بی بی گل بانوی اول افغانستان راهی خانه بخت
خانم رولا غنی بر خلاف بانو زینت کرزی که در این سالها نمونه ی یک زن افغانستانی بود، قصد دارد در دولت جدید نقش سیاسی فعال داشته باشد و الگوی جدید را به زنان افغانستان نشان دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۷    ۱۳۹۳/۷/۷ کد خبر: 80567 منبع: پرینت

محترمه «رولا سعاده غنی» از امروز ظهر به ارگ ریاست جمهوری رفت و حداقل برای پنج سال آینده، بانوی اول افغانستان شد.

هرچند اطلاعات زیادی در مورد زندگی خصوصی و سیاسی خانم رولا غنی در دست نیست اما نگاه مختصری داریم به زندگی بانوی اول کشور که از امروز راهی خانه ی بخت شده در حالی که شاید چهل سال پیش هرگز فکرش را نمی کرد روزی بانوی اول کشوری مثل افغانستان شود.

رولا سعاده غنی همسر اشرف غنی احمدزیی رییس جمهور جدید افغانستان در شهر بیروت، پایتخت لبنان به دنیا آمده است.
نخستین و تا حالا آخرین بار، در روز جهانی زن (۸ مارس) در اوج مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در کابل ظاهر شد و به زبان فارسی سخنرانی کرد. آشنایی او با اشرف ‌غنی احمدزی به چهل سال پیش بر می‌گردد. زمانی که اشرف غنی احمدزی در دانشگاه آمریکایی بیروت دانشجو بود با هم آشنا شدند و ازدواج کردند. برادر خانم رولا، فواد نام دارد و استاد اشرف‌ غنی احمدزی بوده است.

خانواده رولا سعاده اگرچه از حیث تعلقات دینی از عیسوی‌های کشور لبنان می‌باشند، اما به نظر می‌رسد که این خانواده بیشتر سکولار مشرب هستند تا دین‌دار. “فواد سعاده”-برادر رولا- یکی از آکادمیسین‌های جوان مارکسیست لبنان بود.

ثمره ازدواج رولا غنی و اشرف ‌غنی احمدزی یک دختر و یک پسر است. خانم رولا نیز در دانشگاه آمریکایی بیروت درس خوانده است، در رشته روزنامه نگاری لیسانس دارد و در روابط بین‌الملل تا مقطع فوق‌ لیسانس تحصیل کرده است.

منابع نزدیک به خانواده اشرف غنی می‌گویند که چهل سال پیش که با احمدزی ازدواج کرد، برای اولین بار به افغانستان سفر کرد و به بیشتر ولایت‌های کشور سر زد. پس از آن تا اوایل برقراری حکومت موقت به رهبری حامد کرزی، با اشرف غنی احمدزی در آمریکا بود، اشرف‌ غنی احمدزی مشغول تحصیل بود و او به عوان فعال حقوق زن و کودک کار می‌کرد.

خانم رولا غنی پس از سال ۲۰۰۲ به افغانستان آمد و ساکن کابل شد. نزدیکان خانم رولا می‌‎گویند که او شهروندی افغانستان را دارد و در انتخابات ریاست جمهوری هم رای داده است. وی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی و پشتو صحبت می‌کند. فعالان زن در کابل امیدوارند رولا غنی پشت پرده سنت حاکم در افغانستان نماند و فعالانه برای زنان این کشور کار کند.

اشرف غنی احمدزی اخیرا در جمعی از زنان گفته که در حکومت جدید، دفتر بانوی اول به زودی گشایش خواهد یافت و در بخش کمک به آواره گان، زنان و کودکان فعال خواهد بود.

این سخنان یعنی اینکه خانم رولا غنی بر خلاف بانو زینت کرزی که در این سالها نمونه ی یک زن افغانستانی بود، قصد دارد در دولت جدید نقش سیاسی فعال داشته باشد و الگوی جدید را به زنان افغانستان نشان دهد.

همانگونه که برای شوهرش آرزوی موفقیت داریم، برای ایشان نیز آرزوی سربلندی داریم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افسوس و صد افسوس که یک زن عیسوی رییس امور زنان و دختران مسلمان شود غیرتمان کجا رفت?

>>>   برای شان ارزوی موفقیت میداریم.

