سخنان امروز اشرف غنی را حتما به یاد بسپارید
ما نباید فراموش کنیم که ما میراثخوار جهاد و همه کسانی هستیم که بستگان خود را در این مبارزه از دست داده اند. من برای توسعه اقتصادی کشورم تلاش خواهم کرد. افغانستان در سالهای آینده چهره ای متفاوت خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۵    ۱۳۹۳/۷/۷ کد خبر: 80564 منبع: yjc پرینت

محترم اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مراسم تحلیف تاکید کرد مهمترین هدف دولت، وحدت ملی است.

اشرف غنی به مهمانان مراسم به زبان ازبکی خوش آمد گفت سپس از حامد کرزی و عبدالله سپاسگزاری کرد و بعد از تشکر از همسرش " بی بی گل یا همان رولا غنی" ، چنین سخن گفت:

" افغانستان امروز با دیروز فرق دارد ما دیگر تبعه و تابع کسی نیستم، بلکه شهروندان یک سان هستیم.
ما مصمم‌ هستیم تا پاسخگو باشیم. صلحی که عدالت نداشته باشد ناپایدار است و ما صلح ناپایدار نمی خواهیم.
ما صلح کوتاه مدت نمی خواهیم. ما صلح پایدار می خواهیم.
ما بین قوه اجراییه و قوه مقننه قراردادی به میان آید.
خواست ما از وکیلان این است که دیگر خواستار ملاقات شخصی با وزیران نباشند. از آنها می خواهیم که از ارایه پیشنهاد تقرر و انفکاک مخصوصا در ادارات امنیتی خودداری کنند.

من از تمام صلاحیت های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده خواهم کرد. برای انجام اصلاحات در قوه قضاییه باید یک کمیته با صلاحیت به وجود آید.
دادگاه عالی افغانستان باید در ظرف یک ماه تمام دادگاه ها و قضات را بر اساس اصول مکافات و مجازات ارزیابی کند.
در هر وزارت یک تعهد امضا خواهد کرد: بین وزارتخانه و پارلمان و رییس اجرایی.

ما فساد اداری را تحمل نخواهیم کرد. برای دفع علل پدیده شوم فساد اقدامات همه جانبه خواهیم کرد.
ما تعهد داریم که بودجه ملی را راسا به ولایت ها انتقال دهیم.

تا حال امنیت به معنای فیزیکی آن مطرح شده، اما مفهوم مهم آن امنیت بشری است. رسیدن به اقتدار ملی و حاکمیت ملی تا زمانی که وابسته باشیم بسیار دشوار است. ما به واردات خارجی وابسته هستیم.
بدون توسعه انسانی، توسعه اقتصادی ناممکن است. خروج نیروهای انسانی از کشور فاجعه است. شمار زیادی از افغانها در جستجوی کار به بیرون از کشور می روند و شماری در این راه کشته می‌ شوند و در آبها غرق می‌شوند.

باور ما این است که موقعیت جغرافیایی افغانستان، کشور ما را به کشوری تجارتی تبدیل کند. معادن می تواند افغانستان به کشوری صنعتی تبدیل کند. رشوت دهنده و رشوت گیرنده هر دو مایه فسادند. با هر دو برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به استفاده غیرقانونی و نامشروع از سلاح پایان خواهیم داد.
ما به صورت بالفعل به نیروهای مسلح نیاز داریم. نیاز واضح به تفکیک ارتش و پولیس وجود دارد. ما مسوولیت داریم که زندگی خوبی را برای نیروهای امنیتی فراهم کنیم. نیروهای امنیتی افغانستان خدمتگار تمام مردم هستند.

امنیت خواست تمام مردم افغانستان است. خواست ما این است که از تمام مساجد صدای صلح بلند شود.
اختلافات سیاسی از طریق راه حل سیاسی حل می شود. از طالبان و حزب اسلامی می خواهیم که برای مذاکرات سیاسی حاضر شوند.

سیاست خارجی برای ما اهمیت حیاتی دارد. امنیت در افغانستان با امنیت در دنیا گره خورده است. قاچاق مواد مخدر یک مشکل جهانی است.
ما نیاز داریم که پنج حلقه در روابط خارجی خود را مشخص کنیم: حلقه اول کشورها همسایه. بی ثباتی در این کشورها با بی ثباتی در کشور ما ارتباط دارد. ما نیاز داریم که با کشورهای همسایه یک پیمان همکاری منطقه امضا کنیم.

از خاک کشور ما علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و از آنها توقع داریم که از خاک شان علیه ما استفاده نشود.
طبق وعده اولین سفر من رفتن به حج عمره خواهد بود.

