اشرف غنی پارگی ها را خواهد دوخت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۳/۶/۳۱ کد خبر: 80076 منبع: پرینت

مدت زیادی از برگزاری انتخابات گذشت و بالاخره پس از اختلاف نظر و مقاطعه های بسیار دو نامزد به توافق نهایی رسیدند. آن ها توافقنامه ی سیاسی را به امضا رسانیدند. کمیسیون انتخابات نیز اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس جمهور آینده اعلام نمود همچنین از داکتر عبدالله به عنوان رییس اجراییه نام برد. کانفرانس خبری کمیسیون بسیار کوتاه بود و انتشار جزئیات مساله را موکول به بعد کرد.

طاهر زهیر عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم در برنامه فراخبر گفت: صحبت های کوتاه کمیسیون به دلیل این بود که جزئیات نتیجه در سایت کمیسیون منتشر خواهد شد. آن چه که برای کمیسیون انتخابات و برای ملت اهمیت داشت اعلام رییس جمهور بعدی و توافق سیاسی بین دو تیم به عنوان نقطه ی پایان این ماجرا بود که انجام شد.

وی افزود: هرگز ساختن شرکت سهامی هدف ما نبوده و نیست. تقسیم مساوی قدرت صرف در بخش امنیتی و اقتصادی نام برده شده و در سایر موارد می بینیم که این توافقنامه ای بسیار کارشناسانه است. همان گونه که داکتر اشرف غنی در روز ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری گفته بود که امروز با یکدیگر رقابت می کنیم و فردا امیدواریم که با یکدیگر همکاری کنیم.

زهیر ذلت و بدبختی های افغانستان را محصول رویکردهای حذفی و سیاست های انحصاری دانست و گفت: توزیع قدرت یکی از تجربیات موفق در جهان است. از ابتدا همه ی نامزدان تلاش کردند که تیم های خود را ملی و مشارکتی بسازند تا رنگ و صبغه ی تمام مردم افغانستان را داشته باشد. داکتر احمدزی هم بارها تاکید کرد که با رویکرد حذفی به قدرت نگاه نمی کند و اگر سیاست تا کنون مانند قیچی عمل کرده است وی بعد از این نخ و سوزن به دست می گیرد و پارگی ها را می دوزد.

طاهر زهیر موضوع امتیاز دادن به تیم داکتر عبدالله را رد کرد و بیان داشت: امتیاز دادن به شخص و گروه معنایی ندارد امتیاز اختصاص به ملت افغانستان دارد. حکومت وحدت ملی حتی پیش از این که انتخابات با مشکل روبرو شود یکی از آرزوهای داکتر اشرف غنی بود. همچنان که داکتر عبدالله تاکید می کرد که تغییر نظام ریاستی به صدارتی را هر چه زودتر روی دست می گیرد داکتر اشرف غنی پیش از توافق نهایی، جایگاه صدارت را در دولت پذیرفت. پُست ریاست اجرایی نه خلاف قانون است و نه خلاف تعهد و شعارهای انتخاباتی است.

به باور عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم، موافقتنامه ی کنونی در روشنایی قانون اساسی به وجود آمد. مطابق این توافق دوسال بعد از شروع حکومت وحدت ملی لوی جرگه برگزار می شود تا در مورد ایجاد اصلاحات در قانون اساسی و تغییر نظام حاکم تصمیم گیری شود تا آن زمان رییس اجراییه پاسخگوی رییس جمهور است. مشورت رییس اجراییه با رییس جمهور یک امر طبیعی است. تا زمانی که نظام افغانستان تغییر نکرده باشد رییس جمهور در راس نظام قرار دارد. صلاحیت ها و موارددیگر که به رییس اجراییه می شود زمینه ی یک همکاری را بین رییس اجراییه ورییس جمهور فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: تمهیدات دولت وحدت ملی از دو سه ماه پیش روی دست گرفته شد و مقدمات فراهم شده است. امضای موافقتنامه مهمترین تمهید برای این حکومت است و پس از مراسم تحلیف رییس جمهور، کار روی تشکیل دولت وحدت ملی و تشکیل کابینه و سایر اداره های دولتی شروع خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان به سه چیز و به این سه شخص اشدضرورت دارد.
اشرف غنی:- دومین متفکرجهان برای بالابردن سطح اقتصاد کشور خوب است.
جنرال عبدالرشیددوستم:- برای تامین وصلح وثبات پایدار درکشور خوب است.
سروردانش:-برای تطبیق قانون وپیشبردامورات کشور خوب است.
این سه شخص نخبه ازهرنگاه برای افغانستان یک ضرورت خاص است.
سیدثمرالدین"سنگر"