>>>   غريت مريت و عزت مزت , ننگ ومنگ ديگر فرار کرد از فغان وافغان چوآ مد عساکر ٥٠ کشور خارجى به بالاى فرق اوغان! غريت پشتون به مثال چادرک بى بى گل عيسوى و دستار ( لنگيگگ پياده "به انکه مولى والدنيا" ( بانک ملى جهانى ) به سه کريسه کله دولار (کلدار) بند است!
نديدى که از پشتون طالب نکتياي پوش لنگ پوش هندوى کردند . هر چند به گرمابه برود باز پليد تراست سر نگونى لازم اش است!!!!
اين متقلب پشتون کشور را مصرفى ونه توليدى مى سازد!

>>>   این عیسوی هزاران بار از طالبان و داعشیان ... آدم کش جنایت کار و فاسق بهتر است . هموطن غیرت مند این غیرت نیست بلکه خویی وحشی گریست است که بنام دین کشتار گاه آدم درست کنیم
بهلول

>>>   بسیار خوب است مقصد خدمت به مردم نیاز مند کند.موفقیت بیشتر شانرا در راه خدمت گذاری از خداوند ج میخواهم.اگر خدمت خلق الله را صادقانه نماید بهتر از آن مسلمان نمایی که دست به هر کار ناروا میزند میباشد.مسلمان نمایی که سرقت میکند قتل میکند رشوت میخورد اختلاس میکند. پس ان بهتر است که خیرش به همنوع میرسد.
بااحترام عبید کابل.

>>>   امیدوارم‌که‌ همسر غنی‌ مردم‌ را به‌ عیسوی‌ دعوت‌ نکند‌ وگرنه‌ بدبخت‌ خواهم‌ شد اگر غنی‌ سواد میداشد‌ مسلمان‌ می‌بود همسرش‌ مسلمان‌ میشد متاسفاسم‌ از اینکه‌ ربس‌ جمهورمان‌ همسرش‌ عیسوی‌ است

>>>   به اولین نظر دهنده!
لطفا غیرت خود را در خانه تان نگاه کنید، چون این غیرتی که شما در باره ان صحبت میکنید مساوی به جهالت است!!!

>>>   به دوست با غیرت خود میخواهم بگویم که لطف نموده بنویسند که غیر از غیرت (خشک و خالی )چه چیزی دیگری برای گفتن دارند ؟
عبیر

>>>   ...خانم اقای اشرف غنی که عیسوی است صد ها بار بهتر است از زنان مسلمان که با انتحار مسلمانان را می کشد
بصیر نظری

>>>   حتما مانند بانوی اول و ملکه سریال جومونگ نقش بازی خواهد کرد!

>>>   این ادم گمنام که تعصب شدید مقابل زن اشرف غنی نشان می دهد، از خود باید اول بپرسد که تا چه انداره به احکام اسلام پاپندی دارد، شاید هم استفاده جویی خزانه بیت المال یاشد و کور خود بینای مردم. مسلمانی به عمل است نه به تظاهر و فخرفروشی. از دین نباید آدم استفاده افزاری کند.
عبدالمجید حقپرست از مزار

>>>   این بانو از خانم کرزی یادبگیرد که حقیقتا به حق خانم خوبی بود برای رئیس جمهور گذشته که سنت مردم مارا به خوبی حفظ کرد.
م.ا. از سمنگان

>>>   زیاد دوام نمیاره دولت متقلب و معامله گر صدا یش می براییه از یک جایش و باز ملت سر دار اویزان می کنند شان

>>>   شما را چه کار که یگ زن عیسوی ریس امور زنان شده شما فکر کن که در کشور ما عیسوی هم وجود داره پس نباید به آنها اجازه فعالیت بدهیم . هنوز هم فکر شما در قرن های گذشته چکر میزنه یگ قدم به جلو بردار و بسوی پیشرفت بردار و بسوی اتحاد و برادری .
جاوید

>>>   برای شان آرزوی هدایت به دین مبین اسلام را داریم البته اگر زنان ما را عیسوی نکند!!!

