چرا کرزی پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نکرد؟!
آیا کرزی چیزهایی می دانست که رییس جمهور و رییس اجرایی دولت جدید نمی فهمند؟ ایا امضا نکردن پیمان امنیتی توسط کرزی بنا به درخواست کاخ سفید بود یا نظر شخصی حامد کرزی؟ کرزی که پیمان استراتژیک را امضا کرد در پیمان امنیتی چه رخ داد که از امضای آن سرباز زد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۳۹۳/۷/۲ کد خبر: 80246 منبع: پرینت

همانطور که از ماه ها پیش قابل تصور بود، بلافاصله بعد از مشخص شدن رییس جمهور جدید افغانستان، کاخ سفید خواستار امضای تواففنامه امنیتی کابل - واشنگتن شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی در این زمینه گفت: اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله موفق به تشکیل دولت وحدت ملی شدند بنابراین آمریکا انتظار دارد دولت جدید پس از یک هفته یا بیشتر توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند.

در همین راستا یک مقام ارشد ناتو نیز که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری جدید افغانستان پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن را پس از پایان مراسم تحلیف امضا می کند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که آندرس فوگ راسموسن اخیرا پس از دیدار با باراک اوباما رئییس‌ جمهوری آمریکا در کاخ سفید با تاکید بر لزوم امضای قرارداد امنیتی افغانستان در زمینه ماموریت آموزشی بین‌ المللی تا سپتامبر تاکید کرد که اگر این پیمان امضا نشود، مشکلاتی جدی برای این ایتلاف غربی پس از ۲۰۱۴ وجود دارد.

شایان ذکر است که آمریکا طی دو سال گذشته با فشار به کابل سعی کرد توافقنامه امنیتی را به امضاء برساند اما حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور بنا به دلایل نامعلوم از امضای آن خودداری کرد.

محترم کرزی مدعی بود که این توافقنامه منافع افغانستان را با خطر جدی روبرو می کند که به مصلحت دولت کابل نخواهد بود. اما هر دو نامزد دور دوم انتخابات یعنی داکتر عبدالله و داکتر احمدزی در اولین کمپاین انتخاباتی خود وعده دادند که در سریع ترین زمان ممکن این پیمان را امضا خواهند کرد.

بر اساس مفاد توافقنامه امنیتی بین واشنگتن و کابل، هر چند خروج نیروهای آمریکا از کشور ما تا اواخر سال 2014 میلادی پیش بینی شده اما نزدیک به ده هزار نفر از نیروهای زبده آمریکا تا پایان سال 2016 همچنان در افغانستان باقی خواهند ماند و هیچ خبری از تعطیلی پایگاه های نظامی آمریکا نخواهد بود.

حضور این نیروها و اختیارات ویژه آنها در کشور ما و همچنین اجرای حق کاپیتولاسیون در حمایت از نظامیان آمریکا (داشتن مصونیت قضایی سربازان خارجی در افغانستان) و عدم تعریف فعالیت سازمان جاسوسی سیا در خاک افغانستان از جمله عمده اختلافات بین واشنگتن و دولت کرزی بود.

درباره اینکه چرا کرزی این پیمان را امضا نکرد و چرا اشرف غنی با همکاری عبدالله می خواهد این پیمان را امضا کند، بحث و گفتگوهای فراوانی وجود دارد. آیا کرزی چیزهایی می دانست که رییس جمهور و رییس اجرایی دولت جدید نمی فهمند؟ ایا امضا نکردن پیمان امنیتی توسط کرزی بنا به درخواست کاخ سفید بود یا نظر شخصی حامد کرزی؟ کرزی که پیمان استراتژیک را امضا کرد در پیمان امنیتی چه رخ داد که از امضای آن سرباز زد؟

نکته مهم دیگر اینکه آیا اصلا مردم با امضا شدن پیمان امنیتی آن هم با همین مفاد موافق هستند یا مخالف؟ ایا امضای چنین پیمانی به نفع منافع کلی کشور هست یا خیر؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتي جهاد سي و پنچسال قبل عليه دولت تحت الحمايه شوروي اغاز شد تهعد مردم افغانستان اين بود افغانستان قبرستان روسها و امريكا هي است بايد اين قبرستان محقق شود و امريكا بايد مثلي شوروي از افغانستان عقب نشيني كند افغانستان به هيچ كس سر خم نخواهند كرد مردم افغانستان با روسها جنگيد ايا دلش قبول مي كند كه امريكاي ها در كشورش جولان بزند ..كسي توافقات با امريكا امضا كند در تاريخ افغانستان خاين معرفي خواهند شد تاريخ او را خاين قلمداد مي كند...

>>>   این توافق کاملا به نفع کشور ما است اگر نمی دانید از من بپرسید
علامه

>>>   هر کس این توافقنامه را امضا خاین ملی است از من بپرسید.
هموطن

>>>   کرزی باساس دلایل شخضی که در اینجا و درین موقغ ذگر آن
لاژم نبست و جای شرم دارد پیمان را بر خلاف خواست تمام
اقشار مردم که خواهان امضاء آن بودندامضاء نه گرد.
این پیمان به تغع کشور اشت. پیمان امنیتی و پایگاه نظامی امریکا
در بیش از پنجاه کشور های جهان وجود دارد حتی در کشور های
قوی این پیمان منافع متقابل کشور ها را متضمن است
حقوقیار کابل

>>>   خوووو٬ پس که امضای این توافقنامه به نفع افغانستان است و امریکا این همه پافشاری و اصرار دارد که نفعی عاید ما شود ولو اینکه برای خودش گران تمام شود!!! چه ملحد مهربانی ...

