یک نام و چند نشان!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80596 منبع: پرینت

امرور وقتی رییس جمهور احمدزی از همسرش یاد کرد و نام «بی بی گل» را بر زبان آورد بغض گلویش را فشرد اما او لجام احساسات را کشید و بار دیگر بر سمند سخن سوار گردید.

چند دلیل را می توان برای این تابوشکنی آقای غنی یاد کرد.

الف) در دوران کمپاین های انتخاباتی، احمدزی تابوی زن ستیزی را شکست و همسرش را با خود به محافل کمپاین های انتخاباتی آورد. در حالی که رقیبش هرچند در پوشیدن لباس های شیک غربی مهارت بسیاری دارد اما هرگز این جرات را نیافت که همسرش را از پستوی خانه اش بیرون کشد. تیم رقیب برای آنکه توجه افکار عمومی را از این خلاء منحرف کند، «بی بی گل» را آماج طعنه های بسیار قرار داد. امروز اشرف غنی با گرفتن نام «بی بی گل»، خواست مرهمی بر زخم زبان های که او از سوی هموطنان مهمان نواز همسرش شنیده، بگذارد.

ب) پس از شاه امان الله خان، احمدزی دومین رییس حکومتی است که جرات می کند، همسرش را از عزلت خانه به محفل عام آورده و بدین ترتیب نیت خود در تلاش برای احراز جایگاه و نقش واقعی زنان در جامعه را آشکار کند. احمدزی با بردن نام همسرش در ملاعام می خواهد این تابوی غیرت افغانستانی را بشکند و هویت بربادشده و ازیادشده زن افغانستانی را به او باز گرداند.

ج) رییس جمهور احمدزی با گرفتن نام «بی بی گل» به جامعه جهانی نیز نشان داد که او بر تعهد خود برای رعایت حقوق بشر استوار است و از نگاه سنتی و عرفی افغانستانی نسبت به زنان بیزار. پیشه کردن چنین رفتاری در برابر جامعه زنان کشور باعث جلب حمایت بیشتر جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری بین المللی از افغانستان می گردد.

تاکنون دوبار «بی بی گل» را دیده ام، نخستین بار در تالار همایش های دانشگاه گرجستان و نوبت دوم روزی که به فروشگاه فاینست رفته بودم و او را سبد در دست در حال خرید دیدم. در هردو نوبت او را زنی موقر، متین، ساده و بدون تکلف و با شخصیت یافتم. او شایستگی بانوی اول بودن افغانستان را دارد.



جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بیشک که نظر خوب است
.داکتر عبیدالله قضلپور.

>>>   آقای نویسنده شاید معرف حضور عالی نباشد که نام یک انسان از مهمترین داشته هایش ؛اعم از دید اسلام عزیز ودیدگاه روانشناسی؛ می باشد! انکار نام همسرش، حالا هر نامی که دارد!، باعث واکنش های منفی مردم شد چون این مراسم، رسمی ترین نشست در سطح بین الملل و برای شخص اشرف غنی، معرف وی و همسرش بود! باید اسم واقعی اش را یاد می کرد. انسان آنچه را که از وجودش
خجل،شرمنده و یا ناراضی است ، از مردم کتمان ویا انکارش می کند!!! یا به صورتی مسخش می کند که مورد قبول جمع قرار گیرد. کسی با ابراز تشکر رییس جمهور از همسرش مشکلی ندارد (اتفاقأ از دید بنده این تنها نقطهء مثبت سخنرانی وی بود!)
مسئله اینست که دلیل مسخ نام یک انسان چی می تواند باشد؟! خاک به چشم مردم زدن؟ (چون اشرف غنی می خواهد با اصرار به مردم بقبولاند که خودش و همسرش مسلمان و متدین استند)، و یا با انتخاب اسم خیلی سنتی« بی بی گل» خواسته خودش را به عده ای!!! نزدیک و هم عقیده نشان دهد؟ !!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است