کریم خلیلی با پیروزی، از قدرت خداحافظی کرد
داکتر عبدالله بسیار تلاش کرد اثبات کند که جناب خلیلی در جریان دور دوم انتخابات به نفع اشرف غنی مرتکب تقلب شده ولی زور معاون رییس جمهور بیشتر از آن بود که کسی بتواند ایشان را محکوم کند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۷    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80587 منبع: پرینت

پس از اینکه حامد کرزی در چند روز اخیر با کارکنان ارگ ریاست‌جمهوری، سفرا و دیپلمات‌های مقیم کابل و مردم در دیدارها و سخنرانی‌های جداگانه خداحافظی کرد، نوبت به معاونش رسید و محترم محمد کریم خلیلی هم بعد از ظهر دوشنبه (هفتم میزان) با اعضای دفتر و مقام‌های بلندپایه دولتی دیدار و با آن‌ها خداحافظی کرد.

وی در محفلی که به همین مناسبت در ارگ شورای وزیران برگزار شده بود با اعضای کابینه، مقام‌های بلندپایه دولتی، مسوولان کمیته دولتی تحت رهبری، مشاورین، رییس و اعضای دفتر معاون رییس‌جمهوری خداحافظی کرد.

معاون دوم کرزی در این مراسم انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از یک رییس‌جمهور منتخب به رییس‌جمهور منتخب دیگر را یک سنت حسنه خوانده و آن را به مردم افغانستان و حکومت آینده تبریک گفت.

جناب محمد کریم خلیلی در جریان رقابت‌های اخیر انتخاباتی از تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف‌غنی احمدزی حمایت کرد چرا که محترم سرور دانش معاون دوم احمدزی نیز از قوم هزاره و از نزدیکان خلیلی بود.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله بسیار تلاش کرد تا اثبات کند که جناب خلیلی در جریان دور دوم انتخابات به نفع اشرف غنی مرتکب تقلب شده ولی زور معاون رییس جمهور بیشتر از آن بود که کسی بتواند ایشان را محکوم کند و یا اینکه نوار منسوب به محترم خلیلی که توسط تیم عبدالله نشر شد، جعلی بود و ادعای تیم اصلاحات و همگرایی بی جهت بود.

چراکه جناب خلیلی آنقدر از خود اطمینان داشت که حتی به دادستانی کل از داکتر عبدالله شکایت کرد و خواستار اعاده ی حیثیت شد. ولی در اصل اینکه دل خلیلی با اشرف غنی بود (بخاطر حضور سرور دانش در تیم تحول و تداوم) شکی نبود و نیست. حال باید دید که اشرف غنی چگونه این حمایت باطنی را در دولت وحدت ملی پاسخ می دهد.

به هر حال بد نیست برای آخرین بار نگاهی داشته باشیم به زندگی عالیجناب محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور سابق افغانستان:

ایشان در سال 1329 در حصه اول بهسود ولايت ميدان وردک زاده شد. آموزش دوره ابتدايي را در زادگاه خويش و تحصيلات عالي را در علوم ديني و معارف اسلامي در شهر کابل به اتمام رسانيد.

محمد کریم خلیلی بعد از کودتاي 7 ثور 1357 مبارزات و فعاليتهاي سياسي – فرهنگي را به صورت منسجم و سازمان‌يافته آغاز نمود و از سال 1366 الی پیروزی مجاهدین به عنوان عضو و سخنگوي شوراي ایتلاف اسلامي افغانستان ایفای وظیفه نمود.

محترم محمد کریم خلیلی در اولین کابینه مجاهدین به حيث وزير ماليه تعيين گرديده و بعد از تسلط طالبان، رهبري مقاومت در برابر آنها را در جبهات مرکزي کشور به عهده گرفت.

وی با تاسیس اداره موقت تا اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون رییس اداره موقت و رییس دولت انتقالی اسلامی افغانستان ایفای وطیفه نمود.

در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در کنار جلالتماب حامد کرزی ایستاد و بعد از پیروزی در 17 قوس 1383 به حیث معاون دوم رییس جمهوری اسلامی افغانستان حلف وفاداری یاد نمود.