>>>   اقای حقوقیار: در سایر کشور های قوی کار های دیگری هم هست که برای ما زیبنده نیست. ما دو ملیون انسان را از دست دادیم که ازادی داشته باشیم شما همه را نا دیده میگیرید. و ما را به کشور های دیگر مقایسه میکنید؟ از امضای پیمان کرده وجدان های خود را پاک کرده و براه راست بخاطر خدا و منافع ملت و ارمان شهدای خود فکر کنیم به نظر من بهتر است.کمی مسولیت پذیر شویم و احساس و توانمندی خود را عوض وطن فروشی به وطن دوستی مصرف کنیم.برای من جای تعجب است که شما وطن دوستی را شرم اور میخوانید . ما درین وطن زحمت کشیده ایم عمر ما درین جا گذشته ما وطن خود را دوست داریم نمیخواهیم انرا سودا کنیم این حق ما است. ما فقر با ازادی را بر متمول بودن بی وطن ترچیح میدهیم.شما کی هستید بابا؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر دلیلی دارید میشنویم بنویسید.
وطن دوست.

>>>   بین پیمان امنیتی و توافقنامه امنیتی چندان فرق وجود ندارد. اگر کرزی میخواهد بدین صورت خود را از محاکمه تاریخ مبراُ نماید،در اشتباه است. زیرا پیمان امنیتی و توافقنامه امنیتی هردو یک مفهوم را ارایه میکند.

>>>   هدف همه نامزدان یکی وتعبیر هاشان متفاوت است همه میخواهند با خوش خدمتی ارباب را خوش بسازند وانها را از خود راضی نگهدارند درحالیکه این پیش داوری ها ورجز خوانی ها دردی را دوا نخواهد کرد تصمیم اینکه چه کسی را به نمایندگی برگزینند سالها بلکه ده ها سال قبل گرفته شده خارجی ها از اول اوضاع را با به راه انداختن جنگ های داخلی وبوجود اوردن شرایط سخت اقتصادی برمردم ساحه را طوری عیار نموده اند که همه به یک صدا میگویند که قرارداد امنیتی که در حقیقت دوام اشغال است باید امضا شود
در میان قهر دریا تخته بندم کرده ای
باز میگوی که دامن تر مکن هوشیاز باش
وشاعری دیگری میگوید
پروبال ما شکستندو در قفس گشودند
چه رها چه بسته مرغی که پرش شکسته باشد
انها قهرمانان ما ومقاومت گران ما چون مزاری ومسعود وربانی واخیرا جناب مارشال صاحب را از صحنه حذف نمودند وحال با پیشکش نمودن شرایط دشوار در اوضاع واحوال نا مناسب صحنه را برما تنگ ساخته فشار می اورند که این سند ننگین حتما باید بامضا برسد وارگ نشینان هم بصورت تمثیل در ظاهر مخالفت نشان میدهند تا از ملت خوب سند بگیرند که گویا در امضای سند ملت انها را محبور کرده است
ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین
تبنگ چی

>>>   در افعانستان هر کی ریس جمهرشود صددر صدبایدقرارداد امنیتت با امرکاامزاشود اګر نه عوقب بد خواهد داشت

>>>   واقعیت روز این است که کشور به امضای این پیمان ضرورت دارد۰ تلخ است ولی واقعیت۰ وگرنه کشور در کام پاکستان وجیره خواران آن بلع خواهد شد۰
آسمائی

>>>   امریکامیگوید هر که با ما نیست با دشمن ماست. پس کشورهاییکه در منطقه غلام امریکانشده دشمن امریکا پنداشته میشود. جنگ رقابتی درحضورامریکا با شدت تمام ودرغیاب امریکا علل جنگ کاهش مییابد .اینکه جنگ درگزینه صفرخانه جنگی راطی میکند یا تفاهم حرفیست یک مدت ادامه مییابد نه عمری گویااین یاآن اجنت حاکم افغانستان میشود . دستنشانده یک قدم بهترازاشغال کامل است . چون درصورت اشغال کامل کشورگشایی تاابدادامه مییابد .درصورتی کشورگشایی ازطریق دستنشانده سازماندهی شود تجهیزکامل ایجاب میکند تا تبدیل یک قطبی فرصت تفکر ایجاد میشود. درهرصورت به نفع مردم افغانستان خواهدبود .بنابرین گزینه صفربه نفع امریکا و افغانستان است.
فاریابی

>>>   امریکا به خاطر منافع پنهان که از امضای این معاهده نصیبش خواهد شد حاضر است . . . هم بدهد.گول نخورید امریکا به این راحتی حاضر به ترک افغانستان نیست.اولتیماتوم یک بازی است.
امید از ایران

>>>   سلام برخوانندگان محترم اين بود شجاعت مردان ما كه مي گفتند افغانستان خانه شير است ديدي بچيم كرزي شير اصلي را كه دركجا بود وچطور تورا ......... وطن پرست

>>>   ایالات متحده تعهد می‌نماید که از سرزمین و یا تاسیسات افغانستان به عنوان نقطه آغاز حملات علیه کشورهای دیگر استفاده نمی‌کند.
درصورتیکه از منطقه دیگری آغاز حمله باشد بعداً میتواند از خاک افغانستان استفاده نماید.همین است منظورش مگه نه
g a

>>>   نقطه آغاز حملات!
معلوم دار که حمله و یا تعرض اول را از خاک افغانستان شروع نمی کند.
اگر ایران و روسیه هدف باشد و ضروت بیا فتد معلوم دار ازپایگاه خود که جز خاک امریکا به شمار میرود نه افغانستان استفاده صورت خواهد گرفت.
در دو کلمه امریکا مردم ما را بازی داه است!

