جنرال دوستم، کابل را شهرآشوب می سازد
مقر و جایگاهی در ارگ ریاست جمهوری است که برای ریاست اجرایی تیم اصلاحات و همگرایی درنظر گرفته شده بود اما اینک زیر پوتین های لجام گسیخته ازبک ها درآمده است و بیش از دیگر تصرف ها به چشم می آید 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۴    ۱۳۹۳/۷/۶ کد خبر: 80489 منبع: پرینت

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور ظاهرا منتخب و در واقع دست نشانده ای که هنوز مراسم تحلیف و سوگند را بجای نیاورده است؛ چنان این روزها مشغول رژه نیروهای نظامی اش در تصرف وزراتخانه ها است که کابل تبدیل به شهرآشوب شده است.

ازبک های تحت امر این فرمانده قدیمی، در قالب شبه ارتشی ها به وزارت خانه های کابل و ارگ ریاست جمهوری تاخته اند و نیروهای شان را مستقر نموده اند و رفته اند؛ این روزهای پایتخت بی شباهت به آنروزهای جنگ داخلی و پیروزی مجاهدین بر ارتش سرخ نیست.

از همه مهمتر، مقر و جایگاهی در ارگ ریاست جمهوری است که برای ریاست اجرایی تیم اصلاحات و همگرایی درنظر گرفته شده بود اما اینک زیر پوتین های لجام گسیخته ازبک ها درآمده است و بیش از دیگر تصرف ها به چشم می آید.

همین جنرال دوستمی که دیروزها همه گمان می کردند در برابر طالبان قد علم کند و داعیه مبارزه همه جانبه با مخالفان مسلح را داشت امروز دم از مذاکره با این گروهک های تروریستی با اجازه اشرف غنی می زند گویی خوی و خصلت حامد کرزی در ارگ واگیر دارد.

در همین راستا با تداوم بدون تحول مذاکرات صلح آمیز برای مصالحه با طالبان جنگ طلب و جنگ افروز، زیر نظر عبدالرشید دوستم رسما شورای عالی صلح اعتبار و ضرورت وجودی خود را از دست خواهد داد و این یعنی تمرکز قدرت در ارگ و دیکتاتوری سنتی.

هرج و مرج کابل در رژه نظامیان ازبک تبار تحت امر معاون اول رییس جمهور، نه تنها امنیت نسبی و سست عنصر پیشین را مستحکم نساخته است که در کشاکش ورود بیش از سه هزار مهمان بلندپایه داخلی بین المللی برای مراسم تحلیف منجر به انفجاری در چهارراهی زنبق کابل و نزدیک ارگ ریاست جمهوری نیز شده است.

این لشکرکشی های شبیه به کشورگشایی معاون اول رییس جمهور جدید فقط دامن تیم اصلاحات و همگرایی و یا مردم ملکی ساکن پایتخت را نگرفته است بلکه عامل تهدید جدی برای اشرف غنی احمدزی در جایگاه ریاست جمهوری و سرور دانش در جایگاه معاونت دوم بشمار می آید.

وای اگر ازبک ها کابل را به تصرف درآورند... وای اگر زور و زر تداوم بدون تحول تیم جدید جای منطق و قانون نیمه و نصفه حکومت کرزی را بگیرد و وای اگر این روزها عبدالرشید دوستم هوای جهاد و جنگ داخلی به سرش بزند و تاخت و تاز را بسوی دیگر وزارتخانه ها نیز بکشاند.

افزون بر تمام این بلایا که بر سر کابل نشینان باریدن خواهد گرفت، حمایت مستقیم و همه جانبه ترکیه از این فرمانده قدیمی، جای پای جاسوسی ها، مداخله ها و رفت و آمدهای سران این کشور را در مسایل سیاسی، نظامی و اقتصادی افغانستان براحتی باز می کند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نترس وطندار! دوستم چیست، چند فیر هوایی کنی...اگر دوستم به کابل لشکر کشی میکند باز برای استاد عطا آسانتر میشود که... دوستمی ها را در شمال گم کند. این خود زمینه را برای عدالت و تجزیه مسالمت آمیز کشور آمده می سازد. پشتونها صلح نمی خواهند و دیوانه وار دنبال گم شده هستند که خود گمراه شده اند.
خالق میمنه

