهنگ خراسانی است سابقه هزاران ساله و ریشه در تاریخ و آثار تمدن باستان دارد و ناموران و دانشمندان و شاعرانی از هزار سال پیش تا به اکنون در خراسان پرورش داده است.
ثانیا این اوغان ها که شما فرهنگشان را بزرگتر خواندید !از صد و پنجاه سال پیش نام خود را بر کشور گذاشتند و در خراسان هیچ آثاری ازیشان قبل از سیصد سال پیش موجود نبوده است اینها کدام خدمتی به کشور کرده اند غیر از نابود سازی اقوام و فرهنگ ها و پشتونیزم و طالبانیزم و عقب ماندگی و فقر و بدبختی و اکنون هم با تقلب در انتخابات و وطن فروشی به آمریکا خدمتی جدید به مردم کرده اند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است