>>>   آمریکا خواست که برملتم ارباب شود
قبله مردم راگردانیده ومحراب شود

>>>   ما (( افغانستانی ها )) که هنوزهم در گرداب قبیله ، طائفه وقوم وزبان ، سمت وغیره غو طه ورهستیم ، بلند پروازی ، قدرت طلبی ، زورگوئی ، سمت پرستی ، قوم پرستی ، زبان ستیزی وغیره پدیده های منفی تاروپود مار احتوا کرده . باید کسی خارج ازین حیطه باشد تا از دست اندازی ما علیه یکدیگر جلو گیری کند به گفتۀ دختر شاه امان الله که درمصاحبۀ خود گفت 100 سال ازوقت نیت ترقی خواهانۀ پدرش گذشت ما یک ملی متر هم پیش نرفتیم وهنوز به عقب میرویم . تما طمع وامیدو چشم ما به جان یکدیگر است وبه خون دیگری زنده هستیم. به باور من این یک اقدام نیک وپسند یده است که کرزی واوباما پیمان ستراتیژیک را امضا کردند ورنه هما ن خر وهمان بار بود که درگذشته های سه دهه دیدیم. امید که کمی پیشرفت وترقی درکشور رونما گردد . وقبیله بازی وپنچشیری گری ، ازبک بازی وتاجک بازی با التدریج رخت خودرا ببستند و راه بسوی دموکراسی واقعی فراهم شود بلاخره کار به اهل کار سپرده شود وآنهائیکه به خون مردم درعیش ونوش اند وازین پیمان تشویش ونگرانی دارند از صحنه گم شوند تاقیامت زنده نمی مانند بگذارکه وطن روشن شود مردم باسواد شوند وازعلم و تکنالوژی معاصر بهره مند گردند وتنبان کشالان که شب وروز درغم حقوق زنان اند وآنها را مانند مال وحیوان خانه خریدوفروش میکنند به دوزخ روانه شوند .کسی جا ی نماز تان را نمی گیرد خدا کند که از صبح تا شام روی وفرش مسجد را به سجده کردن تا ن سورا خ کنید . بگذار که روشنی به این وطن یکبار دیگر رخنه کند .
احمد یار مجاهد

>>>   سلام برهمه خواننده گان گرامی درشرایط فعلی حضوری ایالایات متحده امریکا در افغانستان یک نیازمهم وضروری میباشد ازیک طرف مداخله کشورهای همسایه یعنی جنوب شرقی وغربی وتعهدنموده دامنی کمک های به اردو پولیس و امنیتی ملی .
......رسولی.......

>>>   اقای gaشما چرا تشویش کشور های همسایه را دارید؟نه که منافع شما هم در خطر است. بهتر است به فکر خود باشید.دقت کنید: امریکا برای خود هیچ الزامیت نگداشته. بعد از امضای موافقت نامه پایگاه های نظامی امریکا در افغا نستان.ت مام حرف ها را در بند دوم احکام نهایی خلاصه کرده(2. تمامی اقداماتی که طبق مفاد این موافقتنامه اجرا می‌گردد باید در مطابقت با تعهدات و تعهدات بین‌المللی طرفین قرار داشته باشد هرگونه همکاری طبق احکام این موافقتنامه تابع قوانین و مقررات دو طرف، به شمول قوانین نافذه تخصیص بودجه، می‌باشد). یعنی بعد از اجرای کار شان که همانا ایجاد پایگاه ها است. قانون تخصیص و بودجه امریکا اجازه پرداخت پول های دیگر را به افغا نستان نحواهد داد. بعدا ما میمانیم و امکانات خود ما و مو جودیت هزاران سرباز امریکایی در افغانستان. اینکه با دوستان شما (همسایگان) چه میکنند. کار انها است.تشکر
راستگو از هرات

>>>   حالي خو كار انجام شد نميدانم رهبران خاين افغانستان كجاست كه جهاد في سبيللا كنند ياامريكاه را دوست دارند در جانه خودجاي دادند همايون ريس مردم بطرف افغانستان

>>>   سلام، برادران عزیز شما خوب فهمیدید اول متن پیمان چه نوشته ؟ یعنی ( جمهوری اسلامی افغانستان ) عوض شد به نام ( افغانستان ) آ یا اسم اسلام، از پسوند نام کشور ما حذف شده شما خوش شید؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ افغانی مقیم

>>>   تشکر از کارکنان سایت افغان پیپر که متن کامل این پیمان را نشر کردند، تاباشد مردم ما با خواندن این مواد از جزئیات بیشتر خبر دار شوند.

>>>   توافق نامه همكاري درازمد ت ميان افغانستان وايالات متحده امريكا كه به امضاء محترم حامد كرزي رئيس جمهور افغانستان وبارك اباما رئيس جمهور ايالا ت متحده امريكارسيد درظاهر امر به نفع ملت افغانستان ديده ميشود اما به نظرمن نفع بردن از اين توافق نامه سترا تيژيك بسته گي به هوشياري ملت افغان وگردانند گان ودست اندر كاران سياست مداران وحا كمان برسراقتدار افغان دارد كه از خود درايت كفايت وصداقت به ملت نشان دهند وتما م مندرجات موافقت نامه را بدقت زير نظرداشته عند الموقع آنرا به مرحله اجرا بگزارد واز جانب مقا بل بخواهد كه وقت عملي شدن قسمت معين ازتوافق نامه فرارسيده . وبطور مجموع توافق نامه كه نمايندگان ملت رنجديده افغان درلوي جرگه عنعنوي به آن ري مثبت دادند وهمچنان رئيس جمهوركشور وكميسيون محترم كه مدت هجده ماه باتمام دشواري ها سراين توافق نامه كاركردند وباالاخيره بامضارسيد يك كار هوسانه نبوده بلكه احساس مجبوريت وتقاضا ي منافع ملي بوده ودوري جستن از گزند ومصيبت هاي فروان كه از جانب همسايه هاي شرقي وغربي وشمالي بوده كه درمدت سي سال اخير براي ملت مجاهد افغان رواشتند وبسيار ماهرانه درظاهر دوست نما ئي ودرباطن خنجر زهرالود خودرا به قلب هر افغان فروبردند وخون آشامي كردند ولذت بردند .بناءً افغان ها ديگر چاره جزنزديك شدن بيك همكار قدرت مند بين المللي نداشتند تا از شرپاكستان وايران خودرا برهاند
واجازه پيدا كند نفس براحت به كشد وفرصت يايند قوت هاي نظامي ملي خود را بازسازي نمايند وپلان هاي اقتصادي اجتماعي؛
تعليمي؛ فرهنگي وزراعتي خودرا پياده كنند ودرپهلوي كشور هاي همسايه كه مجهزبا نيروي اتمي است زند گي مسا لمت آميز داشته با شند واين حق شان است كشورهمسا يه با يد بخود بقبولاند واين حقيقت تلخ را به په زيرند بهتر خواهد بود از مداخله بي جا وشرم آور
وايجاد خصومت بين ملت ها ي برادر ودوست افغانستان پاكستان وايران درپايان زنده باد همبستگي ملت ها ي منطقه ومرده باد حكومت هاي مداخله گر .با احـــــــــــــــترام محمد انور خيفاني از ولايت هرات افغانستان

