نحوه تعیین بودجه واقع بینانه نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۳/۷/۵ کد خبر: 80375 منبع: پرینت

ظاهراً سردرگمی سیاسی، سردرگمی اقتصادی را نیز بوجود آورده است. واشنگتن پست در گزارشی به نقل از رییس خزانه ی وزارت مالیه نگاشته است که اگر 537 میلیون دالر از سوی آمریکا و کشورهای کمک کننده تا چند روز دیگر در اختیار این وزارت قرار نگیرد در ماه های آینده مشکلاتی در پرداخت کارمندان این وزارت و نیز مصارف اداره ها بوجود می آید. از سوی دیگر سخنگوی وزارت مالیه می گوید که این پول برای کسر بودجه ی امسال و سال آینده درخواست شده است و این وزارت قادر است تا پایان سال جاری حقوق و مصارف کارمندان دولتی را بپردازد.

هوسی وردک مسوول ایتلاف افغان ها برای شفافیت و حسابدهی در برنامه ای رسانه ای گفت: افغانستان مشکل جمع آوری عواید را نه تنها امسال بلکه در سال قبل نیز داشت. هر چند که وزارت مالیه می تواند امسال معاش کارمندان دولت را بپردازد اما وضعیت فعلی نشان می دهد که برنامه ریزی برای منابعی که دوباره معاش ها را تادیه کند اشتباه و ناقص بوده است. به این معنا که چرا باید بودجه را مطابق وضعیت انتخابات، احتمال بدتر شدن وضعیت امنیتی به دلیل خروج نیروهای ناتو و کم شدن کمک های خارجی طوری تعیین نکردیم که حالا دچار این مشکل نشویم.

وی افزود: این مساله نشان می دهد که نحوه ی تعیین بودجه واقع بینانه نیست. مساله ی دیگر این که بودجه نظر به عوایدی که به دست می آید و شرایطی که پیش می آید باید هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند در این موضوع نمی توان تنها وزارت مالیه را مقصر دانست. نکته ی دیگر این که بودجه ی افغانستان مانند بودجه ی عادی کشورهای پس از جنگ، نیست زیرا این سند از طرف جوامع بین المللی به عنوان سند سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

وردک با اشاره به بعضی مشکلات در ساختار تخمین بودجه گفت: زمانی که یک مکتب یا شفاخانه اعمار می شود بودجه ی آن در ابتدای همان سال اختصاص داده می شود در حالی که 6 ماه طول می کشد تا مسایل تدارکاتی آن حل گردد و تا پایان سال هم فقط 20 درصد از کل این بودجه به مصرف می رسد. این مساله بیانگر خلای ظرفیت است.

هوسی وردک اظهار داشت: از طرف دیگر آماری که وزارت مالیه به مردم اعلام می کند چندان روشن نیست و منابع این عواید و همچنین معیارهای تعیین بودجه در ابهام قرار دارد و به نظر واقع بینانه نیز نیست. روشن نشدن چگونگی این محاسبه و منابع این عواید در بین مردم و آگاهان امور، تشویش ایجاد می کند.

به باور وی فضای کشور به قسمی نشان داده شده که همگی احساس نگرانی کنند. در صورتی که دولت نتواند معاش کارمندان و مصارف اداره ها را بپردازد مواردی وجود دارد که می توان پول را انتقال داد تا معاش کارمندان و مصارف اداره های دولتی پرداخت شود.

مسوول ایتلاف افغان ها برای شفافیت و حسابدهی گفت: مشخص نشدن نتایج انتخابات، ادعای وزارت مالیه در کمبود بودجه برای تامین معاش کارمندان و کمک گرفتن از جامعه جهانی در این موضوع، شفاف نبودن عواید و اطلاع نداشتن از منابع تامین آن مردم را دچار تشویش و نگرانی زیادی می سازد. این فرصت خوبی برای دولت است تا مردم را از ارزش و اهمیت دادن تکس از معاش هایی که باید بپردازند آگاه سازد و به آن ها فهمانده شود که در چنین مواقعی استفاده می شود.

وردک در پایان تصریح کرد: فساد در گمرک بسیار نگران کننده است زیرا به شکل مافیایی درآمده است که سطوح بالای حکومتی را نیز شامل می شود. از سوی دیگر وجود مواردی در حکومت، مشکل ساز شده است به طور مثال افغانستان کشوری زراعتی است و می تواند منبع اصلی عواید کشور باشد اما متاسفانه مشکل تقسیم اداری در کشور به گونه ای است که این بخش با انکشاف دهات یکجای است در حالی که زراعت به عنوان یک بخش منبع عایداتی و صادراتی کشور باید از فعالیت های مردم روستا جدا باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است