>>>   سلام لطفا این قدر منفی... ننویسید بگذارید کشور روی ارامش ببیند

>>>   نويسنده ...
أيا كدام ازبيك (نه ازبك) مثل شوراى نسوار(نظار) در روز تجليل كدام كسى را كشته؟ يا مثل بغمانى ها تجاوز جنسى كرده؟براى أمدن جند هموطن ازبيك اينقدر غوغا به با كرده اى...! اينها مثل شوروايى ها نسوار به جور و جباول شهر كابل نيامده اند مثلى كه شما كرديد. أيا بدر فهيم... يك سقاو در قريه ..... نبود؟... بقيه را در نوشته أينده مى نويسم
شكريه نظام

>>>   درود به همه
آنروزیکه کل کابل را شورای نظار در اشغال خود درآورده بو در کجا بودی که ... و میگفتی "ایالناس..."؟.... تا این چند روز پیش نصف وارت و مقام های کلیدی ارگ را جمعیتی های تاجیک قبضه کرده بودند در کجا بودی که صدا بلند میکردی و میگفتی "در تقسیم قدرت به حق سایر باشنده گان و اقوام افغانستان حق تلفی شده و ظلم رفته است. چرا عطای ... شما در مزارشریف امپراتوری درست کرده، هست و نیست مردم صفحات شمال را بتتصرف خود درآورده، پروای ریس جمهور و قانون کشور را هم ندارد،صدا بلند نمیکنی و از اشوب عطاخان سخن نمیگویی؟...چه میخوهی بگویی عیزیز دل من. میخواهی بگویی اوزبیکها بیگانه اند؟ حق اشتراک در حاکمیت را ندارند؟ یکمقدار منطقی فکر کن، دوستوم این جنرال قدیمی با کدام نیرور و اسلحه داخل کابل شده است و میشود؟ این مرد دلاور و راستین همه دارو ندارش را در اختیار حکومتی نوپا 13 سال پیش گداشت. وجدان داشته باش و منصفی پیشه کن.

>>>   ... اگر تو مسلمان باشی باید این حدیث مبارک حضرت بهترین عالم محمد مصطفی صلی الله وعلیه وسلم که فرموده اند( هرکس که به قومیت افتخار کرد ازمانیست ،هرکس که به قومیت زیست ازمانیست و هرکس که به قومیت مرد ازمانیست) را ملاک عمل و پندار خویش قرار دهی ولی افسوس که... آیا با ملیت برادر پشتون وحدت کردن گناه است و آیا بردن اکثریت آراء گناه است . درست میفرمایی که دوستم دست نشانده است ولی تو ... این رادرک نکرده ای که او دست نشانده مردمش ورئیس جمهورش است . اگر بقایای سلطنت با علم وفرهنگ ترک هارا از این سرزمین بردارند برای شما چی خواهد ماند ، غزنی که پایتخت جهان اسلام را بخود کسب کرد از برکت سلاطین ازبک و بقایای سلطنت شان است . اگر افتخارات احمد شاه بابا و دیگر سلاطین ازبک را از این خطه برداریم برای شما جی باقی میماند ... خوب کرده که عساکر دوستم جاهای مهم را اشغال کرده جون بالای شما نمیتوان اعتماد کرد. یکبار به شما اعتماد کرده منحیث نماینده ائتلاف شمال در نشست بن معرفی کردیم درعوض شما ... ها سه پست مهم را بخود اختصاص دادید ولی ما دیگر به شما اعتماد نمیکنیم ...شما که سوار بالای تانک های ما وارد کابل شدید و مارا از پشت خنجر زدید . بازهم هرجی در گوش شما بخوانم فایده ندارد ...
بااحترام مرور

>>>   جالب است ! .... درست است که ملت اوزبیک فرزندان همان امیرتیمور و یا امکان دارد جنگاوران مشابه فرقه 53 سابقه هنوزهم بسیارپیرنشده باشد مگرشهریان عزیز بیادداشته باشند که امنیت سراسر افغانستان بدست طرفداران دوستم یا بدست طرفداران تیم اصلاحات نیست بلکه اردوی ملی 350000 نفری افغانستان قرار دارد . من اوزبیک هستم ولی مطمینم که همه جنگاوران لجام گسیخته یا لجامدار جنرال دوستم تحت امرنظم و دسپلین هدفمند عیار است . اینجا بجز از احتیاط تامین امنیت چیزدیگری نخواهد بود . حال مردم اوزبیک تا همه ملت های افغانستان امنیت میخواهد فرزندش هم امنیت میخواهد.
قلقان