>>>   ما را در شرایط جبری اختیار گونه مجبور ساختند تا این ‍‍‍‍‍قرار داد امضا شود . بهر حال ما چاره ای جز این نداشتیم و مفاد این توافقنامه در ظاهر امر خیلی بد نیست هر چند در چند بند کمی لغزنده هست اما میشود به جناب کرزی افتخار کرد که کدام قول صدفی صدی کلانی ندانده است و در هر زمان میشود این توافقنامه را فسخ کرد.
اما چیزیکه مهم است این است که امریکا به رضایت خود از این سرزمین بیرون نمی شود و ما هم که خسته و دلشسته از جنگ و توان بیرون کردن ایشان را هم نداریم بنابر شرایط موجود خوب است یک بینی خمیری برایم جور کنیم و از این امکانات استفاده کنیم اگر استفتاده کنیم که در گذشته کمتر استفاده کردیم و بیشتر مردم ما را ناامید کردند تا اینکه برایشان کدام مفادی داشته باشد .
باید منتظر ماند
س ج از کابل

>>>   او افغانی مقیم او نام بی نشان را چه کنیم وقتی نام اسلامی باشد و خود اسلام و یا مسلمانی تطبیق نشود بهتر است نامش را اسلامی نه گذاریم تشویش نه کن .

>>>   بله من خوشحالم کشورم فقط نام افغانستان را دارد. اسلام گفتن آسان است ولی عمل کردن به آن خیلی سخت می باشد اسلام خیلی بزرگتر ازآن چیزی است که ما فکرش را میکنیم . وقتی می گویی اسلام یعنی تمامی حقوق آن رارعایت کنی درحال حاظر فقط ظاهر آن وجود دارد وازاجرای آن خبری نیست. بهتراست بگوییم افغانستان نه جمهوری اسلامی افغانستان

>>>   من سوال دارم که آیا میتواند یک و یا بیشتر از مسلمانان از کفار طلب و امید کمک داشته باشد در حالیکه امروز آمریکای ضد اسلام از پول مالیه اتباع خویش برای مان مساعدت می نماید شاید صرف در برآورده شدن اهداف شان کار کنند.؟؟؟؟؟
م از کابل

>>>   سلام گرداننده گان محترم برنامه ! چون این پیمان میان میان برادران پشتون زبان و دوستان امریکای و انگلیسی صورت گرفته باید که صرف به زبان پشتو و به زبان انگلیس صورت میگرفت و ضرورت به زبان دری نبوده . موفق باشید . س - کابل

>>>   با عر ض ادب و خسته نباشید خدمت خواننده گان این خامه.
بسیار خوب شد. ما امضای این پیمان را به فال نیک گرفته برای افغانستا ثبات بیشتر و برای ایران زوال عاجل از خداوند میخواهیم
ماشدیدا درین شرایط به چنین قرار دادی نیاز داشتیم. تا دست تجاوز همسایگان ما گرفته شود.
علی رضا از مرادخانی

>>>   با عرض سلام و احترام خدمت تمامی خوانندگان این متن
دوستان عزیز !طوریکه هم میدانیم امضای این پیمان نه تنها به افغانستان سودمند است بل برای امریکا بیشتر سودمند میباشد
یک گفته از استاد خود را برای شما بازگو میکنم
استاد مان میگفت که بخواهی نخواهی این پیمان امضا میشود و اینکه امریکا یک چاکلیت را در جیب مان میگذارد حتمی دو تا چاکلیت را میگیرد پس این بر ماست که حداقل از همان یک چاکلیت بیشترین نفع را ببریم به امید آنروز که افغانستان به پای خود بیستتد.
داود شاه خلیلزاد کابل

>>>   من اگر برخیزم تواگر برخیزی همه بر می خیزند....درود بر ملتی که زیر باز ذلت نمی رود....

>>>   بیا ید از خدا وند (ج) بتر سیم و سوره فاتحه را بدقت تلا وت کنیم و معنی آن به گو ش باز بشنویم به هر مسلمان کفایت می کنند .
مسلما ن تنها خداوند (ج ) را عبا دت کنند .
تابع نفس وشیطان نشو ند .
گرفت خدا وند (ج) زود هنگام است.

>>>   باید از مزدوران پاکستان چنین انتظاری در مورد پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکارا داشت زیرا اینها میخواهند که دوباره افغانستان را بدست طالبان و مزدوران بیگانه بسپارند.
فرهاد از هرات

>>>   همکی غلام هستند

>>>   اينها يك مشت مردمى پاكستان خواه هستند
كه آرمان خودرا به گور ببرند
اين را بدانند كه امريكاه از اندازه عمر شان بيشتر ميماند
وحيد مژده هم كه مزيت زنده گى خارجى را ميچشد
و نماينده گى از طالب ميكند...
طوفان از انگليس

>>>   آفرین بر مزدوران پاکستان. خجالت خوب اس، هیچ فایده و ضرر خوده درک کده نمیتانید. خوب ترین، ابرومند ترین و مرفه ترین کشور های دنیا با امریکا پیمان امنیتی دارند و در عین حال سرفراز و مستقل زندگی می کنند. اگه افغانستان در دستان ... شما بیفتند، مطمئن هستم که این کشور را ازیکده خراب تر و ویران تر می سازید. بگزارید این کشور از قافله تمدن و ترقی دیگه پس نماند.... بر مزدوران پاکستان!