>>>   دین عیسوی تحریف شده است اصلش بد نیست و لی مردمان عیسوی نسبت به مردمان صحرا نشین مسلمان به روش دولت داری و مردم داری بهتر کار می کنند لذا ما مسلمانان حد اقل از چنین خانم های غیر مسلمان الگو بگیریم. باید افسوس بخوریم چرا ما خانم ها را در حیطه های مختلف ازش کار نکشیم.
بعضی تعصبات صحرایی ما مسلمانان نصف جمعیت مسلمانان را خانه نشین کرده است.این نکته قوت محسوب نمی شود چه اشکال دارد فرهنگ داشته باشیم که زنان ما کاملا در جامعه در امن باشند و کاری جامعه را علاوه بر مادر داری و خانه داری پیش ببرند. اگر مردان مسلمان غیرت دینی واقعی داشته باشند.
حق ندارند کوچک ترین نگاه بد به زنان مسلمان محجبه که در جامعه مشغول کارند بکنند. به علاوه اگر زن مسلمان واقعی باشد هیچ وقت حاضر نمی شود به اراذل مرد تن فروشی کند.

>>>   کار نیک و خوب

>>>   بنده هم به عنوان یک افغان ارزوی سعادت و موفقیت برای این بانو میکنم.انسانها همه درنزد خدا برابرند و فرقی ندارد که پشتو یا هزاره و تاجیک و یا مسلمان یا مسیحی باشد خدمت و کمک به انسانها بزرگترین ثواب را نزد خداوند دارد.امیدوارم از هرکجا هست خدمت به افغانستان کند
بهروز

>>>   اروزیی موفقیت دارم برایش امیدوارم که برخلاف زینت خانم منزوی و خانه نشین نباشدو برای زنان ستم دیده کشورم خدمت کند و برای انان که میگوید زن فقط در خانه باشد بفهماند که زن افغان حق مشارکت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی دارد و انسان است.
شهاب

>>>   امیدواریم مصدر خدمت به تمام مردم افغانستان شوند.

>>>   برادر غیرت ما در بینی وگوش بریدن زن هاست دیگر غیرت نداریم.

>>>   طی چن سال زنان مسلمان راشما کوجا ماندین که کار کنند مردم متعصب بی مغز با این افگار قدیمیت زنده گی گنید

>>>   این خانم تعلیم یافته که اسمش بی بی گل اعلان شد و از شروع
ازدواج با اشرف غنی مربوط افغانستان شده و سال ها قبل شهروندی
افغانستان را دارد مانند هر زن افغانستانی دارای حق شهر وندی
ودر مقام بانوی اول قابل احترام است. انتظار داریم خدمات خوبی
را در ساحات انسانی انجام دهد و مانند بانو کرزی ریا کارانه در
خانه محصور و غیر فعال نماند.
شما اگر به دنیا ببینید همین اکنون حتی زنان تحصیل کرده افغانستانی
در ساحات و وظایف متنوع به شمول ساحات حقوقی ، سیاسی
و پارلمانی در کشور های مختلف فعال هستند.
م.ش..زمین بوس

>>>   با خداداده گان ستیزه مکن
که خداداده گان را خدا داده است

>>>   یک یهودی نیرنگباز ره با 2 میلیون رای تقلبی منحیث رئیس جمهور شما کردم. از ای دیموکراسی امریکایی خوش شدی؟ فهمیدی که ملت افغانستان کدام کاره ای نیست و همه غلام مه هستید و مه ارباب شما ؟ پس به ارباب امریکا سجده کنید.
اوباما

>>>   همه ءانسان های روی زمین افریده دارند که خدا هست وهر کس به اندازه علم خود با خدا اشناست .هیچ کس حق ندارد به ادرس کسی چیزی بگوید یاقضاوت منفی کند.
م.ا.کابل

>>>   خانم داکتر صاحب یک مسلمان است.و از بسیاری زنان مسلمان ما فهمیده تر و پرهیزگارتر است.

