فضای سیاسی و روانی کشور متشنج است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۷    ۱۳۹۳/۶/۲۹ کد خبر: 79947 منبع: پرینت

حضور مقام های امنیتی در مجلس نمایندگان برای پاسخگویی در مورد وضعیت امنیتی باعث تشنج مجلس شد. در ظاهر حرف های مقام های ارشد امنیتی که برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده شدند به مذاق برخی از نمایندگان خوش نیامد و مجلس با تشنج همراه شد. رمضان بشردوست یکی از نمایندگان مجلس، وزیر دفاع ملی را سخنگوی ملا عمر خطاب کرد و بسم الله محمدی نیز بلافاصله بشردوست را جاسوس بیگانه خواند. مقام های امنیتی در مورد افزایش تلفات نیروهای امنیتی، حفر خندق از سوی پاکستان در خط دیورند، حملات موشکی پاکستان بر ولایت کنر و افزایش ناامنی توضیحاتی را ارایه دادند.

فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: در کل فضای کشور از لحاظ سیاسی و روانی بسیار متشنج است و این وضعیت همراه با فشاری که بر مردم از لحاظ انتخابات و مساله ی اقتصادی وارد آمده خواهی نخواهی به درون مجلس نیز سرایت کرده است. از سوی دیگر گسترش جنگ با توجه به مصونیت شهروندی، نمایندگان مردم را در تنگنا و مورد سوال مردم قرار داده در چنین حالت، نمایندگان انتظار دارند که از وزرا پاسخ قانع کننده ای بشنوند. همچنین مردم انتظار دارند که اگر به ناامنی ها نقطه ی پایان گذاشته نمی شود حداقل نیروهای امنیتی به انواع جرایم رسیدگی کند و آن را کنترول نماید.

وی افزود: هر چند بعضی چیزها در کشور تغییر کرده اما مردم افغانستان تغییری نکرده اند و توقع آن ها از نمایندگان، حکومت و مسوولان انتظارهایی است که هر شهروند حق دارد از مقام های مسوول داشته باشد اما آن چه که تغییر کرده عملکرد حکومت است که هر روزه به سوی بطالت، ضعف پیش می رود.

به باور کوفی از رده های پایین ارگان های حکومتی، آن سربازانی که با فداکاری از امنیت کشور و مردم دفاع می کنند و جان خود را در این راه سپر قرار می دهند قدردانی باید کرد اما در سطح رهبری متاسفانه این احساس مسوولیت کمتر دیده می شود. وزارت های دیگر بیشتر از این که مشغول کار باشند مشغول چانه زنی های سیاسی هستند. فشار ناشی از انتظارات مردم بر نمایندگان، اصطکاک هایی را بین مجلس و وزرا و مسوولین ایجاد می نماید.

فوزیه کوفی تصریح کرد: تا به اکنون در مقابل نیروهای مخالف مسلح، دکتورین نظامی کشور مشخص نیست. دوم ما سیاست بازدارنده در کشور نداریم. نیروهای امنیتی ما بیشتر درگیر جنگ روزمره است در حالی که باید تدابیری برای جلوگیری از خراب شدن اوضاع امنیتی یک ولایت داشته باشند. متاسفانه با رفتن هر وزیر و آمدن شخص دیگر در این جایگاه کارها و برنامه های قبلی متوقف می شود. از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس بر این باور هستند که جنگ فعلی در کشور، قومی است این باور کاملاً اشتباه است و با چنین اظهاراتی به دستگاه استخباراتی دشمن دلیلی برای بیگناهی خود و داشتن پشتوانه ی قومی می دهند.

عضو مجلس نمایندگان خاطرنشان ساخت: در بدترین سناریوی انتخاباتی هیچ گاه جنگ داخلی و قومی روی نخواهد داد زیرا هر دو تیم نخبگان سیاسی اقوام مختلف را با خود دارند. متاسفانه در انتخابات گذشته کارهایی انجام شد که ساختار اجتماعی سیصدساله ی کشور نادیده گرفته شد که طبیعی است تشنج های روانی و اجتماعی را در پی خواهد داشت. هرچند که من یقین دارم رهبران سیاسی کشور به پختگی سیاسی لازم رسیده اند و با در نظر گرفتن منافع کشور با یکدیگر به توافق می رسند. ممکن است با رفتن کشور به سوی بحران نفع عده ای تامین شود ولی در کل به نفع کشور نیست.

وی اعلان اخیر طالبان پنجابی را مبنی بر شدت بخشیدن جنگ در افغانستان بیانگر قومی نبودن جنگ جاری در کشور دانست و گفت: این جنگی استخباراتی است. استخبارات منطقه تلاش کرده است تا جنگ را از جنوب کشور به شمال بکشاند تا نشان دهند که طالبان مربوط به یک جغرافیای خاص نمی شود و از بطن جامعه ی افغانستان برخاسته است.

کوفی شرایط کنونی را بسیار حساس ارزیابی کرد و گفت: ما اکنون در لبه ی پرتگاه هستیم یا از این وضعیت نجات پیدا می کنیم و یا سقوط خواهیم کرد این مساله به عملکرد و خواست سیاسیون کشور ارتباط دارد. برای جلوگیری از رفتن کشور به سوی بحران مجدد ضرورت است که تیم های انتخاباتی از خود گذری داشته باشند و کسانی که عمداً می خواهند انتخابات به سوی بحران برود را شناسایی نمایند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کوفی !
برای شما چه فرق میکند!!! هر قدر فضای سیاسی و روانی کشور متشنج باشد، فضا برای قاچاق مواد مخدر و هروئین که بشمول شما تقریبا تمام فامیل تان سخت مصروف آن هستید، بسیار بسیار مساعد و با ثبات میشود!!!!
م.م.م.

>>>   کوفی صاحب خواهر قاچاقبر کوشش کن که برادرت را اصلاح کنی پشت نصیحت مردم نگرد

>>>   بلی ان کوفی صاحب در همین مدت بسار در قاچاق مواد مخدره فعال بوده است

>>>   بعضی کسانی که منفعت خود را در قومگرایی وزبان میبینند به توافق بین دوتیم انتخاباتی را با نشست ها وپر گویی های بی معنی وتفرقه انگیز می خواهند که اوضاع متشنج را در وطن ایجاد کنند واز ان نفع گیری کنند که این عمل شان برخواسته از استخبارات پاکستان سرچشمه میگیرد وکسانی که به چنین عمل خلاف توقعات ملت دست میزنند نزد ملت بمثابه جاسوس ای اس ای شناخته میشود نه یک افغان معتهد بخاک وملت که بایست همچو افراد شناسایی وبه جزای اعمال شان برسند .

>>>   در قصه فضا نبا شيد هچ گپ نيست خاطر جمع باشيد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است