>>>   من بعنوان یک جوان افغان با امضای این پیمان ننگین مخالفم..کسانیکه با امضای این پیمان موافقند همه مزدور آمریکا هستند...حتما در خفا دالری به ایشان میرسد وگرنه همه میدانند که هیچ پشکی برای رضای خدا موش نمی گیرد. مگر در این سالها آمریکا در کشور ما حضور نداشت کدام امنیت را برای ما آورد هر روز نا امنی هر روز انتحار چه پیشرفت چشم گیری کردیم؟؟؟ فقط برای آن عده که مزدور اش بودند خوب شد نه برای مردم غریب...فقط فروختند و بکسهایشان را از دالر پر کردند و قصرها ساختند و عیاشیها کردند... این پیمان سند فروش وطن است هیچ وطن دوستی و هیچ دلسوز وطنی نباید به این پیمان دل خوش کند آمریکا سالهاست که امتحان خود را پس داده است...
با احترام احمدی

>>>   برادر محترم !در یک دست اینها تلوار ودر دست دیگر شان قرآن است.اینها امروز در این جلسه بر ضد امریکا جمع شدند٬فردا در دیگر جلسه از امریکا پشتیبانی میکنند. پس فردا تعداد زیاد اینها را در لوی جرگه میبینی که نشسته اند٬یک روز در افغانستان ویک روز در پاکستان هستند.همین ها بنام بزرگان قومی ملک را خراب کرده اند.

>>>   همه طرفدار طالب اند که می خواهد ترس آمریگا بالای سرشان نباشد مگر امریکا از شما آب خواسته نان خواسته بودنش چی ضرر دارد کشور های همسایه طمع نمی کند باخودشان دالر می آور و برای ما کشته می شود.
توریالی

>>>   معلوم است دوستان هنوز نفهمیده اند که امریکا و طالبان دستشان در یک کاسه است!هنوز متقاعد نشده اند که امریکا برای امنیت ما نیامده پس برای ما هم کاری نخواهد کرد!امریکا با استقرارش هم کشور و سرمایه های خدادادیمان را می گیرد،هم ناموس و غیرتمان را و هم دین مان را که از جانمان بالاتر است.بگذارید چند سال دیگر بگذرد تازه شاید بفهمیم که امریکا با ما چه ها که نکرده.
امریکا در این 12 سال چه کارهایی می توانست برای ما بکند ولی در عوض چه کار کرد؟بعلاوه برای همین اندک کار باید دید چه از ما بردند؟

>>>   این..همه شان طالب اند.

>>>   به اینها باید اجازه داده نشود تا در امور مذاکرات مداخله کنند, این ها همه غلامان پاکستان هستند و همه از سوی پاکستان تقویه میشوند
این اصلآ حق مداخله را در پیمان امنیتی بین آمریکا و افغانستان ندارند, وحید مژده هم یکی از همین کسان هست که مخالفت نشان میته و او کسی هست که یکی از افراد خاص آی اس آی میباشد
تشکر

>>>   خوب یکی بگه که کی اینها را سازماندهی و هزینه ان را پرداخت کرده است

>>>   کسانیکه موافقند در خواب و خیال هستند و مفاد آن را درست درک نکرده اند به سادگی فکر میکنند که آمریکا برای ما امنیت می آورد در حالیکه تا کنون که در کشور آزادانه هر کاری خواسته اند کرده اند چه امنیتی؟ چه پیشرفتی؟ من از ملت مظلومم میخواهم ساده اندیشی را کنار بگذارند...حد اقل برای یکبار هم که شده آن طوری که دین خواسته عمل کنید...کفار را به دوستی نگیرید...
نجیب هرات

>>>   ...چه کسی گفته که آمریکا برای ما امنیت می آورد مگر در این سالها که در کشور آزادانه میگشتند چه گلی به سر ما زدند فقط چشم به منابع ما دارند آنهایی هم که موافق این پیمان ننگین هستند کدام مشت دالری برایشان میرسد آمریکا زرنگتر از اینهاست که بدون کدام انتظاری دلش برای ما بسوزد به فکر امنیت ما باشد...من بعنوان یک جوان افغان هرگز غیرتم اجازه نمیدهد که این پیمان لعنتی امضا شود...
با احترام کامران کابل

>>>   چرا کرزی در لست لوی چرگه از این علما و متنفذین نمی گیرد کارهای ناروایی کرزی باعث مشکل سازی در جامعه افغانستان شده است . کرزی درآخیر این دولت بردرهای جانی و قبیله ایی خود تسلیم می کند او مرد م افغانستان شاهد باشید.

>>>   شما عزیزان که ریش و پشم شما را یک دلیجان نمی تواند حمل کند
در طول سالیان متمادی جهاد و پس از آن چه کردید که الآن باز هم سر می جنبانید؟

>>>   بفکر من همه این علمای درباری هستند اکرنی سنکرجهاد علیه استعمار غرب کرم است وتاریخ فیصله خود راخواهد کرد
رشاد اچکږی

>>>   اگر با امضای پیمان امنیتی مخالفت کنید یقینا دوباره به جان هم می افتید جنگ های داخلی شهر های تان را برای چندمین بار خراب و خود تان دوباره اواره ودر بدر خاک پاکستان وایران. مگر این دغعه با حقارت تمام وذلت وخاری بیشتر ...الان هم این ارامش نسبی راکه دارید از دری لطف و احسان جامعه ای جهانی و به خصوص امریکا واروپا است شما تاریخ سه صد 300 سال اخیرو بیبینید یک شب ویک روز ارام وبدون جنگ و ظلم تعدی وتجاوز را که زور مندان وقدرت طلبان با لای ضعیفان مکردند را سراغ ندارید پس لحظه به خود ایید و به سرنوشت فردای بدون جنگ وخون ریزی فکر کنید که در این کشور فقط وفقط با حمات جامعه جهانی به دست امده .....خود خوب مدانید که اگر امریکا نباشد دیگر از حمایت بین المللی هم خبری نیست که نیست..
..هاشمی

>>>   همگی به فکر امتیازخواهی و دالر گرفتن جمع شده اند
هیچکدام به فکر ملت وکشور نیستند
خاطرتان جمعی جمع باشد ازینها جز معامله گری هیچ کاری ساخته نیست.
یک هموطن مهاجر

>>>   کدام قوم است که کرزی صاحب برایش خدمت نکرده است کدام شخص در طول همین جنگهای کشور عزیز ما همه رهبر ها را به یک دستر خوان جمع کرده کرزی صاحب در طول حکومت خود هیچ وقت به یک قوم نظر نکرده است به جز اینکه حق با آن قوم بوده باشد