>>>   ما مردم افغانستان نه شوهر این زن را به صفت رییس جمهور خود میشناسیم ونه زن آن را به صفت مادرمعنوی بخاطریکه اشرفغنی از بطن یک انتخابات غلط وتقلبی تولد شد که با خاک زدن برچشم مردم افغانستان وحمایت یهود ونصارا به قدرت رسید درحالیکه ما اشرفغنی را به صفت رییس جمهور خود نمیشناسیم اشرفغنی را دزد رای کلک های بریده شده خود ویک تقلب کار میشناسیم وهرگز یک تقلب کار ودزد رای مردم رییس جمهور منتخب وقانونی شده نمیتواند جهانیان وسیاست مداران افغانستان بخاطر جلوگیری از رفتن افغانستان به جنگ های داخلی یک حکومت کچری قروت زیر نام وحدت ملی ساختند این حکومت نه قانونی است ونه میباشد یک حکومت مجبوری است

>>>   اگر اشرف غنی واقعا توان این را داشت که در افغانستان تحول بوجود آورد اولا چند دهه که با این خانم زنده گی کرده بود او را مسلمان میساخت.
اکبری

>>>   اگر يهو دي است يا هر چيز ديگر خو حا ل ريس جمهو ر شما است
زور شما ديگر به اين گپ ها نمي رسد افغا ن ها ديگر
بر اي شما جا ي نخو اهد داد

>>>   عزیزان فکرده حرف بزنید .بگذارید خانم اشرف غنی عملا واردکاربشه بعد قضاوت کنید قصاص قبل ازجنایت عقلاصحیح نیست .

>>>   کسی زینت جان گل کرزی را به چشم ندید خدا کند بی بی گل غنی صاحب کاری به خانم های بیچاره وهردم شهید ومظوم بکند گفتار آسان است عمل مشکل

>>>   حاکم عادل غیرمسلمان را شریعت از حاکم مسلمان ظالم برتری داده، این جناب غیرتی که جهالت خودرا غیرت مینامد باید بداند که همه دینا به غیرت و دیانت کسانی که بنام دین و اسلام تجارت کردند و حال هم نمی گذارند تا مردم ما یک دولت عادل و کار آمد داشته باشند شک دارند . مه این غیرت را که مردم ما در کشور از گرسنگی و غربت مینالند ، بی اتفاقی در هرگوشه کنار قوله میزند، انسان های متعصب و گویا ... مردم را به نام قوم سمت و مذهب به جان هم می اندازند لعنت میفرستم. شجاعت و غیرت کمک به همنوع و خدمت هموطنانت است و برای سعادت و سهولت به بشر زحمت کشیدن است.حال اگر کسی شمارا در این را ممانعت میکندبگوید واکگر شما ادم کشی ،دزدی و غارت بیت المال، غیبت و لاف مسلمانی و انسانیت زدن و جهالت که مانع رفتن دختران و بچه هارا از مکتب شود را نفرین مکنم .
پردیس

>>>   از من میشنوید بروید همه عیسوی شوید همچو از او تجلیل میکنید گویا او فرشته نجات شما و ملکه آرزوهایتان است متاسفم برایتان فقط همین
هنوز از استعمار غرب کدام چیزی نمیدانید امیدوارم شما که این قدر متعصبانه از او طرفداری میکنید یک روز پشیمان نشوید همچو کرزی

>>>   برای بانوی اول کشور آرزوی موفقیت می کنم.

>>>   پردیس جان در کمپ جوری خوشی؟ برای هر کامنت ... چقدر می گیری؟

>>>   موفق و کامگار باشی رولا غنی، تو نور چشم ما هستی
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   معلوم نشد این زن هوزهم مسیحی است یا مسلمان شده.لطفا موضوع را روشن سازید.البته رسانه ای وعام وهمگانی یااز اشرف شوهرش پرسیده شود یاازخودش سوال شود تا دیده شود چه جواب میدهد.

>>>   عالی است امیدوار هستیم که خدمت به مردم بی بیچاره و غربی نماند مهم نیست که کی است و ار کجا است و دارای چی مذهب است

>>>   برای بانوی اول توصیه مکنم که ازنام خودش استفاده کند نه ازنام اسلامی ونام مردم افغانستان بر عوض کر دن دین ومذهب عوض نمشود همه ملت میفهمند ومیدانند

>>>   اگرمسلمان است يا مسيحي موضوع شخصي خودش است مهم اينست كه اگر بتواند براي زنان افغانستان كاري بكند

>>>   بانوی اول کشور ما یک مسیحی است خداوند بالا مردم ما رحم کند . از خداوند بزرگ آرزوی خوشبختی برای تمام زنان کشور ما دارم
محمد سعیید از کابل

>>>   شما از ایشان چه توقع دارید؟ آیا برای زنان افغانستان چه خواهد کردب و خداکند که طلاق زیاد نشود و برای خواهران و مادران ما کجروی و مشکلات خوانوادگی را ببار نیاورد
نگران زنان مسلمان و شجاع این وطن.

