مردم نگران عزت افغانستان، ناتو منتظر امضا
افغانستان کنونی که چند پارچه با دو رهبر خفته در سوی دو پرچم و ده ها مدعی مالکیت و وراثت قدرت به مرحله اضطرار رسیده است تشنج و تنش را بیش از این در حوزه مسایل امنیت ملی و حضور یا خروج ناتو بر نمی تابد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۱    ۱۳۹۳/۷/۶ کد خبر: 80488 منبع: پرینت

داکتر رنگین دادفر اسپنتا طی دو روز متوالی و در فاصله ای قریب به 24 ساعت دو اظهار نظر قابل تامل درخصوص وضعیت امنیتی افغانستان و ایتلاف بین المللی ناتو داشته است که هر دو تنها 48 ساعت پیش از امضای توافقنامه توسط اشرف غنی احمدزی رسانه ای شده اند.

بیان عدم موفقیت استراتژی مبارزه با تروریسم و تبدیل آن به یک تهدید جهانی از یکسو و ضرورت امضای توافقنامه امنیتی کابل واشنگتن بلافاصله پس از مراسم تحلیف برای بهبود وضعیت افغانستان از سوی دیگر از زبان مشاور امنیت ملی کشور نمی تواند بی تاثیر باشد.

در حقیقت افغانستان کنونی که چند پارچه با دو رهبر خفته در سوی دو پرچم و ده ها مدعی مالکیت و وراثت قدرت به مرحله اضطرار رسیده است تشنج و تنش را بیش از این در حوزه مسایل امنیت ملی و حضور یا خروج ناتو بر نمی تابد.

در همین حال در فاصله کمتر از 18 ساعت مانده به مراسم تحلیف ریاست جمهوری و سوگند اشرف غنی احمدزی، ناتو بی صبرانه در انتظار پایانی خوش بر بیش از یکسال کش و قوس توافقنامه امنیتی دوجانبه است و مردم ملکی بی تابانه در نگرانی ازدست رفتن عزت افغانستانی.

دیگر اینکه سفر غیرمنتظره و ابهام آمیز 4 تن از فرمانداران ارشد ایالات امریکا به کابل بلافاصله پس از رسانه ای و مخابره شدن مورد توجه نخبگان سیاسی نهادهای مدنی و مردم ملکی قرار گرفت که قطعا تاثیر این حضور بی سابقه ماه ها بعد مشخص خواهد شد.

در معامله ای که معادلات را برهم زد، تعهد کتبی مشترک عبدالله و اشرف غنی طی ارسال نامه ای به سران ناتو در نشست ولز و سپس اعلام آمادگی رییس جمهور جدید برای امضای این توافقنامه امنیتی در کمتر از 24 ساعت پس از مراسم تحلیف امیدها به یاس بدل شد.

گرچه در یکسوی ماجرا آنانکه ناتو را سرشار و پربار در افغانستان می دانند از این تعجیل استقبال می نمایند اما دیگرانی که حامد کرزی را برای ایستادگی در برابر این پیمان ننگین می ستودند پس از یک سال و اندی سردرگمی و سرگردانی اینک دو واقعه عظیم را بر خود متحمل می گردند: تشکیل دولت وحدت ملی نامشروع و مصونیت سربازان امریکایی در افغانستان.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در جامعه افغانستان افراد وجود ندارد كه حيا عزت و به أزادي وشرف وطن وخاك خود احترام داشته باشد فريب كاري دروغ گفتن پول وچوكي برايش مهم است افغاستان ديگر خاك وخانه افغانها نيست وا قعا هم اين حالت كه خدا سر شان أورده شايسته انها است . كجا هست افراد كه سي سال همه اين خاك را به ويرانه وخون كشيد اخر شان هم نتيجه ... فروختن خاك به امريكا بود نسل هاي اينده ما بايد بداند كه اين همه بد بختي ها ازدست چند افراد مزدور خاين ووطن فروشا كه به نام رهبران...بود كه نصيب افغانستان شد...
جلال از كابل

>>>   افغانستان چی وقت عزت داشته که حالی پایمال شده باشد از وقتیکه احمدشاه بابای بچه بیریش سرقدرت امده تاحال بصورت متداوم عزت افغانستان زیرپاشده است . وووو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است