حلقه بعدی کشورهای آمریکا، کانادا و جاپان هستند. صلح هدف استراتژیک ما است. با جامعه جهانی منافع مشترک داریم. حلقه چهارم کشورهای آسیایی است. ما افغانستان به چهارراه آسیا و پل در منطقه تبدیل خواهیم کرد. آسیا هنوز هم از مراکز عمده فقر در جهان است. تلاش ما آن که به تلاش قاره برای فقرزدایی برسیم.

ما به کمک جامعه به تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی نیاز داریم. ما از کمک جهانی برای تقویت این نیروهای استفاده خواهیم کرد. امیدواریم که همکاران جهانی کمک های خود را موثر و شفاف بسازند. بهترین کمک از طریق بودجه دولت است. امیدواریم این موضوع جامعه عمل بپوشد.

اشرف غنی حلقه پنجم را سازمانهای بین المللی دانست و گفت: ما نیت، برنامه و اراده به اصلاحات داریم. ما امیدواریم که با تامین ارتباط با این پنج حلقه به امنیت، توسعه و تحول برسیم.

دولت وحدت ملی افغانستان نماینده همه ملت است و به طور برابر به همه خدمت خواهد کرد. دولت وحدت ملی برای تقسیم قدرت نیست بلکه هدف خدمت به ملت است. افغانستان امروز متفاوت با افغانستان دیروز است. افغانستان امروز پیامی برای آینده ای شکوفا دارد. مردم این کشور همگی از حقوق برابر برخوردارند و دولت پاسخگوی ملت است.

شکی نیست افغانستان اکنون با چالشها و مشکلات زیادی روبرو است. فرایند سیاسی در افغانستان و اصلاحات از خواسته های مردم کشور ما است. ما به این خواسته ها متعهد هستیم. ما نباید فراموش کنیم که ما میراثخوار جهاد و همه کسانی هستیم که بستگان خود را در این مبارزه از دست داده اند. من برای توسعه اقتصادی کشورم تلاش خواهم کرد. افغانستان در سالهای آینده چهره ای متفاوت خواهد داشت.

اشرف غنی صاحب با آرزوی سربلندی مردم افغانستان به سخنرانی خود پایان داد.

ما نیز خطاب به رییس جمهور جدید خود می گوییم، مردم ما نیز این سخنان شما را در اولین روز ریاست جمهوری ات، به خوبی بیاد خواهند سپرد تا هر ساله در سالگرد ریاست جمهوری ات به یاد آورند که چقدر به وعده و وعیدهایی که امروز دادی، عمل کرده ای.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آروزی موفقیت برای ریس جمهور جدیدمان داریم..
امدادالحق از کندز.

>>>   خدا ریس جمهور مارا درکاهاش توفیق بدهد

>>>   زنده باد اشرف غنی فهیم و کاردان امروز مهمترین نیاز های افغانستان و راههای اجرای آنها را بیان کر د از اینکه رئیس جمهوری با این ایده ها دارم افتخار می کنم. سرپلی

>>>   امیدوار هستم که وعده های چرب و نرم جامه عمل بپوشد و قدرت و ارگ ریاست جمهوری مدهوشش نکند.سیاست مدارها یک خصلت دارند که وعده زیاد میتن اما در میدان عمل پاهایشان میلرزد.خوب حالا اگر واقعا بتواند این کارها را عملی کند شاهکار کرده به امید افغانستان بدون جنگ و خونریزی که آرزوی دیرینه اکثریت مردم ماست.اگر کشور ثبات سیاسی و امنیتی داشت همه چیز وابسته به همین دو اصل است.پس دولت جدید باید از اشتباهات دولت و دولتهای سابقه پند و عبرت گرفته باشد و سیاست های مخرب که آنها داشتند را دنبال نکند.خوب حالا دیده شود و برای مردم عزیزم روی کار آمدن دولت جدید را تبریک میگویم و برای آقای داکتر غنی و داکتر عبدالله موفقیت آرزو دارم.

>>>   من از تمام صلاحیت های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده خواهم کرد. برای انجام اصلاحات در قوه قضاییه باید یک کمیته با صلاحیت به وجود آید.
دادگاه عالی افغانستان باید در ظرف یک ماه تمام دادگاه ها و قضات را بر اساس اصول مکافات و مجازات ارزیابی کند.
در هر وزارت یک تعهد امضا خواهد کرد: بین وزارتخانه و پارلمان و رییس اجرایی. ما فساد اداری را تحمل نخواهیم کرد. برای دفع علل پدیده شوم فساد اقدامات همه جانبه خواهیم کرد.ما تعهد داریم که بودجه ملی را راسا به ولایت ها انتقال دهیم.صحت حرفهای فوق زودمعلوم خواهدشد اگرازعلمای تشیع که هم تحصیلکرده هستند وهم خودشانرا به متاع دنیا نمیفروشند درادارات دولتی به عنوان ناظرین قدرتمند وقضات کار گرفتی بیشک که راست گفتی که به ملت سازی وکشور سازی فکر میکنید وگرنه نه .بااحترام

