9 پایگاه آمریکایی در انتظار مجوز اشرف غنی!
به‌رغم اینکه هر دو رییس در حوزه حکومتداری با هم اختلافات فراوانی دارند، اما هر دو در یک نقطه هم‌نظرند؛ آن هم حضور آمریکا در افغانستان و امضای توافق‌نامه امنیتی با واشنگتن است که به سربازان خارجی 9 پایگاه نظامی دایمی آمریکا مصونیت قضایی می دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۳۹۳/۷/۷ کد خبر: 80568 منبع: دنیای اقتصاد پرینت

کشور ما در شش ماه گذشته آبستن حوادث گوناگونی بود که در نهایت از دل این حوادث «وحدت ملی» متولد شد.

یک دولت ایتلافی با دو رییس. این دو رییس‌ قرار است که افغانستان را در دو سال آینده وارد فاز جدیدی از نوع حکومتداری کنند که اصطلاحا به آن «سیستم پارلمانی» می‌گویند. یک تغییر ساختارشکنانه در حوزه حکومت.

جایی که در آن احمدزی رییس‌جمهوری است و عبدالله به مقام نخست‌وزیری می رسد. با این حال به نظر می‌رسد که ساختارشکنی دو نماینده پشتون‌ها و فارسی زبان‌ها به این مورد ختم نشود و طلسم قرارداد امنیتی کابل با واشنگتن نیز شکسته شود. به‌رغم اینکه هر دو رییس در حوزه حکومتداری با هم اختلافات فراوانی دارند، اما هر دو در یک نقطه هم‌نظرند؛ آن هم حضور آمریکا در افغانستان و امضای توافق‌نامه امنیتی با واشنگتن.

موضوعی که حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین سه بار به تاخیر انداخت و هرگز حاضر به امضای این توافق‌نامه نشد. او در مدت دو سالی که بحث امضای این توافق‌نامه داغ شده بود، هر سه بار توپ را به شورای بزرگان موسوم به جرگه‌ای انداخت که فاقد قدرت اجرایی بوده است. به گفته کارشناسان دستورات شورای بزرگان قابلیت اجرایی نداشته و تنها جنبه مشورتی دارد. در آن زمان نیز اعلام شده بود که پارلمان می‌تواند در این مورد اظهارنظر کند، اما او هر بار این موضوع را به جرگه ارجاع می‌داد. با این وجود، هم رییس‌جمهوری جدید که حاضر به امضای این قرارداد شده است و هم عبدالله از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که این قرارداد باید امضا شود.

سایت وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که در هفته جاری به احتمال بسیار قوی این قرارداد امضا خواهد شد. توافق‌نامه‌ای که تاکنون جزییات کامل آن مشخص نشده است، اما بر اساس شواهد و قراین آمریکا قصد دارد که 9 پایگاه نظامی در کشور ما تاسیس کند.

حامد کرزی در این‌باره گفته بود که آمریکا در این توافق‌نامه خواستار تاسیس این پایگاه‌ها شده است و به گفته وی موقعیت‏های مورد نظر آمریکا برای ساخت این پایگاه‎ها، کابل، بگرام، مزار شریف، جلال‎آباد، گردیز، قندهار، هلمند، شیندند و هرات هستند. هرچند که کرزی در دوران زمامداری‌اش گفته بود که موافق تاسیس این پایگاه‌ها است، اما تاکید کرده بود در شرایطی حاضر به پذیرش تاسیس آنها خواهد بود که امنیت مردم افغانستان تامین شود.

با این وجود، روسای تازه کشور هر دو به اتفاق از پذیرش این توافق‌نامه صحبت کرده‌اند و قرار است در هفته جاری این قرارداد امضا شود.

در سایت وزارت خارجه افغانستان درخصوص این توافق‌نامه آمده است که این پیمان امنیتی باید ضامن پیشرفت صلح، امنیت و ثبات، تقویت موسسات دولتی، حمایت از اقتصاد افغانستان و توسعه اجتماعی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

مهم‌ترین دلیل اختلاف کرزی با آمریکایی‌ها به مصونیت قضایی سربازان آمریکایی در کشور ما باز می‌گردد. ایالات متحده اما به صراحت گفته است که این موضوع با کابل قابل مذاکره نیست و در صورت تخلف نیروهای آمریکایی درخاک آمریکا محاکمه خواهند شد. افغانستان در مقابل اصرار دارد که تخلفات شهروندان آمریکایی در دادگاه‌های محلی افغانستان صورت بگیرد.