>>>   سلام علیگم ورحمت الله اول طرز نشستن خودرا اصلاح کنیم
و بعد بیرویم دنبال سیاست سیاه
هر چیه هست از ما است برما
در زمان عبدالرحمن قاتل مردم هزاره را دست جمی سر میزدند
امریکاه جنایت کار وشوروی نبود همین خون خوران هست وبوده
که امروز ادم ها را کباب میکند و ذوب میکند در یک ثانیه
واخر معلوم نیست چیه شود ازدست ادم خوران وگوشت خوران
شرمی تا باد با این ظلم با ین استبداد
دور از وطن

>>>   پیمان امنیتی به معنای همکاری است
چنان که ژاپن و کره و ... نیز با امریکا پیمان امنیتی دارد
در عین حال ملت ژاپن و کره آزادانه فکر می کنند و تصمیم می گیرند و علم و تکنولوژی و صنعت کره و ژاپن تمام دنیا را تسخیر کرده است

>>>   شمایی که مخالف امضاء موافقتنامه ی امنیتی با امریکا هستید
قول می دهی که دیگر حادثه ی غرب کابل به وجود نیاید؟
قول می دهی که دیگر برادران ناراضی سر 10نفر را از پس گردنش جدا نکند؟
اگر باور نداری آدرس بده تا فیلم های مستند در این خصوص برای تان ارسال کنم

>>>   من نمیدانم که افغانستان چند لسان رسمی دارد؟
در لوحه گرد هم آیی بر علیه لویه جرگه به لسان های پشتو، فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده است. اگر لسان اردو و روسی را نیز علاوه کنند به گوگل لنگویچ ترانسلیشن تبدیل میشود.

>>>   امریکا با آلمان هم توافق امنیتی امضاء کرده است
صرفا امضاء توافقنامه اشکال ایجاد نمی کند

>>>   از نوشته کردن پیام به زبان عربی هویدا است که مصارف این گرد همایی از کجا رسیده است هاهاها

>>>   آمریکا بخاطر دست یابی به دارایی های سرشار طبیعی ما، بخاطر حفظ قدرت نظامی اش در جهان و بخاطر فروش
سلاح و نجات کارگرانش که در فابریکات سلاح سازی کار میکنند و رقم شان بیشتر از همه اقشار کارگر این کشور است،به
بهانه های مختلف داخل کشور ما شد. قشر مجاهد را اغفال کرد و بنفع خودش از آن استفاده کرد، طالب تربیه کرد تا جنگ
دایمی شود و هم سلاح به فروش برسد وهم بهانه ماندن دایمی شان در کشور ما شود. آنها طوریکه کرزی گفت آمده اند و نمیروند. پس اگر ما شرایط نمیگذاریم ، شرایط آنها را هم نباید بپذیریم. آنها آمده اند و نمیخواهند بروند.
فریبا هراتی

>>>   اینها...جاسوسان اصلی آمریکا وانگلیس در کشور اند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   وای به حال افغانستان که اینها علما و خبرگانش باشه.

>>>   ... هیچکدام به فکر کشور و ملت نیستند.
از هرات

>>>   ای کاش این گرد همایی ها بر اساس دانش و تخصص و با پیام های قانع کننده و منطقی برگزار شود. ما جوانان از نشست هایی اینچنینی که توسط یک...برگزار می شود حمایت نمی کنیم و پوزه اینانی که می خواهند یکبار دیگر جنگ داخلی در افغانستان درگیرد تا باز گردنه ها را بگیرند و راهها را ببندند و مردم را زجر بدهند به زمین می زنیم. ما دیگر آگاه شدیم و سرنوشت خود را به دست ... که از اسلام فقط چیزهایی که به نفعش هست را می فهمد نمی دهیم.
دریا از کابل

>>>   آمریکا اگه با مردم صداقت داشت و به نفع افغانستان کار می کرد، در قدم اول طالبان را که یک مشت آدمهای بی... بی سواد هستند، از میان بر می داشت.
در این دوازده سال به همان مقدار ی که به دولت اسلحه داده است، به طالبان و مزدوران کوهستانی اش هم اسلحه داده است.
آمریکا اگر با مردم ما صادقانه رفتار کرده بود، اکنون مردم به آنها اعتماد داشت ، آنها در این دوازده سال با اسکت انتحاری و آدمکهای کوکی مثل طالبان بی سواد .... مردم را به خاک و خون کشیدند. و اکنون مردم حق دارند به انها بی اعتماد باشند و ......

>>>   درپیمان استراتژیک خاک تانرا فروختید (هوا و زمین دراختیار امریکا)اکنون حیات تانرا ( هرقدر دربمبارد دلخواه بکشد ، هرقدر عملیات خانه تلاشی بکشد ، هرقدردرزندان بکشد ، کسی وطنم بگوید بنام تروریست بکشد ، دختر مقبول را درتجاوز گله پاره پاره کند اما ریس جمهور کرزی میگوید اقتصاد ما کمک کن واردوی مارا معاش بده درخاک ما هرچه کردی مختاری یعنی نه اعوذبالله هرفرد امریکا تا جاسوسش خدای شماست بجای همه چیز پول کار دارید ) آقای ادریس رحمانی درست فرموده اند که ما امریکارا درجنگ برضد منطقه جای میدهیم ، جان میدهیم ، هست و بود اجداد را میدهیم درعوض قروانه میخواهیم . این لکه ننگ تاریخی شاید چند روزی برما سایه افگند درهر صورت یکی بخاطر قروانه امریکا دیگری هم بخاطر قروانه رقبای امریکا خون بفروش نان بخور این نسل بی غیرت چند روز بخاطر آرمان امریکا جهنم میرود مگر وطندوستان تماشای سقوط اقتصادی تانظامی امریکا ودفن ابر قدرت دیگری درخاک افغان خواهد بود . زنده باد وطندوستان ! مرگ به حرص دنیا های نسل شیطان !
افغانستانی