>>>   خواهشااگر به وعده های خودوفا وعمل نتوانستی ویااینکه نگزاشتن!منتظراستعفای جناب شماهستم!
محمدصابر ازتهران

>>>   زعامت دکتر اشرف غنی یک فرصت خدادادی است برای جهش افغانستان به سمت توسعه و رفاه، وظیفه تک تک افغانها است که با حمایت بی نظیر از برنامه های رییس جمهور، افغانستان را تبدیل به مرکز سرمایه‌گذاری و تجارت جهانی نمایند ما پتانسیل نیرومندی را داریم تنها نیازمند درک تاریخی و رفتار ویژه هستیم زنده باد افغانستان، پاینده باد افغانها -
مهندس موسوی -

>>>   این حرفای خوبی است انشاءلله موفق باشد مردم هم وظیفه دارند حمایت کنند. به یاد داشته باشیم دولت را مردم میسازد. انتقاد سازنده را منکر نیستم بلکه حمایت نکردن را از هر حکومت که در افغانستان برقرار میشود لغو می دانم کرزی باشد غنی باشد عبدالله باشد وظیفه مردم کمک به دولت و همکاری است و بس
یک هزاره دایکندی شهرستان عاشق وطن.

>>>   اشرف غنی بسیار یک شخصی بی حوصله وبی صبر است ومانند حامد کرزی تحمل سخن های زشت را ندارد ومن مطمین هستم که اوبا تمام ملت افغانستان درگیر خواهد شد ویک رئیس جمهور ناکام خواهد بود ولی داکتر صاحب عبدالله درپهلوی آن بسیار یک شخص صبور وباحوصله است که اول خدا امید مردم ملت شریف افغانستان به جناب ایشان است

>>>   به آروزوی توفیق ریس جمهور محبوب وطن وعزت وشکوفای افغانستان عزیز مافعلاوظیفه شرعی واسلامی داریم که ازریس دولت حمایت کنیم تادولت باخاطرآسوده به ملت وکشورخدمت کندوانشاءالله ایندوره نقته پایان رنج وآلام ملت افغانستان باشد.ازهمه هموطنان عزیزتقاضاداریم که ازمنفی بافی ونآمیدساختن مردم و بحثهای اختلاف برانگیز قومی مزهبی وحزبی وگروهی بپرهیزندوهمه ی توجهات به سمت تعالی کشوروملت وآینده درخشان افغانستان باشدوازداشتن چنین ریس جمهور با سواد و دلسوز و کار آگاه وآشنا به رنجهای دیرینه ملت افغان به خودببالند وخداراسپاسگویندوازتخریب چهره های شاخص وطن که خاسته دشمنان وبدخواهان است جدابپرهیزند ومنالله التوفیق.
سیدمحمدداودموسوی(زاهدی)مقیم ایران قم.

>>>   مابه تواناییهای رئیس جمهور اشرف غنی امیدوارهستیم وامید که باالتزا موعده های بسیارنیک واساسی عملی شود.
نواندیشان بلخ.شیوا

>>>   ازسخنان رییس جمهور معلومه که ایشان بابرنامه هست وبدون برنامه واردعرصه نشده.برای ایشان ارزوی موفقیت دارم.ومن الله التوفیق .
امیری

>>>   غنی بابا کسی است که عمل و سخن شان یکی است و در تضاد نمی باشد
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   بلی ، برنامه های جناب احمد زی نماینده گی از دانش سیاسی واجتماعی وی میکند و از قلب هر فرد افغان صلحخواه و آینده ساز بر میآید. خداوند برایشان توفیق و برای مردم ما صبر و حوصله عطا فرماید . زیرا جامعهء امروزی ما آنقدر پیچیده ومغلق است که حل و رفع مشکلات انبار شده کار یکروزه ، یکماهه و یکساله نیست. مرور زمان بیشتری نمایان گر احساس چنین تحولات ، تغییرات و حل و فصل پرابلمها خواهد بود. استقرار متداوم بیسوادی،جهالت، فقر و خودخواهی عامل اساسی همهء مصیبت ها در کشور ستمزدهء ماست. بناً رفع چنین امراض و امثال آنها سالیان مدیدی را درانتظار خواهد داشت وکار بسی دشوار ومشقت فرصا خواهد بود . بناءً همکاری بدون آلایش اقشار مترقی ، صلحخواه ، متفکر ، دانشمند، وغیره در سازماندهی ایجاد یک جامعهء سعادتمند شرط لازمی موفقیت رییس دولت در امور سپرده شده به وی و نظام سالم جامعه وملت ما خواهد بود. در غیر آن یالله و یا نصیب!
فریدون (کابل)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است