محترم کریم خلیلی در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری به حیث معاون جلالتماب حامد کرزی معرفی شد و پس از پیروزی در انتخابات به حیث معاون دوم رییس جمهوری اسلامی افغانستان در 29 عقرب 1388 حلف وفاداری یاد کرد و تا روز دوشنبه هفتم میزان سال 1393 در سمت خود باقی بود و این سمت را به سرور دانش هم قومی نزدیک خود سپرد و با ارگ ریاست جمهوری خداحافظی کرد.

محترم کریم خلیلی به لسان های دری، پشتو و عربی صحبت می کند، متاهل بوده و دارای هفت فرزند می باشد.

انشالله که از این همه سال خدمت در ارگ ریاست جمهوری راضی باشد و عملکرد خودش را موفق بداند و بداند که مانند همکار سابقش مرحوم مارشال فهیم همه ی ما روزی رفتنی هستیم پس چه بهتر که ....

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کریم خلیلی در طول مدت زمان کرسی عالی دولتی خود را به چوکی چسپانده بود نه به قوم خودش ونه به ملت افغانستان گدام خدمت شایانی را انجام نداده وفقط برادر اش نبی نام را که در غصب زمین ها که از شتارت ومهارت خاص برخوردار است کمک رسان و حمایت گر بوده که تنها یک شهرک بنام شهرک نبی در تپه اسکارت و فروش نمرات ان صدها ملیون دالر را برادرش تصاحب کرده است زمین های بغلان و دیگر چیز ها را خو بگذارید خوب شد که از شر اش خلاص شدیم چون اشرف غنی ادم جدی و قاطع است سروردانش نمیتواند که کار های غیر قانونی کند در غیر ان با برخورد جدی اشرف غنی مواجه میگردد.

>>>   آقای خلیلی برای نفس خودش به عنوان ساست مدار فردگرا خوب کار کرد و موقعیّت خویش را در ارگ حفظ نمود ولی با کمال بی باوری باهمه ی آنچه که در قدرت داشت حتی مشکلات تجاوز کوچی ها را بر مناطق مرکزی نیز حل نکرد چه برسد که برای دیگران کاری کرده باشد.
قاسمی از هزاره جات

>>>   كريم خليلى موفقترين سياستمدار سه دهه عرصه سياست أفغانستان بوده است.
حسن مالستانى

>>>   ... و ترسو ترین انسان در بین ملیت هزاره خیلیلی است...

>>>   کریم خلیلی اولین شخصیت ملی هزاره ها در دوره جدید افغانستان است. او ذهنی فراتر از تفکر قومی پیدا کرده است.

>>>   كريم خليلي هميشه به دنبال منافع شخصي خودش بوده و هيچ وقت به هزاره جات و ديگر مردم افغانستان كمك نكرده
سعيد حبيبي از لغمان منطقه فراشغان

>>>   آقای خلیلی فقط به فکرپول جمع کردن هستو بس هدفش پول هست نه خدمت
امیری

>>>   ایشان فردباهوش وآینده نگر است و از رفتار های حساسیت برانگیز همیشه دوری کرده است.

>>>   موفقترين سياستمدار هشیار ترین سیاستمدار مردم هزاره ما استاد کریم خیلیلی بودهست زنده باد کریم خیلیلی (حمید وردک)

>>>   کریم خلیلی مودب زیرک باهوش ویک رهبر فرا قومی ودرو اندیش است .افغانستان به شخصیت های مثل خلیلی وکرزی نیاز دارد

>>>   کریم خلیلی در طول 13 سال در فکر پول و چوکی بود ، نه در فکر ملت که از ادرس آنها به مقام رسیده بود. ولی بدبختانی چوکی که در طول 13 سال از به کفایتی خلیلی به فغان آمده بود ،به کسی وگزار کرد که فکر میشود اصلا روح در بدن ندارد.
یوسف

>>>   بس است خوب کیف کرد
بدخشانی

>>>   درکشورماهمه بزرگان وسیاسیون منافع شخصی شانرانسبت به منافع ملی ترجیح میدهند به جزازبشردوست صاحب.به امید اینکه روزی همه شان اصلاح شوند و ازخدا"ج"بترسند زیراازآنها سخت پرسان خواهد کرد.
میرزاد ازمزارشریف