>>>   کسی که ملت را پارچه پارچه ساخت هرگز این پارچه هارا یکجا نخوهد کرد زیرا وظیفه آن همین جنگ انداختن ونفاق انداختن بین مردم افغانستان بود وبه همین خاطرتربیه شده بودو بعد از 50 سال به افغانستان آمد ووظیفه اش را انجام داد. ما منحیث یک افغان هرگز تا جان دربدن دارم ازیک رییس جمهور دزد رای مردم وتقلب کار اطاعت نخواهم کرد

>>>   پیروزی داکتراشرف غنی احمدزی ریس جمهور منتخب افغانستان را ومعاونین محترم شان معاون اول محترم الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم پادشاه سازومعاون دوم سرور دانش رابرای تمام ملت افغانستان تبریک میگویم
سیدثمرالدین"سنگر"ازقیصارفاریاب

>>>   شنیده یودم که اب زور به بالا میرود و حالا دیدم تقلب برنده میشود .
دوراندیش

>>>   اشرف غنی در جریان مبارزات انتخاباتی میگفت شرکت سهامی نخواهد اما امروز حکومت سهامی ساخته است. از این معلوم میشه آقای احمدزی همیشه همینطور بود.معاون اول آقای غنی (قوماندان دوستم) سویه معاونیت اول را ندارد.خدا ناخواسته اگر به خارج سفر کند و رسانه های خارجی هم خیلی باریک گیر هستند کدام حرکت خراب این آقا را ثبت نکنند خوب است.

>>>   گل مرحان باز قبول ندارد میگه چرا اشرف غنی از قانون گپ میزند.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   ما تاهنوزفکر میکردیم که این اشرف غنی مغزمتفکر جهان ویک شخص اقتصاد دان است ولی به گفته زهیر این شخص موچی یعنی پینه دوزهم است نام خدا
شوخک

>>>   تبریک و میمون باد پیروزی تیم تحول و تداوم در انتخابات، هر که قبول ندارد آنها پدر خودرا نیز قبول نمی کنند ...
کابلی

>>>   زهیر جان! خواهی دید که شخص مورد نظر تان (غنی) هزاره ها را در کدام کابوسی فرو خواهد برد حادثه غور به کرات و مرات به برادران هزاره مبارک!
قاسمی ننگرهار

>>>   این زهیر با تبسم زهر آگین اش بر زخم بی سرو سامانی های مردم هزاره نمکی است که خداوند تنها و تنها نصیب وی کردد
علی زاده ذایکندی

>>>   دوستان نباید قبل از هیچ اقدام دولت نو تشکیل هیچ نوع تبصره منفی نمایند.
منتظر به عمل و کار دولت جدید باشید و اگر نواقص ویا بدی دیدید ما میتوانیم هر ان ما به ضم خود سرنی بزنیم.

>>>   اشرف غنی دوخته ها را خواهد درید؟
ای هم یک سول است که باید کارشناسان جواب گویند

>>>   اشرف غنی پارگی ها را خواهد دوخت!
این عنوان بسیار پر معنی است وضمنا میتوان به شیوه شوخی از ان استفاده کرد.
ما امروز از هر چه بیشتر به دوخت پارگی های ضرورت داریم که زخم این پارگی ها پیکر ملت را دارد از پا در میاورد.
پارگی دستر خوان که یک طرف ان نان را پوپنک میزند وکسی برای خوردن ان میل نمی کند وطرب دیگر دسترخوان کسانی نشسته اند که دست شان به ان نان پوپنک زده نمیرسد.پارگی های که دارد گلوی یکتعدای را خفه میکند وصدایش را با دستان خشم الود خاموش میکند و وادارش میسازد تا با این پارگی تا سرحد نابودی بسازد ولب به کسی از این پارگی باز نکند. وتعدادی هستند که بی صبرانه مشتاق این پارگی استند تا بشد فراخ تر گام بردارند.

>>>   آقای غیرت پاکستانی ما خسته شدیم دیگر خود را به نام عزیز خراسان نسبت نده
خراسان نیک نامی است که به بد خواهی امثال تو بد نام نشود چرا نام اصلیت را نگویی

>>>   من به صفت یک پشتون افغان بر هزاره چون زهیر افتخار میکنم! کاشکی ما چنین اشخاص هوشیار زیاد میداشتیم!!! هزاره و کوچی و تاجیک وازبیک و...... مانند زهیر ؤغنی ومسعودو ذکی در سطح هراره پشتون تاجک ازبیک برامده وبه مدار انسانیت رسیده اند! که همه ما افغانها باید این مدارج انسانی را هدف قرار دهیم نه مدار قومیت!!!
دردمند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است