>>>   موضوع سر "بعضی هزینه ها"، مانند مسؤنیت قضائی عساکر امریکائی نیست، بلکه واگذاری یا فروش افغانستان برای همیشه به امریکاست.
چرا همه در دام سخنان این مداری (کرزی ) میافتند، که با مهارت تمام موضوعات حاشیوی یعنی فرعی را در محور چانه زنی ها قرار میدهد و اذهان مردم را از اصل فاجعه (فروش وطن ما) به جای دیگر سوق میدهد؟
بطور مثال، موضوع خودمختاری عساکر امریکائی و تجاوز شبانه را بر قصبات و خانه های مردم یکی از شرایط امضای این قرارداد مهم جلوه میدهد. در حالیکه اگر ناتو و امریکا 2014 اکثریت عساکر خود را از افغانستان بیرون کند، و وظیفه امنیت را به اردوی ملی واگذار شود، پس مشکل عملیات های شبانه توسط امریکائی ها خود به خود حل میشود.
همچنان اگر افغانستان را با امضای این قرارداد به امریکا نفروشیم، پس عساکر امریکائی هیچ جنایتی را مرتکب شده نمیتوانند، و موضوع مسؤنیت قضائی شان نیز دیگر مطرح نخواهد بود.
نادر

>>>   ضمن احترام به نظرات همه وطنداران که در رابطه به پیمان امنیتی در اینجا اظهار نظر کردند، چند نکته را می خواهم به این عزیزان وطندوست یاد آوری کنم:
اول. اثرات جنگهای داخلی سه دهه ما را نسبت به همه چیز بد بین ساخته و اعتماد به نفس ما را تضعیف کرده و باعث شده تا فکر کنیم که در هر معامله این ماییم که متضرر می شویم و طرف دیگر برنده و منتفع خواهد بود. به نظر من این طرز فکر و این بد بینی و خود کوچک بینی بیش از حد درست نیست.
دوم. تیوری توطئه تبدیل شده به یک نورم فکری برای ما و این باعث شده که ما همیشه از مسؤلیت پذیری در خلق حوادث و رویدادها شانه خالی کنیم و مسؤلیت تمام نابسامانی های را که در واقع خود عامل آن بوده ایم، به شانه دیگران بیاندازیم. همیشه فکر میکنیم که ما مردمان بسیار دانا، با هوش وشجاع (شجاعت را هم با عصبیت و خشونت اشتباه گرفته ایم) بوده و هستیم و این دیگرانند که ما را نمی گذارند ترقی و پیشرفت کنیم؛ فکر میکنیم گاهی شرق، گاهی غرب و همسایه ها برای همیشه در راه پیشرفت ما سنگ می اندازند. در حالیکه چنین نبوده و نیست و این ماییم نخواستیم فکر کنیم، نخواستیم مسائل را تحلیل عقلانی کنیم و همیشه سوار اسپ چموش عصبیت و احساسات بوده ایم که ما را همیشه در گودال ها انداخته و روی سخره ها تکه تکه شده ایم.
سوم. این چرخه باطل بدبختی ها نمی ایستد مگر اینکه مسؤلیت اشتباهات گذشته را خود بدوش بگیریم و شجاعت این را داشته باشیم که بپذیریم همه ما به شمول احزاب سیاسی جهادی و غیر جهادی به بیراهه رفتیم و به وطن جفا کردیم و فرصت را به مداخلت بیرونی فراهم کردیم بلکه عملاً دعوتشان کردیم که بیاید و به ما کمک کنند که نکردند و یا نتوانستند.
چهارم. اکنون که مشکل ما در سطح جهان به یک معضل بین المللی تبدیل شده و جامعه جهانی در صدد یاری ما بر آمده تا ما یک کشور مسؤل، امن و عاری از تروریزیم باشیم، به نظر من تحلیل و تعریف این همکاری جامعه جهانی با طرز تلقی گذشته و توهم توطئه و بیگانه ستیزی مفرط، باز هم یک جفا به این وطن و مردم ما خواهد بود. پیمان امنیتی با امریکا تنها پیمان بین دو کشور نیست بلکه در واقع پیمان با جامعه جهانی است لذا باید نسبت به آن بسیار دقیق باشیم و با آن با احساسات برخورد نکنیم. همین یکبار هم شده بیاییم عاقلانه فکر کنیم. ایالات متحدۀ امریکا در بیش از صد کشور جهان حضور نظامی دارد من جمله در جاپان ولی هنوز این کشورها باور ندارند که خاک شان را به امریکا فروخته بلکه منافع ملی شان اقتضا دارد تا وارد چنین پیمان امنیتی گردند. بیایید به رئیس جمهور که خود به او رای داده ایم اعتماد کنیم و یقین دارم که تصامیم وی برای صلاح و فلاح مملکت ممد خواهد بود.
یما کریمی، کابل افغانستان.

>>>   اګر امنیت افغانستان برای امریکا ی منافق ورهبر تروریستان بین المللی واقعا مطرح است، بعوض جابجا نمودن ۱۰۰۰۰ عسکر آدمکش وجنایت کار، میتواند ۱۰۰۰۰ سرباز اردوی ملی افغانستان را با تجهیزات پیشرفته تجهیز نماید.
هموطنان ګرامی، نباید هیچګاه از باصطلاح کمک امریکا شاکر بود. طی ۱۳ سال بیش از ۲ ملیون نطامیان ناتو، بیشتر امریکاییها بدون پرداخت هیچ نوع مالیه در افغانستان بوده اند، روزانه ازملیونها لیتر آب مفت استفاده کرده اند، هیچنوع مالیه استفاده از سرکها را نداده اند، صد ها هزار جریب زمین زراعتی را در دشت شوراوک ولایت هلمند و اطراف میدان هوایی قندهار و دیګر ولایات ازقابلیت زرع باز مانده ویا جغل فرش کرده اند، کمپنی های مواد غذایی ومغازه های آنها درین حاک ملیاردها دالر عاید کرده وهیچ مالیه ای به حکوکت افغانستان نپرداخته اند. تنها کومپلکس تولیدات نطامی امریکا از صدور جنګ در افغانستان تریلیون دالر عاید خالص بدست آورده است.
اګر امریکا، انګلیس ودیګر شرکای جرمی شان به افغانستان مالیه بدهند ضرورت به سپاسګذاری یک تعداد افراد بی خبرنخواهد بود تا احساس کمی کنند.
سنا

>>>   شاید بعضیها پیمان راازعینک خود ببینند و مصونیت خودرا هم درنظر گیرند ولی مردم از عینک وطن میبیند که عزیزترازجان است .طی 12 سال که روزما محتاجیت به امریکا نشان داده میشود تاچند سال دیگر خدامیدند چه سوال خطرناکترازین منتظرما میشود.
وطندوست

>>>   بیایید یک دعای همگانی بکنیم:... ابدی خدا بر تمام انهائیکه بخاطر فرعون شدن و بدست اوردن گنجهای قارونی روزی را بر سر افغانستان اوردند که ما را محتاج امضاء کردن پیمان امنیتی با این و ان ساختند!!!!

