ارجاع مشکل پاکستان به شورای امنیت بی نتیجه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۹    ۱۳۹۳/۶/۲۸ کد خبر: 79889 منبع: پرینت

رییس جمهور افغانستان در طول 13 سال گذشته سیاست روشنی در تعامل با پاکستان نداشته است گاه این دو کشور را برادران دوگانه خوانده و به آمریکا هشدار داده است در صورتی که به پاکستان حمله کند افغانستان از این کشور دوست و همسایه دفاع خواهد کرد و گاه لانه های تروریزم را بیرون از مرزهای کشور و در پاکستان دانسته و خواهان از بین بردن این پایگاه ها شده است.

جاوید لودین معاون پیشین وزارت خارجه در برنامه ای رسانه ای گفت: مهمترین تهدید برای پایه های نظام افغانستان در طول 13 سال از سوی پاکستان بود. ما امکانات اولیه برای ساختن سیاست خارجه ی پایدار را در کشور نداشتیم و پاکستان توسط ستون پنجم یا نفوذ استخبارات توانست خوشبینی هایی را به نفع خود ایجاد کند بنابراین در سیاست خارجی ما ابهام هایی در مورد این کشور همسایه وجود داشت و سیاست ما بین خوشبینی و بدبینی در نوسان بود.

وی افزود: دیدگاه پاکستان نسبت به افغانستان همان دیدگاه تاریخ گذشته ای است که در قدیم داشت و کشور ما را به مثابه ی ابزار تهدیدی از جانب هند می نگریست. هر چند که بهتر این بود که روابط دو کشور بر اساس برادری و صلح شکل می گرفت اما وقتی دیدیم که حُسن نظر ما را به بدی جواب می دادند ما نیز می بایست همان سیاست را در پیش می گرفتیم.

به باور لودین، دولت ما به علت نوبنیاد بودن، امکانات نظامی، دیپلوماسی و روابط دولت در سطوح مختلف که بتواند همسویی نظر کشورهای دیگر را با ماایجاد کند، نداشت. از سوی دیگر پاکستان در سال های 2001 و 2002 توانست آمریکا را به بیراهه بکشد و به آن ها بقبولاند که جزو متحدین این کشور برای مبارزه با تروریزم است در حالی که بعدها ثابت شد که هرگز چنین نبوده است.

جاوید لودین دراز کردن انگشت اتهام به سوی رییس جمهور کرزی را در مورد سیاست خارجی نادرست خواند و اظهار داشت: رییس جمهور کرزی با تجربه ای که از پاکستان در گذشته داشت اولین کسی بود که پاکستان را به عنوان تهدید جهانی معرفی کرد. هر چند که به علت بودن در راس سیاست خارجی، انتقادهایی بر وی وارد است چون از نظر تاکتیکی در بعضی موارد خوشبینی هایی نسبت به پاکستان نشان داده و آن را برادر دوگانه خوانده است اما در کل، تقصیر فقط متوجه وی نمی شود.

معاون پیشین وزارت خارجه گفت: نظام فعلی افغانستان در طول این دهه می توانست از هر نظر بدیل پاکستان برای جهان باشد اما متاسفانه به دلایلی نشد. دولت کنونی تلاش می کرد که پاکستان را قانع بسازد که واقعیت امروزی افغانستان متفاوت از گذشته است و نباید از دریچه ی هند و یا آمریکا به ما نگاه کنند.

وی خاطرنشان ساخت: سیاست افغانستان را نباید فقط از موضع گیری رییس جمهور ببینیم. امروزه انتقادهای فراوانی نسبت به سیاست خارجی کرزی در مورد آمریکا و پاکستان وارد است ولی باید متوجه باشیم که مشکل دیرینه ی ما با پاکستان با موقف گیری رییس جمهور حل شدنی نبود. حل این موضوع در راه حلی جهان شمول است که با وحدت نظر ایجاد می شد. دوم این که اگر ما کشور قوی می بودیم و در این سال ها خود را می ساختیم به این معنا که نیروی اردوی قوی می داشتیم که نه تنها می توانست جواب موشک های پاکستان را بدهد بلکه اگر تجارت و اقتصاد قوی می داشت بهترین جواب برای این کشور بود.
عدم وحدت نظر سیاسیون و مردم افغانستان نسبت به پاکستان را نفوذ عمیق دستگاه استخباراتی این کشور می دانم. عمده ی مشکل در دوگانه بودن و اختلاف نظر در ساختار حکومتی پاکستان بود به این معنا که نظام ملکی افغانستان تا حدودی با ما همسویی داشتند زیرا این مشکل را درک کرده بودند اما بخش نظامی این کشور هیچ گاه نسبت به افغانستان احساس همسویی نداشت.

لودین تصریح کرد: من بارها تاکید کردم که باید مداخله ها و جنایات پاکستان نسبت به کشور خود را به شورای امنیت ملل متحد ارجاع دهیم ولی در واقعیت اگر این کار را نیز می کردیم به نتیجه ی مثبتی نمی رسیدیم زیرا جهان همچنان که در قبال اسراییل و غزه منطق خود را دارد در قبال روابط ما و پاکستان نیز به نفع ما عمل نمی کرد.
از طرفی حضور آمریکا مطابق قوانین بین المللی و در چارچوب خاص داخلی و ملل متحد صورت گرفت و دستگاه حکومتی این کشور بسیار گسترده است، بنابراین این کشور نمی توانست خارج از آن چارچوب عملیات خود را گسترش دهد. آن ها در جواب خواست های ما مبنی بر بمباردمان مناطق دیگر پاکستان که پایگاه های طالبان افغانستان بود گفتند که بمباردمان نقاط وزیرستان بنا به اجازه و خواست پاکستان صورت گرفته در این صورت مناطق دیگری مانند کویته ی پاکستان را نمی توانیم مورد هدف قرار دهیم.

جاوید لودین راجع ساختن تجاوز و مداخله ی پاکستان را در شورای امنیت بی نتیجه دانست و افزود: مهم مطرح ساختن این مشکل در شورای امنیت نیست بلکه یافتن کانال خاص حقوقی است که از طریق آن مشکل مطرح شود و فیصله ای به سود افغانستان در آن صورت گیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جالب است اشخاص معلوم الحالی که ۱۲ سال بدور از کدام لیاقت و شایستگی به کمک باداران خارجی در بالاترین مناصب دولتی اطراف کرزی را احاطه کرده بحیث سخنگو و رپیس دفتر همیش به غلامی پاکستان مصروف بودند حال ۱۸۰ درجه تغییر موضع میدهند. حتما باز به کدام نقش و نقشه دیگر سعی دارد وارد بازی قدرت شود. هرچند در این یک دهه چهره جاسوسان و غلامان بیگانه برای مردم ما کاملا هویدا گشته است.

>>>   لودین جاسوس پاکستان و انگلیس است

>>>   لودین یک دیپلومات برجسته کشور است ارزش دارد وزیر امور خارجه کشور باشد.

>>>   دولت اینده باید از ... حکومت کرزی مانند جاوید لودین که ۱۳ سال بیت المال افغانستان را چور و چپاول کردند بازخواست کند. چطور یک ترجمان صاحب میلونها دالر ثروت شده است؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است