مافیای اقتصادی با پشتوانه سیاسی در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۵    ۱۳۹۳/۷/۳ کد خبر: 80311 منبع: پرینت

سازمان شفافیت بین المللی مستقر در برلین، در میان بیشتر از ۱۷۰ کشور جهان، افغانستان را دارای فاسدترین دولت جهان اعلام کرده است. در گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان شفافیت بین المللی، جایگاه فاسدترین دولت جهان را به افغانستان، کوریای شمالی و سومالیا اختصاص داده است. در چندین سال متوالی افغانستان، جزو سه جایگاه نخست فساد اداری در دنیا بوده است. متاسفانه وجود مافیای اقتصادی با پشتوانه ی سیاسی در افغانستان همچنان باعث تداوم فساد، ناامنی، کشتار و عقب ماندگی کشور شده است.

آذرخش حافظی رییس روابط بین الملل اتاق های تجارت در برنامه ای رسانه ای گفت: در ارزیابی هایی که صورت می گیرد افغانستان جزو سه کشور فاسد در دنیا است. این فساد فقط شامل رشوت و اختلاس نیست بلکه نبود قوانین کارا و عملی و نبود سیستم، وجود فردسالاری و اقتصاد متمرکز، الیگارشی مالی و سیاسی است. در مملکتی که 9260 تُن تریاک تولید می شود و مانند قطره ای آب که در زمین فرو رفته ناپدید می شود، این سوال باید پاسخ داده شود که این مقدار تریاک چگونه حمل و نقل می شود و پول آن در کجا به مصرف می رسد.

وی افزود: تمام این موارد نشان می دهد که در افغانستان مافیای نیرومندی وجود دارد که بخشی از مافیای منطقه و بین المللی است. این مافیا برای این که پول های خود را قانونی جلوه بدهد به شیوه های مختلفی متوسل می شود. آن ها با خرید زمین دولتی و فروش آن پول خود را در جریان پول بین المللی شامل می کنند. معادن یکی از عرصه های مورد توجه مافیا است.

حافظی اظهارداشت: اعضای مافیای داخلی همانند مافیای خارجی از لباس خوب، آداب معاشرت بالا، ماشین گران قیمت، مهمانی های مفصل و لوکس و حتی مشاورین بسیار ماهر و توانمندی برخوردارند که حتی در مورد آرایش چهره به آن ها مشاوره می دهند. مافیا بخشی از منافع ملت را به نفع خود تصرف می کند. قوانین را مانند خس و خاشاک از پیش پای خود برمی دارد، بنابراین کار آن ها در هیچ اداره ای متوقف نمی ماند، خصوصاً زمانی که مافیای مالی و سیاسی یکجای شود. در افغانستان مافیای نیرومند اقتصادی که پشتوانه ی سیاسی دارد و حتی آشوب ها را تمویل می کند، وجود دارد.

به باور آذرخش حافظی باید اقتصاد مشروع افغانستان که سنّت پیامبر و کنش انسانی است و بخش عرضه ی خدمات برای مردم که صدقه ی جاریه است را از مافیای اقتصادی جدا کنیم. هر چند که این خط کشی تاکنون به قیمت گزافی برای ما تمام شده ولی باید همچنان به این جداسازی ادامه دهیم.

به ادعای وزارعت معدن تعداد زیادی از دارایی های عامه که شامل معادن نیز می شود توسط افراد زورمند به بهانه های مختلف غصب و تصرف شده است. بدون این که عایدی از معادن طلا تا سنگ های قیمتی به دولت فقیر برسد، شاهد استخراج غیرقانونی مواد نفتی و گاز هستیم.

رییس روابط بین الملل اتاق های تجارت خاطرنشان ساخت: شرکت های قانونی معادن و مواد نفتی و گاز توسط استخراج غیرقانونی اشخاص متضرر می شوند و حتی زیرساخت های ملی کشور با خطر مواجه است. من بارها به جناب رییس جمهور و با وزرای معدن و مشاوران اقتصادی حکومت تاکید کردم که قرادادی مانند عینک را در اختیار ما بگذارید و جزئیات آن را با من به عنوان مسوول شریک بسازید اما متاسفانه با این که در تمام مراحل گفتگوها و قرارداد حضور داشتم اما از قرارداد نهایی آگاهی نداشتم. متاسفانه بعدها باخبر شدم که اطلاعاتی که در مورد این قرارداد به شورای وزیران داده بودند با مفاد اصلی قرارداد متفاوت بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از 5 درصد قراردادهایی که در نوشتن آن سهیم بوده ام متاسفانه تطبیق نشد. این بیانگر وجود و فعال بودن مافیا در عرصه های مختلف است. اساس و پایه ی مافیا در مواد مخدر است و در کنار آن اقتصاد جنگی است که تروریزم را تمویل می کند. تاثیر این مافیا به اندازه ای است که اقتصاد مشروع کشور زیر نفوذ آن قرار گرفته است. متاسفانه یک بخش از حکومت نیز یار و مددکار مافیا است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یقینا هرکس و ناکس درین عروس دست نخورده جهان(افغانستان) آب و دانه می پالد. اگرکسی یکفیصد سینه رحم بشرداشته باشداصلاصاحب سرمایه شده نمیتواند چه رسد مافیا . درخودامریکاواروپاشاهدیم که دولت خودش مافیاست پس افغانستان منحیث چوچه امریکاباید چوچه مافیاباشد . اگرتوجه فرمایند نویسنده محترم هم خدمات عامه را صدقه جاریه نام گذاشتندیعنی سرمایه دارمافیااین خدمت را هم صدقه سرخودعنوان کرده گویالازم نیست ودرین بخش هم کاری نکرده مالیات بیوه زن را هم مافیای گشنه چشم حق خودداندو به جیب زده آنرا هم ندهد. مردم رافقیروفقیرترمیسازند تاعامه بجای اخذمعاش به نان خشک کارکند تا همه عواید به جیب مافیاریزد . همینجاست که مافیاگورکاوخودمیشودوبزودی مردم نادارجانفداشده به جهنم روان شان میکند .
رنجبر

>>>   نویسنده خودش آنقدر لابی نزد مافیای قدرت که بطور نمونه حسین برادر قسیم فهیم میباشد بوسیله آنها که مردم بی سوادی بودند بالا کشانیده شد وامروز از ما فیای قدرت صحبت میماید در حالیکه هنوز هم از سفره خون آلود شان تغذیه میشود او مالک خانه در دبی وصاحب سرمایه ی خوبی درین مدت زمان شد آذرخش خودش در مسکو وظیفه قاچاق انسان را به سمت اروپا مینمود وهمواره یخنش در دست افغانها ئی راکه فریب داده بودگفتار میشد بار ها به پولیس مسکو برده شد ناگزیر پا به فرار نهاد وه به المان پنا هنده شد ودر شهریکه زنده گی میکرد معامله دارانش دوباره یا فتند باکشمکش ها مواجه شده واز آنجا نیز فرار کرد تا اینکه در افغا نستان در پوست آدم های محتاج سواد که واقعاً ما فیای قدرت وپول بودند در آمد سرمایه دارشد قضداری هارا اداکرد ودوباره رفت وآمدش شروع شد باید همچو نوشتاری هم بکند تا وجدان ملوثش تبره گردد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است