>>>   نترس بچیم ایقه هم که تو میگی نیس
مسعود

>>>   جنرال دوستم، کابل را شهرآشوب می سازد
دوستم گفته کابل میرم با دسته گل میرم
وا وا لیلی فردا کابل میروم
بر سری ملاه عمر گل میزنم
ماه بعدی مسلی سال های قدیم
دست به چورو چپاول میزنم
نبی جاغوری

>>>   لالا نویسنده محترم خودت دیگر بسیار غلو کردی ... تاخت و تازت را بالای ملیتیکه تمدن اش چون خار چشم حاسدانی مثل خودت نه تنها در داخل بلکه در خارج خواهیم داشت ما منتظر عکس العملهای خارجی هم هستیم از تاج محل تا قصر بیگم هرات و ام البلاد یعنی بلخ باستان مگر از تمدن سرتاج بشری تاریخ بشریت نیست که جایگاه خاصی در بناهای تاریخی ملل متحد دارند تو باید کلاه خودرا به آسمانها پرتاب کنی که اوزبیکهای با فرهنگ و تمدن بالا حد اقل حامی ملت افتر افغان میشوند و به عدل و انصاف و ترقی و تعالی هدایت میکنند اگر کسی سد شود البته مثل گذشته زمین را زیر پایشان آتش دوزخ میگردانند .
ضیاالدین ژکفر از جرمنی

>>>   جناب نویسنده آیا ازحکومت 5000ساله ترک تباران چشم پوشی میکنی؟ تویکدفعه تاریخ ورق بزن بعد متوجه میشوی که ترک تباران چقدر مردمان باسیاست وبافرهنگ هستند ومدت جند سال یکعده پنجشیری حق وحقوق ترک تباران را خوردند دیگر بس است وحالا چنین اجازه را به هیچ کس نخواهیم داد حق وحقوق مان بخورد وازحق خود دفاع خواهیم کرد وبه یک صف به حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان پیوسته واز اوامررهبر کبیر عبدالرشید دوستم اطاعت خواهیم کرد.
قره ازبلخ

>>>   ...افغانستان امروز از هر چه بیشتر به یک پارچه گی ووحدت ملیت های ساکن در ان ضرورت دارد.

>>>   اینان بیش ازینکه بقکر اسایش ملت باشند در فکر ایجاد یک جو سیاسی اند تا با طالبان به نحوی کنار بیایند وزمینه خورد وبرد شان در قبال مصارف بول های مصرف شده در قیل وقال اینخابات را مهیا سازند ایکاش اینها یک اظهار نظر سطحی ونمادین راجع به چنگهای براه افتاده در اجرستان هم میداشتند واز خون های رخته شده ی فرزند های این وطن سر بازان واردوی ملی که شدیدا بان احتیاج دارند مینمودند ازبک ها نا خورده ونادیده برقص امده اند طالب حکومت را بر اساس بیندار خود ها میخواهند انها معامله گری با چون توی را برای خود ننگ میدانن وهم کشتار بیش ا8000 افراد خویش را بدست ازبک ها را از یاد نبرده اند .

>>>   سلام بنده اوزبک نیستم یک افغان هستم و به تمام اقوام ساکن در کشور احترام دارم.از نظر بنده نویسنده این مقاله یک شخص متعصب بوده زیرای در طول 13 سال برداران پنجشیری و مارشال تاخت و تاز مینمود در کابل هیچ گاه کسی نگفت چرا حالا که جنرال دوستم چنین میکند باز زیر انگوشت انتقاد میرود... بیایم بجای انتقاد از همدیگر دست اخوت ،بردباری و برداری دراز نمایم تا کشور عزیز ما از این حالت نجات پبدا نماید و مانند سایر ملتهای کشورهای دیگر منحیث یک ملت گشور خود را آباد بسازیم.
وطن دوست