کرزی اعتقاد داشت بر اساس این تئوری آمریکا به دنبال تحت نظر گرفتن چین و روسیه در منطقه است. به ویژه روسیه که همواره سعی دارد قلمرو خود را در آسیای میانه حفظ کند و مانع حضور آمریکا در نزدیکی کشورش باشد. در این راستا تحلیل می‌شود که تئوری بازی بزرگ جدید آمریکا با برقراری پایگاه‌های واشنگتن در افغانستان کلید خواهد خورد و این تئوری بر مبنای رصد کردن شرق آسیا و زیرنظر گرفتن چین در حوزه پاسیفیک خواهد بود.

آمریکا نه تنها در راستای اهداف بازی بزرگ جدید که برای حوزه پاسیفیک در نظر گرفته است بلکه با حضور در آسیای میانه تحولات خاورمیانه را از نزدیک زیرنظر خواهد گرفت. حضور آمریکا در شرایطی که سوریه و مصر ناآرام است و روابط عربستان با ایران به سردی گراییده است همزمان خواهد شد.
در مقابل برخی از تحلیلگران می‌گویند که حضور آمریکا در افغانستان باعث خواهد شد که کشورهایی مثل چین، روسیه، پاکستان و ایران به این موضوع واکنش منفی نشان دهند.

با تاسیس این پایگاه‌ها، آمریکا می‌تواند از آنها به‌عنوان اهرمی علیه روسیه و چین استفاده کند. این در شرایطی است که امضای قرارداد باعث می‌شود که جنگ سرد روسیه و آمریکا نیز به داستانی ادامه‌دار تبدیل شود. با این وجود آمریکا سوای اینکه مخالفان سرسختی در منطقه دارد در داخل افغانستان هم با مشکل مواجه خواهد شد. جایی که حضور طالبان تهدیدی برای نیروهای آمریکایی خواهد بود و این گروه گفته است که در صورت حضور آمریکا در کشور ما از پای نخواهند نشست و رهبری عملیات‌های نظامی را علیه نیروهای خارجی به‌عهده خواهند گرفت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ادامه دولت کرزی با ساز و رقص نور، اما یک قدم جلوتر، یعنی به ریاست نوکر یهود

>>>   حتمال دارد جناب وزیر دفاع منحیث معاشخور امریکا در پهلوی سایر اوامر امریکایی امضای پیمان امنیتی را نیز بعهده گرفته دراجرای وظایف منطقوی آینده فرزندان افغانی را به جنگهای همسایگان تا جنگهای تعرضی امریکابه سایرنقاط جهان فرستاده بعوض خون مامالک دالرامریکاشود .
وطندوست

>>>   اګر اقای اشرف غنی این پیمان ننگین را با امریکا امضا نماید - از جمله خائین ترین فرد و روئیس جمهور افغانستان است.
ح.م

>>>   از استاد سیاف سخنگو ومفتی قوای ناتو پرسیده شود که ایشان چه نظر دارند.
سیدعبدالغفور

>>>   طالبان خود مزدور مزدور شده وتا کنون بیکار ننشسته بود که بعد امضای توافق نامه با امریکا رهبری جنگی را بدوش بگیرند پاکستانی ها بخصوص نظامیان انها جیره خور امریکا هستند دیگر جرییت کرده نمیتوانند که در افغانستان چشم طمع بدوزند چشم شان کور میشود وطالبان مزدور بیگانه هم نا بود خواهند گردیدند .

