دولتمردان جدید کشور به چه چیز سوگند خوردند؟
این موضوع سوگند خوردن به زبان پشتو یا بصورت سهوی و از روی غفلت تنظیم کنندگان صورت گرفت یا اینکه بعضی ها خواستند از همین ابتدا بگویند که حرف همان است که ما می گوییم 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۳/۷/۷ کد خبر: 80566 منبع: پرینت

س از مدت ها انتظار، مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور رسمی و قانونی افغانستان در حالی در کابل برگزار شد که برای اولین بار در تاریخ کشور ما، انتقال قدرت به شکل دموکراتیک و بدون کودتا و ترور انجام می شود.

پیش از این هفت رییس جمهور افغانستان ترور شده اند و این برای اولین بار است که مردم ما شاهد انتقال قدرت از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب بعدی به شکل دموکراتیک هستند.

اما همین مراسم تحلیف هم بی حاشیه نبود. امروز هفتم میزان و بیست و نهم سپتامبر، اشرف غنی احمدزی به همراه دو معاون خود به عنوان رییس جمهوری جدید سوگند یاد کرد.

در این مراسم تحلیف حدود ۲۰۰ مهمان خارجی به همراه سران کشورهای منطقه و جهان دعوت شده اند که با حضور 1200 مهمان داخلی جمع تمام مهمان قریب 1400 نفر بود. بعد از رییس جمهور و معاونینش، داکتر عبدالله به عنوان رییس اجرایی دولت آینده نیز به همراه دو معاونش سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه ای که اشرف غنی صاحب به آن قسم خورد، به این شرح است: به نام خداوند بزرگ سوگند ياد می کنم که ضمن حمایت از دين مقدس اسلام، قانون اساسی وساير قوانين را رعايت می کنم. از استقلال حاکميت ملی و تماميت ارضی افغانستان حفاظت و حقوق و منافع مردم افغانستان را در نظر گرفته و برای سعادت و ترقی مردم افغانستان تلاش می کنم.

اما ایراد بزرگی که بر این مراسم وارد بود قرائت این سوگندنامه به زبان پشتو بود. متن سوگند معاونان رییس‌جمهور که به زبان پشتو تهیه شده بود، توسط اشرف غنی خوانده و قرار بود پس از وی هر دو معاون (عبدالرشید دوستم و سرور دانش) تکرار کنند.

این متن در حالی به زبان پشتو تهیه شده بود که همگان می‌دانستند جنرال دوستم ازبک تبار و سرور دانش هزاره از ادای کلمات به زبان پشتو ناتوان هستند.
جنرال دوستم که به بی‌پروایی و راحتی مشهور است، بلافاصله پس از اتمام متن سوگندنامه، معذرت خواهی کرد و گفت: من پشتو مشتو بلد نیستم.

که البته این موضوع سوگند خوردن به زبان پشتو یا بصورت سهوی و از روی غفلت تنظیم کنندگان صورت گرفت یا اینکه بعضی ها خواستند از همین ابتدا بگویند که حرف همان است که ما می گوییم و از لحاظ ما قومیت برتر همان قومی است که مد نظر ما می باشد.

بعد از سوگند دو معاون اشرف غنی نوبت به داکتر عبدالله رسید که باز هم سخنان اشرف غنی را تکرار کرد و به عنوان رییس اجرایی دولت وحدت ملی سوگند خورد که از استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی مردم افغانستان حراست کند.

محترم محمد خان و محمد محقق نیز در این مراسم به عنوان معاونان اول و دوم عبدالله سوگند یاد کردند.

حامد کرزی در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید در سخنانی کوتاه با تاکید بر اینکه بسیار مفتخر است که قدرت را به صورت مسالمت آمیز به رییس جمهوری منتخب واگذار می کند، گفت: مردم ما ثابت کردند که پختگی و درایت سیاسی لازم را دارند. من از مردم افغانستان تقاضا می کنم دولت وحدت ملی را یاری کنند و پشتیبان این دولت باشند.

محترم کرزی همچنین افزود: مردم با حضور در انتخابات نشان دادند که خواهان صلح و ثبات در کشور بوده و امیدوارم که رهبری جدید صلح و ثبات در افغانستان را در اولویت برنامه های خود قرار دهد. وی پیشرفت اقتصادی، سیاسی و رفاهی را در گروی صلح امنیت دانست و تاکید کرد اگر موانع خارجی بر سر راه برقراری صلح در کشور نبود، امروز افغانستان به مراتب پیشرفته تر بود.

مراسم تحلیف اشرف‌غنی احمدزی رییس‌جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی دولت آینده در نهایت با دعاخوانی جناب صبغت الله مجددی پایان یافت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما هر دو سوگند یاد میکنیم که در غلامی
و بردگی کردن به کفار و بر آورده ساختن
اهداف آنها که همانا نابودی اسلام و مسلمین
است از هیچ گونه تلاش و کوشش دریغ ننماییم
این بود سوگند حقیقی آنها
ط.بیباک

>>>   دررسانه ها ومجامع عمومی باید به زبان فارسی سخن گفت به علت اینکه همه فارسی بلدند اماپشتورا کسی بلد نیست هرکسی پشتو حرف بزند ... تعصب ...خویش را به نمایش میگذارد .

>>>   زنده باد عبدالله زنده باد غنی ...

>>>   هموطن گرامی تاجایکه من شاید دیدار برنامه تحلیف بودم جناب اشرف غنی در قسم خوردن هم تقلب کرد و دست خود را بالایی قران پاک نگذاشته بود در حالیکه باید میگذاشت تا بار مسولیتش درپیشگاه الهی بیشتر میشد اما نکرد از این معلوم می شود که که حکومتش به پیش نخواهد رفت و سقوط خواهد گرد با این چل و مکاره گی اش
قسیم دانش دعوت شده به محفل

>>>   زنده باد عبدالله زنده باد غنی وای بحال سی میلیون افغانی

>>>   جناب قسیم دانش چون برای اشرفغنی بجای تورات وزبور (قرآن) را آورده بودند قهر شده ودست خودرا نماند

>>>   به راستی وقتی ازبک با پشتو بلد نیست هزاره ها و تاجیک ها هم به آن زبان صحبت نمی کنند و یا نمی توانند و اکثر پشتو زبان ها هم می توانند فارسی خوب صحبت کنند و هم آن را می فهمند چه ضرورتی بود متن سوگند نامه معاونان اشرف غنی به زبان پشتو تنظیم شود؟
معذرت خواهی دوستم و اشتباه و غلط خواندن آقای دانش چیزی جز توهین به این زبان نیست؟!!!
چرا زبان دوم این کشور به این اندازه منفور شده است که امروز با این که سرود ملی این کشور به زبان پشتو هست ولی بیش از 90% مردم افغانستان آن را نمی دانند و بلد نیستند ؟؟

>>>   عبدالله ریس اجراییه به امضا اشرف غنی تعین شد به امضای اشرف غنی برطرف هم میشود جه سلاحیت وچه اعتباردارد.
شهروندان

>>>   شما خوب ببینید که دست محقق از قرآن شریف بلند بود و این پیغام میدهد که او قسم نخورده است
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   مهم نیست که سوگند به زبان پشتو باشد و یا دری ... موضوع مهم و اصلی سوگند حقیقی است و نباید به هیچ شخص توهین نمایم اقای عنی باشد و یا عبدالله ....
سوسن ناصری

>>>   اشرف غنی گفت جلجلاله بی سواد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است