>>>   عزیزم چشمهایت کامل باز کن و ببین، فرق ندارد تحمل فرمایید اوزبکها را چون دیگران در این چند سال تک روی های قومان تاجیکم را نیز تحمل کردند در تمام ادارات دولتی عکس از مسعود گرفته بود این، مگر اقوام دیگر افغانستان شهیدان بزرگی نداشت چرا عکس های همه شهدا اقوام در نهادهای دولتی که از آن همه هستند نصب نشود؟ مگر چند سال قبل برای نصب عکس در سال گرد مسعود در غرب کابل چند تا از مظلومان بی گناه را شهید نکردید! دیگران هم می فهمد عزیزم ولی از خدا و یا ازشما می ترسد
نظری بامیانی

>>>   اتحاد دوستم وغنی همینطورتصادفی ویکباره صورت نگرفته است. محورعربستان ، ترکیه ، پاکستان ..... دربرابرفرهنگ فارس ها متحد شده اند. بیدارباشید وآگاه که خطرات بزرگی در راه است!

>>>   اشوبګری ها ولجاجت های شورای نظار وزمامداران... ان به مراتب بیشتر از مسایل است که درمضمون فوق به جنرال دوستم نسبت داده شده است
سلطان کمالپوری ازدنمارک

>>>   زنده باد جنرال دوستم و ازبکهای قهرمان این تفرقه افگنی ها دیگر هیچ سودی ندارد ما همه یک دست برای ساختن افغانستان واحد کار خواهیم کرد.
قندزی

>>>   برادر شما میخواهید همه حرکتها طبق میل تان باشد اینطور نمیباشد حوصله داشته باشید. این شما بودید که جنرال صاحب دوستم را اهمیت ندادید و پشت دیگران رفتید. چون حالا برای شما دیر شده. از کلمات تخریش آمیز جلوگیری کنید و بس.
برادر بیطرف شما ترکمن

>>>   جزای قروت اب داع است

>>>   سلام به همه ملت عزیزم .ازکرزی سوال دارم که کجامیرود.حالاملت رادریک سردرگمی ودربدری نشانده است.این خیانت است.کوتاه عرض دارم توسط هرکسیکه بود.گفته برادرمادرست است که به قدرت تکیه زد.و13سال چوروچپاول کرد.درزمانیکه 13سال قبل درطیاره امریکائی هاکه درارگ پیاده شد.درهمان وقت حتایک طالبی هم وجودنداشت.درهیچ یک ازولایات گپ وصدای ازطالب نبود.حالادست آوردشماجناب کرزی درطول 13سال این است که برادران ناراضی خودرابه همکاری برادران دوگانگی خوددرخانه خانه ملت مظلوم وبی دفاع افغانستان توسط چرخبال های خارجی وداخلی برده پیاده کردید.که آن برادرن کفرصفت تو هر روز صدها هموطن عزیز مان را به بهانه های گوناگون سر میبرند. جواب ملت و جواب شخص خودم را بدهید. که نهایت خیانت کردید.من دودفعه خداشاهداست که بتورای دادم .نمیدانستم که شمادشمن اصلی ملت رابرادرناراضی ودوگانگی خطاب کرده دشمن ملت میشوید.احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
مولوی حضرت ازقندهاروفعلآدرکابل ناحیه 7

>>>   همین جنرال دوستم که نزد همه سوانح اش معلوم است و همگی از همه جنایاتش باخبر اند باز هم 100 مراتبه بهتر از... است

>>>   وای که...نمی بینی که این پنجشیری ها که به سرمردم بیچاره آوردند
این پنجشیری ها چقدرمردم را چورکردند
وای که نمی بینی هرجابلند منزل است فقط ازپنجشیری است
درین وطن هرکس نوبت خود را دارد بگذار همین ازبک ها هم کمی سیر
شوند توهم اگرمیتوانی یک وظیفه بگیر اگه نه خپ خوده بزن مثل ما مردم بیچاره نان خشک بخور وراه خوده برو
این است افغانستان واقعیت تلخ افغانستان که همیشه بوده وانکارناپذیراست ماهم امیدواربه خوب شدن نیستیم پس توهم نباش
هراتی

>>>   باید دوستم نیروهای خود را جابجا نماید زیرا نفر شماره دوم دولت جدید افغانستان است