>>>   کرزئ فکر شکننده و غیر سالم داشت. او یک بار نه صد ها بار به
وجود پایگاه نظامی امریکا توافق نشان داده بود اما در یکسال آخر
چرخش معکوس نشان داد . علت آنرا من در منابعی خواندم که از
امریکا مخصوصآ خواسته بود که به تمدید قدرت او بعد از اکمال دوره
اش موافقه کند ولی امریکا آنرا نه پذیرفت چنانکه به دور دوم انتخاب
او موافق نه بود .
اگر کرزئ پیمان امنیتی را که متضمن پایگاه نظامی است با دلیل عندی
خود بر خلاف خواست مردم امضاء نه نکرد و خلاف منفعت افغانستان
میدانست چرا و چرا صدها بار اعلام و اظهار کرد که رئیس جمهور
بعدی امضاء کـــند . یعنی او در حقیقت و در پرنسیب کاملآ موافق بوده و است.
اگر سنگ ریایی ملت پرستی ( یا بهتر است خود پرستی گفته شود )
به سینه نه زد چرا آنرا ذهنآ پذیرفته که بارها و بارها گفت جانشینش امضاء کــند.
امریکا به قول منابع در 176 کشور پایگاهای بزرگ نظامی و ایستگاهای نظامی زمینی، دریایی ، هوایی و گشفی دارد
که مهمترین آنها در اروپا شرق دور ، شرق میانه ، اسیای جنوبی
استرلیا و غیره میباشد.
اگر امریکا و ناتو و غرب از افغانستان برامد چه بلا های به سر منطقه
خواهد آمد که قیاس آنرا کار شناسان میدانند.
م.ش.زمین بوس کابل

>>>   امضاء پیمان امنــیتی به نفع افغانستان و منطقه است
مظهرالدین فاریابی

>>>   من که در بین مردم زندگی دارم همه مردم امضاء سریع
موافقت نامه امنیتی را میخواهند من هم میخواهــــــــم
عجب گل جلال آباد

>>>   با عرض سلام..........
با امضای این توافق نامه ما تحت استعمار مدرن قرار خواهیم گرفت و خداوند ان شاءالله از این دو, به اصطلاح رئیس پرسان خواهد کرد.

>>>   او برادر امريكا آنها را به همين خاطر ريس جمهور و عبدالله را ريس اجرايه كه هر دوي شان پيمان را امضا نمايند ديگر به نظر من بايد علماي ديني را جمع نمايند و از آنها نظر گرفته شود

>>>   نه تنها قبول مصئونیت برای سربازان خارجی از دید اسلام حرام است یا جواز ندارد بلکه قبول نظام خبیث وغیره قوانین کفری را که جهت رسیدن به اهداف کفری شان ،وایشان را دوست خطاب نمودن ودرامورات کاری خویش از ایشان کمک خواستن تمام ایشان از دید اسلام جواز ندارد.
احمد بهزاد

>>>   ازاینکه اشرف غنی یک پشتون هست ودروجدان پشتون باامریکایهای وکفارمعامله وجود ندارد چون کرزی هم یک پشتون بود این کارراانجام نداد ولی طوری هم نیست این پیمان بی امضا بماند دردولت یک تعداد اشخاص وافراد دولتی وجود دارد که باشوروی ها وقت ازاینکرده فجعترین توافقات راامضا کرده بود وهم همراه امریکایها تعهد کرده بود که بالای طالبان بمهای کلان کلای پرتاب کند ازجمله انها چندین تن هست که ازجمله بسم الله محمد ی وداکترعبدالله میباشد که برای امضا این توافق نامه لبیک ګفته وانراامضا میکند
(حمزه شینواری)

>>>   ای پیمان یک محک است از برای تشخیص خائن وطنفروش. مردم هر کس که آن را امضا کند منحیث خائن وطنفروش تا ابد لعن و نفرین خواهند کرد.

>>>   با این حجم تبلیغاتی که دالربگیران مزدور امریکا انجام داده اند به یقین این پیمان خائنانه توسط یک غربزده ... امضا خواهد شد.کدام تردیدی نیست.اما اقلا امکان فسخ هم پیشبینی کنند تا اگر پس از 10 سال (با کمک امریکا ) افغانستان جاپان یا کوریا نشد و کابل پاریس نشد و ما همچنان بدبخت و فقیر ماندیم بشود این قرارداد بدتر از ناموس فروشی را فسخ کرد و تا 100 سال مستعمره امریکا نمانیم.

