حکومت وحدت ملی در تعارض با قانون نیست
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۳/۷/۶ کد خبر: 80490 منبع: پرینت

13 سال از حملات یازدهم سپتامبر می گذرد حملاتی که سرآغازی که برای پایان رژیم طالبان از افغانستان و آغازی برای حکومت جدید شد. حالا بعد از 13 سال غرب قصد رفتن دارند و طالبان در تلاش برای آمدن می باشند. گذشت دهه ی اخیر افغانستان را بر سر زبان ها آورد و پرچم ما را در بسیاری از کشورها برافراشت. سرنوشت افغانستان چه خواهد بود و آیا پایان 2014 پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان خواهد بود؟

شریف غالب سرپرست پیشین سفارت افغانستان در کانادا در برنامه پرس و پال گفت: افغانستان در طول این دهه شاهد انکشاف های عمیقی در نحوه ی زندگی مردم و وضعیت کشور به طور کلی بود. بعضی بر این باورند که افغانستان قادر به ایجاد تغییرات لازم در زندگی مردم و حیات سیاسی و اجتماعی کشور به نحو لازم نشد اما واقعیت امر این است که کشور راه درازی را در این سال ها پیموده است. ما از یک مقطعی که شالوده ی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور از هم گسیخته بود امروز به سوی تاسیس دموکراسی نوپایی گام گذاشتیم که آزادی ها و حقوق فردی به رسمیت شناخته شده و به نقطه ای رسیدیم که نمی توان آن را بدون دستاورد خواند.

وی افزود: انگیزه ها و اقتضاهای مشخصی غرب و جامعه بین المللی را به همیاری و همکاری در رابطه با افغانستان و ایجاد دموکراسی در این کشور قانع ساخت که در این راستا منافع غرب نیز بی تاثیر نبود.

غالب تدویر سومین انتخابات ریاست جمهوری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری انتخابات از چندین جهت یک قدم حیاتی و مهم در تاریخ معاصر افغانستان تلقی می شود. اول از همه برای استمرار جاری صلح در کشور مهم بود. دوم، برگزاری انتخابات برای تامین حق طبیعی هر شهروند که تعیین سرنوشت است انجام شد. سوم برگزاری انتخابات قدمی در جهت نهادینه شدن دموکراسی نوپا در افغانستان است.

به باور شریف غالب امروز افغانستان با مشکلات زیادی روبرو است. متاسفانه عدم رسیدن ستادهای انتخاباتی به یک توافق پایدار تاثیر مهلکی روی عرصه های مختلف زندگی مردم افغانستان گذاشته است. این مشکل مختص به افغانستان نیست بلکه کشورهای زیادی بن بست انتخاباتی را تجربه کردند.
تشکیل حکومت وحدت ملی به هیچ وجه در تعارض با قانون اساسی کشور نیست. قانون برای تنظیم امور اجتماع بر مبنای خیر و صلاح مردم در جامعه ترتیب می شود. زمانی که مصلحت جمعی را در بکارگیری فرمول دیگری برای گذشت از بحران می یابیم در تضاد با قانون نیست به این علت که مصلحت جمعی را در نظر گرفتیم.

سرپرست پیشین سفارت افغانستان خاطرنشان ساخت: نحوه ی تعامل غرب و خصوصاً آمریکا با افغانستان مبنی بر درک عمیق از کشور ما است بنابراین جنجال های انتخاباتی برای آنها دور از ذهن نبوده و این احتمال را در نظر گرفته بودند. هر چند که آمریکاو غرب اولویت های دیگری در منطقه و جهان دارند که این جنجال ها و مشکلات می تواند ما را از اولویت جهانی خارج سازد. ما به عنوان یک کشور بخاطر منافع ملت افغانستان و برای حفظ دستاوردهایی که داشتیم عملاً باید مترصد هر فرصتی باشیم که اعتماد لازم را به جامعه ی بین المللی و آمریکا بدهیم که بالاخره از این بن بست خارج می شویم.

وی در وضعیت بوجود آمده هم جامعه ی بین المللی و هم مردم و حکومت افغانستان را مقصر دانست و گفت: جامعه جهانی بنا بر نداشتن تجربه و یا عدم به علت بکارگیری فرمول هایی که در افغانستان قابلیت تطبیق نداشت در بوجود آمدن وضعیت فعلی مقصر هستند هرچند که مقدار زیادی کوتاهی از جانب ما صورت گرفته در واقع ما افغانستانی ها مسوول بازسازی و پیشرفت در کشور هستیم. ما لیست طولانی از نواقص را در کارهای خود داریم. ما می توانستیم استفاده های زیادی را از فرصت طلایی کشور کنیم اما خبرگی سیاسی لازم را نداشتیم تا از همیاری و همکاری های بین المللی استفاده ی خوبی کنیم تا امروز در جایگاهی کاملاً متفاوت از حالا باشیم.

غالب در پایان با اظهار امیدواری به آینده گفت: بخشی از حل مشکل، شناخت مشکل است. درسی که ما آموختیم این بود که در دنیایی چنین در هم تنیده و با این روابط گسترده نمی توان به صورت جزیره ای بیطرف بود. متاسفانه نتیجه ی انزوای تلخی که سال ها افغانستان داشت را مردم تا اکنون چشیده اند. خوشبختانه بزودی چارچوب امنیتی قرار است توسط رهبری سیاسی به امضا برسد و هنوز هم فرصت هایی دیگری موجود است و باید همچنان تلاش کنیم تا به نتیجه ی دلخواه برسیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عجب سرپرست سفارت !
همه دار و ندار شان فقط همان مصاحبه ۲۰ دقیقه یی است.
از این بالا نه علم دارد، نه صداقت و نه عمل مفید
امیدوارم که روز به عمل ارزش قایل شویم و به گفته های شیرین کس فریب نخوریم.
به مقالات اقای جمیلی، سفیر پیشین افغانستان در کانادا در مورد شریف غالب مراجعه شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است