>>>   ازبک ها با تیم اصلاحات و همگراهی مشکل ندارند . این همه کاری های جناب اشرف غنی و کرزی است که میخواهند ازبک ها را با تاجیکان و هزار ها بین خود جنگ اندازند و خود شان فرزندان شان را به امریکا و خودشان شرکت های شخصی بخود بسازند. جنرال دوستم باید بداند که تمام ازبک ها در سمت شمال یکجا با تاجیکان زندگی میکنند و نباید بیشتر فریب این مکاران را بخورد
بدخشانی

>>>   باسلام... اینکه یگ گروه و یاقوم خاص در پای تخت یک کشور تمرکز قدرت را در دست بگیرد امری خطرناگ و غیر عاقلانه می باشد مانند زمان عبدالرحمن و طالبان و...خاهد شد به فکر سلطه خواهی و خود محوری و اینکه همه چیز را در اختیار خود بگرد خواهد افتاد و لذا باید در هرجای از افغانستان از تمرکز قدرت در دست یک قوم جلو گیر شود تا به اقوام دیگر ظلم نگردد و جایگاهی باشد برای همه.
محمدعلی احمدی

>>>   از... درروز شهید خون ریختند ، بهتر خواهد بود - آنروز چرا مهر سکوت به دهن داشتید وسطری هم درمورد انارشی مسلح انروز ننوشتید- چرا ازگدودی سرخ ونارنجی هراسی نداشتید وابحال این قضاوت بیجا!
سلیمان کبیری

>>>   دوستم یک شخص است مسلکی در قسمت اردو می باشد و او باید سر قومندان عالی قوای مسلح کشور ایفای وظیفه نماید و همه قدرت نظامی باید در دست او باشد

>>>   برادرنویسیده شورای نظاردریک دست اش قرآن است ودریک دست اش خنجر است. دوشمنی شورای نظار بهترازدوستی آنها است. جنرال صاحب دوستم یک مرد صادق وطن دوست است.
فرید ازشهر مزار شریف

>>>   ... دوستم باوجدان ترین ادم دنیاست تفرقه نیندازید

>>>   سلام ازبک هم ازافغانستان است آنهانیزحق داردکه درتمام عرصه هاسهم بیگیردوفعال باشدتابه کی خودخواه وخودکامه باشیم مگرازخودخواهی پیشیان عبرت نگرفتید نتیجه خودخواهی هابودکه سی سال جنگهای داخلی رابدنبال داشت

>>>   ...آیا جنرال دوستم نبود که در زمان جنگ درکابل مهاجرین کابل را به ولایت جوزجان سر پناه داد...؟
عبدالرشید

>>>   غنی اشرف به خاطر قدرت همه چیز را فروخت دوستم تا حدودی گرایشات پان ترکیستی دارد که از سفر های او به کشورهای ترکستان و ترکیه آشکار است و این برای مملکت بسیار خطرناک میباشد.

>>>   جناب با احترام مرور -قوم پرستی و قوم گرایی در اسلام مذموم است ولی امروز چه کس قوم پرستی میکند که نام قوم خود را بالای کشور ما گذاشته ؟ در جای دیگر در احادیث آمده که -حب الوطن من الایمان- نام حقیقی تاریخی این وطن خراسان قلب ایران زمین است که با فتنه انگلیس افغانستان نام شد و از آن روز دیگر وطن کدام روز خوش ندید و همه مردم کشور به جنگ و اختلاف مصروف گشتند.

>>>   زنده باد دوستم قهرمان

>>>   ... اگر جنرال دوستم جنگ سالار است ، اعضای اصلاحات وهمگرای از آن مبرا اند؟؟؟؟ این چگونه یک منطق ووجدان است که به خاطر اشتباه یک فرد بر یک ملت حمله کرد؟؟؟

>>>   از ازبیک ها چی دیدی اینقدرمینالی... بنده در حالیکه ازبیک نیستم این همه را نشان از وحدت ملی میدانم.

