رییس جمهور حرف اول و رییس اجرایی حرف دوم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۳/۶/۳۱ کد خبر: 80074 منبع: پرینت

با گذشت ماهها از برگزاری دور دوم انتخابات سرانجام کمیسیون انتخابات پس از توافق نهایی دو نامزد نتیجه را اعلام نمود. مطابق این اعلام داکتر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی خواهد بود. قرار شد جزئیات نتیجه بعداً در سایت کمیسیون انتخابات منتشر گردد. این که این توافق دوام خواهد داشت یا خیر از جمله نگرانی های مردم است.

فضل الرحمان اوریا عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در برنامه فراخبر گفت: با امضای توافقنامه یک گام سترگ توسط رهبران دو تیم برداشته شد که برای کشور سرنوشت ساز است. این توافق سیاسی آهسته آهسته کشور را از این بحران بیرون خواهد کرد. طبیعی است که در تفاهم های سیاسی باید چیزی را داد تا چیزی را گرفت، همچنین در اینجا موضوع سرنوشت کشور مطرح است و طبیعی است که بعضی خواسته ها در راه منافع ملی قربانی شود. امضای توافقنامه ی سیاسی بین دو نامزد بزرگترین دستاورد برای دو تیم و برای مردم افغانستان است. نتیجه ی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات مورد پذیرش دو تیم است.

وی افزود: هدف ما این بود که رای مردم به پیروزی برسد که در نتیجه ی توافق دو نامزد این بستر آماده شد تا این هدف براورده شود. در نتیجه ی انتخابات، رییس جمهور و رییس اجراییه و حکومت وحدت ملی داریم.

اوریا موضوع برنده و بازنده را رد کرد و گفت: برنده و بازنده بر اساس توافق های سیاسی که صورت گرفت در انتخابات وجود ندارد. هر دو تیم در یک سیستم دولتی، ظرفیت ها و کادرهای خود را به طور مشترک متمرکز می سازد و به مردم خدمات عرضه می کند. به این دلیل به مقولات گذشته اصرار نمی کنیم و به امید آینده و عرضه ی خدمات بهتر و بیشتر به مردم کار می کنیم.

به باور فضل الرحمان اوریا، کمیسیون انتخابات در صحبت مختصر خود به موضوع تقلب پاسخ داد. نتیجه پس از فراز و فرودهای بسیار زیاد اعلام گردید و مورد قبول دو تیم انتخاباتی است. گذشته به طور قطعی فراموش نمی شود ولی اعلام نتیجه به اختلاف های گذشته نقطه ی پایان گذاشت. ما وارد مرحله ی جدیدی شدیم و از رقابت به مرحله ی همکاری و همگرایی رسیده ایم.

عضو ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی اظهار داشت: شرکت سهامی یک اصطلاح اقتصادی است و در عرصه ی سیاسی این اصطلاح به مشارکت سیاسی تغییر می کند. هر دو نامزد تقریباً 9/99 درصد رای مردم را با خود دارند. وقتی که این دو نامزد مشارکت سیاسی می کنند به معنای مشارکت سیاسی مردم افغانستان در حکومت وحدت ملی است.

وی تقسیم قدرت را بین دو تیم طبیعی دانست و گفت: در تمام کشورهایی که دولت وحدت ملی ساخته شده مانند آفریقایی جنوبی، کنیا و عراق، قدرت تقسیم می شود و هر تیم تلاش می کند با استفاده از ابزار قدرت، مصدر خدمت به مردم شود. این به معنای تقسیم قدرت و جایگاه های حکومتی بین دو تیم نیست بلکه دروازه های حکومت به روی تمام نخبگان و دانشمندان سیاسی باز است تا سهم فعال داشته باشند. این حکومت روی توسعه ی سیاسی سرمایه گذاری خواهد کرد که اپوزیسیون و احزاب نیرومند داشته باشیم.

اوریا با تاکید به جایگاه رییس جمهور در رهبری نظام بیان داشت: صلاحیت ها و وظایف رییس جمهور و رییس اجراییه در این توافق آمده است ولی طبیعی است که رییس جمهور حرف اول را و رییس اجراییه حرف دوم را در حکومت می زند و هر دو در حکومتداری خوب تلاش می کنند یک دولت کارآ و قانون مدار و پاسخگو برای مردم ایجاد کنند و همکارهای خوبی برای بیرون بردن کشور از حالت فعلی باشند.

