همراه با قرآن: دو آفت علم را بشناسید!
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۴۷    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80586 منبع: پرینت

سوره 20. طه آیه 52

قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی فِی کتَابٍ لَّا یضِلُّ رَبِّی وَلَا ینسَی

(موسی) گفت: علم آن (احوال) در کتابی نزد پروردگار من است (و) پروردگار من نه (خطا و چیزی را) گم می‌کند و نه فراموش می‌نماید.

وقتی فرعون از حال اقوام قبلی ومردگان پرسید، موسی علیه السلام با اینکه می‌توانست به تفصیل جواب دهد، امّا چون می‌دانست مردم نسبت به نیاکان خویش غیرت و حساسیّت دارند، لذا در جواب آنان کلّی گویی کرده و به اجمال، علم آن را به خداوند احاله داد تا هم به «قولاً لیّناً» عمل کرده باشد و هم وسیله‌ای برای بهانه و اشکال به دست آنان نداده باشد.

* انبیا هر چه را نمی‌دانستند، یا گفتن آن را به صلاح نمی‌دانستند، علم آن را به خداوند نسبت می‌دادند. «علمها عند ربّی»
* مربّی باید با سیاست، بعضی پاسخ‌ها را کلّی و یا با سکوت جواب دهد تا بحث منحرف نشده و دستاویز دشمن نگردد. «علمها عند ربّی»
* در تشکیلات الهی، همه چیز حساب وکتاب دارد. «فی کتاب»

* کتاب الهی بسیار با عظمت وبزرگ است. «کتابٍ» نکره آمده است.
* در علم خداوند خطا راه ندارد. «لایضّل ربّی و لاینسی» (سهو و خطا در مورد کسانی است که واقعیت را نمی‌دانند، امّا در مورد خداوندی که ظاهر و باطن هر چیز را همان گونه که هست می‌داند، هرگز احتمال خطا وجود ندارد.)

* علم انسان دو آفت دارد؛ یا از ابتدا اشتباه می‌فهمد و حقیقت را گم می‌کند و یا بعد از فهمیدن فراموش می‌کند، امّا علم خداوند از این آفات مبرّاست. «لایضّل ربّی و لا ینسی»

* کسی حقّ ربوبیّت دارد که انحراف وفراموشی در او راه نداشته باشد. «لایضّل ربّی و لاینسی»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی خوبش
بدخشانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است