>>>   بعد از اعلان نتایج انتخابات برخلاف تعهدات قبلی که به فرمایش اقای کرزی برای خت نمودن اب وگرفتن ماهی انجام شده بود اشغال مقر ریاست اجرائیوی باز به دستور جناب کرزی اقدام شاید اخری بود که انجام شد بامید اینکه با این عمل داکتر عبدالله به عنوان احنجاج و اعتراض مجلس تحلیف را بایکات و مراسم تحلیف اخلال گردد که از بخت بد این تیر نیز به هدف اصابت نکرد و مراسم برخلاف میل و اراده ای اقای کرزی انجام شد و جکومت وحدت ملی تشکیل گردید اگر جناب کرزی درین کشور باشد که هست در اینده نیز برای ناکام ساختن حکومت وحدت ملی سعی وتلاش خود را ازدست نداده ارام نخواهند نشست این ارگ خاکی چقدر زمام داران را گذشتانده وانسان ها یکی بعد دیگر امدند ورفتندوبقول شاعر
ظالم بمرد وقاعد زشتی از او بماند عادل برفت ونام نیکو اختیار کرد
ناظر از نورستان

>>>   ملیت شریف ازبک جز پیکر تجزیه نا پذیر کشور ما خواهند بود. ازینکه یکی از معاونین ریس جمهور کشور ازین ملیت است، من خیلی خوشحالم. اما از ینکه شخص مانند رشید دوستم از آنها نماینده گی میکند، متآسفم. دربین هموطنان ازبک تبار کشور ما چهره های تحصیل یافته، دلسوز، وطنپرست، صادق ونیک نام زیاد اند، چرا آنها نماینده گان ازبک تباران افغانستان شده نمیتوانند.؟ من به کشور و مردمی که معاون ریس جمهورش رشید دوستم باشد تآسف میکنم .
کاشف

>>>   سلام به تمام دوستان نظر دهنده بیاد داشته باشیم درزمان خروج قشون سرخ شوری سابق تمام امکانات نظامی آنها درافغانستان بجامانده بود که بعد ازمدتی نچندان دور بکشور همسایه ما پاکستان فروخته شده است که ما نمونه ازتانک های فروخته شده را درجنگ خیبر جنیسی وحیبر پختونخواه می بینیم اما قهرمان کشور استر جنرال عبدالرشید دوستم تاهنوز باقی مانده های روس را دربندر هیرتان نگهداری وپاسداری میکند قضاوت باشما نظر دهنده گان.
تایمنی ازغور

>>>   آفرین جنرال قهرمان, به همت و صداقت ات نسبت گرفتن حق ملت های مظلوم و ستم دیده باورمند هستم. سالها از تیورسن های جمعیت و شورای نظار شنیده بودم که می گفتند ایتلاف تاجک ها و پشتون ها بخاطر سرکوب ازبک و هزاره ضروری است حتی از یک کدر روشنفکر بدخشان این را شنیدم. حالا که ازبک ها و هزاره ها راه خود را یافته اند بگذار رهبران تاجک همچون جولا در تار های بافتگی خودشان جان بکنند. حالا برای ما تاجک ها یک دمبوره و یک دول ضرورت است تا با دنبوره و دول زدن از حق مان دفاع کنیم. زنده باد ازبک ها و هزاره های شجاع که حق خود را از گلو شیر گرفتند. شعار ما مشارکت همه ملت های محکوم در قدرت است.
بدخشی

>>>   صفات ازبک ها
پیش قدم در قوم پرستی,مثلا وقتی دوستم پیدا شد تمام سابقه جهادی خود را کنار زده رفتند پشت یک ....
دوم . ملیشه بودن و در مقابل پول به هر کس متر متر جنگ کردن
سوم . مزدور خوش خدمت برای حاکمان
چهارم . قساوت قلب بی رحمی
کسی نیست که یادشان بیاندازد دوران بالا حصار را که رمه رمه میگریختند
کسی نیست یادشان بیارد جنگ های قندز را که اجساد ملیشه ها را در کراچی زیر دوره مردم میانداخت
زلمی ناصری قندز

>>>   نمی دانم شما تاجیک های ... به چه می اندیشید که هر کس در اطراف تان تکان بخورد حتما یک حرف بی ربط می زنید راستی هیچ می دانید اگر همین ازبک و کسانی دیگر نبود شما کی بودید این یک واقعیت تلخ است برای شما که از ... دیگران مرد می شوید بعد قر قر هم می کنید یک کمی خجالت بکشید این بار به جان ازبک افتادید اگر این خاصیت دو رنگی شما نبود حال افغانستان این نبود

>>>   ملت ازبک مانند همه ای باشندگان افغانستان یک ملت شریف بوده و حق دارند مانند بقیه در احراز پست های دولتی سهیم باشند ...