>>>   رضا به کفر کفر است تمام کسانیکه
به امضای این پیمان ننگین و ذلت
زیر استعمار کفار بودن راضی هستند
تجدید ایمان کنند
ط.بیباک

>>>   این پیمان به نفع افغانستان است چون قومندانان وکشور های فاسد مداخله گر برای همیش از تعرض وچپاول کشور ومردم دست شان کوتاه می شود.
مرچ شمالی وال

>>>   به وقت گذرانی تو صد سلام
به حق ناشناسی تو صد سلام
به کور خود بینای مردم تو صد سلام
غم چین و روسیه را نخور ، خود کش وبیگانه پرست مباش
به این کوتاه بینی تو صد سلام
خوشه چین

>>>   ههههه. فعلا که کلان ترین "کشور مداخله گر" هموست که با هزاران عساکر و توپ و تانک کشور عزیز مره 13 سال است اشغال کرده بیرون هم نمیشود.خو چشم داری میبینی که سربازان امریکا بالای نوامیس مردم تجاوز می کنند و کدام کسی قدرت ندارد آنها را به محکمه ببرد و مثل متجاوزان پغمان اعدام کند.

>>>   اس سفیر عزیز _ ای سفیر قندول تو شاهد باش که مه باربار شرف نداشته ام را زیرپا کردم و در حمایه از امریکا کامنت نوشته کردم و به افغانستان خیانت کردم.چرا؟ برای او دالرهای شیرین تر از جان. مزد مه از یادت نره.
مزدور بیشرف امریکا

>>>   قراردادهای دوجانبه امنیتی باکشورهاخوب است امابه شرطی که استقلال کشور راتهدید نکندومخالف قانون اساسی ومنافع وطنی نباشد. آیاحق قضاوت کنسولی مخالف قانون مانیست وآیانباید دولت افغانستان ازموضع قدرت قراردادی راامضاکندکه حتی درمورد دزدیهای علنی معادن اورانیوم سخنی گفته نتواند.
نواندیشان بلخ.شیوا

>>>   از کجا بفهمیم کشوری دیگر مستقل نیست و مستعمره شده؟
1- کشوری که به کشور بیگانه پایگاه نظامی برای استقرار قوای نظامی میدهد مستعمره آن کشور بیگانه میشود.بنائا" این کشورها همه جزو مستعمرات امریکا شمرده میشوند( عربستان_قطر_ترکیه_اردن_کوریا_امارات_بحرین_افغانستان و ...)
2-اگر کشوری نتواند عسگر مجرم یک کشور بیگانه را به محکمه ببرد مستعمره آن کشور است.آیا ما میتوانیم یک امریکایی(چی نظامی و چی ملکی) را که بالای یک زن شوهردار افغان تجاوز کرده(پیش چشم شوهرش در قندهار) به محکمه ببریم و مجازات سبک (مثلا" 6 ماه حبس) کنیم؟ همه میدانیم که ما چنین قدرتی نداریم چون افغانستان مستعمره امریکاست و زنان و نوامیس افغان دراختیار سربازان اردوی امریکا.برای همین از قدیم می گفتند وطنفروش از ناموس فروش بدتر است.اما امروز عده زیادی به ناموس فروشی رضا استند و آن را ذلت نمیدانند!! مردانگی خلاص شد و قر.... آمد.

>>>   ناموس فروشی کدام کار زشتی نیست.ناموس فروشی هم یک مصروفیت است مثل متباقی مصروفیت ها و در همه کشورهای پیشرفته آزاد و قانونی است.بعضی از شما عقب مانده استید و تا هنوز ناموس فروشی را کار کثیفی میدانید. مثلا" در آنتالیای ترکیه یا در خود استانبول ترکها در بدل دالر امریکا همه قسم ناموس خود ره می فروشند و بخصوص توریست های عرب کشورهای خلیج فارس پول خوب برای ناموس ترکی میدهند. بنظر مه حالا که ما قصد داریم ناموس افغانستان را که در حکم مادر همه ماست به امریکا بفروشیم پس چرا کلا" ناموس فروشی را در ولسی جرگه قانونی نکنیم؟ در ولسی جرگه هم عده بسیاری با امضای پیمان وطنفروشی به امریکا موافقت دارند. اعمار ... قانونی که بدتر از فروش مادر(افغانستان) به بیگانه نیست.هست؟
نفیسه کوهنورد ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است