ایران حق همسایگی را به خوبی ادا کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۹۳/۷/۴ کد خبر: 80326 منبع: پرینت

کشورها و مردم جوامع مختلف بر اساس نیاز به تعامل و ایجاد رابطه با یکدیگر از جنبه های مختلف رابطه برقرار می کنند. این تعامل برای کشورهایی که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اشتراک دارند آسان تر می باشد، روابط بین دو کشور افغانستان و ایران از این جمله است. به تازگی دولت ایران برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور تسهیلاتی را برای تاجران افغانستانی ایجاد کرده است. شرایط تجاری بین افغانستان و ایران چگونه است و چقدر قناعت بخش می باشد؟

هاشم رسولی مسوول روابط عامه و نشرات اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین شریک تجاری افغانستان بعد از پاکستان محسوب می شود و روابط تجاری این کشور با ما در حدود 7/1 میلیارد دالر است که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به اشتراک دو کشور در سازمان های جهانی افزود: هر دو کشور در سازمان های مختلف جهانی عضو هستند که از جمله سازمان اکو و شانگهای رامی توان نام برد. به همین دلیل ضرورت است که سطح روابط تجاری دوکشور از وضعیت فعلی نیز بیشتر شود. واردات ما بسیار زیاد و صادرات ما بسیار کم است بنابراین باید همکاری هایی انجام گردد که سطح صادرات افغانستان افزایش یابد.

رسولی اظهار داشت: با وجود زراعت فعال، معادن و منابع آبی در کشور و رفع شدن مشکل انتخابات، ضرورت است که سرمایه گذاران خارجی و ترجیحاً سرمایه گذاران کشور دوست و همسایه ی ایرانی را جذب نماییم تا به کشور ما بیایند. ایرانی ها تجربیات خوبی در استخراج تیل، گاز و صنایع پتروشیمی و ساختمان دارند و می توانند به ما کمک کنند.

هاشم رسولی با ابراز خرسندی از اقدام های اخیر ایران برای گسترش روابط تجاری گفت: همان طور که شاهد هستیم ایران بعد از این که توافقنامه ی حکومت وحدت ملی در کشور ما امضا شد سهولت های بسیار زیادی را برای تاجران افغانستانی بوجود آورد که با این کار به خوبی حق همسایه را ادا کردند.

مسوول روابط عامه و نشرات اتاق تجارت و صنایع افغانستان خاطرنشان ساخت: غیر از موضوع ویزا موضوع فرهنگی و اشتراک های زبانی اهمیت زیادی دارد. بنابراین هر چه موانع کوچکی از این راستا برداشته شود میزان رفت و آمد و تجارت بین دو کشور افزایش می یابد.

وی در پایان گفت: ما متاسفانه کسانی را می بینیم که از نام تاجر و جواز تجارتی سوءاستفاده می کنند و برای جلوگیری از این موضوع اتاق تجارت نامه ای را به نمایندگی تجارتی جمهوری اسلامی ایران در کابل می دهد با این نامه، حقیقی بودن تاجر معرفی می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پيشنهاد می‌کنم روی صادرات تخمه چلغوز افغانستان به ايران خيلی زياد کار کنيد. در ايران خيلی طرفدار داره ولی متأسفانه به جز مشهد جای ديگری پيدا نميشه.
چلغوز افغانستان می‌تونه جايگاه پسته‌ی ايران را داشته باشه.در مناطقی که امنيت کامل برقرار هست توريست‌های ايرانی جذب کنيد. توريست‌های ايرانی بسيار ولخرج هستند و نقش مهمی در توسعه‌ی اقتصادی ترکيه و امارات دارند.