>>>   خلیلی صاحب هر کاری که کرد تاریخ درموردش قضاږت مینماید زمین های غرب قصر دارالمان را کی چور کرد.......وغیره

>>>   کریم خلیلی یک شخص باحوصله و سیاست مدار نظریات مثبت میباشد
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   نواراش غلط بود اما اواز نازنين خودش بود ، ايكاش زبانش اتومات به سخن كفتن بيايد وبالايش شاهدي دهد كه اي خليلي تو بالايم سيزده سال ظلم كردي و حالا نوبت من است كه تو را رسوا كنم ؟
عبدالله ريحان

>>>   هههه ای جانم
شما بازی سیاست را نمی شناسید
اصلا این پخش نوار زیر سر وبا توافق هردو یعنی عبدالله عبدلله و خود خلیلی صورت گرفته است .
این یک بازی وترفند سیاسی است .خودشان می دانند چه کرده اند.
دنیا دیگر گول این بازی ها را نمی خورد .
درهرحال با این کار به نیات خود هم رسیدند .نوش جانشان.

>>>   در این تقلبات گسترده کدام شان متهم شناخته شدند که کریم خلیلی شود...
حسن غمکش

>>>   اگرکریم خلیلی میدانست که امریکا به خواست انگلیس و اسراییل وپاکستان -بطور حتمی کوچی غنی را بقدرت میرسانند- او قبلآ از معاونیت کرزی استعفا میداد- و به عوض دانش خود را معاون دوم میساخت- اما ازینکه میدانست و در برخی موضوعات در ارگ با کرزی شریک بود- از دهان کرزی و غنی شنیده بود- که امریکا وانگلیس غنی کوچی را بمقام میرساند- به همین سبب مشکوک بودن- خود را معاون نساخت و دانش را کاندید نمود و خودش نیز باتبلیغات شرم آور که صدایش نیز نشر شده- از افرادی نزدیکش خواست که تقلب کنند و غنی برنده حتمیست.
اینکه خلیلی زور دارد- مسخره است- اگر زور میداشت -هنگامیکه کوچیهای غنی ما مردم بهسود را قتل عام مینمود- سیل بین نمیشد و امروزه با تکبر و ناکامی نماینده ما خود را جا نمیزد.
بهسودی

>>>   دوستان دردمند افغانستان در کشور
ما هیج کس به فکر مردم وملت نیست همه به فکر منافع شان هستند وای به حال ملت که سرنوشت شان بدست چنین اشخاص افتاده است دوستان اگر بیشتر فکر کنید کاری به جای نرسیده نهایت سر از دیوانه خانه در خواهید اورد

>>>   کریم خلیلی هر چی کرد فقط برای افغانستان کزد فکر نمی کنم که برای قوم خود یک موی برابر هم کار نکرد این فقط گفتار من نیست همه هزاره ها شکایت داشت و میکند من وشما شاهید هستم کرزی طالب را برادر خود خواند هر نوع همکاری کرد حتا مردوم افغانستان را به کشتار داد مگر باز هم اعلان کرزی همین بود برادر ناراز من طالب
جمید از لوگر

>>>   او به نفع خود وخانواده خویش خیلی خدمت کرد

>>>   براي برادرش يك شهرك ساخت اين هم خدمت است

>>>   همانروزیکه طالبان بیفرهنگ برادران ناراضی کرزی و غنی یکعده از وطندارنمان را با عروس و داماد شان در غور قتل عام نمودند- فردایش یا پس فردایش عید رمضان بود- خوب بیاد دارم بعد از نماز عید- خلیلی در پهلوی کرزی ایستاد ه و کرزی به خبرنگاران بازهماز برادرانش توصیف را شروع نمود و خلیلی در پهلویش ایستاده و میخندید و به تایید حرفهای کرزی کله شور میداد/ حال خودی شما قضاوت کنید که قدرت نفر دوم حکومت چقدر بود که نتوانست حتی صدای خشک وخالی خود را هم در اعتراض با کشتار مردم خود بکشد؟؟؟؟؟؟؟
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است