فضل الرحمان اوریا خاطرنشان ساخت: موازنه ی سیاسی قدرت در کشور نمی گذارد این توافق های سیاسی از سوی یک طرف نقض شود. این موازنه و تعادل توسط این توافقنامه بوجود آمده و هر کس که بخواهد آن را برهم بزند جانب دیگر چنین اجازه ای به وی نخواهد داد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نخیر اقای اوریا حرف اول را رییس جمهور میزند حرف دوم را معاون اول رییس جمهور میزند و حرف سوم را معاون دوم رییس جمهور میزند شاید حرف چهارم را رییس اجرایی بزند
متخصص مسایل حکومتداری

>>>   ريس اجرايه در جايگاه چهارم قرار دارد نه در جايگاه دوم اين همه خيال است

>>>   رئیس جمهور، معاون اول، معاون دوم و بعد شاید رئیس اجرائیه !

>>>   بالاخره اوريا اعتراف نمود كه باساس راي ملت داكتر اشرف غني احمدزي رييس جمهور شده است ودر كليه امور حرف اول را خواهد داشت. پس معلوم شد كه گروپ شان گروپ گدايي گران چوكي بوده ومسوليت تأخير انتخابات را نيز دارند.
نورمحمد ماما كي از دوشنبه

>>>   عبدالله را این آقای اوریا چند کونه پیخ های و هژدار های دیگر ؛ چوکی طلب قدرت طلب پیسه طلب سمت طلب، این کاسه لیس ها میخواهند حرف دوم را عبدالله شله ...بزند.
ابرام شهزاده

>>>   من نمی دانم که اقای اوریا مغزش خراب است یا در خواب گپ میزند یا ...مسله توافق های سیاسی می تواند به معامله گیری نیز تعبیر شود.
کمسیون انتخابات اشرف غنی را برنده اعلان کرد این به این معنی است که انتخابات برنده دارد واین دلالت میکند به جفنگ گفتن اغای اوریا.
اقای اوریا من نمی دانم کله شما خراب است یا مردم را غول فکر کرده اید. کشورهای که یاد کرده اید دارای مشارکت سیاسی اند کدام یک شان روزگار خوب دارند؟ مگر کور استی نمیبینی که چه فجایع وبیدادگری دامن گیر مردم ان کشورها شده؟به جز یک مشت چپاولگر دیگر تمام ملت شان در خون شط میزنند
از موازنه سیاسی یاد کردید. این موازنه سیاسی تراوش کله بی معنی بعضی هاست که روز وشب چوکی وپول خواب میبینند. در غیر ان شایسته سالاری این موازنه را نمیپذیرد وتاکید هر دو تیم هم به این است نمی دانم چرا از شکم شما چنین تفسیر فواره میکند.

>>>   گل مرحان باز قبول ندارد میگه چرا اشرف غنی از قانون گپ میزند.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   اوريا يك آدم "کلوخ چشم" است!!!!!!!! و آدم "کلوخ چشم" کسی را گویند که دروغ بیابد هیچگاه راست نمیگوید و آدم "کلوخ چشم" کسی را گویند که چیزی بنام شرم و حیا را در بلندترین "تاق" گذاشته باشد!!! خلاصه آدم "کلوخ چشم" هیچ آدم نیست!!!!!!!
م.م.م

>>>   این شخص که خود را اوریا می خواند، شخص .... عقده ای و مغزش براستی خراب است. این شخص بنا بر همین تخطی هایش در زمان حکومت خلقی ها و پرچمی ها زندانی شده بود و قرار معلوم در زندان همان کار را به همرایش کرده بودند که خلقی های امینی ... کرده بودند..... بنآ او را ملامت نکنید. هه هه هه
زابلی

>>>   اوریا یک شخص خیر اندیش نبوده و حرف هایش نیز گاهی مخرش ، گاهی تفرقه زا و گاهی خنده آور است. بهتر است اشرف غنی به تعهداتش وفا کرده و عبدالله مانند عضو ارشد تیم او را همکاری کند. از استخدام افراد شریر مانند عطا نور و قوم پرست مانند فاروق وردگ باید اجتناب شود.
حیران از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است