>>>   راستی آشوب بازی های تاجیک فراموش شد هر روز به بهانه رای مردم مانند کانگستر های آمریکایی در مناطق مختلف افغانستان عربده کشی می کرد آقای دبل عبدالله می گفت من نتیجه نمی پذیرم و در این باره هیچ مذاکره هم نمی کنم یاباید بر اساس رأی مردم نتیجه اعلام شود یا مرگ برایم بهتر از سازش است والان بجای فکر کردن به کارهای جنرال دوستم به دبل عبدالله بگویید بمیرد اگر مرد است اگر نه یگ چادری برایش بخرید که واقعا می زیبد

>>>   چون اردوی ملی وپولیس ملی وامنیت ملی با کمیت وکیفیت خوب فعال است دیگر افراد چون افراد دوستم انهم بشکل مسلح جواز ندارد ودوسم خان بداند که سال های 70 تا 75 دوباره تکرار نمیشود که جاده ومکروریان اول را افراد دوستمی بازهم تاراج کند وقتیکه ریس جمهور جدید میگوید حکومت موازی را نمی خواهیم پس لشکر کشی افراد دوستم چه معنی دارد طوریکه نوشته های دوستان دیده میشود اول خودشان قومگرایی را دامن میزند ودر اخیر نوشته شان میگویند قوم اندیشی خوب نیست نمیدانم که ازین رفتار ذیک زاک شان ودفاع ترحمی از یکطرف واتهامات کین توزانه بیک طرف دیگر چه سود خواهند بردند بهتر خواهد بود که از چنین جملات اتهامات به این ان بگذرید مردم همه در قضایا حاظر وحضور بوده همه چیز را میدانند ودر یتوب همه موارد هنوز وجود دارد به ان رجوع کنید خود بخود خادمین ملت وخاینین ملت برای تان روشن میشود حاجت جر وبحث نیست .

>>>   زلمی ناصری... بیک ملت بزرگ افغانستان توهین میکنی

>>>   ازجنرال عبدالرشید دوستم حتی پاکستان هم میترسد:-
ازهمین حال باجنرال صاحب دوستم معاون اول ریاست جمهوری آینده که چندروز بعد باریس جمهورنو ومتفکرجهان به یکجا ارگ میآید گفتگوها راجع به مسایل امنیتی افغانستان جریان داردمیخواهیم یک پلان وطرح وراهکار مشخص را دررابطه به ازبین بردن تمامی گروه های تروریستی درافغانستان روی دست بگیریم جنرال صاحب دوستم بطور کل گفته میتوانیم دارای توانایی خوب وقدرت خوب بوده قادربه ازبین بردن تمامی گروه های تروریستان میباشد ودرامنیت تاثیرخوب خواهدکذاشت ملت شریف ما صاحب صلح وامنیت دایمی خوب خواهدشد.
ظاهرعظیمی سخنگوی

>>>   پره کندگی زنفاق خیزد
پیـــــروزی ز اتفاق خیزد
ژنرال عبدالرشید دوستم اعضا وهواداران حزب جنبش ملی را به وحدت ویکپارچگی دعوت کرد وهمچنان مردم ترکتباراوزبیکها وترکمن ها دارای اتحاد واتفاق محکم میباشد. هرقوم که دارای اتحادواتفاق باشد ولو که تعدادکم هم باشد ازهمه قوی میباشد.
روشنفکران

>>>   ژنرال دوستم رهبر محبوب القلوب مردم افغانستان نسبت به هر رهبران افغانستان دارای نفوس وقدرت واقعی ویک شخص کاملاً باتجربه وهمچنان ازهرنگاه ازتمامین رهبران پیش قدم وبهتراست او دایماً به منافع ملی میاندیشد وتمام ملت شریف افغانستان اوزبیک وهزاه ،تاجک وپشتون باهم برادر و برابرهستند.
(((هیچ نیرویی نمیتواند دوستم را ازمردم اش جدابسازد.)))
سیدثمرالدین"سنگر"