>>>   چون شهر هرات یکی از امن ترین شهر های ما میباشد امید ای هست که با پیشرفت و آبادانی بیشتر و حفظ از تروریست و نا امنی توریستان ثروتمند ایرانی را به خود جذب کند با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دینی زبانی میتوانند بلخ و هرات دو منطقه ویژه توریستی و گردشگری شوند در سال های گذشته کشور ازبکستان توانسته بسیاری از ایرانیان ثروتمند را برای گردشگری به شهر های فارسی زبان سمرقند و بخارا جذب کند و ایرانیها آنجا بسیار خرج میکنند.
به امید پیشرفت کشور

>>>   کشور ازبکستان توانسته بسیاری از ایرانیهای ثروتمند را به عنوان توریست به شهر های فارسی زبان سمرقند و بخارا جذب کند با توجه به پیوند های عمیق تاریخی فرهنگی و زبانی بین کشور ما و ایران مسیولان میتوانند دو شهر هرات و بلخ را که آثار باستانی زیادی دارند و از امنیت بهتری برخوردار هستند به عنوان قطب جذب توریست های ایرانی قرار دهند و از این راه سود زیادی عاید کشور شود فقط مستلزم آن است که امنیت گردشگران را حفظ کنند و خدمات توریستی مناسب داشته باشند.

>>>   من یک ایرانی هستم که سالها است آرزوی دیدار از سرزمین زیبای افغانستان را دارم .دلم میخواهد وجب به وجب خاک افغانستان را در جستجوی هم دلی ها و هم زبانی ها بگردم ولی افسوس !!.....به امید روزهای بهتر برای شما .
امیر - شیراز

>>>   به جواب نویسنده که گفته است من یک ایرانی استم! من ایمان دارم حتی در شرایط فعلی اگر در وجب وجب خاک افغانستان بگردی مردم اگر یک نان خشک داشته باشند انرا با تو نصف خواهند کرد و از تو مهمان نوازی خواهند کرد. و باور داشته باش در هیچ گوشه از افغانستان ترا( ایرانی کثیف) صدا نخواهند کرد.اما افسوس!!...... به جواب نویسنده مضمون!
کشورها و مردم جوامع مختلف بر اساس نیاز و منافع از جنبه های مختلف با یک دیگر روابط برقرار می کنند. روابط ایران زیادتر بر اساس منافع ایران استوار است تا منافع افغانستان وشما این را میدانید.

>>>   ایران حق همسایگی را به خوبی وقتی ادا خواهدکرد که برای استفاده از اب هیرمند به دولت افعانستان مشکل خلق نکند وبگذارد دولت افغانستان از این اب برای بند انهار وبرق استفاده کند.

>>>   فی الواقع ما با ایران یک وطن هستیم که در جان یکدیگر تنیده ایم و دارای فرهنگ و میراث و تمدن و زبان و تاریخ و دین مشترک استیم خدا انگلیس پلید را جزایش بدهد که فیمابین ما مرز جعلی تثبیت کرد و بین ما را اختلاف و تفرقه کرد همه اقوام ایرانی فلات ایران یک میراث وطنی مشترک دارند و او ایران زمین است.

>>>   جالبه بدونيد وقتی يه شهروند ايرانی می خواد با يک شهروند خارجی برا چند ساعت گفتگو کنه هر دو به ترکيه میرن که ويزا نمی خواد و ترکيه هر سال سود سرشاری از اين راه داره. خيلی خوبه ويزا را به صورت يه طرفه از خيلی کشورها برداريد تا به جای ترکيه شما از اين ثروت استفاده کنيد. (هزينه ی بليت هواپيما+هتل+رستوران فقط برای يک ديدار پشت درهای بسته)

>>>   درآمد ترکیه فقط از توریست های ایرانی سالی 6 میلیارد دالر هست!!!...عراق سالی دو میلیارد دلار.....امارات سالی یک میلیارد دلار!!!..
حیف که افغانستان امنیت نداره و متعصب های قومی هم اجازه نمیدن ...

>>>   جواب به "روابط ایران زیادتر بر اساس منافع ایران استوار است تا منافع افغانستان وشما این را میدانید."
روابط ايران و افغانستان و بزرگ ترين نفعی که ايران می برد حافظت از يک جمعيت اکثريت مسلمان، اقليتی شيعه و همين طور زبان فارسی هست. اگر اين تعلقات را حذف کنيم خواهيد ديد که با کوچک ترين حادثه ای ممکن هست دو کشور به قطع رابطه ی کامل برسند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است