>>>   امضا نکردن پیمان امنیتی تنها کار خوبی است که کرزی در طول عمر خود انجام داده است.
کرزی با این کار خویش از شاه شجاع سبق آموخت.

>>>   1 سلام به همه مردم یتیم افغانستان 2 آمریکاهیج موقه به نفع افغانستان کارنکرده وتادشمنی رابین مردم ما ایجاد نکند امنیت رانمیاورد. 3 آمریکا زمان که آسامه بنلادن درغارتورابوراقایم شده بودمیگفت :آسامه اگه مثل سوزن درخرمن کاه باشدپیداش میکنم 4 قبول داریم آمریکا قدرت فوق والعاده دارد امابنفع ماکارنمیکند چون اگه به نفع ماکارکند نفع خودشان چه.....
ناصریکتن مهاجرمقیم تهران ایران

>>>   بخاطریکه او افغانستان را دوست دارد و نمی خواهد که افغانستان را به فروش برساند او حامد کرزی یک شخص هوشیار است می فهمد که اگر پیمان امنیتی به امضا برسد خارجی ها هر چی بخواهد میکند .
محمد مختار

>>>   فرق کلی بین امریکا و روسیه اینست که روسها مستقیماً بامردم مسلمان افغانستان دشمنی میکردند و مردم را زنده بگور و یا هم به شهادت میرساندند در نتیجه خدای متعال لطف نمودند و مردم مظلوم ما را از شر کمونیزم نجات داد. امریکا بادرک شکست و رسوایی روسها از طریق احساسات دینی و برنامه های مذهبی داخل معرکه و ادامه میدهند در قدم نخست طالبان حلقه بگوش و جاهل را به آدرس دین بالای مردم مجاهد این کشور مسلط ساختند و سپس افراد با درک و با نفوذ این کشور را یا به شهادت و یاهم زمینه فرار را مهیا ساختند. امریکا انگلیس و آی ایس آی و دیگر غلامان شان دست به هم داده میخواهند که کشور مارا یک کشور لادین و دست بوس خود و غلامان خود بسازند. ولی مطمین باشند که به این هدف نمیرسد امریکا و دیگر غلامان آن با افغانستان باید از باب صداقت پیش آیند در غیر آن به فریب و نیرنگ ناممکن است.
بااحترام زلگی اتمر از ولایت لغمان

>>>   كرزي صاحب كار نادرست كرد كه امضا نكرد ضرر آن به هزاران هموطن مارسيد ازنگاه امنيتي اقتصادي سياسي همنه ضرر كرديم خرابترين كار كرزي در طول رياستش همين بود

>>>   ای مردم ایالات متحده در همه دنیا مزدوران و جاسوسان زیادی دارد که به زبان های مختلف آشنا هستند و احتمالا بسیاری از این نظرات که موافق امضای توافقنامه است توسط مزدوران فارسی بلد آمریکایی نوشته میشود چرا که مردم مخالف دخالت غرب در امور داخلی هستند.

>>>   عزیزان این پیمان پیمانی نیست که تنهادرافغانستان پیاده شده باشد بلکه هرجایی که تحت سیطره امریکا بوده قضیه ازاین قرار بوده بنابراین این قضیه تازه گی ندارد به هرحال این پیمان همانطوری که برای امریکا منافع خیلی زیادی دارد به کشور مانیز فوایدی دارد ازجمله اگر امریکا ازافغانستان خارج شود وکمک های مالی خودراقطع کند کی پولیس ملی واردوی ملی راتامین میکند ،؟دولت.؟دولت که این توانایی راندارد .
ا م ی ر ی

>>>   امضای موافقتنامه باامریکا به معنی وطنفروشی میباشد هرکسی که آنراامضاکندنامش درپهلوی شاه شجاع هااضافه میگرددولوکه مجاهدباشد.
خدادوست

>>>   برادران عزیز باید قبول کنیم که افغانستان ما سیزده سال قبل توسط امریکاو انگلیس از باعث نفاق و پراگندگی و بدبختی ما ملت خود خواه بی اتفاق و همیشه در گیر جنگ های گرم وسرد اشغال نظامی و سیاسی شده است فعلا ما آزادی نداریم تا در مورد سر نوشت خود و کشور خود تصمیم بگیریم طالع کردیم که وقت استعمار جدید است و خانه شان آباد که در گردن ما وشما حلقه غلامی را نیانداخته اند و زنان مارا کنیز نساخته اند و یک آزادی ظاهری داده اند پس امضا کردن و نکردن خوب گفتن و بد گفتن ما وشما کدام فایدی ندارد. به هر سازی که بخواهند ما وشما را رقصانیده میتوانند. پس هر زمانیکه مانند پدران و نیاکان خود غیرت پیدا کردیم متفق و همدست شدیم و یکی را وطن پرست و دییگری را وطن فروش خطاب نکردیم زور پیدا کردیم و خود را از راه زور آزاد ساختیم آن وقت حق داریم در مسایل سیاسی داوری کنیم و زمانی میتوانیم دوباره لیاقت آرادی را پیدا کنیم که دیگر مسله پشتون و تاجک و هزاره و غیره وغیره بین ما حل شده همه ما زیر یک لوای واحد ملی متحد نشویم زیرا دشمن آزادی ما فقط توانسته اند ما را به همین نام ها متفرق بسازند و بر ما پیروز شوند و افغان را توسط افغاو و مسلمان را توسط مسلمان سر کوب نماید و نفع ببرد.بیدار شوید عزیزان وطن
با احترام داکتر عارفی از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است