>>>   اتحاد با یک پشتون گناه نیست اما اتحاد با یک آمریکایی مجهول الهویه بخاطر رسیدن به منافع شخصی گناه است جفا است و بدبختی .
آرش کاریزی

>>>   زلمی جان ناصری ، هرچه بود این شورای نظار همیشه در مقابل دوستم بگیل بود، شورای نظار با مکارگی از دوستم سوء استفاده میکرد و اورا علیه قوم پشتون و سایر مردم به جنگ میانداخت حال ما فریب شغال های مکار را نمی خوریم و به وحدت تاریخی خود با قوم بردبار و برادر پشتون بیشتر از پیش تقویه و ادامه میدهیم .مراد

>>>   به زلمی ناصری پاکستانی قندزی
کسی که به دوستم توهین کند بزدل وکوردل است.
شهروندان

>>>   جنرال دوستم واقعاً قابل احترام است مرد سنگر است
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   از مطالعات مندرجه چنان به نظر می رسد که افغانستان حافظۀ تاریخ خودرا از دست داده است. ایکاش کسی پیدا شود و در اینجا بنویسد که :
1 هیطل ویا هفتالیان کی بود؟
2-هونهای سفید و یوه-چیها کی بود؟
3-غزنویان کیها بودند؟
4-سیمجوریان؟
5-خوارزمیان؟
6-سلجوقیان؟
7-تیموریان؟
8-بابریان؟
9-گورکانیان؟
و کسی برایمان لطف نموده بنویسد که: بغیر از آثاری که از کسانی اجنبی چون اسکندر مقدونی و اعقابش در افغانستان بجای مانده، دیگر تمامی آثار تاریخی کشور ما از دور کدام حکمدار مانده است که قوم ازبک، هزاره و پشتونرا که اعقاب هفتالیت و یا هونهای سفید هستند به نظر حقارت می بینید؟

>>>   سلام و خسته نباشید برای همه دوستان !
برایم خیلی جالب بود بحث شبکه اطلاع رسانی افغانستان، شبکه ی که خود را حامی فرهنگ و مردم داری می پندارد چرا مستقیمآ حملات خود را بالای این قوم نشانه گرفته است هنوز یکروز نشده با اوزبیک های افغانستان اینقدر تضاد قومیت نشان میدهد لطفآ مردم را در نفس کشیدن بگذارید تا خستگی های دور نا میمون انتخابات را حد اقل برای چند صباحی سپری کنند ترا بخدا سوگند میدهم دیگر اینقدر این ملت را بجان هم نیاندازید گاه پشتون میگویید گاه اوربیک وهزاره وتاجیک وامثلهم...
به تنهایی هیچکس باعث ترقی یک کشور نشده بلآخره همین مردم اند که باهم در انکشاف وسربلندی کشور زیبای شان سهم میگیرند من چی دانم که تو خود شخصآ جیره خوار کدام کشور خواهی بود که به این تبلیغات زهرآگین میپردازی اگر افغان باشی کوشش کن خاین نباش بل درراستای متحد کردن بردران وخواهرانت تلاش بخرج بده...
یکی از همشهریان هرات

>>>   نویسنده محترم :
این گونه نخواهد شد خود و دگران را نگران نساز بگذار جامعه حد اقل از بار کج اندیشی تو درامان باشد و این همه محنت که بردوش این ملت سنگینی میکند بس نیست که تحلیل آمیخته با توهم نیز بر آن افزود شود .
آشوبزده

>>>   چه شد بلواگران وتفگنداران وموتر سواران که از مرگ یک ... قهرمان ملی تجلیل بعمل می اوردند ونشان دادند که هنوز با وجود دایاگ ودموکراسی وحکومت سیزده ساله کرزی هنوز درکابل گروپهای ملیشه شورای نظار با تفنگ وراکت وپی کا وبم وچانته وشاجوردانی هایشا حی وحاضرن وبرای غارت قدرت ومال مردم وکشتن ادمها وراه روها وتکرکردن با موترهای مردم اماده خدمت به تیم اصلاحات شان.چرا در برابر دوستم که مقر فرمانروائی رهبرشانرا اشغال کرده اند درک ندارند و خود نمائی نمیکنند.
پنجشیری بیغرض


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است