واکنش اصلاحات به آرای اشرف غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۵    ۱۳۹۳/۷/۶ کد خبر: 80464 منبع: پرینت

كمیسیون انتخابات روز جمعه چهارم میزان در جریان مراسم اعطای اعتبار نامه به داكتر محمد اشرف غنی احمد زی بعنوان رییس جمهور جدید افغانستان آمار و ارقامی را نیز به نشر رسانید كه در تضاد با توافق صورت گرفته میان نامزدهای ریاست جمهوری بود.

نشر آمار و ارقامی كه در درستی و صحت آن تردید جدی وجود دارد و تمام نهادهای معتبر ملی و بین المللی به آن اعتراف كرده اند نه تنها نقض تعهد كمیسیون با نامزدهای ریاست جمهوری محسوب می شود بلكه سبب اغتشاش ذهنی مردم افغانستان و قلب حقایق انتخاباتی در كشور می گردد. قرار بر این بود کمسیون انتخابات قبل از نشر هرگونه آماری با هر دو نامزد ریاست جمهوری رای زنی کند.

اعلان شتابزده یک نتیجه مغشوش نقض این تعهد است.

بیانیه رییس كمیسیون انتخابات در روز سی سنبله 1393 هجری شمسی بر ناتوانی این كمسیون از تفكیک آرا واقعی از آرای جعلی صراحت داشت، وقتی كمسیون خود معترف است كه قادر به تامین شفافیت انتخابت نشده است چگونه می تواند یک ارقام غیرشفاف را به نشر برساند؟

هم موافقه سیاسی و هم اصول و پرنسیب های موجود در قوانین انتخاباتی ایجاب می كرد كه هردو تیم انتخاباتی در جریان مراسم اعطای اعتبار انتخاباتی وچند وچون آمار و ارقام آن قرار بگیرند، امری كه كمیسیون انتخابات در نظر نگرفته است.

تیم اصلاحات و همگرایی اقدام اخیر كمیسیون انتخابات را حلقه ای دیگر از زنجیره ی بلند تخطی ها و تقلبات سازمان یافته و عمدی این كمیسیون دانسته وآن را شدیدا نكوهش می كند، تیم اصلاحات و همگرایی بعنوان یک بخش مهم از ترکیب حكومت وحدت ملی تاكید می كند كه مبتنی بر محتوای موافقتنامه سیاسی میان دو نامزد ریاست جمهوری، اصلاح نظام انتخاباتی، هم از لحاظ ساختار و هم از نظر قوانین، در سر لوحه برنامه های كاری حكومت وحدت ملی قرار دارد. در این راستا رسیدگی به مشكلات و تخلفات انتخاباتی ٢٠١٤ به عنوان یک خواست اصلی مردم افغانستان و بویژه پارلمان كشور ضرورتی گریز ناپذیر به شمار می رود.


پارسا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی خوب شد که معلوم شود کی چند فیصد آراء را ازخود کرده تشکر کمیسون کار درستی انجام دادید.
مراد

>>>   مراد خان مردم این انتخابات مسخره و نمایشی را خوب درک کردند تلاش برای تطهیر این خاینان ملی دیگر آبروی از دست رفته را باز نمی گرداند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است