اشتباه ما ضعف در همگرایی ملی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79863 منبع: پرینت

بعد از گذشت 13 سال از حضور جامعه جهانی در افغانستان و افزایش نیروهای امنیتی، ناامنی در کشور بیشتر شده و همچنان طالبان به عنوان تهدید جدی ملت و کشور محسوب می شوند. این در حالی است که فشارهای بین المللی برای توافق دو نامزد ریاست جمهوری اشرف غنی و داکترعبدالله موثر نبوده و شخصیت های سیاسی در کشور هر کدام گزینه ای را به عنوان راه حل موجود مطرح می کنند.

امیر خطیبی استاد دانشگاه در برنامه ای از نگاه گفت: شکست اعراب از اسراییل در جنگ 1967 و سرخوردگی جامعه ی عرب، شکست پاکستان از هندوستان در سه جنگ کشمیر، هجوم ارتش سرخ در افغانستان، سیاست های غلطی که امریکا بعد از شکست ارتش سرخ از افغانستان مرتکب شد، سیاست های منطقه ای پاکستان و بستر آماده ی افغانستان همگی منجر به رخ دادن 11 سپتامبر شد.

وی افزود: سه صورت مساله وجود دارد یک، جامعه جهانی به رهبری آمریکا که با انگیزه ی مبارزه باتروریزم و ایجاد نظم جدید در افغانستان آمد. دوم، کشورهای منطقه با محوریت پاکستان. این کشور از گذشته با افغانستان مشکلات تاریخی داشت. بعد از مساله ی دیورند در سال 1978 به بعد پاکستان تلاش می کند از افغانستان به عنوان ابزار استراتژیک، عمق استراتژیک و عقبه ی ایدیولوژیک در برابر هند استفاده کند. در این راستا از گروه های بنیادگرا در دهه ی نود و از طالبان در اواخر دهه ی نود استفاده کرد. مردم افغانستان در دهه ی نود بعد از پیروزی مجاهدین اشتباهات بزرگی را در راستای ملت سازی و دولت سازی مرتکب شدند که باعث جنگ فرسایشی شد و از دل این تحولات جریان بنیادگرایی به نام طالبان به حمایت پاکستان روی کار آمد و سپس باعث حادثه ی 11 سپتامبر گردید.

به باور خطیبی، سه طرف درگیر در جنگ افغانستان مشخص است این سه جبهه هم می تواند تاثیر منفی روی افغانستان بگذارد و هم تاثیر منفی. بعد از 11 سپتامبر جامعه جهانی در راستای منافع ملت و کشور افغانستان و برخلاف خواست پاکستان وارد افغانستان شد. پاکستان تلاش 20 ساله ی خود را در خطر دید و تلاش کرد تا نظم جدیدی که در افغانستان توسط جهان ایجاد شده بود را خدشه دار سازد. آمریکا و جامعه جهانی در ابتدا هم با طالبان و هم القاعده می جنگیدند و به دنبال رهبران این دو گروه بودند.

امیر خطیبی در عوامل بازگشت ناامنی به افغانستان پس از مبارزه ی جامعه جهانی با تروریست ها گفت: پروسه ی بُن با همکاری جامعه ی بین المللی آغاز شد و فرجام آن نیز تنها با همکاری بین المللی و در راس آن آمریکا امکان پذیر است. زمانی که جنگ نیروهای بین المللی با گروه های تروریستی در افغانستان به پایان نرسیده بود و در شرایطی که زمینه ی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نظامی تروریست ها از افغانستان به طور کامل برچیده نشده بود و پاکستان نیز درصدد بازتولید ناامنی در افغانستان بود، آمریکا به عراق حمله کرد و توجه، ظرفیت و امکانات بین المللی از افغانستان به سوی عراق کشیده شد. پاکستانی ها به خاطر هدف استراتژیک، طالبان و تروریست ها به خاطر هدف ایدیولوژیک از این خلاء استفاده کردند و نظم نوین کشور افغانستان را مختل کردند.

استاد دانشگاه اظهار داشت: موافقتنامه ی بُن برآمده از چندین دهه جنگ در افغانستان بود به این معنا که همه پذیرفتند که راه حل بیرون رفت از بحران پذیرفتن اقوام و گروه های مختلف در کنار یکدیگر است. اشتباه ما این بود که نتوانستیم همگرایی ملی را حفظ و تعریف واحد از منافع ملی ارایه کنیم. در چنین وضعیتی تمام جنایاتی که صورت می گیرد توجیه می شود. تصمیم های اساسی و سرنوشت ساز در کشور در اختیار یک تیم و یک فرد قرار دارد که هم دشمنان و همسایگان ما را تحریک می کند که روند موجود را سبوتاژ و مبارزه با تروریسم را مختل نماید.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در حل مشکلات کشور تصریح کرد: دولت در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم و در پروسه ی دولت و ملت سازی و در همگرایی ملی ضعیف عمل کرد. سیاست خارجی انفعالی ما و وجود همسایه ای که همیشه خواهان ناامنی در کشور ما است همگی در ایجاد چنین وضعیتی موثر بوده است.

خطیبی در پاسخ به این سوال که طولانی شدن و نتیجه ندادن انتخابات فعلی چقدر می تواند در ناامنی دخیل باشد، گفت: این عامل بسیار زیاد موثر بود. در نتیجه ی چنین انتخاباتی توجه بین المللی از ما دور می شود، نارضایتی مردم افزایش می یابد و اجماع ملی برای سرکوبی ناامنی وجود ندارد، مجموع این عوامل باعث می شوند که کسانی که مخالف نظم موجود هستند و یا برای تامین هدف های شخصی خود تلاش می کنند به اهداف خود برسند.