>>>   جناب غیرت پاکستانی نام خراسان پاک را خراب کرده نمیتانی این زن عیسوی نور چشمی تو و بابا غنیت باشد ما را با او کدام کاری نیست.

>>>   کاری که او میتواند برای زنان و دختران بکند ای هست که حجاب را از بالای سرشان بردارد و آنها را خواننده و رقاصه کند فقط همین.

>>>   بهر حال خدا کند روزی برسد که ما مردم افغان لت خور هر عقده ای از تیمارستان فرار کرده نباشیم به امید روزی که در روزگار بر روی پاشنه ما بچرخد واز همه دوستان افغانستان وافغانی دوست می خواهم برای این سرزمین مانده در انتظار ارامش دعا کنید

>>>   بهلول جان ترا نمیشناسم ویک سخنم راګوش کن اسلام عبارت ازخواسته وارزوی کسی نیست بلکه خداوندیست که خالق ومالک همه چیزاست وقران کتاب مقدس الهی دربین اشکاراست واګرکسی دعوی اسلام کند باید مطابق دستورات الله متعال عقیده وعمل داشته باشد وچون خداوند دین اسلام راحق وکفر را باطل ګفته است وهرکس این دورامساوی ویا کفررا ازاسلام بهتر بداند بدون شک ازدین خدا بیرون است پس شما باید بدانید که این مساله کفر واسلام است نه پشتو وفارسی درکنج لحد ازشما پشتون ویا تاجیک وازبک پرسان نمیشود بلکه ازحق وباطل موافقة ومخالفة قران پرسیده میشودواکنون اګرشما مدعی اسلام میباشید باید ازهمین سخن که عیسوی ازمسلمان بهتراست توبه نمایید وګرنه ادعای شما دروغ میشود امروز بدانی یاندانی فردا درقبردانا میشوی نه اشرفغنی ونه خانمش بتوهمکاری میکند هنوزسر وقت است باید بحال خودفکرنمایی واین سخن که کفرواسلام کاری شخصی خودش میباشد درست نیست زیرا کافر فقط کفر ورسومات کفری را حاکم میګرداند وخدمت کفر بزنان افغانستان فقط بی ادب ساختن وبداخلاق نمودن است وانها را باراهای مختلف زنا وبدکاری حتی با... اشنا نمودن است

>>>   برای بانوی اول کشور آرزوی موفقیت دارم امیدوارم که خدمات قابل ستایش و در خور فرهنگ و دین مردم افغانستان انجام دهد

>>>   مردم افغانستان فقط به نام مسلمان هستند و دین اسلام را به میراث برده اند. در عمل حتی یک نفر را هم نمی توان در افغانستان پیدا کرد که تمام اعمالش اسلامی باشد.بیهوده شعار اسلام و مسلمان بودن ندهید که شرایط امروزه افغانستان بخاطر افرادی چون شما هستند که خود را کاسه داغ تر از آش کرده و بدون اینکه کوچکترین آشنایی با دین اسلام داشته باشند دم از اسلام و مسلمان بودن می زنند و به دیگران بدون هیچ گونه دلیل و اساس اتهام کفر و کافر بودن می زنند. به گمان این افراد فقط کسانی مسلمان هستند که نماز می خوانند دیگر مهم نیست که چی کارهای دیگری که نمی کنند

>>>   دوستان خانم رولا غنی هر چه باشد، حالا عروس و ناموس افغان هاست لطفا به ایشان توهین نکنید.

>>>   بلی خوب است که زنان هم در بیرون از خانه مخصوصاً در دفاتر کار کنند. آرایش کنند و یک لقمه روزی را به خانه بیاورند. آخر آنها هم انسان هستند و نیم از پیکر اجتماع، باید آله دستان مردم به صورت عروسک شده و چرخ اجتماع را بچرخانند. در محافل رقص و آواز کنند و چرخه اقتصاد ممکلت را به چرخش بیاورند... و دست رحمت بر سر همی زنان مظلوم و رنجدیده و تفتیده دفتری افغانستان بکشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است