امیر خطیبی در پایان با احترام به نیروهای امنیتی خاطرنشان ساخت: نه تنها افغانستان بلکه هر کشوری که از بحران عبور می کند بدون حمایت دوستان بین المللی خود نمی تواند از این بحران بیرون شود. متاسفانه در حال حاضر افغانستان در سطح ملی نیز در موضوع منافع ملی همگرایی ندارد. من از این نگران هستم که با خروج نیروهای خارجی از کشور دهه ی نود میلادی تکرار شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احسنت به آقای خطیبی بااین کشفی که کردید!! باید درکتاب گینس ثبت شود تاحال که یک ده ازحادثه 11 سبتامبر میگذرد کسی عاملی اصلی را معرفی نتوانسته است غربی ها میگفتند این کارالقاعده است ولی درخود غرب هم این حرف را قبول ندارند می گویند این نقشه خودی آمریکا برای لشکرکشی درافغانستان وعراق وامثال این ها بوده چی بسا کسانی که میگویند عامل اصلی یهودیها است ازجمله اینکه درآنروز در دو برج دوقلو هیج یهودی نبوده است طالب را مگر همین آمریکایها بوجود نیاوردند مثل داعش که دراین روزها تازه برعلیه اون هم می خواهد جنگ دوباره را درخاور میانه را بیاندا زند

>>>   سلام آقای خطبی من یکی از هم کلاسی های شما هستم مطالب جالب را بیان نموده اید اما در بکار بردن کلمه بنیاد گرایی یک کمی تامل داشته باشید طالبان بنیاد گرا نبود بلکه تروریزم بود که از اسم اسلام استفاده سو داشتند نه بنیاد گرا ،که اصول کرا باشد که اصل بنیاد گرای همان اصول گرای با استفاده از اصل اسلام عزیز باشد دلیل آن هم بسیار روشن است زیرا در متون اسلامی چه منابع اهل سنت وچه مانبع تشیع مثله کردن انسان ها بعد کشتن منع شده است کدام عمل طالبان بنیاد گرایی است این کلمه متاسفانه دربسیار ازمحافل سیاسی به با اهداف مغرضانه به کار گرفته می شود که چهر اسلام عزیز که دین رحمت ومهربانی است خشین جلوه داده شود و سلام
محمدی ازقم

>>>   درود برخطیبی عزیز تحلیل قشنگی داشتی با بیان زیبای که داشتید خوشحال مان کردید حتی آقای میرعلی هم خوشحال شد

>>>   با سلام جناب افای خطیبی بیان خوبی از واقعیت های افغانستان داشتی ولی آقای سخاوتی هم از افریقا برگشته و سلام داره خدمت شما

>>>   سلام استاد خطیبی عزیز تحلیل زیبایی کردید . دکتر میر علی هم شما را ستود

>>>   با سلام خدمت برادر عزیز جناب آقای خطیبی عزیز، سلامتی توفیق روز افزون را برای جنابعالی از خداوند منان خواستاریم. مصاحبه جنابعالی بنده را بی نهایت خوشحال نمود، وباعث شوق وهیجان وصف نا پذیر برایم ایجاد نمود.
امید واردم که همیشه مستدام باشید؛
مخلص شما محمد محسنی.

>>>   آقای خطیی قضاوت های شما همان حرف های مردم کوچه و بازار است.
ناصح

>>>   آقای حطیبی تحلیل خوبی زیبای داشتی موفق باشید.
نوری

>>>   سلام خطیبی گل، مصاحبه قشنگ وتحلیلی شما را خواندم و نهایت خوشحال شدم. از اینکه وارد عرصه مطبوعات و رسانه شدید امید وارم در اینده شاهد مصاحبه های زیادی از شما در رابطه به تحلیل مسائل روز افغانستان باشیم انشأ لله موفق و پروز باشید.
یکی از همکلاسهای ضعیف شما در مؤسسه علوم انسانی به نام اکبری.

>>>   مصاحبه شما را خواندم بسیار خوب بود موفق باشی جوون.

>>>   سلام آقای خطبی تحلیلی خوب بود موفق باشی.
محمدعلی احمدی

>>>   سلام و دورد محضر دوست خوبم جناب استاد خطیبی، تحلیل تان زیبا و در خور تأمل بود، امیدوارم برای همیشه شاهد تراوش اندیشه و تحلیل های ارزنده شما از رسانه ها و مطبوعات کشورم مان باشیم. موفقیت تان فخر و سرفرازی ماست.

>>>   اقای خطیبی به گفته شما که می گفتید در آینده آدم بزرگ می شوید به گمانم به تدریج به رؤیاهای تان نزدیک می شوید. به هرحال موفق باشید. اما نفهمیدم استاد کدام دانشگاه هستید؟ در ایران که مشکل دارید در افغانستان نمیدانم خودتان بهتر میدانید.
امیدوارم سر مردم بی چاره شما کلاه نروید از شما بعید است به آینده تان صدمه می خورد.
دوستان شما از قم

>>>   افغانستان جای است که هرکی ادعای کرد همان قبول است این که چیزی درمغز دارد یانه دنبالش نیست خطیبی تاوقت که دراصفهان بود حتی درانتخاب لباس کی می پوشید استقلال نداشت یک روز بالباس روحانی بود یک روز با کود شلوار در زمینه علمی هم چیزی ازاو دیده نمی شد جزاینکه گاهی درکلاس میگفت حضرت علی مقبولیت اجتماعی نداشت بخاطر همان مردم نپذیرفتند همین که نامش به عنوان استاد مطرح هست برایش بس است کسی که شب را به صبح برساند با خیال بافی این که نامش به عنوان استاد دانشگاه درسایت افغان پپر مطرح شده کافیه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است